kaasuläppärunko 2x65mm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 20.12.2005.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Elikkäs olis semmonen kaasuläppä runko rakennelma haussa jossa olisi 2läppää yhdessä ja minimi koko on 2x65mm, Tai pienempikin käy, mutta pitää olla varaa avartaa isomaksi. Onko jossain jenkissä kyseistä rakennelmaa. Autohan on sitten ruisku, eli tarvis olla paikka myös kaasuläppä anturille. Opel omegassa on, mutta vain 2x52mm ja vois avartaa johonkin 2x56mm?

    *****Otsikon kirjoitusvirhe korjattu*****
    </edit>
     
  2. sjussila

    sjussila 1st gear

    eipä taida noin isoja olla missään vehkeessä vakiona (jos ei lasketa Holden v8 efiä) BBK myy kyllä 2x65mm throttle bodyjä 350dollarilla (BBK-1755)

    GM:n autoissa taitaa olla isoimmat vakiona 2x52mm ja tuollaistakaan ei oikein voi avartaa yli 56mm...

    Mihinkä muuten tarvitset noin isoa läppärunkoa? Ahdettuun Roverin kasiin?
     
  3. 68corvette

    68corvette Gearhead

    olen joskus nähnyt chevyn TPI läppiksestä jyrsittävän molemmat reijät yhteen ovaalin muotoiseksi.. sillä saat varmaan riittävän pinta-ala?

    tosin silloin on vaan yksi läppä.
     
  4. sjussila

    sjussila 1st gear

    korjaus edelliseen että jossain LT1:ssä on 2x58mm läppärunko, mutta ovat kuulemma kovin kysyttyä tavaraa jenkeissäkin...
     
  5. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mä en kyllä oikein ole ymmärtänyt noita brittien vouhotuksia isoista läppiksistä Roverin koneissa. Kannet noissa koneissa on se, mikä loppupeleissä ahdistaa.
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    ihan vapari

    Ihan vapariin ne tulis..
    Eikös periaatteessa teho lisäänny jos kone saa imettyä enmmän ilmaa? Tällä hetkellä 72mm läppä ja jos paan 2x65läpät niin virtauspintaala kasvaa varmaan puolella? Jolloin se saa imettyä ilmaa enemmän kuin 72mm läpästä?. Vai rupeeko nuo kannet sitten rajoittamaan ilman saantia niin rajusti että tuosta läppähässäkästä ei olis mitään iloa nykyiseen verattuna? Onhan siinä roover vitesse twin plenumissakin potkua n:20heppaa enemmän tolla läppis hässäkällä ja 4mm isomilla imutorvilla kuin 1 läppäsessä 65mm sessä. Että periaatteessa voi auttaa?
    Mihinkähän asti tuo 72mm läppä virtaa hevosvoimissa? 65mm virtas muistaakseni 330hv? ja 72 yli 400?
     
  7. Anssi

    Anssi Gearhead

    Re: ihan vapari

    Kyllä, mutta vain sillä oletuksella, että tuo nykyinen läppärunko rajoittaa ilman saantia.

    Tuolta: http://www.megasquirt.info/v22manual/minj.htm#throttle
    Laskuri, jolla voi arvioida tarpeellista läpän kokoa. Tämä laskuri ei varmaankaan ota huomioon läppäkselin ja auki olevan läpän virtausvastusta, mutta eihän se niin tarkkaa ole :)

    Tuon laskurin mukaan kaavailemasi 2x65mm riittäisi noin 486 hp koneeseen ja alkuperäinen 1x72mm riittäisi 298 hp. Kannattaa varmaan harkita vaihtoa isompaan, jos motin teholukemat alkaa menemään reilusti 300hp:n yläpuolelle. Muussa tapauksessa ei välttämättä mitään hyötyä. Voipi olla jopa päinvastoin. Aivan liian iso läppärunko on huonompi homma ajettavuuden kannalta.
     
  8. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Onkohan tuo megaruutan laskuri jolekkin 4sylinteriselle? Eikö sillä ole vaikutusta että moniko sylinterinen kone on? Samalla lailla kuin suuttimien tuoton valinassa? Ton mukaan pitäis vaihtaa läppärunko?

