Käyttömaksun peruste muuttuu!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja poskisolisti, 12.10.2006.

  1. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :eek: Oli tiistain ESS lehdessä artikkeli ajoneuvojen käyttömaksu uudistuksesta!
    Harrasteautojen käyttömaksu määräytyy 4/2007 lähtien käyttöpäivien mukaan ja jos on seisonnassa ei maksua mene ollenkaan!! Uskomatonta edistystä harrasteautoilun puolesta. :-?
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Mullekin tuli tänään IFin lasku jonka ohessa tästä mainittiin. Kuulostaa hyvältä, säästyy puolet Galaxien ajoneuvoverosta vuodessa siis n. 60€?
     
  3. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    jumanketa, hyvä uutinen ku tallis on kolome..........

    Nyt ollaan oikealla asialla :D
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mutta, kun autoverouudistus tulee (todennäköisesti vaalien jälkeen), niin se "käyttömaksu" saattaa hiukan pompsahtaa, kun siitä tulee "ympäristöhaittapainoitteinen".

    Eli vaikkapa 100€/jokainen alkava moottorin tilavuuslitra/vuosi. Lisäksi ~15€ joka kerta, kun ilmoitat auton seisontaan ja sieltä pois.

    Ei halpene harrastus ei...

    Yli 25v autot on saatava kokonaan käyttömaksuvapaaksi!!!!
     
  5. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Muuttuiko otsikko?? No nyt se on kyllä totuudenmukaisempi. :lol:
     
  6. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    No ainakin tossa artikkelissa oli AKE:n henkilöä haastateltu ja hän oli sitä mieltä että "kesäautojen" pito käy kevyemmäksi????Eipäs olla ny skeptikkoja -katotaan miksikä tilanne käytännössä muuttuu...joo muokkasin vähän otsikkoa kun se oli LIIAN optimistinen. :odroll:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Joku valtion rahakirstun vartija möläytti vahingoissa kesällä että mistä tässä oikeasti on kyse. Hän sanoi, että kun "käyttömaksua" uudistetaan, pidetään samalla huoli siitä että valtion verotulot (eli kyseessä on vero, eikä käyttömaksu) pienene.

    Eli yhä jatkossakin verotetaan lain henkeä vastoin auton omistamisesta eikä käyttämisestä, sanotaan mitä sanotaan.

    Oikeudenmukaista olisi, että laitetaan ajokorttikohtainen käyttömaksu jokaiselle joka haluaa autoa eli teitä käyttää ja tarvii niiden ylläpitoa. Tällöin toteutuisi tasapuolisesti se, että tallissa seisovasta autosta, joka ei tietä kuluta ei joutusi maksamaan veroa. Maksettaisiin ainoastaan teiden käytöstä.

    Paitsi, ei käy, verotulot pienenisi :mad:
     
  8. spinout

    spinout Gearhead

    >Harrasteautojen käyttömaksu määräytyy 4/2007 lähtien käyttöpäivien mukaan

    Mist ne sit tietää, et jonkun kärry on harrasteauto? Tulee siis semmoinen uusi ajoneuvoluokka 4/2007? Vai koskee kaikkia autoja käyttöpäivien mukaan. Siin tapaukses oli selvempää kirjoittaa "autojen käyttömaksu määräytyy 4/..", ettei turhaan tarvitse viestimäärää korottaa.

    [​IMG]
     
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuo käyttäjäkohtainen maksuperuste on eräässä muodossa olemassa Sveitsissä. Ainakin niin, että jokainen joka omistaa auton/autoja maksaa henkilökohtaista vakuutusmaksua. Hänellä on kilvet, joita voi sitten vaihtaa omistamiinsa autoihin, sen mukaan millä haluaa ajaa!

    Sveitsissä on kyllä sitten kovat saasteperustaiset käyttömaksut,joita maksetaan kaikista ajoneuvoista...
     
