kaasari/turbiini kysymys

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja viridia, 14.12.2009.

  1. viridia

    viridia 3rd gear

    Mikä kaasari ois hyvä 273 mopariin, konneessa 10.5 puristeiset männät, commandon imusarja ja lunatin nokka .

    Sitte pitäs tietää mikä stalli ois turbiinissa hyvä. auto n. 1300 kilonen aa-body ja perävälitys 3.21. Ja oliko 273 turbiinissa mittään puntteja?

    Jos vaikka summitilla ois sopivia niin ois heleppo RPn kautta tilata..
     
  2. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Melko härski kepakko noin pieneen pannuun ja voi viilauksen tulos muuttua negatiiviseksi :odroll: . Siellähän kerrottiin myös turbiini suositus!! Jos ajattelis että 360 pannussa olis toi 2800rpm nappiin niin sulla siihen saa laittaa aabaut 500jenkaa lisää. Sun peräruuvikin on harvahko ja joku 3.9 olis parempi mun mielestä. Kaasariksi riittää alle 500cfm ihan hyvin.
     
  3. viridia

    viridia 3rd gear

    Nokun tuli tuo nokka jo ostettua niin ei kehtais ennää rueta muuttammaan..kai sillä kesän tai kaks ajelis. Ja peränki just remppasin.. tekkeekö nuilla edelbrockin kaasareilla mittään kun ei niitä hirveesti kehuta. oisko joku näistä hyvä?

    Ja mites ne turbiinin puntit pittääkö niitä olla vai ei?
    käviskö näistä joku?
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, 273 on pienitilavuuksinen motti ja mikään ei oo niin helppoa kun tappaa sellasen alakierrosvääntö reippaalla nokalla. Et turbiini saa olla reilusti rajumpi kun vaikkapa 360 motissa samalla nokalla, pienempi vääntö veilä suurentaaa tota turbiini eroa. Eli 9-10" limppu eikä tarvi olla edes kovin tiukka. Nollapunttisia ovat 273:t. 273 commandossahan oli vakiona Carter ja Edelbrock on samantyylinen kaasari. Sitten tossa 273:n tehoversiossa eli D-Dart motissa kaasari vaihtuikin holleyksi...
     
  5. 69

    69 3rd gear

  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on kyllä todella tiukka nokka.
    Itse en moista asentais,jos kyseessä ei olis joku "varttimaileri" todella tiuhalla ruuvilla ja selvästi päälle 3000:n turbiinilla ja 1-tasosella sarjalla et otettais sit kaikki irti ylhäältä missä tuo nokka vasta vetää kunnolla...

    Kaasariksi ei missään tapauksessa edeliä noin tiukan nokan kanssa,lisää takuu ongelmia :soosoo:

    Allekirjoittaneella muutama esimerkki vääränlaisesta nokasta:
    Toinen 340 moppe jossa jäi puristus pikkasen liian alas ja nokkapaketti saatiin halvalla tuloksena oli kone joka veti hirmuisesti kaasun ollessa pohjassa,muulloin ei oikein tapahtunut mitään ja ongelmia oli mm.jousten kanssa ja venttiilien kesto oli vakiotyyppisillä aika heikkoa ja korkeista kierroksista johtuen kosketuksia tapahtui ja ongelmia oli.
    Toinen tapaus oli kun 350 letukkaan vaihdettiin entisen alhaalta sikana vääntävän Z-274:n tilalle Compin XE284,puristusten samalla noustessa 0,4:1.
    Varttimaili aika kyllä parani puolisen sekuntia,mut kulmilta painettaessa ei ollut/ole enään niin terävä eli kaipais enemmän stallia lähteäkseen,mut kyllä kiekuu sen mitä hydraulinostimilla uskaltaa antaa jenkaa 8)
    Aikanaan allekirjoittaneen oma 350 oli auki ja siinä ollut pikkasen liian kireä 274 asteinen joku vanhan liiton nokka meni vaihtoon ja tilalle tuli Compin 268HE ja siinä vasta oli verraton katunokka,auton kaikki ominaisuudet parani pelkällä nokan vaihdolla :D
    Eräässä Pontiacin 400:ssa on myös tuo sama nokka ja ruttua 10,5:1+ ja kyllä vääntää niin et kardaanit katkeilee :lol:
    Mut ko.moottorissa on kyllä dynaaminen ruttu liian korkea et on tarkka bensan laadusta eli aina sais kaataa jotain korottavaa tankkiin...
    Erään 305:n letukan käyntihäiriöksi paljastui myös ihan hirveän tiukka nokka,vaihtamalla se tallista löytyneeseen vajaat .400"/karvan yli400" nostavaan nokkaan korjasi asian laakista,mitään tietoa ei ollut nokan muista arvoista :oops: mut jakopää nollaan vaan ja tulille :rotfl:

    Mut jos kysyjän on "pakko" saada tuo nokka niin mites olis ns."vuotavat nostajat" pehmittämään tilannetta...
     
