Käyntiongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El C, 13.5.2017.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ihan perusteet sähköjen toimivuudelle; maadotukset!

    Akusta auton koriin/runkoon ja mottiin ihan kunnon kaapelilla. Liitokset tiukkoja, myös kengän ja akun-navan välissä. Ja maalit yms pois maadoituskohdistä littimen ja metallin välistä. EI maadotu pelkällä pultilla.

    Ja jos ne akulta lähtevät kaapelit vanhoja, vaihtoon.
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Makuasia minkä kukakin näkee tarpeelliseksi. Kalliimpiakin turhakkeita ihmiset roudaa talleihinsa.:)
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Eiks kapee kaistalla näe vaan onko kohdillaan vai ei, ei näe mihin suuntaan pitää säätää?
     
  4. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Näkee mihinpäin pitää säätää, mutta ei välttämättä kuin paljon pielessä.
     
  5. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kapeella näkee onko rikkaalla vai laihalla vai kohillaan.

    Laajakaista vaan tarkempi.
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kuinkas ennen vanhaan vehkeet saatiin sätöihin kun ei ollut mitään lambdoja? ;)

    Tommosen kutosen nyt saa toimiviin säätöihin varsin helposti ilmankin, kunhan perusjutut kohillaan. Ei se mitään rakettitiedettä-/tekniikkaa sentään ole.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Jep, eikö tuo ole lähestulkoon päivänselvä asia että se käy jostain syystä laihalla pintakaasulla, ei siihen tartte mitään laajakaistaa toteemiseen.
     
  8. El C

    El C 3rd gear

    Aika tarkkaan 14,4V tyhjäkäynnillä ja 14,9V ehkä noin 1500 kierroksella, nämä siis ilman valoja, puhallinta jne.
    Auto sammuksissa, virtalukko off-asennossa akun jännite 12,88V.
    Avain on-asennossa jännite laskee melko nopeasti, sadasosa kerrallaan.

    Toi etuvastus jaksaa kummastuttaa edelleen. Eikö mielestänne alle 6V ole liian vähän etuvastuksen jälkeen, siis puolan +navasta mitattuna?
    Mistä vaan lukee niin sanotaan, että pitäisi olla luokkaa 9V.
     
    Muokattu: 27.5.2017
  9. El C

    El C 3rd gear

    Kaikki kaapelit on uusia.
    Akusta runkoon peukalonpaksuinen maadoituskaapeli, rungosta koriin ja moottoriin perinteiset lattakaapelit tukevasti kiinni 10mm pulteilla. Mielestäni maalitkin välistä poistettu mutta kai sekin täytyy tarkistaa...
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Taidanpa kokeilla pienentää katkojien kärkiväliä, ihan vaan ajankuluks o_O
    Tai sitten isontaa, eihän sitä vielä voi tietää.
     
  11. f34

    f34 Double Gearhead

    Nythän noi kaikki muut jännitteet on ok paitsi tuo etuvastuksen jälkeinen.
     
  12. El C

    El C 3rd gear

    Joo , niin on. Jotakin positiivista.
     
  13. El C

    El C 3rd gear

    Kärkivälin pienetäminen paransi käyntiä. Laitoin hieman alle ohjearvon, joka on siis kirjan mukaan 0,41mm.
    Sain siinä sitten kutospytyn tulpanjohdosta kiukkusen näpäytyksen sormille!
    Se ei koskaan oo ollut kivaa, eikä ollut nytkään.
    Eli ainakin yksi tulpanjohto lienee vielä ainakin vähän viallinen...
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei ole liian vähän, ja lopuilleen merkityksetön asia. Saa sen kyllä nousemaan ihan mihin volttimäärään haluat, pienentämällä etuvastuksen arvoa. Se vaan sit lyhentää kärkien kestoa. Ja tuskin on syy siihen pintakaasunykimiseen, kuten olen jo aiemminkin arvellut.
     
  15. El C

    El C 3rd gear

    Toi kärkivälin pienentäminen katkojissa paransi myöskin alipainemittarin arvoja, ei väpätä enää yhtä paljoa. Pysyttelee tyhjäkäynnillä melko tarkasti 15 mm-Hg, hieman väreilee mutta se varmaankin johtuu kireemmästä nokasta (vai?)
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    No onkos tässäkin jakajassa sellanen ominaisuus, että alipaine säädin lisää ennakkoa, niin kärkiväli kasvaa? Paitsi et perkele, sehän tais kääntää koko jakajan runkoa, eikä pelkästään sisällä olevaa levyä missä kärjet kii..
     
  17. El C

    El C 3rd gear

    Eikös alipainesäädin aina lisää ennakkoa, sehän on sen duuni?
    Mutta joo, näissä systeemi on just niin, että runko liikkuu, tarkoitus ja lopputulos on kuitenkin sama kuin "normaaleissa" jakajissa.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos jakaja ei ole väljäksi kulunut, niin ei se ennakonsäätö kärkiväliä muuta. Niissä toisenlaisissakaan jakajissa.
     
  19. El C

    El C 3rd gear

    Luinpas taas ajattelematta. Toimii toki toisinpäin, eli kärkiväli muuttaa ennakkoa.
    Joskin tietysti aika vähän.
     
  20. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Ainakin yks Motorcraft oli tollanen et kärkiväli kasvo alipainesäätimen toimesta "jättisuureksi", ja aiheutti tasakaasulla nytkyttämistä... Täällä oli joskus vuosikaisia sitte aihe myös nypyttämisestä. Vähän sen jälkeen tuli myyntiin halpa tehdaskorjattu fordin jakaja, ostin pois ja nypytti. Hokasin et sama nimimerkki. Myöhemmin ajan kanssa tutkin sitä niin tosiaan säädin lisäs kärkiväliä pirusti, pienentämällä se niin jo toimi
     

Kerro tästä muillekin!