Kannentiiviste ahdettuun

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja astro 350, 24.7.2008.

  1. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Kaveri käski kysymään, mitä on tarkkuus hionta? Mitä hyötyä saavutetaan vetämällä pultit ylimomenttiin?
     
  2. Smokie

    Smokie 1st gear

    Ei kannata laittaa silikonia. Minä en ainakaan ole saanut sitä menemään kierteisiin, kierteet leikkaa sen välistä pois vaikka laittais molemmin puolin, on vissiin liian jäykkää tavaraa. Pultin kannan alla se jotenkin pysyy, mutta kierteeseen pitää olla putkikierre liimaa.
     
  3. lekajarmo

    lekajarmo 1st gear

    Pultithan venyy kun ne kiristää ylimomenttiin. Kun on lisää pituutta niin on enemmän kierrettäkin... Pitää paremmin.

    tarkkuushionnasta senverran että esson miehille metri on tarkka mitta, sillanrakentajalla se on 1cm, metallimiehillä 0.01mm, ja maalarilla 0. Eihän se maali pysy muuten seinässä... Eli kysy maalarilta...



    :wc: :wc: :wc:
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mulla on hyllyssä myös tota wurthin tiivistysainetta mutta mikä momentti??
     
  5. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Vaikka miten kiristät sitä pulttia niin varmasti ei yhtä kierrosta tule lisää kierrettä käyttöön ennen katkeamista. Itseasiassa koulussa oli juuri juttua tuosta, opettaja väitti että yleiseseti ottaen jo 3-4 kierrosta kantaa pultin koko kuorman. Tuosta kyllä olen hieman erimieltä pohjautuen kokemukseen, mutta jos kierroksia on luokkaa 10-15 niin siinä ei yks lisää tunnu missään.
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Jos pultit venyy yli myötörajan eli toisinsanoen niin paljon että se ei palaudu alkuperäiseen mittaansa kun sen löysää niin se on susi. Pultit kiristetään siihen momenttiin mitä valmistaja ilmottaa niin pultti toimii ikäänkuin jousena ja pysyy kireällä. Ylimomentti auttaa vain siinä tapauksessa että kierteissä on paskaa joka muuten jarruttaa oikean momentin saamista. :rotfl:

    Jos pultissa on esim 20 kierrettä koko pultin matkalla ja se teoriassa venytetään metrin mittaiseksi, niitä kierteitä on edelleen 20, ei niitä tyhjästä ilmesty.
     
  7. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Viitaten edellä esittämääni kysymykseen, vaikkakin oli kirjoitettu ns. kieli poskella, sekä todennäköisesti samalla tyylillä laadittuun ensimmäiseen vastaukseen:
    Pultti siis venyy. Hyvä! Kierteitä ei tule mistään lisää. Tämäkin totta!
    MUTTA, kierre on syvemmällä koska pultti on venynyt!!! Eiks se ole aina parempi, vaikka ylimomentin kannalta :rotfl:
    Ja sitten oli vielä se tarkkuushionta. Onnistunee siis maalarilta paremmin, metallimiehiltä joten kuten, sillanrakentajilta aika karheesti ja silleen...

    Ei palkokasveja sieraimiin; oli ihan pakko :D
     
  8. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Menkääs lapset pihalle tappelemaan.

    Kysyn nyt uudestaan: mitä momenttia tulisi käyttää kun kiristetään pikkulohkoletukan kannenpultit käyttäen teflonia sisältävää kierretiivistysainetta, ETTÄ SAADAAN ARP PULTTEIHIN SAMA VENYMÄ KUIN MOLYRASVALLA KIERTEESSÄ JA KANNAN ALLA JA 75 LB/FT MOMENTILLA.

    Tiedän kyllä ettei tähän kukaan tiedä oikeaa vastausta kun noista kannenpulteista on vähän huono mitata tota venymää, vai tehdäänkö lohkon kylkeen reikä venymämittaria varten? :rotfl:




    Taidan vetää 85 lb/ft molyrasvaa kannan alle ja kierteeseen tiivistysainetta.
     
  9. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    juu ja meilläpäin tehään justiinsa :rotfl: :poff:
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Edelbrockin ohjeessa vedetään kannennaulat vaan 65lb/ft ja sillä momentilla olen itsekin vetänyt, loctiten rtv:tä kierteessä. Pultteina arpin 12-pointit. Jotenkin kuulostaa kovalta momentumilta toi 85lb/ft, onkohan sillä saavutettavissa mitään etua?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Siihen pinnapultin alajenkaan vissiin laitat tiivisteainetta?? Jos laitat niin se ei vaikuta ite mutterin momenttiin mitenkään. Orkkis momentti taitaa olla 60-70lb/ft ja kun tossa mutussa on hieno kierre niin samalla momentilla se menee paljon piukempaan. Siihen yläjenkaan ei mitään muuta kuin mölytahnaa tai öljyä ja alajenkaan tiivisteainetta ja pinna sormitiukkuuteen.
     
  12. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Päättäkäähän jo onko pultit vai studit vai mutterit vai mitkä kyseessä... :)
     
  13. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kysymyksessä on siis arp:n pultit (EI pinnapultit) Ja pulttien mukana tulleessa lapussa tosiaan lukee että momentti on "85 lb/ft is using 30wt motor oil or 75 lb/ft using arp moly grease"

    Tehtaan momenttiarvo on siis 65 lb/ft.
     
  14. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Kyllä mä ainaskin luulen että tuolla tavalla toimii toivomalla tavalla.
     

Kerro tästä muillekin!