  7. viridia

    viridia 3rd gear

    No samakai se sitten on vaihtaa koko nokka niin ei tarvii rueta pelleilemmään.. Eli mikä sopis sitte parraiten tuohon minun moottorriin joku nokka+nostajat paketti.. entä millaset jouset sinne pittää sitte laittaa? Jos joku kehtais summitilta osanumerot tai linkit laettoo myös turbiinista ja kaasarista kun tiijjätte paremmin.
     
  8. 69

    69 3rd gear

    Mulla pitäs viä jossain olla 340 orkkis nokka, pari kesää ajettu.
     
  9. 69

    69 3rd gear

  10. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    CamQuestilla tsiikailin niin ton lunatin veroinen nokka anto
    277@5500 tehua ja
    291@4500 vääntöä

    Sitten taas mieto 268 kepakko lykkää
    297@5500 tehua ja
    328@4000 vääntöä

    Ei noi lukemat nyt paikkansa pidä mutta ero väännössä on aika moinen.
    En laittais 268 nenua rajumpaa noin pieneen koneeseen ja just meni yhteen 3kehoseen camaroon 305 kone XE262 nokalla ja se vetää todella hyvin ja jopa nakkikin palaa inan ilman jarrua. Lootassa on tosin 2.75:1 ykkönen joka avittaa perkeleesti tollasta pientä konetta.

    Toi 262nenu anto sun koneella tollasta
    290@5000
    334@4000

    Eli ajettavuus vaan paranee kun nenää "pienentää".

    XE252 nenu olis näköjään vielä parempi
    289@5000
    339@3500
    :odroll:
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Oikean suunnan toi CamQuest antaa hyvin mut muutoin on vähän semmonen Esson Baarin dyno eli antaa vähän liioiteltuja tuloksia :wink:
    Eikä noista yleensäkään saa kunnolla testattua tuloksia ilman tietoa kansista ja niiden virtauksista.

    Mut osapuilleen joku tommonen Mudracerin tohon heittämä XE252 - XE262 keppi vois kyllä olla aika kohdallaan tohon pataan ja autoon.
    262:lla olis jo vähän racehenkinenkin mut toimis varmaan vielä niin ettei olis ihan hengetön alhaallakaan :wink:
     
  12. viridia

    viridia 3rd gear

    Juu kiitos vuan vastauksista..

    en tuota XE252 nokkaa löytäny summitilta, mutta toimisko tämmöne paketti mitenkään:

    turbiini
    kaasari
    nokka

    vai onko tuo nokka vieläkii liian ärhäkkä?
     
  13. Pietsi

    Pietsi 3rd gear

  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei ihme ettet 252 nenuu löytäny kun näköjään iski panovihreä paholainen :rotfl: . Eli piti siihen laittaman juuri toi XE256H.
    Turbiini on senverran iso mötikkä että en kyllä sellaista ottais tuolta kun rahti xkertaistuu. Kotomaasta saat takuulla yhtä laadukkaan limpun ja toi kaasari on turhan suuri mutta jos vaihdat isompaan koneeseen joskus niin toi riittää yli 400HP:n tehoihin.
     
  15. viridia

    viridia 3rd gear

    Nomutta kai sen saapi tuollakin kaasarilla toimimmaan? Jos tillais sitte tuon 256 nokan ja kaasarin RP:n kautta, mutta mistäs sitte tuota turbiinia kannattas Suomesta kysyä? ja onko se tuo 2500 kieppeillä oleva stalli sopiva muuten..
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    Ei toi XE256 nokka voi olla enää liika ärhäkkä, ite jos haluisin kuitenkin jonkun verran koneeseen rallia ja rokkenrollia säilyttäen silti maltin niin löisin pikkusen lisää löylyä ja laittasin pykälän tota XE256:tta rankemman eli XE262:n.
    Siis ton:
    http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... d=626&sb=2

    Ja sit balttiarallaa kuussatasen nelikurkkusen kaasarin ja jonkun noin 2000 stallisen eli hiukka vakiota rallimman turbiinin.

    En tiedä miten sit kulkis mut tommosen paketin taitaisin laittaa ellei kukaan keksis perustella mulle miksen laittais :rotfl:

    Ja jos tilaat tavarat RP:n kautta niin kyllä se Make saa sulle hommattua sopivan ja kohtuuhintasen turbiinkinkin samaan pakettiin ja kun soitat niin osannee kertoakin sulle mikä olis tohon muuhun kokonaisuteen nähden hyvä ja kohtuuhintanen.
     

Kerro tästä muillekin!