Kampiakselin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SK-, 21.9.2022.

  1. SK-

    SK- 2nd gear

    Elikkäs, moparin 383 -70 koneremontti meneillään ja pöydällä tällä hetkellä kaksi kampiakselia, molemmat mallia tako. Toinen vuoden -70 moottorista ja toinen -71.

    Mitä näitä molempia oon tässä pyöritellyt niin molemmissa on kynnellä pientä jälkeä havaittavissa kauloilla, ym. todella pientä syöpymää, mutta kiillotus saattaa riittää?

    Mutta mutta, std koossa olevasta -70 lohkosta irroitetun kampiakselin öljykanavan aukot näyttää tältä:

    [​IMG]

    Onko normaalia? Ihan kuin olisi poranterällä kairattu.

    Kun taas -71 kampuran kanavanreiät tämännäköiset:


    [​IMG]


    Eli kysymys lähinnä kuuluu, kummasta näistä kannattaa ruveta tekemään tulevaa kampuraa koneeseen. Työntömitalla äkkiseltään katsottuna on std koossa olevasta lohkosta irroitettu kampura (vm.-70) n. 1mm paksumpi kauloiltaan, kuin tuo uudempi, eli tuskin ikinä hiottu ainankaan.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Stanusta kannattaa tehdä, se että öljykanavien suut on hieman avarrettu vaan parantaa voitelua. Voit tietysti hieman siistiä niitä kanavan suita ennen kiillotusta.
     
  3. Eikö ne kaulat kannata ensimmäisenä mitata mikrometrillä kahteen suuntaan ja verrata onko min max arvojen välissä. Jos on kuluneet (kuten näyttää) ja kiilloitat akselin, sitten uusi mittaus ja jos laakerivälykset jää max välykseen tai ylittää, eikö kannata hioa seuraavaan alikokoon oli lähtökoko sitten std tai joku alikoko.

    Ennen hiontaa/kiilloitusta avaan kanavien suut kuten Artsi kirjoittaa. Hienolla pirranterällä varovasti. Jos haluaa, kivellä voi viimeistellä.

    Aina ensin mittaus joka kaula kahteen suuntaan ja vertaa annettuihin kyseisen koon raja-arvoihin.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    toisin sanoen katso kirjasta mitä kannaa tehdä, helppo kommentti

    tuo millin ero kuulostaa liian isolta. liekö ne samasta koneesta? nakkaisin orkkis kampuran takaisin paikalleen jos ei ole laakerit kiinni leikanneet
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Hiottu 0.04" alikokoon siitä se 1mm ero laakerisaatavuus voi olla vähän huonompi
     
  6. SK-

    SK- 2nd gear

    Taitaa tuo std koon kampura olla parempi vaihtoehto, ainakin varaa hioa seuraavaan kokoon.

    Mittailut ajattelin jättää koneistamon tehtäväksi, kun ei itseltä löydy sopivankokoista mikrometriä ja osat on muutenkin sinnepäin menossa. Saapahan sieltä sitten selkoa minkäkokoisia laakereita alkaa tilailemaan. Samalla ne siellä kiillottaa kaulat kuntoon tai hio seuraavaan kokoon jos tarvis.

    Jos sitä nuo kanavien suut itse siistisi vingulla ja jonkinlaisella hiomalaikalla, näkyi olevan netissä jonkinlaisia videoitakin kyseisestä toimenpiteestä.

    Edit: näkyi tähän tyyliin muotoiltuja aukkoja tulevan aika paljon vastaan, jos pyrkisi vastaavaan.

    [​IMG]
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos meinaat porauttaa sylinterit samalla ylikokoon niin mä kyllä laskisin tarkkaan stroukki satsin hinnan vs. Kapuran hionta, kankien alapesät mittoihin, jne... koneistus on kohtuu hinnakasta. Usein seteissä tulee laakeritkin mukaan.
     
  8. SK-

    SK- 2nd gear

    Joo on tullut noita stroukkisarjoja katsottua ja oishan sellanen aika herkku, mut alustava suunnitelma olis selvitä orkkis osilla, mäntien osalta pelkillä uusilla männänrenkailla ja ilman poraamisia.

    Männät ja sylinterien pinnat näyttää muuten hyvältä mutta pienen pieni pykälä on havaittavissa sylinterien yläreunassa, mutta lähteekö hoonaamalla niin en osaa sanoa..
     
