Kampiakselin valinta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SK-, 21.9.2022 klo 13:35.

  1. SK-

    SK- 2nd gear

    Elikkäs, moparin 383 -70 koneremontti meneillään ja pöydällä tällä hetkellä kaksi kampiakselia, molemmat mallia tako. Toinen vuoden -70 moottorista ja toinen -71.

    Mitä näitä molempia oon tässä pyöritellyt niin molemmissa on kynnellä pientä jälkeä havaittavissa kauloilla, ym. todella pientä syöpymää, mutta kiillotus saattaa riittää?

    Mutta mutta, std koossa olevasta -70 lohkosta irroitetun kampiakselin öljykanavan aukot näyttää tältä:

    [​IMG]

    Onko normaalia? Ihan kuin olisi poranterällä kairattu.

    Kun taas -71 kampuran kanavanreiät tämännäköiset:


    [​IMG]


    Eli kysymys lähinnä kuuluu, kummasta näistä kannattaa ruveta tekemään tulevaa kampuraa koneeseen. Työntömitalla äkkiseltään katsottuna on std koossa olevasta lohkosta irroitettu kampura (vm.-70) n. 1mm paksumpi kauloiltaan, kuin tuo uudempi, eli tuskin ikinä hiottu ainankaan.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Stanusta kannattaa tehdä, se että öljykanavien suut on hieman avarrettu vaan parantaa voitelua. Voit tietysti hieman siistiä niitä kanavan suita ennen kiillotusta.
     
  3. Eikö ne kaulat kannata ensimmäisenä mitata mikrometrillä kahteen suuntaan ja verrata onko min max arvojen välissä. Jos on kuluneet (kuten näyttää) ja kiilloitat akselin, sitten uusi mittaus ja jos laakerivälykset jää max välykseen tai ylittää, eikö kannata hioa seuraavaan alikokoon oli lähtökoko sitten std tai joku alikoko.

    Ennen hiontaa/kiilloitusta avaan kanavien suut kuten Artsi kirjoittaa. Hienolla pirranterällä varovasti. Jos haluaa, kivellä voi viimeistellä.

    Aina ensin mittaus joka kaula kahteen suuntaan ja vertaa annettuihin kyseisen koon raja-arvoihin.
     
  4. SauliK

    SauliK 3rd gear

    toisin sanoen katso kirjasta mitä kannaa tehdä, helppo kommentti

    tuo millin ero kuulostaa liian isolta. liekö ne samasta koneesta? nakkaisin orkkis kampuran takaisin paikalleen jos ei ole laakerit kiinni leikanneet
     
  5. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Hiottu 0.04" alikokoon siitä se 1mm ero laakerisaatavuus voi olla vähän huonompi
     
  6. SK-

    SK- 2nd gear

    Taitaa tuo std koon kampura olla parempi vaihtoehto, ainakin varaa hioa seuraavaan kokoon.

    Mittailut ajattelin jättää koneistamon tehtäväksi, kun ei itseltä löydy sopivankokoista mikrometriä ja osat on muutenkin sinnepäin menossa. Saapahan sieltä sitten selkoa minkäkokoisia laakereita alkaa tilailemaan. Samalla ne siellä kiillottaa kaulat kuntoon tai hio seuraavaan kokoon jos tarvis.

    Jos sitä nuo kanavien suut itse siistisi vingulla ja jonkinlaisella hiomalaikalla, näkyi olevan netissä jonkinlaisia videoitakin kyseisestä toimenpiteestä.

    Edit: näkyi tähän tyyliin muotoiltuja aukkoja tulevan aika paljon vastaan, jos pyrkisi vastaavaan.

    [​IMG]
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Jos meinaat porauttaa sylinterit samalla ylikokoon niin mä kyllä laskisin tarkkaan stroukki satsin hinnan vs. Kapuran hionta, kankien alapesät mittoihin, jne... koneistus on kohtuu hinnakasta. Usein seteissä tulee laakeritkin mukaan.
     
  8. SK-

    SK- 2nd gear

    Joo on tullut noita stroukkisarjoja katsottua ja oishan sellanen aika herkku, mut alustava suunnitelma olis selvitä orkkis osilla, mäntien osalta pelkillä uusilla männänrenkailla ja ilman poraamisia.

    Männät ja sylinterien pinnat näyttää muuten hyvältä mutta pienen pieni pykälä on havaittavissa sylinterien yläreunassa, mutta lähteekö hoonaamalla niin en osaa sanoa..
     

Kerro tästä muillekin!