Kannet 454:seen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja max, 12.12.2014.

  1. max

    max Double Gearhead

    Mulla on aika laadukas 454 4-bolt alakerta johon pitäs valita sopivat/tehokkaat kannet.
    Open chamber mallisen kannen kanssa tulee 11:1 puristuksia.Hyllyssä mulla olis mekaaninen nokka 256/256 joka on kotoisin 540 Merlin motista.
    Kansina mulla olis World Products oval port Merlinit 269 cc kanavilla.

    Mutta,mutta.... lukasin yhden artikkelin jossa nää pantiin isoreikästen sijaan ja hevosvoima hävikkiä tuli niinkin paljon kuin 60 heppaa.Onko tällaiset ovaalit kuitenkaan oikea tie,vaikka hoetaan että 454 kokoseen koneeseen Rect Portit olis liian suuret jouheaan katukäyttöön.
    Merlineistä sais kyllä varmaan paljon irti,mutta noiden valurautamurikoiden kaivu on iso homma,ja itse en rupea niitä tärvelemään.

    Hyviä ehdotuksia kehiin,kun tavoitteena olis mahdollisimman tehokas motskari.

    Niin se vielä että,imusarjoja olis Victor Jr,oval ja rect port Merlin X joista valita.
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Vanhat artikkelit kaiketi korostaa liikaa(katsantokannasta riippuen) ala-keskikierrosalueen merkitystä,mikä tietty oikein onkin jossain painavassa lossissa.
    Ovaalien ja rectumien tehokäyrät leikkaavat koneesta riipuen jossain 3000 - 4000 rpm maastossa,jonka jälkeen rectit menee menojaan.Puhun gm-kansista.
    Mun 427 mosassa oli just rectit ja hienosti sysäsi,jopa automaatin kanssa.
    Nokka oli mullakin n.260(050)ja vääntöä oli jo alle 4000 rpm yli tehopenkin jarrutuskyvyn(600 Nm).
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Joo,nyt ei ole onneksi kyseessä painava lossi vaan kevyt Camaro ja stallia askissa 3500 ja persuskin 3.73.
    Semmonen käsitys mulla on,että noi mun em.kannet ovat paranneltuja kopioita GM 049/781 oval kansista.
    Sitä olen hakemassa että on kierrokset sitten mitä hyvänsä kun pedaalin laittaa pohjaan,niin "helvetti on irti" välittömästi ilman mitään ihmettelyä tai odottelua.
     
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Toi kanavakoko tietty ratkaisee enempi kuin oval/rect-vertailu.
    Täysin mutuna heitänkin sun Merlin Ovaaleista,jotta lähde niillä liikkeelle.Pitäisi tulla mukavasti rähisevä motoori.
    Tossa sellaisen ovat supersevyn kaverit tehneetkin...http://www.superchevy.com/how-to/engine ... heads.html
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Kiitos Joe linkistä.Moni suhtautuu näihin American dynovetoihin epäluulosesti,mutta noi peanut kansien yli 500 hepat olivat kyllä yllätys.Nämä kun taitavat olla yleisesti hyljeksittyjä kansia,mutta pitää ottaa talteen,noita kun taitaa saada pikkurahalla esim.swapeista.

    Brodixit ja AFR:t huitelivat näköjään 600 hepan molemmin puolin,niinkuin pitääkin.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En kattelis tota pikkusta hevosvoimahävikkiä vaan enemmän vääntökäppyrää joka on varmasti parempi "pikkukanavilla" ja kone vetää laajemmalla alueella. Jos siis ajaa enemmän kadulla.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Juu,kadulla kyllä ajellaan,mutta kun sitä on tullu niin ahneeksi,että paljon pitäisi olla, varsinkin kun tuo After market tarjonta on Letukan osalta niin ylitse vuotavaa.
    Tottakai haluaa asiasta tietää,jos kävisikin niin että tulisi ylimääräinen "moderni" kansipari hankittua;juurikin ne parhaat kannet omaan combinaatioon.Rahaa kun ei ole hukattavaksi väärään ostokseen.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyl niistä peanuteista Lingeeflter vääns jo kauan sitten isompiakin numeroita. Mut kuten tossa artikkelissa kaiketi luki niin oli portattuja skeä kanaviltaan että aplotiloitaan noi kaikki kannet, mut suota ei esimerkiks venaokoja oltu mainittu. Mä tein joskus vuosii sitte kaverille tollaset peanut portit vakiovenoilla 396:n, vähän taskukaivuuta ja sit sovitettu ovali imusarjaan, hydylaahurinenä, rpm imusarja jne. Anto Sämpyn dynossa 399 heppaa 5000:lla. Mikä kokemus mulla noist on, niin en kyl lähtis liian isoo kantta mielellään käyttämään. Sekä ovaalit että rectit ei oo kansina kovin hyviä, vähän niinku hemikin et harvemmin antaa tehoo sen mukaan mukaan mitä virtaa.
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Niinkuin tosta C-bargen arviostakin käy ilmi,niin oiskohan niin että nämä perinteiset ovaalit ja rect portit ovat historiaa.
    Olen jossain nähnyt kansia jotka eivät ole kumpiakaan,vaan suunnittelu on selkeästi aloitettu "puhtaalta paperilta".Se tietty varmaan vaatisi omanlaisen imusarjansa.
     
