Jos Suomessa rakentelu vapautuisi...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 20.10.2003.

  1. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    No tästähän se tämän topicin ajatus alunperin lähti kun tuossa on kaikenlaista tutkimusta tullut väännettyä... Ajattelin ensin kartoittaa täältä mielipiteitä. Ihan hyvä että tulee puolin ja toisin ajatuksia, laajenee omatkin pohdinnat.

    Tarttis vaan jostain saada Ruotsin ja USA:n (ja mahdollisesti Australian, Englannin ja Japanin) rakentelusäännöt, kaikki tutkimukset aiheesta muista maista (jos on tehty) sekä lisäksi onnettomuustilastot tarkastelumaista ja Suomesta...
    Sitten tarttis saada myös rahoitus, ei tuollaista (mahdollista nollatutkimusta) kukaan (?) omasta pussista ala tekemään.

    Lisäksi vielä ainakin meikäläisellä onpi aikamoinen aikapula just nyt mutta ehkä joskus myöhemmin tai ehkä joku toinen innostuu... Se vaan, että jotta tällaisesta olisi todella hyötyä, se pitäisi olla todellinen tieteellinen (kvantitatiivinen) tutkimus, eikä mutu-juttu.

    Nimenä voisi olla esimerkiksi: Autoharrastuksen potentiaalinen vaikutus Suomen kansantalouteen. Siitä vaan, saa varastaa idean jos kiinnostaa... :smile:
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Just tätä mäkin olen koittanut tuoda esille. Miettikääpä vaikka tuning-heebojen määrää. Tai montako % museoautoista sisältää rajusti yli 50% ei-orgisosia? Koittakaapa rakentaa Cossu-klooni tavis-Sierrasta ilman %-huolia. Tai välikoppaEsko 2.9 24V Cossulla. Jokaista potentiaalista rodirakentajaa kohden on 100 muuta, joita %-säännökset koskee.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Niinkuin olen yrittänyt jo pariin kertaan sanoa, niin J.Alasalmi ja P.Vaisto tekevät FHRAn mandaatilla aktiivisesti kovaa, rankkaa ja aikaa vievää työtä myös tämän asian eteenpäin saattamiseksi. Ei ehkä olis paha jos muutkin sitä tekis, mutta sitä hommaa pitäis varmaan noiden pisimmällä asiassa olevien herrojen kanssa jotenkin synkronoida, että puhalletaan ikäänkuin samaan suuntaan? Mitä mä olen tosta käsittänyt, niin tuo työ on todella aikaa vievää ja pitkäjänteistä. Sinne ei todellakaan marssita sisään ja kerrota, että tehdään näin. Jo pelkän varttitunnin visiitin järjestyminen jonkun vähänkin oleellisemman tahon kanssa saattaa kestää kuukausia ja kun sinne mennään on asiat syytä olla vedenpitävästi kirjallisena perusteltu ja esityksen kunnossa niin, että se ehrättää edes jonkinlaista vastakaikua. Siellä nimittäin ramppaa niitä lähetystöjä aika lailla joilla kaikilla on maailman tärkein asia ajettavanaan. No se siitä.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Hyvä Mopeman, että pidät järjestystä. Alasalmi-vaisto -työryhmän edesottamuksia kyllä seurataan eikä astuta varpaille ainakaan täältäpäin. Tuollaisen tutkimuksen, jos joku vääntäis, niin siinä olis aika turha prosenteista suurta äläkkää nostaa. Lopputuloksissa ehkä vois mainita asiasta tai jotenkin niin?
     
  5. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Ruotsissakin rakentelun muututtua mahdottomaksi (rattiakaan ei saanut enää vaihtaa) joskus 70-luvulla, lobbausta kesti kahdeksan vuotta ennen kuin uudet säännöt saatiin läpi.

    Minun mielestä tuota tutkielmaa (väitöskirjaa ?) pitäisi kaikkien harrastajien sponsoroida esim jonkun kattojärjestön kautta (FHRA / SHAL).
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kärsivällisyys ja periksiantamattomuus kannattaa.. Tähän väliin sopii Moblan editorin lausahdus: ..ero on siinä, että ruotsalainen sietää kanssaihmisten erilaisia mieltymyksiä paljon meitä paremmin. Suomessa yhteiskunta tuntuu pysyvän kasassa vain kieltojen ja sanktioiden varassa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko pajalla teetättäminen kuitenkaan valtaosalle harrastajista taloudellisesti mahdollista? Alla suomessa jo toimivan pajan (kylläkin entisöinnin) hinnat.

    taso1
    Tästä käytetään joskus termiä kosmeettinen entisöinti: lähtökohdiltaan hyvässä alkuperäiskunnossa oleva ajoneuvo ylimaalataan, korin kumiosat uusitaan ja sisusta uusitaan tarpeellisilta osin - uudet penkinpäälliset tai matot kenties - sekä tehdään tarpeelliset mekaaniset korjaukset. Ruosteinen tai vahingoittunut aihio saattaa nostaa kuluja tuntuvasti, kuten myös puuttuvien osien suuri määrä.
    Kustannukset: yleensä alle 20.000 euroa