    Autossani oli vakio 65mm läppärunko jolloin ajettavuus oli nykivää alle 1300kierroksilla kun yritti ajaa 1sellä keskustassa. Kun vaihdoin tuon 72mm sen läpän niin ei nyi enään noilla kieroksilla. Vaan pientä nykimistä tapahtuu vain alle 1000rpm:än että ajettavuus voisi parantua vielä pikkuisen isomalla läpällä, Olen yrittänyt säätää haltekilla bensakarttoja kohdalleen sieltä alle 1000kierrksen, mutta ei tunnu aivan täydellisesti onnistuvan? Lieneekö vika ilman puutteesta? Oma diaknoosi on että kyllä.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    1000rpm jenkoilla läpän kooksi riittää sellainen 50centavon kolikon kokoinen. Tollanen nykiminen johtuu laihasta seoksesta tai väärästä sytkäennakosta ei ilman puutteesta. Keskittyisin bensakarttaan ennemmin kuin mihinkään läppään.
     
  10. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Onko sulla muuten vakio jakaja vai onko sytkäkin Haltechilla ? Alakierrosten ajettavuutta voi parantaa huomattavasti pistämällä perinteinen ennakkojakaja kierrätykseen ja laittamalla ohjelmoitava sytkä. Jos sulla on vielä jakaja niin kokeile kääntää sytkää aikaisemmalle, jos vetää paremmin niin kone kaipaisi lisää ennakoita. Jos meni huonompaan suuntaan niin vie sytkää myöhäisemmälle. Mitään sikapoljentaa ei kannata harrastaa, kunhan tsekkaat mitä alhaalla tapahtuu.
     
  11. Anssi

    Anssi Gearhead

    Onhan sillä vaikutusta. Mitä vähemmän sylintereitä, sitä isompi läpän/läppien pitää olla. En osaa sanoa, että millaiselle setille tuo laskuri on..

    Joo, ei tuossa ole kyse ilman puutteesta. Sillä ilman puutteellahan sitä moottorin kierroslukua säädellään :) Luulisin, että läpän vaihtaminen on aihettanut sivuvaikutuksen jossain toisessa tekijässä, joka on vaikuttanut alakierroksiin.
     
  12. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ruisku ei ohjaa kuin ruiskun. sytkä on vakio.
    Ja maksimi enakko on säädetty penkissä 28asteeseen jolloin perus enakko on 8astetta.
    Jos ennakoita lisää tehot katoo alhaalta sekä ylhäältä, mutta huipputehon kierrokset kasvaa ja teho laskee.
    Ennakon myöhästämisellä alhaalta ja ylhäältä katoo teho myös. Tämä on siis testattu penkissä. Heppoja saa hukattu 10 jos enakko lisää tai myöhästää esim 4astetta suuntaan tai toiseen. Paras penkkitys vääntö ja teho käyrä on tolla enakolla mitä jakaja nyt antaa, jos muuttaa suuntaa sun toiseen niin kaikkialla tehot katoaa. Osakierroksilla on aika lailla sama teho. Eli sytkä voi olla aika optimi tolle koneelle. En tiedä vaikuttaisko jos jousten voimaa muuttais?
    Ajettavuus ei tunnu muuttuvan vaikka ennakoita lisää, ainut että kone ottaa voimakkaamman piikin 3000tonnin kohalla ja kiihtyy huonommin. Tuntee jopa ajaessa..
    Voihan tuo nokkakin tehä ton nykimisen, mutta nykiminen pieneni kun läppää isonsi. Ja jos pensaa lisää niin pikkusen paranee, mutta ei saa poistettua kokonaan.
     
  13. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Jos alat tekemään twinplenumia olisi ylimääräinen plenumi, eikös tuolta
    je-engineeringiltä löydy lääkkeet? Kirjoissa (Rover) on puhuttu 20hv lisäyksestä jos jättää flapper ilmamäärämittarin pois. Kai läppä voi olla liian isokin?
    Ainakin tossa Oivasen Anssin Lantikassa oli normaaliläppä, konehan on 3.5 stroukattu 5litraseksi. Taisi olla disconruisku josta kuulemma loppuu bensa (ehkä tämän keskustelun perusteella ilma?)
     
  14. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Joo tarkoitus oli suunnitella twin plenumia.. Orkkikset maksaa hunajaa ja vaikeita löytää. Mulla ei ole kyseisessä koneessa ilmamäärämittaria koska ruisku on haltekki nii sen jarrutus on eliminoitu pois.