  10. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kyllä rect porteillakin saa kivan moottorin kadulle, oli tommonen "katumoottori" tuossa kilvanajossa viimekaudella jossa oli "vaan" pro compin rect kannet ja 950 kaasari. +800nm ja heräs tossa 3000 rpm jälkeen. ja katuautoon tuli myytyä se. nokka oli compin 308ar, mek rulla. ja ihan normibensalla toimi
     
  11. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Riittänee kadulle ?
    Vanhan kaavan mukaan jos kaikki muuten virtaa niin virtausX2=HV

    030040 World Products 269cc Oval Port Merlin Iron Head Flow Data

    Valve Lift--.300 --.400 --.500 --.600 --.700 --.800
    2.300 ------- 213 -- 275 -- 323 -- 352 -- 355 -- 341
    1.880 ------- 165 -- 202 -- 239 -- 262 -- 274 -- 282
    Methods used: Superflow 600, Flowed at 28" with a bowl blend 1" down, 1" radiused entry plate on the intake port, No exhaust tube, Using Manley Race Master valves.
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Tätä taas.Tullut lueskeltua David Wizardin juttuja näistä rottakoneista ja muutakin tähän liittyvää tauhkanaa.Ostin jopa eilen hätäpäissäni "781" valuiset oval port kannet, jotka ovat kai aika hyvät "049":ien keralla(isot pojat kertoivat näin).No noi "781":set maksoi 300 €, joten kun olivat sen näköiset,että niissä on jotain parempia jousia ja retskujakin,niin oli kai hyvä kauppa.Kiitokset Olalle Inkooseen.

    Selailin kuiteskin tänä aamuna JEGS:in katalookia,ja sit tuntui että löytyi sopivat alumiinikannet mun tarkotuksiin.Nimittäin JEGS:in omat 514060 numerolla olevat alukannet,joissa olis sopiva 119 cc palotila ja 290 cc imukanava.Mikä parasta hinta olis 1430 taalaa pari.
    No kysyin sitten Speed Shopista,mikä on lähimpäna mua,että mitä maksais jos ne hommais mulle tällaiset.
    Vastaus oli 2500 € pari.En tiedä olenko tapaus jonka mielestä kaikki on kallista,mutta mielestäni toi on liikaa,kun tulevat lisäksi konttirahtina.

    Jos itse tilaa nämä JEGS:istä niin mitä mahtaa kustantaa?


    P.S Juttelin yhden työkaverin kanssa männä viikolla,joka toimii yhdessä MOPAR porukassa mekaanikkona,ja totesi motin maksavan heidän raaseriin 70 000 €:eek:a eikä kyseessä ole edes lähelläkään mikään ammattilaisryhmän motti.Että onhan tämä Letukkatouhu kuitenkin aikamoista nappikauppaa.Ehkä sitä ei näe metsää puilta?
     
  13. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Jos pitää hatusta heittää toi rahdin hinta, niin sanoisin että n. 150-250 taalaa kappale. Viimeks tilasin itse alumiinikannet ja ne taisi olla n.170 dollaria/kpl/USPS
    Mut noi sun esimerkit nopeesti päässä laskettuna n.2000- 2100e, ja tässä laskettu rahti tolla 250 taalaa/kpl. Kirjaudu jegsin sivuille ja laita kannet ostoskoriin ja valitset rahti, sillaihan sää näet paljon noi maksaa tänne tilattuna.
     
  14. Toni.Virta

    Toni.Virta 1st gear

    Katoitko olisiko ollut halvempaa tilata kannet erillään?
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Kiitosta äijät tilausvinkeistä ja laskelmista.Kävin tänään US-Partsin marmoritiskillä(en ollut hattu kourassa).
    Selvisin tällä kertaa halvalla kun ostin made in China jousipuristimen(9 €),kun pikkulohkon 3/8 ei enää noihin isompiin 7/16 kansiin kelpaakaan.

