Kahdet virrat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Pepenavares, 5.8.2021.

  1. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Tarkoitus olisi muuttaa 6 V järjestelmää siten, että startti- ja latauspiirit olisivat 12 v ja muu auto säilyisi 6 v.
    Starttipiiri on aika yksinkertainen: akku, 3-napanen startti solenoidi, starttimoottori, latausmittari, starttikytkin ja NP kytkin (ohitettu jo). Alkuperäinen 6 V starttimoottori tuntuu pelaavan oikein iloisesti 12 V:lla. Latausmittariin on hankala päästä käsiksi, ehkä kestänee. Alkuperäisessä 7 V:n laturissa on ulkopuolinen jännitteensäätäjä. Molemmat purettu nyt pois ja korvattu 13,7 V:n laturilla. Solenoidi vaihdettu 12 V:ksi. Yritin pudottaa piirin jännitteen seuraavanlaisella komponentilla DC/DC converter IN 12/24V OUT 6V 30A. Ko. vempaimessa on tulopuolella punainen johto (+) ja musta (-), ulostulo kelainen (+) ja musta (-). Auto on plus maadutettu, niin ajattelin, että mustat ovat joka tapauksessa maajohtoja ja niitten välillä on yhteys joka tapauksessa. En tiedä mieten se nyt meni, mutta saan ulos tasan 0 V. Sama miten päin nuo piuhat kytkee, niin tulos on sama. Kaksi kompponenttia olen nyt kokeillut ja epäonnistunut.
    Kysynkin nyt viisaammilta, miten ja millä kompponenteillä haluttuun päämäärään pääsisi?
     
  2. Ade62

    Ade62 3rd gear

    Noi konvertterit voi olla sellaisia, et tarvii toisiopuolelle kuormaa, ennenkuin "aktivoituvat".
    Jos mittaat toisiopuolelta jännitettä pelkällä yleismittarilla, ei kuormitusta ole riittävästi.
    Toisaalta jos tuo on miinusmaadoitettu, eli molemmat mustat ovat "yhdessä" ja plussien välillä on jännite-ero, niin satavarmasti ei toimi plusmaadoitetussa järjestelmässä.
    Miten jos laittaisi kaksi 6 v akkua sarjaan. Laturi lataa molempia, ja toisesta akusta käyttösähköt.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toi kaksi 6v akkua sarjassa ja vaan toista kuormitetaan käyttösähköllä ei ole paras mahdollinen tapaus. Tappaa akun. On kokemusta vanhan ajan rekkahommista kun kylmäkoneelle otettiin 12v "välistä"
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Ymmärsinkö oikein että autoon on tarkoitus saada yhtäaikaa 12V jännite miinusmaadoitettuna ja 6V jännite plusmaadoitettuna? Silloin pitäisi olla konvertteri joka tekee -6V jännitettä. Jos konvertterin ulostulo kelluu, eli ulostulon miinuspuoli (musta karva) ei ole yhteydessä sisäänmenon miinuspuoleen (selviää yleismittarilla), niin silloin ulostulon +-puoli eli se keltainen karva maihin. Silloin tarvittava -6V on siinä mustassa karvassa. Mutta jos ulostulo ei kellu, niin ei minusta silloin tuolla laitteella homma onnistu.
     
  5. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Kiitoksia neuvosta. Tuo kahden akun kytkentä tuntuu järkevältä. Ehkä se ei ole paras mahdollinen niin kuin "mietmi-3" toteaa, mutta kuitenkin toteuttamiskelpoinen. Minulla onkin kaksi 6 V:n Optimaa ja ainakin sarjaankytkettynä lataa molempia hyvin 12 V:n Ctek:llä.
     
  6. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kahden akun välistä ei kannata ottaa virtaa, alempi akuista tyhjenee, ja ylempi ylilatautuu. Molemmat menee pilalle.
     
    Mika.T ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mikä syy tähän kahden jännitteen käyttöön on?

    eikö autoa voi muuttaa 12v järjestelmälle kokonaan?
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lataa, mutta purkutilanteessa vain toinen vajuu => seuraavassa latauksessa molempiin kohdistuu sama latausvirta, toinen ylilatautuu. Ei hyvä.

    Parempi tehdä koko autolle 12 voltin konversio ja vielä kääntää miinusmaadoitukselle, niin ei tule modernien lisälaitteiden kanssa haasteita. Ne pari juttua, joissa on sähkömoottori (lämppärin puhallin, pyyhkijät ken ties) voi ratkoa kukin erikseen tai yhdessä jollakin jännitteen alentimella, joka voi olla jopa vain suuritehoinen vastus.
     
  9. ..ja olisko tuo helpoin tehdä uudella universal -johtosarjalla.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Riippuu kohteesta ja tekijästä. Nykyisin saa esim Finjector) ostettua kaksivärisiä johtoja metritavarana, joten oman johtosarjan tekeminen on vähän mielekkäämpää kuin muutamalla värillä. Tässä kohteessa (kuus volttia ja plusmaadoitus tuskin on kovin paljon johtoa kaikenkaikkiaan. Ja vissiin on tarkoitus piilottaa nekin vähät, koska mielessä on pyörinyt osittainen kuusvolttisuuden säilyttäminen.

    Kakstoistavolttisen akun päälle voisi väkästellä valekannen kolmella korkilla, niin näyttää aidommalta.
     
