Kampuran laakerit, 1/2 ura, 3/4 ura, täysura?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jankinnu, 20.4.2010.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Pitäs ruveta napomaan konetta läjään ja laakereita selaillessa tuli vastaan noita kampuralle tulevia laakereita, joissa on öljyurien pituus 1/2-1/1 kierrosta.

    Edelliset olivat Clevite 77 jotkut kolmikerroslaakerit ja niissä oli 1/2 kierrosta öljyuraa.

    Mimmosia ootte laitellu? Tarkoitus pitää max. kierrokset alle 7000 rpm, josko sillä on jotain vaikutusta.
     
  2. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Koulukuntia lienee yhtä monia kuin on rakentajiakin, mutta ristiinporatut öljyreiät kampuran kauloissa ei tarvitse kuin ton 1/2 urallisen sarjan, ja "normaalit" sit jotain muuta. Mä käyttäisin tota 3/4 urallista mallia, koska siinä on edes vähän tasaista leveää laakeripintaa kantamassa kuormaa (pienempi pintapaine) siellä missä siitä on hyötyä, mutta veivi saa voitelua vähän paremmin kuin tolla 1/2 urallisella, turvallinen kompromissi? Teoriassa pidempi öljyura syöttää enemmän öljyä per kierros veivin laakerille ja vaatii siksi suuritehoisemman öljypumpun jotta paine pysyy yllä, mutta käytäntö voi olla jotain muuta. Esim. veivien laakerien välykset, kiertokankiparien päittäisvälys, mahdolliset öljyurat veivien alapäiden kyljissä jne.

    Toisaalta toisen max. kierrokset 7000 tarkoittaa että tehohuippu tulee just ennen sitä, tai että varttimailin päässä on se 7000 rundia mittarissa kun kaasu päästetään pois, toisella se tarkoittaa että sitä ei ylitetä edes vahingossa missään tapauksessa, tehohuippu on joku 6000 kieppeillä.

    Noiden ristiinporattujen reikien käyttö on sit taas ihan toinen väittelyn aihe.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En usko että tulee ongelmia 1/2-urallakaan vielä noissa pyörintänopeuksissa ja toisaalta mitään ihan ihmeellistä ei ole saavutettavissa 3/4-uralla? Ehkä jopa ennen pitempää uraa laittaisin voitelumäärän isontamiseksi isompaa välystä, esimerkiks Clevitellä on toi H-sarja jossa välystä hieman kasvatettu.
    Mielipideperustaista tää on vahvasti...
     
  4. F-body

    F-body Gearhead

    Mopen pikkulohkossa kuluvat kiertokangen laakerit huomattavasti nopeammin kuin runkolaakerit. Joten ainakin niihin laittaisin 3/4 uraiset voitelua parantamaan.
     
  5. jukka63

    jukka63 1st gear

    Mopen isolohkoissa rallimiehet kelpuuttavat ainoastaan täysympyräiset.Niin minäkin,4 vuotta kenkää,kymmeniä vartin rykäisyja n 800 hepan padalla.Laakerit lähes kuin uudet,keskilaakeri saanut pientä kipeää jostain syystä.Vakiomottiin olisin laittanut vanhat edelleenkin,nyt ostin uudet.Kai joku merkin tunteva guru osaa sanoa,mitkä mihinkin mottiin.
     

Kerro tästä muillekin!