    Katselin jotain alffamerin viritys kirjaa, (uusi moottoritekniikka). Siinä oli että 65läppä riittää v8sissa n:300hv ja jos halutaan yli 400hv niin tarvitaan jo 75millinen. Että tuo minun 72 riittää ehkä 350? Ja koneestani saattaa löytyä juuri se 300 että voi olla että isommallakin toimisi?

    Rpi mainostaa että jotkut rooverin koneet voivat tarvita ja toimia jopa 78millisellä läpällä.?
    Eiköhän se lotus joka on virittäny sen rover twin plenumin niin tiedä että 2x65mm läpät toimivat hyvin. Ja käyttiväthän ne niitä twin plenumeja rata sd1:sissä, plenumeja valettiin uudelleen koska niistä oli pulaa joskus rataautoissa?

    Ei tässäkään auta kuin ostaa ooppelin 2x52läppä häsäkkä ja portata se ja kokeilla. Voi olla turhaa työtä, tai ei? pakko se on jonkun olla koe kaniini. :(
     
  15. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    onhan niitä myytävänä tarvike runkoja vaikka millä mitalla yhdellä että useammalla läpällä. mutta jos tahtoo rakennella niin.. ite toteutin kahdella bmw 73mm läppärungolla joita on mahdollista yhdistää väliholkilla, millipeliä.
     
  16. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Missäs bemussa noin iso läppä on? Suurin mitä itse olen nähnyt on 65mm ja sitten m sarjalaisten omat läppähässäkät. joka pytylle oma
     
  17. Traveler

    Traveler 3rd gear

    Plenumin (3.5)hinta voisi olla satasen kantturoissa? Ymmärsin kyllä ettei koneessasi ole ilmamäärämittaria. Ilmamäärämittari ja kaasuläppä voivat varmaan ahdistaa ääritapauksissa. Vitessessä oli kyllä varmaan muutakin erikoista, nokka ja/tai ruiskupoksi ? Kyllähän ne sd-1:set veti jyskälässä niitä räkäsladeja...
    Mimmonen toi koneesi on sisällöltään? Pitäisi talvella tehdä Buick 300cid
    Meqasguirtillla mutta ottaisin mielummin 300hv alukoneesta...
     
  18. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Pitää miettiä tuota koppaa vielä, mutta pidän mielessä että tarjosit sitä. Ensin pitää löytää sopiva läppähäsäkkä. Ja sitten vasta koppa..

    Vitessen nokkahan on sama kuin kaasari rangessa ja sd1sessä. Ruiskun ohjelma oli pikkusen erinlainen.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onko toi sun 300kaakkia oikein moottoridynossa saatu vai onko se mutudynotietoa?? Tollanen yli 5litrainen ~300 todellista kaakkia kehittävä V-8 kone tulee toimeen ~430CFM ilmamäärällä ja siihen ei kovin isoa läppää vaadita.
     
  20. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ei ole moottoridynossa saatu, ihan jaruttamalla renkailta. Tuo 300 on siis laskettu kone teho uusilla palikoilla. Tarkkaa arvoa en tiedä kun en ole penkittänyt vielä vehettä viimesillä palikoilla. 65mm läpällä, 38mm imutorvilla ja 3,9sin vakio ruiskulla kone antoi 240+hv (olikohan 244?) takarattailta ja 440Nm vääntöä. Arvio oli silloin 280hv hallin lämpötila +55c ja bensan paine putos joku 0,4-0,6bar viallisen pumpun takia. Ja koneen lämpötila 90+ astetta. Penkittäjä sanoi että joku jaruttaa tehoa kun käyrä oli ihmeen muotonen hänen mielestään jostain kohdasta. Tiejä mitä tarkoitti?
    Kun asensin isomman läpän niin kone halusi myös enemmän bensaa. Ja ajettavuus parani. Tehon lisäyksestä en osaa sano pers dynolla mitään. Mutta imutorvien avartamisella 3,9sin ruisku ei enään toiminut. Sillon oli pakko vaihtaa jo ruisku, tai panna 6 baaria bensan painetta.
    Tarkotus on viedä vehe ens kesänä penkkiin ja katsoa tulos.
     

Kerro tästä muillekin!