Kaksoisruuviahtimen suunniteltu ja todellinen ahtopaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ta12narina, 5.8.2020.

  1. ta12narina

    ta12narina 1st gear

    Terve!

    Projektissa on ahtimena Kenne Bell 2.1 ja nyt on tullut aika tehdä kampuran päähän hihnapyörä.
    Välijäähdytintä ei tässä vehkeessä ole. Olisiko käytännön kokemuksia jakaa teoreettinen ahtopaine (psi) vs mitä oli todellinen paine. Jos hävikistä saisi jonkinlaista osviittaa niin mieluusti ottaisin sen huomioon jo hihnapyörää tehdessä.

    Kiitos tiedoista!
    Jonttu
     
  2. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei ole tosta hajua muuta ku et yhteen LSn joutu teettää uuden isomman pyörän ku tuli enemmän painetta ku mitä valmistaja ilmoitti.

    Mut 2 muuta asiaa:

    Suosittelen välijähyn laittoa. Nousee ahtolämpö etenkin katuajossa.
    Toinen liittyy samaan asiaan:
    by-pass venttiili, (hullun kierto) imusarjasta ahtimen painepuolelta ahtimen imupuolelle kaasuläpän ja ahtimen väliin. Auki alipaineella. Onko? Jos ei ni laita. Ilman sitä ahdin imee itsensä tavallaan tyhjiöön ja sit ne lämmöt vasta nouseekin. Kaikki alipaine ahtimen imupuolella on suoraan lämpöä. Eli aina kun kaasuläppä on muuta kuin auki ni muodostuu enemmän tai vähemmän lämpöä.
     
  3. Weijari

    Weijari Gearhead

    Kannattaisko kysyä ahtimen valmistajalta?
     
  4. ta12narina

    ta12narina 1st gear

    Ok, on varmaankin paras sitten tehdä maltillinen hihnapyörä aluksi ja katsoa minkälaisia ahtoja saadaan aikaiseksi. Välijäähdytin on laskuista pois koska kaasuttimet ovat ahtimen imupuolella (draw-through). Alipaine ohjattu, säädettävä kierrätys venttiili löytyy kyllä joka tasaa paineita kaasuläppien sulkeutuessa. Täytyy vielä tutkia että miten pienellä vakuumilla sen saa auki kireämmän nokan kanssa. Kysyn tuota hävikki asiaa vielä kenne belleltä.

    t: jonttu
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mä näistä mitää tiiä, mut eiks toi ahdin oo sellai "perinteisen blowerin" näkönen laatikko moottorin päällä? Eikö niihin saa ihan valmiina jäähdyttimiä ahtimen ja imusarjan väliin?
     
  6. ta12narina

    ta12narina 1st gear

    Mä olen ymmärtänyt että jos pelkän ilman sijaan puristetaan polttoaineen ja ilman sekotusta ja jos se ajetaan sitten välijäähdyttimen lävitte se bensa jäähtyessään pisaroituu sinne välijäähdyttimeen?? Onko kellään tietoa tai kokemusta?
     
  7. XJR

    XJR 3rd gear

    Tällä pätkässä KB 2.6H välityssuhteella 2.4 tunkee ilmaa brittikasiin: . On välijäähyt ja by-pass tietenkin. Kun meni by-pass jumiin niin sulatteli ahtimen couplerit ja koko ahdin jaskaksi Vesimetsku kahdella ruiskutuspisteellä nykyisin.
     
  8. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Hienosti Jagge naukuu.

    Kenne Bellin ruuviahdin ei tykkää et sinne imetään bensat mukaan. Takapään kestovoidellutlaakerit siinä huuhdellaan piloille.

    Fysiikan lakien mukaan pisaroituu mut niin monet väittää et toimii. Saattaahan ne toimia mut miten tehokkaasti.
     
  9. ta12narina

    ta12narina 1st gear

    Juu olen tietoinen laakeri hommasta, samahan koskee kai esim. Eatonien roots ahtimia mutta niitäkin on tehty draw-through tyyppisinä ratkaisuina ihan myyntiin asti. Kyllä ne peräpään laakerit antautuu mutta kuinka nopeesti se jää nähtäväksi sitte.
     
  10. Ymmärtääkseni noissa draw thru -malleissa ne peräpään laakerit on vaihdettu suojattuihin.
     
  11. ta12narina

    ta12narina 1st gear

    On noita kaasari-setuppeja tehty ihan modaamattomillekin Eatoneille ja ovat pelittäneet. Mutta juu pelkälle ilmallehan noi on toki tarkotettu.
     

Kerro tästä muillekin!