    TASO 2
    Tämän tason mukaisesti entisöityä autoa voidaan esitellä varsin vaativissa tilaisuuksissa. Taso 1:n toimenpiteiden lisäksi uusitaan sisustus kokonaan sekä kromiosat uusintakäsitellään. Moottori kunnostetaan ja tekniikan moitteettoman toiminnan varmistamiseen perehdytään huolella. Usein myös pakoputkisto ja vanteet uusitaan. Koska autolla tullaan jossain määrin liikkumaan, on alustan ja rungon ruostesuojaus tärkeämpää kuin alustan virheetön maalipinta. Niin ikään tässäkin ryhmässä voivat pahat ruostevauriot lisätä kustannuksia huomattavasti.
    Kustannukset: 20.000 - 45.000 euroa



    TASO 3
    Tätä voidaan hyvinkin kuvailla yhdellä sanalla: kaikki. Nyt auto käydään läpi kaikilta osa-alueiltaan. Kori nostetaan pois rungolta, koko voimansiirtojärjestelmä ja muu tekniikka puretaan ja kunnostetaan tai uusitaan tarpeen mukaan. Auton kaikki pientarvikkeet uusitaan lukkoprikkoja myöten. Kaikki osat siis maalataan, kromataan tai muuten käsitellään uuden veroisiksi. Konehuone, tavaratila ja auton alusta saavat saman huomion kuin maalipinta. Tämä ajoneuvo on vahva voittajaehdokas missä tahansa entisöintikilpailussa.
    Kustannukset: 45.000 euroa - ja siitä eteenpäin
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    no kyllähän noilla hinnoilla kaikki jengi teettäis ittelleen rodin tai tunarin, se on ny vaan rossista kii ku alkaa maan talous vetään.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Olen myös seurannut Vaiston ja Alasalmen työtä ja arvostan erittäin paljon heidän työtään.

    Nuo mainitut hintaesimerkit koskevat entisöintejä, joissa juuri noita %-rajoja ei kovasti syynätä.

    Onko pajalla teettäminen tavalliselle harrastajalle mahdollista, eihän tässä siitä ollut kysymys. Vaan siitä, että syntyisikö siitä töitä tekijöille. Kun tehdään piensarjaa tms., niin tietenkin ne ovat kalliita, mutta eipä niitä tuhansia tarvitse myydäkään, kun työtunnit tulevat maksetuiksi. Go east young man, sieltä löytyy ostajia rakennetuillekin autoille.

    Esimerkkinä mahdottomasta, kaikki Shelby-haaveilijat tietävät Superformance replikat. Tulevat muuten Etelä-Afrikasta ja firma työllistää noin 250 henkeä ja myyvät noin 40 kittiä kuussa Jenkkeihin. Firman omistaja, Price, osti muuten vastikään AC Cars Groupin valmistuksen.

    %-pelleilyn loppuminen toisi varmasti vähän bisnestä samalla kun harrastajalle tulee mahdolliseksi tehdä omiansa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    VAI SILLÄ LAILLA!Juuri tämä uusia autoja rakentava purukka on saanut vanhojen autojen harrastajille harmia aikaan jobbaamalla niitä mersuja saksasta.Juuri tämä tuning porukka vaan virittelee autojaan ja ajelee kolareita.Ehdottomasti vain yli 40-vuotta vanhat autot pitää vapauttaa prosenttisäännöistä.Vanhoista autoista voidaan rakentaa turvallisia käyttämällä uusia osia kun taas näistä tuning sierroista tulee vaarallisia tappoautoja.Ehkä näillä tuning kaahareilla on tavoitteena jopa veroedun tavoittelu.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos johonkin tavis-sierraan on vaihdettu vaikka 79% osista niin katsastusmies vaan hymyilee,mutta kun vie 30-luvun autoa katsastukseen aletaan heti tutkia akseleita ja jarruja vain prosenttien tarkistamiseksi.On vähän arvot päälaellaan.TUNINGihmisille on muuten olemassa omat keskusteluforumit.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi ziisös...
    Lukekaa tosta ylempää se Mobilistin hepun siteeraus :smile:
     
  13. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    No joo. Tämä alkaa meneen taas turhaan jauhantaan...

