Kannen korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VooDoo, 23.10.2009.

  1. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Elikkä, tilannehan on tää.. Kantta kalvaessa tuli reikä, n 3-4mm iso, oli ilmakupla valussa, no siitä kon lähti pinta niin katoin että jaa, mikäs monttu tämä. No tökkäsin siihen kevyesti ruuvarilla niin reikähän siihen tuli vesitilaan asti.

    Hitsaamista noissa ford ohc koneen kansissa jo koitettu aiemmin, ei onnistunut. Halkeema halus tulla esiin millon mistäkin..

    Mitäs raati on mieltä, eikö messingillä juottaminen olis aika hyvä vaihtoehto. Aikasempaan kanteen koitin messinkiä, niin ainakin se siihen kävi kiinni kun tauti.

    Varmaan jos saa messingillä juotettua hyvin, niin ei lähe ikinä irtikään?
     
  2. cuda69

    cuda69 Gearhead

    taitaa noilla materiaaleilla olla kuiteski eri laajeneminen lämmön vaikutuksesta?Miten mahtaa kestää.
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    no juotetaanhan rautaa noin yleisesti ottaen hopealla ja ties millä, eikä ne lämmön takia kovin usein rapsahtele irti.. Ja takapuolella neste mikä pitää ns "tasalämpösenä" sen kokoajan, ettei tuu mitään äkkinäisiä lämmönvaihteluita.

    Mutta tietysti mahdollista että joskus lentää irti sieltä. Koitan silti messinkiä, jos ei tule parempia ehdotuksia. Tuntuu se ainakin tarttuvan niin helvetin lujaa kiinni, että ei mitään rajaa :wink:

    Jos jokkiskoneissa kestää kemiallinen metalli jos menee puhki, niin perkele on juotetun paikankin pakko aika pitkään kestää.

    Ja siis, esim tinalla ja kuparilla erilaiset laajenemisominaisuudet, silti ne syylärit pysyy kasassa. Ja letkulähtöjä yms juotetaan hitosti jopa aika kuumiinkin paikkoihin, eikä nekään silti rapsahtele irti kovin usein.. Niin luulis ny että tollanenkin paikka, mihin ei kohdistu juuri mitään rasitusta kestäisi.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Kanavakittiä vaan ja toimii.
     
  5. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ei löydy kyllä luottoa pitkäaikasesti mihinkään kittiin..
     
  6. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Onko toi reikä imu vai pakopuolella. Jos imupuolella niin kanavakitillä kyllä korjautuu. Tota kittiä on vuosia käytetty ihan oikeissakin kilpakoneissa joten anna mennä vaan. Pakopuolella olevassa reijässä sulla taitaa olla ongelma :(
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Imussa se on.. Lurautin messinkiä reikään ja hienosti juoksi paikaksi päälle.
    Kyllä mä vaan jostain syystä luotan tommoseen juotettuun enemmän, kun liimaan/kittiin tms. Ei niittenkään lämpölaajeneminen kuitenkaan ole 1:1 ton valun kanssa, niin väitän että kyl toi messinkikin perkele siellä pysyy :D
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Varmasti messinki siellä oikein tehtynä pysyy!

    Hirvittäähän se kansia kittailla,mut kaipa ne kunnon kitit on siellä pysyneet?
    Yksiä kansia ainakin kittasin ihan plastic paddingin kemiallisella metallilla ja kyllä sekin ainakin kauden siellä kanavissa pysyi.
     
  9. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Oli sopivasti venttilikopan puolella vielä kuusiokolotulppa siinä reijän aika kohalla, siitä vuorasin sen kohdan viellä epoxilla mikä kestää bensaa yms tavaraa. Jos vaikka pitäs :)

    JA kyl mä koitin mahd huolellinen olla sen messingin kanssa, suolahapolla pinnat puhtaaks, lämpöä et varmasti paskat irtoo, sit messinkiharjalla pinta iha kirkkaaks, juoksutteet siihe ja lämpöä.
     
