Jonsered raivaussaha

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Vuppe, 13.7.2010.

  1. lumikola

    lumikola 1st gear

    H:eek:osta kierrokset ja sitte L:llästä tyhjäkäynti,tommosta ei oo tarkotettu käymään väliltä mitään,seokset on sillon mitä sattuu..
     
  2. FastEkiBeast

    FastEkiBeast 3rd gear

    Olen kuullut jos pakoputki on tukkeessa (karstassa) niin aiheuttaa
    jonkinlaista startti onkelmaa....Tiedä sit onko totta vai tornihuhu :eek:
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos se ihan tukossa on, niin tottakai se vaikuttaa.
     
  4. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    putki tukossako

    Jos pakoputki on täysin tukossa niin kyllä silti pitäs yrittää käyntiin tai jopa hörähtää hetkeksi ennenkun putki on niin täynnä pakokaasua että moottori sammuu...Näin ainakin 2pyöräisissä 2tahdeissa.
     
  5. mando

    mando 3rd gear

    mulla oli makitan sahassa änkkäri osittain tukossa, hörähti käyntiin ,vähän kaasua sammu, on näköjään aika tarkka seos suhteesta(2%) tuli vaan aina laitettua öljyä vähän liikaa :oops:
    toholla lämpöä ja toimii.

    taitaa olla nämä uudemmat sahat herkkiä :mad:
     
  6. vanahanaama

    vanahanaama 2nd gear

    Just noin se tekee jos putki on tukossa...käy sen aikaa että se putki täyttyy pakokaasusta ja sit ei taas hetkeen käynnisty ja kohta taas hörähtää vähän... btw: putki on kätsy puhdistaa myös nuotiossa jos ei ole töhöä :) mutta tässä tapauksessa sen putken veikkaisin voi unohtaa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Eipäs starttaa lämpimän säädöillä. Taas H ja L kierroksen auki, kone käyntiin, ei muuten lähtenyt ekalla, annoin hörskyttää, uudet säädöt ja hienosti pelaa. Lämpimänä laakin peli.

    Ongelma on siis kylmäkäynnistys. Otin tankin irti ja imaisin bensaletkusta, hyvin tuli suu gasoo täyteen ilman vastusta. Lyhensin letkua kaasarin päästä sentin että menee tiukemmin nippaan. (lähikaupassa ei ollut sopivaa letkua) Kaasarissakaan ei ollut mitään ylimääräistä.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei riitä ymmärrys ryypyn toimintaan. Kun sen kääntää päälle niin ryypyn läpässä oleva vipu työntää myös varsinaisen kaasuläpän kiinni. Eli molemmat on kiinni kun ryyppy on päällä. Sitten kun kaasua avaa niin kaasuläppä aukeaa ja ryyppyläpän vipu lipsahtaa sivuun ja sekin aukeaa. Sylinterin imuaukon alla on pieni reikä ja vastaava kaasarissa, siitäkö se saa gasoo vai mitä että. Mie en jummarra mittään näistä. :rotfl:
     
  9. stealthcamino

    stealthcamino 3rd gear

    Se pieni reikä imuaukon alla on kampikammiosta tuleva impulssikanava joka säätää kaasuttimen kalvon toimintaa. Tarkista ettei kanavan/letkun tiiveydessä ole ongelmia. Jos saha on muutaman vuoden ikäinen, kannattaa ensimmäisenä puhdistaa neulan kärki ja vaihtaa uusi kalvosarja kaasuttimeen ja perussäätö eli molemmat ruuvit auki n.1 kierros. Kaasuttimen kalvoja menee nykyään paljon johtuen nykybensasta ja materiaalien heikkoudesta eli ne on oltava kunnossa ennen kuin alkaa muuta räpeltämään esim. bensan pinnan korkeutta ei useinkaan joudu nostamaan, jollei ole todella paljon työtunteja takana tai vähäpäästöinen malli. Mikä sahan tarkka malli olikaan?
     
  10. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mites jos ensin painaa kaasun pohjaan ja sitten ryyppy päälle,tuossa em.stihlissä piti tehdä juuri näin päin että ryyppy jäi päälle ja kaasuläppä auki.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Vanha värkki, Jonsered SR45.

    Voiko sökön kalvon todeta jotenkin, siis voiko olla vikaa vaikka ei puhki olekaan? En viittis ylimääräisiä osia ostella kun ei ole oma laite.

    Pikkukanava on auki kaasarissa ja sylinterissä.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuo kokkeillaan...
     
  13. mke77

    mke77 Gearhead

    kalvon ottaa käteen...niin se o "venunut, eli pois muodostaan...uusi kalvo(pumppukalvo) o hiukan kupera...ja säätökalvo o tasainen ja suora 8)

    elensä ne o vanhan ja seisoneen huonon bensasn takia venähtäny ja ruppyinen ja muodoton...
     
  14. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo pumppukalvo on kupera mutta se keskikohta on löysä, pysyy siinä mihin sen painaa. Mutta on sen alla jousi joka sitä pitää ryhdissä.

    Siinä toisessa kalvossa on pari läppää jotka ilmeisesti päästää gason vaan toiseen suuntaan, vetelä on sekin ja ne läpät on vähän mutkalla.

    Kylillä on pienkonekorjaamo ja siellä näkyy olevan tuonkin merkin huolto, on sinne päin asiaa huomenna joten voisin käydä kyselemässä tyhmiä, ja hintoja.
     
  15. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kalvot vaihdettu, uusi setti maksoi kympin, hui. Lähti pienen repimisen jälkeen käyntiin mutta sammui enkä ehtinyt säätää, enkä säädä ennen kuin lämpötila on valkoihoiselle sopiva. Soija valuu soirona.

    Korjaamon setä sanoi että saattaa noita vanhempia joutua kymmenkunta kertaa repimään ennen kuin lähtee käyntiin. Johtuen siitä kun ei ole sitä pumppua jolla saa kylmästartille gasoo. Oli sillä pumpulla joku nimikin mutta en muista mikä. Joku taisi täällä sellaisesta mainitakin.

    Niin ja tuolla ei onnistu se että kääntää ensin kaasun päälle ja sitten vasta laittaa ryypyn. Ryyppyläpän vipu lukittuu kaasuläpän vipuun ja jos kaasu on auki ei ryyppyläppä lukitu.

    Merkillisiä vempeleitä.
     
  16. jublomb

    jublomb 1st gear

    pumpun nimihän on PRIMER PAINIKE... :D
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kävin eilen repimässä narusta, ei mitään eloa. Edelleenkin kipinää antaa ja gasookin saa. Kun otin tulpan irti ja jätin sen narun päässä tulpan reijän päälle niin sytytti sylinterissä olevan gason. Voisiko olla niin väljä tai renkaat paskana ettei käynnisty kylmänä? Kun saa käyntiin niin kiertää mielestäni hyvin. Mitäs jos mittais puristukset ennen kuin kurkkaan renkaita, paljonko pitäisi olla? Suunnilleen.

    Kun sain sen aiemmin käyntiin ja säädin tyhjäkäyntiä niin matalilla kierroksilla pitää metallista sirinää. Onko normaalia vai kenties jotain mäsänä?
     
  18. virta

    virta Gearhead

    Oisko sytkä mennyt ajoitus pieleen,vaan kuka osaa settaa 2T sytytyksen uudellen?
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    pakoputki irti niin näät jos mäntä o "narahtanu" :(
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sytkästä en tiiä yhtään mittään mutta mitä sieltä pakorööristä pitäisi tai ei pitäisi näkyä? (ja pysytään tän polttomoottorin pakoröörissä)
     

Kerro tästä muillekin!