  11. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear


    Syy on hyvin yksinkertainen. Alkuperäisellä 6 V:n systeemillä autoa ei saa käyntiin. Pyörittää liian hitaasti starttimoottoria. 12 V:lla taas sama startiimoottori pyörii vallan iloisesti. Uudenkin starttimoottorin hommasin ja vanhakin sai alan liikkeestä diagnoosin, ettei mitään vikaa. Molemmilla siis pyörittää yhtä huonosti. Ja miksi niin, sitä ei tunnu kukaan osaavan sanoa. Kaikki kaapelit uusittu paksuimpaan mahdolliseen ym. Starttimoottorille tulee jännitetettä 6,0 V startatessa ja käsikirjan mukaan alle 5,3 V jännite kertoo vasta jostakin viasta tai huonosta kytkennästä. Luulisin, että kaikki konstit on käyty läpi.
    Tarkoitus olisi tietenkin säilyttää auto mahdollisimman alkuperäisenä. Auton muuttaminen kokonaan 12 V:ksi on aika iso homma, sillä kaikki sivulasit ja etusohva toimivat myös sähköllä. Lasinpyyhkimet ja radioantenni alipaineella.

    Kun latasin kokeeksi Ctek:llä kaksi akkua sarjassa, niin lopussa toinen akku näytti 6,2 V ja toinen 6, 7 V, tunnin kuluttua ne olivat tasoittuneet siten, että molemmat olivat 6,3 V. Kertooko tuo sitten mitään?
     
  12. f34

    f34 Double Gearhead

    Uteliaana, 6v järjestelmä ja kuitenkin noin ylellinen varustus, mikä auto?
     
  13. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jos pelkkä 12V startti riittäisi, eikä tarvisi 12V laturia laittaa, niin niitähän on olemassa kytkimiä ja releitä millä saa kytkettyä starttauksen ajaksi akut startille sarjaan. Muuten ne ovat rinnakkain latauksessa. Siis jotenkin näin: www.texasindustrialelectric.com/pdf/1119844_relay_drawing.pdf (tuossa 12V -> 24V rele, mutta sama periaate)
     
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    6v järjestelmässä on aika kovat virrat jo pelkillä valoilla joten muuntimen kautta niitä ei mielestäni kannata rakentaa. Eikä tuo kahden akun välistä otto onnistu kuin hyvin lyhyt aikaiseen hätä ratkaisuun, luokkaa puolituntia ja alkaa toinen akku jo olla vainaa (jos siis lataus 12v). Jos se 6v on pakkosäilyttää niin lähtisin lähestymään ratkaisulla että ne 6v akut sarjaan mutta myös laturi vain siihen 6v välivaiheeseen. Nyt ei 12v akkua siis ladattaisi millään ajossa, mutta eipä sitä kulutetakaan kuin startissa. Tai voishan sen rakentaa vaikka kuten belaruksen joissan malleissa 12v/24v seka järjestelmä. Eli moninapainen relehässäkkä joka vaihtaa akut rinnankytkennästä sarjaan kytkentään startin ajaksi. siinäkin kaikki sähkölaitteet 12v starttia lukuunottamatta.
     
  15. Laitoksella on hauska suomenkielinen nimi: salamarauta. Niitä on kai Boschinkin tekemiä. Olikohan niitä niissä isoissa vanhoissa Mersun pakuissa tai jossain. Tässä kuva:

    [​IMG]
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    joo on noita muissakin ryssän ratkaisu ainut jossa olen joutunut sitä oikeasti tutkimaan.

    Fuso canterissa oli jossain välissä 12v/24v ratkaisua jossa akut sarjassa ja dc/dc muunnin hoiti toisen akun latauksen.
     
  17. fmila

    fmila Gearhead

    Juu löytyi ainakin MB:n 508n penkin alta.

    Mutta olisikohan tässä mahdollista tehdä 8 Voltin järjestelmä???
    Aikoinaan duunikaverin 6 Volttiseen tippa Relluun semmoisen rakentivat. Kun siinä oli tasavirtalaturi, jossa mekaaninen säädin, niin lataus jännite nostettiin n. 10 Volttiin ja kaikki laitteet toimi Suomen talvessa paremmin. Hehkulampuillakin näki paljon paremmin nostetun jännitteen ansiosta. Puhallin ja pyyhkijätkin oli ihan "rivakat". Mikään ei kuitenkaan ylikuumentunut, ei edes polttimoita palanut mitenkään liiaksi. Talvi aamujen starttaukset oli se minkä vuoksi tämä tehtiin ja kalliit 6 Voltin akut.

    Tässä tapauksessa löytyi pajalta lähes uusi 12 V;n akku, joka oli kolarissa saanut osuman toiseen päätyyn ja kuori oli mennyt puhki. Kyseinen kenno sahattiin kokonaan pois ja sen aikaisen akun ulkopuoliseen välikiskoon porattiin reikä, johon pultattiin itse sorvattu "napa" kaapelia varten. Toiseen päätyyn tehtiin myös ekaan kiskoon sama viritys. Näin käytössä oli tarvittaessa myös 10V:n optio "arktista pakkasta" varten, kyllä lähtee ...
    Myös akun keston kannalta täytyi päätykennoja vuorotellen lepuuttaa/ottaa käyttöön. Mutta hyvin toimiva "pula-ajan" viritys.

    Tähän tapaukseen taitaa suurin haaste olla tuo 8 Voltin akun löytäminen. Muuten olisi varmaan helposti sovellettava ratkaisu???

    t. AM
     
  18. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    1954 Lincoln Capri
     
    juko7 tykkää tästä.
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Onneks olkoon, hieno peli.
     
  20. Pepenavares

    Pepenavares 3rd gear

    Todella harkitsemisen arvoinen neuvo, kiitoksia. Nimittäin tuo laturin vaihtokaan ei aivan ongelmaton juttu ole. Joutuu tekemään aikamoisia virityksiä kiinnitysten kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!