  10. Comero

    Comero 1st gear

    Kyseessä siis ilmeisesti valurautakansi?
    Sen reiän voi korjata myös sellaisella kuusiokolotulpalla, jos siihen kohtaan vaan pääsee poraamaan ja tekemään kierretapilla kierteen.
    Näin korjaillaan maailmalla raskaankaluston kansia ja lohkoja. Kestää myös palotilassakin. Pystyy korjaamaan pitkittäisiäkin halkeamia laittamalla tulppia vieriviereen limittäin.
     
  11. stroker56

    stroker56 Gearhead

    ^^ Kyllä Messinki pintansa pitää,ei se siitä periks anna jos todella pääsit puhtaalle pinnalle.
    Esim Knuklen rungot ja springerit on juotettu Messingillä,tosin kyseessä on muhviliitokset.
     
  12. -31

    -31 Gearhead

    Olen paikannu yhden rallisprint auton kannen messingillä. Pelas hienosti vuosia. Hole oli kanssa imukanavasta vesitilaan ja valurautakansi.
    Auto näkyy vieläkin sillointällöin kisoissa.
     
  13. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Näin mä vähä epäilinkin, että paras vaihtoehto toi messinki melkein tohon on. En vaan noihin kitteihin oikeasit luota.. Kun toi kone saatetaan pamauttaa -20c lämmöstä tulille, niin rapina sielä voi alkaa kuuluun ku kitit lentelee :)
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mites muuten, mitäs ihmiset on mieltä, kun nokka pitäs ajaa sisään.. ja taas kannenpultitkin pitäs kiristää ekan startin jälkeen. että mikä kannattaa tehä ja miten? Eli vedänkö ekaan starttiin sytkää ja seosta sen verran kohalleen, että jaksaa käydä, annan käydä lämpöseks tyhjillä, sammutan, annan jäähtyä, kiristän pultit ja sitten nokan sisäänajo, vai mitenpäin ihmistet tän toteuttas?
     
  15. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Ajat sen nokan sisään ohjekierroksilla.Eli rundaa koneessa riittävästi.
    Kannet kerkeet kiristää sisäänajon jälkeenkin.Ei ne vuotamaan rupea 15min aikana 8)
     
  16. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    eli varma ettei ala pahvin välistä pihiseen.. Kuitenkin ruttua on yli 11...
     
  17. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Siis se starttihan on eka?Sit kun sammutat,vedät ne kannet ohjetiukkuuteen.
     
  18. jat

    jat 1st gear

    Mitenkähän tuo messingin juottaminen käytännössä tapahtuu? Onko kokeneemmilla jouttelijoilla vinkkejä aiheeseen? olisi isompi huokoinen ala paikattavana pakokanavassa.
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    No toi pieni reikä ainakin valahti ihan hienosti umpeen messingillä. Pelannu nyt vuodenpäivät tms. Ja tosta kansien jälkikiristämisesta, no pahvinhan mä kerran sain sit vaihtaa kun ei pitänyt kun pultit ei ollu kun ohjearvossa. Rallyracen jepen kanssa juttelin asiasta, niin sano että vedä suoraan 11kg pultit, käytä kuumaks, anna jäähtyä, löysää yks kerrallaan ja takas 11kg. Tolla systeemillä sitten pitänyt.


    Tollanen iso alue voi olla vaikea saada umpeen, kun tahtoo valua läpi siitä reijästä. Mutta siis hommahan on että pillillä kuumaks ja sit sohimaan messinkiä reikään (juoksute tietysti sielä) Ja puhtaus erittäin tärkeää.
     
  20. jat

    jat 1st gear

    Joo reikähän ei ole iso. On vaan huokonen, kun on jo hitsaamalla vedetty. Kuinkahan mahtaa tuo fosfori-kupari toimia messingin siasta, onko kokemuksia. Fosfori-kuparilla vaan hieman pienempi sulamislämpötila kuin messingillä, että onkohan tietoa kuinka korkeiksi pakokaasujen lämpötilat näissä koneissa nousee...
     

Kerro tästä muillekin!