  10. Fleetline

    Fleetline Gearhead

    Mullatuli Tapiolan laskun mukana myös tieto seisontapäivä käytännön muuttumisesta. Mielestäni se koskee ihan kaikkiaautoja ei aonoastaan harrasteautoja. Toinen mielenkiintoinen asia oli lause * ajoneuvon liikenekäytöstä poisto ja -otto ovat MAKSULLISIA rekisteröintitapahtuamia*
    Eli TÄLLÄ HETKELLä 10,50 kerta joten laskin että about 80 päivää pitää vanhan auton (ennen -94) käyttöönotetun auton seistä että se ns kannattaa ajoneuvoverollisesti..
     
  11. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Selvittäkääpäs viisaat seuraava testi:

    Minulle tuli ajoneuvovero ajalta 03.08.2006 - 02.08.2007 ERÄ 1/1 Summa 94.90E

    Laitoin kuitenkin auton seisontaan 03.10.2006 - 02.10.2008 ajalle (laskua en ollut vielä maksanut).

    Eli miten toimia?

    A) Soittaa ja kysyä AKElta uusi lasku?

    B) Tai laskea summa laskimella eli 03.08.2006 - 03.10.2006 ajalta (perusvero 0,260 per päivä)

    C) Vai laskea vero 03.08.2006 - 31.12.2006. eli vuoden loppuun.

    En vain haluaisi maksaa veroa ensi vuoden seisonta-ajalta turhaan jos laki kerran muuttuu.
     
  12. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear


    Tolla perustellahan voisivat siis nostaa bensanhinnan kymppiin/litra !
    Ihan sama montako tai millasta autoa pihassa verotta lojuu, ajamisesta vaan maksettas. Käyttöpäiviäkään ei tarttis laskea eikä ilmotella. Byrokratisestikin helppoa. Monta työtöntä verotoimistotyöntekijääkin saatais. Kuka kannattaa ?
     
  13. Lexa

    Lexa 1st gear

    IF:n vakuutuskirjassa oli maininta, että tekevät uudet zysteemit kausiluontoisesti käytettäville kamppeille (mm. moottoripyörät), ja niille tulee uudet vakuutusjutut, joista tiedotetaan myöhemmin...

    Koskiskohan tuo myös harrasteautoja? Silloin ei tarvitsisi poistella käytöstä, eikä ottaa käyttöön.

    Oisko kellään tästä tietoa?

    Ps. Olis vähä kiire...tämän kuun loppuun olis tarkotus kapriisilla ajella :lol:
     
  14. peto

    peto Gearhead

    Viime kesänä kun ostin projekti-MP mikä on kilvissä. Kävin siihen hakemassa Pohjolasta uuden liikennevakuuksen, niin ne eivät tarjonnetkaan mitään muuta vaihtoehtoa kuin ton koko vuosi vakuutuksen. Ei saanut enään seisontaan ollenkaan. :mad: :mad:
    On ihan mukava maksaa vakuutuksia pyörästä millä tuli ajettua kokokesänä n.50km. Tuli melko kalliit kilometrit n.500€/vuosi tai 10€/km+bensat :mad: :mad: :mad:
    Nyt kun ne keksii harrasteajoneuvoihin saman systeemin niin tulee vakuutusmaksut ylös niistä ajoneuvoista mitä käytetään kesässä esim. 1-2 KK :mad: :mad: :mad: :mad:
    Kyllä vakutuusyhtiö ottavat kaiken irti mitä saavat kun on mahdollista. Esim. MP-kilpailulisenssit Reittikilpailuissa->Onnettomuuden sattuessa liikennevakuutus korvaa kaiken, mutta silti joka vuosi lisenssimaksut nousevat ilman perusteluja :poff:
     
  15. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :-? Niin...tuossa uudessa pykälässä on myös kohta jossa ilmoitetaan erityisen ankarat toimenpiteet jos käyttää tommosta autoa joka on seisontavakuutuksessa yleisessä liikenteessä"normaali 12kk käyttömaksuviisin(5) kertaisena ,kuitenkin vähintäin 1000euroa!"