  9. 68SS

    68SS 1st gear

    Tarkasta pyttyjen kartiomaisuus/mitta kans enste niin osaat paremmi arvioida kuinka jatkaa. Ota männänrengas irti ja tuikkaa ylös keskelle ja alas sylinterii kohtisuoraan (tökkää männäl) ja si koita rakotulkil paljo jää välykseks jos heittää paljon ni syytä poraa. Samal voi kattoo paistaako valo läpi pytyn ja renkaan välist. Jos on rappu yläpääs joka tarraa kynnel ni on aika vaikee käsipelin hoonaa ei kovin hyvä tuu, hoonaus ottaa kuitenki vaa iha muutaman satkun pois. Pallohoonia älä käytä se on suorille pytyille, lopuks sillä jos muute hyvä.

    Sylinterimittaa melkein tarttes si jos haluut männänvälykset tarkistaa.
     
  10. SK-

    SK- 2nd gear

    Käytin yhden männänrenkaista sylinterin yläosassa, ennen pykällystä ja ihan alaosassa. Sain rakotulkilla mittaamalla katkovälykseksi 1.50mm ympäriinsä.. eli aika hitosti, kun eikös noissa pitäis olla jotain 0.30-0.45 alunperin?

    Voihan tässä vielä niin käydä et sylinterit käy porauksessa.. sit joutuu kyl mäntäkaupoillekki. Ne tosin rockautossa aika ilmasia jos vakioissa pysyttelee.
     
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun sä vanhalla kuluneella renkaalla mittaat katkosrakoa, niin se ei varsinaisesti kerro sylinterin kuluneisuudesta paljoakaan.
    Jos katkosrako on sama joka kohdasta, niin silloinhan sylinteri on suhteellisen suora...
     
  12. tero79

    tero79 3rd gear

    Mulla on 383 rojekti 030 takomännillä ja valmiiksi veivatulla kammella tallin lattialla.. Lähtee asialliseen hintaan 68 lohko..
    0401647366
     
  13. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Tuolla lähtee pykälä pois. https://www.summitracing.com/parts/KDT-2389
     
  14. SK-

    SK- 2nd gear

    Kiitos tarjouksesta, mutta kaks 383 konetta jo tällä hetkellä purettuna, täytyy näistä jo alkaa toteuttaa..

    Koneistamoon olin jo yhteyksissä, täytyy osia toimitella sinne suuntaan.

    Kampuran osalta aluks kiillotellaan kaulat ja sit hiotaan jos on tarvis. Jos koneen niputtaa nyt suht vakiona, eikö jälkeenpäin saa aika helposti lisää potkua esim. Edelbrockin Alukansilla?
     
  15. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Hmm, kampiakselin valinta alkaa tietysti tarpeista.
    Noh, kilipailumoottorin kyseessä ollessa harvassa ovat kampurat suunnitelmiesi mukaan.

    Ehkä ovat nykyään helepostikin rahalla saatavissa, kenellä rahaa on! Mutta niin se ei ollut ennen vanhaan!

    Hirmu probleem 0li kumminkin 80-90 luvulla! Mistään mittään tietoa ollu!

    Mutku mää hirmuinen koneistaja olin, mää tilasin hirmu jöötin nitrausterästä, 34 Cr Al Ni 7! Ja mää semmonen metallurgi jo koulussa olin ,aineoppi 10!

    Mää oon loppujen lopuksi omasta mielestäni aika ihme äijä.
    Noh, mulla se venakko,sorvi, 1A616 oli.

    Siitä sitten,innokas kun nuori olin, sorvailin kampiakselin 62 mm iskulla .Very good,sanoisin.!

    Noo, juu ja ja mää sitten ekana vuonna Compin voitin!

    Konehan oli silleen mukavasti 10800 kiertävä laulupeli.

    Mää mittään ajaessa kuullu, pojat jutteli,hianoo lauluu oli kuulemma!

    Semmossii sitten kampurasta kohdaltani!:)
     
    Muokattu: 1.10.2022
    sepi-ukko, Seevu, Herje ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Mitäs tälle sun kampuralle, moottorille ja dragsterille sitten tapahtui? Miksi sä lopetit kiihdyttelytouhut?
     
  17. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Pitkä juttu tulisi, mutta voisin sen kirjoittaa. Monenlaista mutkaa tuli matkaan, aina ihmisistä lähtien.
    Ja kuten varmaan huomaatte, tuo aikaisempi juttu on kirjoitettu pienessä maistissa, mutta totta se on kuitenkin.
    Jos haluatte, niin voisin historian kirjoittaa miksi sitten lopetin nuo kiihdyttely- ja moottorijutut.
     
    Seevu ja Herje tykkäävät tästä.
  18. Kirjoita toki koko tarina kuvien kanssa. Avaa sille oma ketju, ettei sotketa tätä enempää.
     
  19. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ehdottamasti tarinaa tulemaan.
    Samalla voisit tarinoida niistä kugelfisher ruisku jutuista.:)
     

Kerro tästä muillekin!