Kaksi loukkaantui Asikkalassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja slant six, 20.8.2016.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täh? Suljetulla alueella ajat auton pöpelikköön niin viedään kilvet? Nyt ei meikäläinenkään pysy kartalla.
     
    Fileeraus ja bottipoika tykkäävät tästä.
  2. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Kaikissa lentokenttäkisoissa on käytetty oranssisia tai keltaisia kartioita merkkeinä maaliviivan kohdalla. Tänä vuonna Räyskälä Vintage Drags poikkeuksena.

    Vesivehmaalla leveä kenttä ja oranssisia kartioita useita myös leveyssuunnassa maaliviivalla. Ensimmäisen poistumisliittymän kohdalla järjestäjän ajoneuvo ja viimeinen liittymä merkitty muun kuin oranssinvärisillä kartioilla myös kentän poikki. Onnettomuuteen osallisilla aikaisempaa kokemusta ja molemmat olleet mukana myös Vesivehmaalla kesäkuussa ajetussa tapahtumassa. Väistämättä tulee mieleen, että kuskit keskittyneet johonkin muuhun kuin omaan suoritukseen. Torinon kuljettaja jo kertoikin. Camaron kuljettaja tuijottanut peiliä tai mittaria?

    Kilometrin pituisesta jarrutusalueesta ei ole hyötyä jos vielä sielläkin vedetään lappu lattiassa. Onhan Alastarossakin kadunmiehen tapahtumassa jollain 15 sekunnin autolla vedetty päätyhiekalle ja paikalle tulleille pelastajille ihmetelty missä maali on.

    Mitäs jos ohjaajakokouksessa kuskit kävelytetään radan läpi? Tulisi jotain konkreettisia virikkeitä ja ei jäisi häiriköiden löpinät päällimmäisiksi.
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tai sitten laitetaan ne ruutuliput sinne.
    Stage, monella ensikertalaisella on vaikea hahmottaa missä stage kennot on suhteessa oman auton keulaan ja eturenkaaseen. Eli helposti menee yli, kun vähän liian kovalla vauhdilla lähestyy kennoja. Näin kävi myös itsellekkin :) Oho eka valo, toinen ja sit oltiinkin jo yli molemmista...
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear


    Joo ilman muuta näkyvämpi maalin merkintä. Itsekin viimeksi Kiikalassa pohdin kuinka noviisit huomaa maalin kartiot. Samaan asiaan näköjään moni muukin kiinnittänyt huomiota, mutta ei ole tainnut kukaan kertoa tapahtumien järjestäjille kehitysehdotuksiaan?
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tai sitten on kertonut, mutta ei oo noteerattu, näin on aina tehty, ei tätä voi muuttaa....
     
    Puutera, Nikuzai ja ido59 tykkäävät tästä.
  6. letkume

    letkume 3rd gear

    Joku firma voisi mokomat maaliliput antaa vaikka ilmaiseksi, kun niissä olisi sopivat logot. Isompiin tapahtumiin niistä saisi rahaakin.

    Veikkaan, että suurin ongelma on ettei kukaan viitsi roudata mitään isompia tokkosia tuonne radanvarteen..
     
  7. mopar383

    mopar383 1st gear

    FHRA on aika perse lafka. Taas otettiin ihmisiltä rahat pois ja peli seis . Muitten kisoissa on saanut lippurahat takaisin jos kisat on peruttu. No eihän se ollut ku kympin mutta ihan periaatteesta, jos kerran menee vielä osittain fyyran piikkiin. Olis ne kisat voinu varmaan jatkua kun ei kuitenkaan mitään vakavampaa tapahtunut, ainakin muitten kisoissa on.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Minen voi, kun ei kuulu kiihdytysurheilu mun alaan suoraan... Johonkin 4x4 offiin voisinkin tuommoiset teettää, mutta ei oo kukaan kyselly ja itse en kehtaa tyrkyttää...

    Puhumattakaan, että vittuilu lisääntyy, kun nytkin vittuillaan, kun kommentoin johonkin...
     
    Puutera ja Nikuzai tykkäävät tästä.
  9. ciswami

    ciswami 1st gear

    Olihan tuolla paikalla monta tyyppiä jotka maksoivat sisäänpääsyn + ajomaksun pääsemättä ajamaan kertaakaan. Ehkä ajamattomille olis sen 5 voinu palauttaa...
    Summa summarum - Ketään varmaan turha syyllistää tapahtuneesta pelkästään; monen tapahtuneen asian summa.
    Vois pohtia, että miten jatkossa tältä vältytään ja saadaan jatkettua myös Vesivehmaan tapahtumaa ensi vuonna. Hieno tapahtuma kuitenkin kyseessä.
     
  10. bottipoika

    bottipoika 2nd gear

    sama juttu
    parii otteesee tuli kateltua video
    kytäten maalia oikeen näkemättä sitä
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Näinhän se monasti menee. Valitettavasti.


    Ainakin trendikkäät surf-, beach- ja golfliput on osiin purettavissa.
    https://vimeopro.com/tetrixdisplays/tetrix-lippusysteemit-flaggsystem/video/100569252
    260 cm korkea 109 euroa, 390 korkea 169 euroa. Varmaan löytyisi sponssi.
    Jossain Ruotsin lentokenttä- tms kisassa tuollaiset näin maaliviivalla.
     
    Muokattu: 21.8.2016
    WBBC tykkää tästä.
  12. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tää ei ole trolli eikä provo, mutta ihmettelen miksi kisat lopetettiin, poliisi vei kilvet, lehdet kirjoittaa ja netissä spekuloidaan vaikka vastaavia ulosajoja tapahtuu joka viikonloppu rallikisoissa. Onhan niissä autoissa toki kaaret ym. mutta muuten ihan samanlaisia pikkulipsahduksia jotka on aina ollut osa motorsporttia.
     