    Nii..että sitä vaa ettei kannata jäädä kiinni jos paholainen istuu olkapäälle ja kehottaa tota uutta pykälää kiertää vilpillisellä meiningillä'! :soosoo: :mad:
     
  16. Ahis

    Ahis Gearhead

    Tapiolan nettisivuilta:

    Hankalaksi menee, ainakin kun vertaa nykyistä puhelimella tai netissä tehtävää seisontailmoitusta, muutoksen jälkeen joutuu ajelemaan leimakonttorille papereitten kanssa ja vielä maksamaan sen 10,50 joka kerta. Eipä tule enään otettua seuraavana talvena buiskia viikonlopuksi ajoon...
     
  17. mke77

    mke77 Gearhead

    perustuu varmaan samaan asiaan kuin uudet joka kerta tulostettavat rekisteriotteet katsastuksen yhteydessä!! toukokuussa tulee vissiin voimaan näillä näkymin... eli jokakerta kun tulee vikoja katsastuksessa niin ne kulkee otteen mukana!

    samaan syssyyn laittavat ton "ajoneuvon käyttömaksun" oikealle käytölle eikä siitä että autoa seisotetaan 2vuotta tallissa kilvissä ja käyttömaksu on sama kuin ajossa olevalla!!
     
  18. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Jos toi on tuleva käytäntö niin osan vuodesta liikenteessä olevilla autoilla eli harrastevehkeillä rahallisesti säästö tulee tosiaan olemaan täysin merkityksetön ja homma käy vaan työläämmäks ja monimutkastuu eli tolla käytännöllä vois todeta muutoksesta että hyvä yritys mut vituks meni :(
    Ainoa etu tosta lienee tosiaan se ettei pitempiaikaisia kilvissä olevia projekteja tarvi välttämättä poistaa rekisteristä.
     
  19. hyde

    hyde Gearhead

    Kyllä ne mun mielestä tänä aamuna uutisissa sanoi että käyttömaksu
    alkaa menemään hiilidioksiidi-päästöjen(=bensankulutus?) mukaan.
    Eli ei paljon auta vaikka seisonta-aika oliskin verovapaa,kun aletaan
    laskemaan paljonko se harraste auto vie ja verotetaan sen mukaan.
    Tämän palstan käviöiden autot kun ei varmaan ole sieltä pihimmästä
    päästä.
    Toivottavasti kuulin,ymmärsin, tai uskoin väärin.Korjatkaa ihmeessä
    jos näin on,niin minäkin saan nukkua yöt rauhassa.
     
  20. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekin kuuntelin tuota että kulutuksen mukaan vero määräytyisi...
    Mutta mistä sen kulutuksen sitten ottavat selville näissä yksilöllisesti erilaisissa?
    Eli toivottavasti ei vaan aleta KAIKKIA U.S.A.-valmisteisia vain "esson-baarin" asiantuntijalausuntojen mukaan verottaa... Siellähän kun on kaikilla ollut joskus -60 luvulla itsellä tai kaverilla valiantti ISOLLA 6-sylinterisellä koneella ja kulutus oli ainakin 30 litraa satasella...
    Tai pelkästään moottorin kokoon perustuvaa kulutusarviointia...
    Ei varmaan edes suurin osa(yli 5 litraisista) V8 moottoreista kuluta edes kaksinkertaista määrää bensaa verrattuna johonkin 2 litraisiin tuninki-kiinalaisiin?
    Ei välttämättä myöskään vuosimalli siitä todellisesta kulutuksesta kerro...
    Useinhan on vanhempiin laitettu tekniikka jostain uudemmasta. Tuskin sitäkään selvittävät kun veroa (käyttömaksua) määritetään...

    No siinähän se oikeus ja tasapuolisuus toteutuu kun kuitenkin kaikki mitä tienaa menee valtiolle jonkun verotuksen kautta :D
     

Kerro tästä muillekin!