Käyntiongelmaa

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Pientä käyntiongelmaa, saiskos apuja.
    1954 Chevy, 235 suora kutonen. Muutettu 12v, alkuperäinen jakaja jossa uudet himmelit (paitsi jouset ja painot. Uusi puola, uudet tulpat myös. Kaasari purettu ja korjaussarja laitettu, bensapinta tarkistettu (toivottavasti meni oikein), kaasutinhuollossa katsottiin seos kohdalleen (tyhjäkäynnillä).
    Kierroksia ottaa hyvin, tyhjäkäynti kohtuu hyvä (jyrkempi nokka vähän haitannee),
    kiihdyttäessä vetää melko hyvin mutta tasaisella kaasulla pienillä nopeuksilla nykii.
    Mitäs nyt?
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    tarkista just ne jouset ,painot jakajasta,väljää tai takertelee tekee nykimistä
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Ja kaasarin malli oli?
     
  4. El C

    El C 3rd gear

    Jouset ja vastapainot on tarkistettu kyllä, vaikkakaan ei vaihdettu. Molemmat jouset ehjät ja sopivan napakan tuntuiset ja painot liikkuu niin kuin pitääkin. Jos vika nyt siteen kuitenkin on siellä niin mistä saa uusia? Onko normaalia vauhtikauppatavaraa?
     
  5. El C

    El C 3rd gear

    Alkuperäinen Rochester 1 barrel. Ei tietenkään paras kaasari mutta todettu ehjäksi (?).
     
  6. El C

    El C 3rd gear

    Kaasarin / imarin ja ympäristön suihkuttelin motor starterilla, eikä imuvuotojakaan löytynyt. Ainoo mikä enää tulee itselle mieleen on tulpanjohdot. Ne on vielä vanhat. Piru, kun en huomannut edes mittarilla tsekata niitten kuntoa.
    Jos / kun päädyn johtojen vaihtoon niin laitanko kuparipiuhat?
    Autossa ei oo (ainakaan vielä) edes radioo niin ei tarvi häiriöistästäkään välittää...
     
  7. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Laita kupariset
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Onko noi normaalia vauhtikauppa tavaraa?

    Sitten vielä pieni knoppikysymys.
    Johdon pituus vaikuttaa vastukseen ja virran kulkemisen aikaan. Onko mitään käytännön merkitystä johtojen pituudella, varsinkaan katumootorissa?
    Tää nyt oli tällaista hiusten halkomista...
     
  9. grantorino

    grantorino Gearhead

    Miten siellä kaasutinhuollossa katsoivat seoksen kohdalleen? Oliko joku tietty %, johonka säätivät?
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Pakko myöntää, että meni koko juttu multa vähän ohi. Henkilökunta katseli mittareita / arvoja ja mä vääntelin seosruuvia ja lopetin siihen kun herra sanoi "Nyt on hyvä".
    Oli mukamas kiire, olis pitänyt perehtyä enemmän ja ainakin kuvata ruutu jatkoanalyysiä varten. Ehkä ens kerralla...
     
  11. grantorino

    grantorino Gearhead

    Usein vanhat moottorit vaativat rikkaampaa seosta toimiakseen kunnolla.
    Kokeile avata hieman seosruuvia ja käy koelenkillä toteamassa nykiikö vielä.
     
  12. El C

    El C 3rd gear

    Tehty. Tänään säädelty / ajettu eri seoksilla ilman merkittävää eroa. Säädin toki samalla venttiilit mutta ei kai se saa paljoa haitata :)
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Voiskohan vaan kaasutin olla laihalla tai bensan saanti ongelma pintakaasulla ajaessa.
    Laajakaista lambdalla näkis helposti millä alueella seokset kulloinkin on. Tosin alkuperäis kaasarilla pitäis kyllä olla kohdallaan, mutta saisipa ainakin pois-suljettua sen vian.
     
  14. xarper

    xarper Gearhead

    Kyllä veikkaisin että on bensapuolella se ongelma nyt, jollain rikastusta sille pintakaasulle, kokeileppa vetää vielä reilusti auki ne/se seosruuvi tai ruuvit, pitäis auttaaa kyllä jos pintakaasulla nykii.
     
  15. grantorino

    grantorino Gearhead

    Onko sytytys kohdallaan?
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Helpottaako vaiva, kun tarjoaa ryyppyä. Siis manuaalista, semmoinen siinä kait on.
     
  17. El C

    El C 3rd gear

    Nykiminen / pätkiminen on niin "iskevää" (parempaa sanaa löytämättä) että uskallan väittää sähköpuolen viaksi. Ainakaan aiemmin bensapuolen ongelmat ei oo olleet tämän tuntuisia.
     
  18. El C

    El C 3rd gear

    Ei oo manuaaliryyppyä, on automaattiryyppy.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Avasin seosruuvia niin paljon, että irtos :p
    Ei poistutun nypeltäminen.
     
  20. El C

    El C 3rd gear

    Kaikkeni oon tehnyt, että olis.
    Toki taitoni saattaa (tässäkin) loppua kesken mutta parhaani tein.
    Näissä koneissa (kirjojen mukaan) homma menee niin, että alipaineet pois, oktaanivalinta nollaan ja kuula neulan päähän (pirullisessa paikassa muuten toi ajoitusmerkki), kas siinä lähtökohta.
     

Kerro tästä muillekin!