Kampiakselin valmistusmenetelmä nykyisin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja KiRu, 31.8.2009.

  1. KiRu

    KiRu Gearhead

    tietoni koneenosien valmistuksesta ollessa hyvin kevyet jäin ihmettelemään tuollaisen viri/stroker akselin valmistusmenetelmää.. Ilmeisesti nyky akseliaihiot ovat paljon parempia kun 40 vuotta sitten tehdyt?
    Ei mulla yöunet mene vaikken tiedäkkään miten rautaa muokataan mutta
    täältä varmaan löytyy tietäjiä, joka osaa selittää asian kansantajuisesti?
    8)
    eli:
    Kyseessä BBC akselit ja vierekkäin vertailtuna GM akseliin tuollainen viri akseli on ollut jo aihiona erittäin mittatarkka? :eek: mites se nyt onnistuu, ja miksei se silloin onnistunu, vai eiks ne viittiny.. Koneistusta se on meinaan vaatinut tosi vähän verrattuna tuollaiseen 40 vuotiaaseen GM akseliin.
    Voisin arvailla että vain laakeripinnat, vauhtipyörän/vetolevyn ja dampperin kaulat on koneistettu :eek:
    Akselin limppujen yms. pintakin on paljon hienompi kuin antiikkiakselin, ja valusauma puuttuu kokonaan, ei kuitenkaan mistään kokomöhkäleestä koneistettu mun mielestä - niin että mihin se valusauma on hävinnyt? (jos se nyt valmistusmenetelmään vaikuttaa nin akseli siis takoterästä ja kuula tms. puhallettu, nitrattu jne. temput jotka kylläkin mun mielestä tehdään vasta kun akseliaihio on jo tehty tai jopa koneistettu - eli ei vaikuta koneistuksiin?)
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    Saattaneet nuo työstökoneetkin hiukan parantua 40v:n aikana ja vaatimukset myös.
    Yks seikka on myös se et silloin aikanaan nuo akselit oli vielä halvempia autotehtaille mitä ne nyt olisivat ja siten laadusta ei oltu niin tarkkoja kuin nykyään meidän yksittäisten koneenrakentajien keskuudessa ollaan et ei menis akselit kaupaksi jos niissä on "isoja" mittavirheitä!

    Ei se "valusauma" noissa vanhoissakaan TAKOAKSELEISSA niin kovin huomattava ole ollut,mut valuakselissa se taas oli joskus aika runsaskin...

    Myös noiden akselien tehonkesto tavoitteet on kasvaneet.
     
  3. Kine

    Kine 3rd gear

    No eikös se valusauma häviä kun akseliaihio taotaan. Ei ole kyllä käryä minkälaisesta aihiosta mokoma mutkarauta muokataan. Mutta jonkinmoinen valukappalehan se on kai alkujaan ollut.

    No tuommosen videon löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ux6khhfd ... re=related

    Kuten sanottu, en tiedä tapahtuuko kampuran takominen lähellekään samoilla menetelmillä, mutta ihan koukuttavia videoita. Hirvittää vaan tuo työturvallisuus.
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    Onhan se mahdollista valaa ne akselin limput hyvinkin mittatarkoiksi, kunhan tekee kaikki välit vaan keernalla, samalla ne jakotason saumatkin siirtyy, oletetaan että ne on ollu aiemmin keskellä. Sanotaan että tollanen alle millin meneminen ei tuota minkäänlaista tuskaa, sama pätee koneistettavissa pinnoissa, ei tarvi olla mitään 3mm työvaraa.
    Oikeestaan se valutekniikka ei oo muotinteossa mihinkään muuttunu, mutta materiaalit on (sideaineet, kovettajat, valun syötöt jne) + sitte vielä saatu niistä tasalaatusia.
     
  5. E.Rummukainen

    E.Rummukainen 1st gear

    Valuja en ole kyllä ikinä kuullut taottavan. Taitaisi kiderakenne mennä jo aika mielenkiintoiseksi.

    Ne erot selittyvät sillä että toinen akseli on valuaksila ja toinen takoaksila.

    Kampiakselinkin kaltaisen vänkkyrän taonta onnistuu ihan vaan muottiin painamalla. Ja taontaa edeltävä aihio tosiaan tuskin ikinä on valua. Yleensä valssattu tai vedetty kanki. Ja autotehtaalle massatuotantonnossa valu ainakin OLI halvempi kuin taottu. Eikä Vakio V8:n perheenäidin kauppakassissa alkuperämaassaan tarvinnut kiertää kuin formula.

    Nykyään taitaa olla jo aika paljolti ainakin puolimoteissa vakiona jo takoakselit kun on litratehot jo niin kovia.

    Takoakselissahan on etuna tosiaan keveys, parempi tasapaino ja kestävyys.

    Tai sitten on helvetin siisti valuakseli. Kyllähän nekin onnistuu nykyään.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    No lienee vähän riippuvan myös siitä, että puhutaanko valuraudasta, vai teräksestä. Eiköhän tuolla aiemmin tarkoitettu, että harvempi metallikanki on kuitenkaan mitään muuta, kuin sulaa kamaa tietyllä seoksella lurautettuna johonkin muotoon. Eli periaatteessa valu.
     
  7. Stone

    Stone 3rd gear

    Mä en oo ainakaan koskaan kuullu että hiilivalurautoja kuten meiän harmaata tai pallografiittivalua taottas millään tavalla, ainoastaan teräksiä.
     

Kerro tästä muillekin!