    Puutera ja ido59 tykkäävät tästä.
  13. BBC

    BBC Guest

    Juuri kuten edellä Chevy 53 kirjoittaa.

    Rallikisoissa ja kadulla (kännissä) joka viikko saa lukea pahoja onnettomuuksia.
    Eiköhän nyt joku ole suurennellut ja vielä saatu tai tilattu höpöt paikalle, jotka saaneet pullistella,....

    Kyllä ne keilat siellä näkyy hyvin molemmilla puolilla. Katsokaa se video joka kuvattu auton sisältä. Eipä meillä ainakaan ollut ikinä katukisoissa keiloja kummempia maali merkkejä eikä kukaan ajanut pitkäksi, mutta jos ei ota asioista selvää, ei aja aluksi niin että keskittyy näkemään muutakin kuin ratin keskiön niin sille ei voi mitään. Ei tuolla tielläkään liikenteessä kaikki vaarat ole ison lipun kokoisia tai värikkäitä ja nekin on nähtävä, niin sanoo laki.
    Kuljettajan on pystyttävä hallitsemaan ajoneuvo äkillisen vaaran kohdatessa....

    Miettikää nyt itse. Jos on tuommoinen jarrutusmatka ja siitä ajetaan pitkäksi hyvällä katuautolla niin ei siitä nyt tarvi tehdä numeroa ja niitä lippuja nyt ei ollut vaan ja voivottelemalla niitä lippuja sinne ei jälkikäteen saa. Ehdottomasti pitää saada molemmille puolille 4m x 2m näyttötaulut joissa lukee isolla, "jarruta tässä".
     
    Valvojamuokkaus: 21.8.2016
    squide tykkää tästä.
  14. Bukero

    Bukero Gearhead

    kannattaa aina muistaa, missä ollaan.
     
    eilhik tykkää tästä.
  15. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Miksi ainoastaan kuljettajien tulisi oppia virheistä? Kyllä niitä vaaranpaikkoja pyritään liikenteestäkin poistamaan tapahtuneiden onnettomuuksien perusteella, vaikka syyllinen olisikin siellä ratin ja penkin välissä. Esim. leikataan puskat matalaksi risteyksistä, parannetaan valaistusta jne.

    Moottoriradoillakin (ei ehkä kaikilla) on mutkien ennakkomerkit, vaikka ne mutkat on siinä samassa kohtaa ihan joka kierroksella ja ne kyllä näkee kun oikein tarkasti katsoo. Turhaa paapomista?
     
    Puutera tykkää tästä.
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Viranomaisen vaatimuksesta?
     
  17. laakkius

    laakkius Gearhead

    kaveri ainakin sano hakeneensa rahat pois, eikä ollu ainoa...
     
  18. 1320

    1320 Gearhead

    Miten tuo muka menisi Fyyran piikkiin jos kaks kuljettajaa törttöilee maalipäässä ja kisat keskeytyy sen takia?o_O Kuljettajakokouksessahan on ainakin aina kun itse olen ollut ajamassa, on sanottu missä kohtaa maali on, kumpi kaista kääntyy ensin ja että jarrutusmatka on lyhyt jne perusjuttuja. Jokaisen kuskin kuitenkin kuuluisi tuolla olla paikalla jos meinaa käydä ajamassa... Ja toisaalta, vaikka kisoja ei oltaisi lopetettu siihen paikkaan, niin sade olis kastellut radan läpimäräksi ennenkuin ajamista oltais päästy jatkamaan kuitenkaan...

    Mä kuulin myös, että kytät olisi määränneet keskeyttämisen, mutta en osaa sanoa varmaksi onko totta vai ei.


    Harmi jokatapauksessa että tuollainen pääsi tapahtumaan. Onneksi ainakin toinen kuskeista on kunnossa ja autokin selvisi tilanteeseen nähden pienillä vaurioilla, tai siis, paljon pahemminkin olis voinut käydä. Ei siis muuta kuin Torino takaisin kuntoon ja ensivuonna ennätykset uusiksi ;) .

    Se täytyy kyllä sanoa, et mun mielestä maali oli merkattu ihan hyvin noilla oransseillä töteillä, kun noi kennotkin pystyy hyvin huomaamaan tuosta kaistojenvälistä matkan aikana. Toki voishan ne isommillakin merkeillä olla merkattu, mutta ainakaan itsellä ei ole ollut mitään ongelmaa noiden tötsien huomaamisessa, Porissa kun on sama systeemi ollut käytössä.
     
  19. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Nythän Fhra:lla on oiva tilaisuus kommentoida tapahtunutta ja kertoa lajin turvallisuus näkökohdista sekä tulla mediaan mukaan muutoinkin kuin mainostamalla omia tapahtumia. Lajihan on turvallinen kun ajatellaan minkälaisten voimien/nopeuksien kanssa ollaan tekemisissä, mutta aina voi sattua jotain ja ihminenhän on erehtyväinen vaikka olisi kokenutkin.
     
  20. emil knievel

    emil knievel 2nd gear

    summa summarum...

    mitä tästä opimme?
    jos YKSIKIN osallistuja kertoo, ettei huomannut maalimerkkejä on asiaan syytä tehdä muutos. eikö?
    isommat liput/pylonit/kartiot/nesteen kaari ens kerralla, niin ainakin tämä asia on ratkaistu.
    ei voi olla vaikeeta. vai voiko?
     
    Puutera, eilhik, 1purehell ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!