    Mutta tuosta yritystoiminnasta vielä.
    Ei kannata heti odottaa hienoja rodipajoja Kalifornian malliin. Hommahan menee niin, että harrastajat rakentelee omia projektejaan kun sääntöjen vapauttaminen lisää motivaatiota. Muutaman projektin jälkeen joku on kehittynyt hyväksi jossain osa-alueella. Kaverit haluaa, että tee mullekin. Pikkuhiljaa maine leviää ja ajatus omasta yrityksestä alkaa itämään. Samalla kun omarakenteisia näkyy yhä enemmän julkisuudessa, niin muunkin yleisön mielenkiinto lisääntyy. Jossain vaiheessa alkaa löytymään myös niitä, joilla ei ole aikaa tehdä itse, mutta valmiutta maksamaan hyvästä työstä on. Sitten voi jo syntyä rodipaja tsm. jopa Suomeenkin.

    Harrastajista ja heidän pienistä autotallifirmoista moni alan suuri merkki USA:ssakin on lähtenyt. Sama voisi toteutua (tosin erittäin paljon pienemmässä mittakaavassa) täällä meilläkin.
     
  14. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Vai TUNINGihmisille omat foorumit. Selvyyden vuoksi nykyiset autoni
    65 Mustang
    80 Escort
    85 Sierra

    Tuosta helmi-Sierrasta piti muuten tulla museoauto, mutta kun se raja siirtyi, niin pask.., teen siitä Koshvoortin. En minä nyt sentään 12 vuotta odottele.

    ....

    VAI SILLÄ LAILLA

    Miten se tuningihmisten rakentelu poikkeaa siitä, mitä aina on tehty V8-jengissä. Ei nyt kaikkea pidä pelätä.
     
  15. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Just näin.
     
  16. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Silloin kun tää jenkkiharrastus lähti liikkeelle, niin ne rakentelukohteet oli pääosin aika uutta kalustoa, vuosimalleiltaan sitä samaa kalustoa kuin mitä suurin osa tänäkin päivänä rakentaa. Enemmistö alle kymmenen vuotta vanhoja laitteita, joillakin vain muutaman vuodenkin vanha peli. Eli tuuningista tää pussihousu hommakin on liikkeelle lähtenyt.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    [/quote]VAI SILLÄ LAILLA!Juuri tämä uusia autoja rakentava purukka on saanut vanhojen autojen harrastajille harmia aikaan jobbaamalla niitä mersuja saksasta.Juuri tämä tuning porukka vaan virittelee autojaan ja ajelee kolareita.Ehdottomasti vain yli 40-vuotta vanhat autot pitää vapauttaa prosenttisäännöistä.Vanhoista autoista voidaan rakentaa turvallisia käyttämällä uusia osia kun taas näistä tuning sierroista tulee vaarallisia tappoautoja.Ehkä näillä tuning kaahareilla on tavoitteena jopa veroedun tavoittelu.
    [/quote]

    Se on taas sitä Minä Itse, ainoastaan Minä saan hyötyä päätöksista muille aivan sama.
    Harrasteauto mikä harrasteauto. Itsellä on -83 Manta harrasteauto. Jollakin toisella on uusi Porche, sekin harrasteauto. Pääasia, että harrastaa jotain. Ei tarvitse kadehtia.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jollakin voi olla uusi porsse tai opel manta.Mitä nää prosentit teitä haittaa.Mutta rodin rakentamisessa prosenttilaskut saattaa estää jopa auton ajokuntoon saamisen.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Miten se nyt voi olla noin vaikeeta?
    Jos haluaa tehdä Mantaan muutoksia,jotka menee yli 50%,niin prosenttisäännöt vaikeutaa sitä touhua IHAN TASAN YHTÄ PALJON,kuin rodiäijääkin.
    Ja jos käy hakemassa vaikka AVK:lta tarpeeksi pahasti linttaan ajetun Mantan,niin senkin ajokuntoon saanti voi jäädä prossista kiinni.Miksi se huonokuntoisesta Mantasta aloittaminen on veronkiertoa,mutta rodin rakentaminen onkin pyyteentöntä ja hienoa harrastustoimintaa?Jos kummastakin on kuitenkin tarkoitus tulla harrasteauto,eikä käyttistä?
    Jos ei sulla meinaa prossat riitä rodissas,niin olisit aloittanut MR-kilpisestä,täysin 100& orkkiksesta autosta.Perkele!

    Miten ne rodit voi olla niin eri planeetalta,kuin kaikki muut harrasteautot?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Arka aihe tämäkin, mutta itse ottaisin jonkinlaisen ikä kriteerin prosentti hommaan mukaan. 25 vuotta voisi olla hyvä, pienempi todennäköisyys että joku voisi ajella `32 roadsterilla käyttö-autona läpi vuoden kuin jollain teini cossulla. Sama juttu käyttö maksuissa, jos joku ajaa `50-liuvun jenkillä ympäri vuoden ,niin samat käyttö maksut kuin muillekin käyttö-autolle. Vain kesä käytössä olevia Todellisia harraste-autoja voisi hieman armahtaa tulevaisuudessa, kun nuo käyttö maksut tulevat taatusti nousemaan. ( Malli otetaan varmaan Saksasta, kun poliitikot sitä muutenkin niin ihannoivat)
     

Kerro tästä muillekin!