    Tottakai kysyin myös kansista,että mitä löytyis ja kuinka hirveesti maksaa.
    Edelbrock E-Street 1098 € kipale,ja sitten astetta rajummat AFR 305 cc kannet 2870 € pari.
    JEGS kansista oli myös puhe,mutta olis sitten vaatinut soiton yläkerran norsunluutorniin,ja kysyä vastaus hintaan sieltä.Ei huvita soitella.

    Tilanteenahan tämä on tosi hyvä kun vaihtoehtoja on.Moni voi kysyä miks jahtaan nyt jotain alumiinikansia? No kun tykkään sillon tällöin hurjastella Camarolla,ja nyt se ei puske.



    Isolohkot ihan hienoja motteja,mutta rautaisena ihan hemmetin painavia.


    P.S Juu on tiedossa ,että pedaalilla se auto edelleen suuntaa muuttaa.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Homma tämän 454 moottorin kanssa on edistynyt sen verran,että kannet on hankittu.Kyseessä on 320 cc Rect Port kannet,eli ei siis aivan mahdottomat imukanat pieneen 454 motiin.Tarkoituksena on kuitenkin hakea se huipputeho yli 7000rpm:n joten se puoltaa tätä hiukan isompaa kansivalintaa.Samassa rytäkässä ostin Weiand Team G imusarjan,joka stemmaakin kansiin aivan millilleen(ei tartte jyystää).

    OK,tää on nyt sit ihan linjassa,ja tiedetään mitä tehdään,mutta mutta...
    Nokat mitä löytyvät ovat mekaanisia laahureita(kuuntelen Van Halenia)ja ne ovat varmaankin aika isoja.@.050 256/256 .580/580 114 centerline ja toinen olis Crover @.050 276/282 .653/661(osanumero 01353).

    Voimaa kun halutaan,niin noiden kanssa voi varmaan hetkittäin kadulla elää,mutta se mikä arveluttaa on BBC Letukan yläkerran kestävyys.Ei ole vielä omaa kokemusta tästä,mutta on ollut paljon juttua siitä,että BBC koneen yläkerran raskaat liikkuvat eivät pysy mukana,kun mennään korkealta ja kovaa.
    Eli ovatko titaani retainerit sun muut kevyet kamppeet tarpeen,kun halutaan paljon?Toki mulla on mottiin paksummat työntötangot ja neulakiikut,mutta riittääkö?

    Vittuuks tässä säästelemään,otetaan irti niin paljo kun pystytään ja nautitaan siitä ja säykytellään kanssaihmisiä!!
     
  17. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Et tänään tuonut nokkaa.. muistin vasta jälkeen päin.
    Jos jossain välissä tuot sen, niin voin mitata profiilin ja laskea liikkuvien osalta millaisia jousivoimia kumpainenkin profiili vaatii.
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Tottakai tuon vaikkapa huomenna,pitäähän nyt varmistua ajoissa siitä että Mopar porukka saadaan pidetyksi aisoissa.
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollanen 276/282 @.050" nokka katuautossa onkin jo sellanen ettei tarvi hävetä vaikka sattuis Esson baarissa samaan pöytään isonenäisten Mopar-miesten kanssa!

    Mutta se, että tarviiko sun kone 8000+ rpm race-nokkaa, onkin jo eri juttu.
    Kun kattelee vaikka HotRodin Engine masters koostetta, niin lähes kaikki n. 600-800hp koneet on saatu aikaan 240-260 @.050" nokilla. Profiilit ja vippasuhteet näissä on tosin aika härskejä että on saatu nostoa aikaan, ja LSA:t luokkaa 104-108, mutta itse asteita ei välttämättä kannata ylettömästi lisätä minkäänlaiseen katukoneeseen.

    Venttiilikoneiston keventäminen on hyvä idea katukoneeseenkin. Titaaniretainereitten sijaan vois olla parempi vaihtoehto beehive-jouset ja retskut. Itelläni on .650" nostosen rollerin kaveriksi menossa compin 26056 jouset: 160 seat/420 open.
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Näinhän se on,että Esson baarissa päteminen on se ykkösjuttu,ja toiminnallisuus tois-sijainen asia.
    No joo,kunhan virtauspenkki kertoo kansien todellisen virtaaman,niin sit voidaan pohtia tarkemmin mikä kärsä sinne sisään ängetään.Tuli vaan kommenttia että tämän "pienemmän" nokan nosto (@.050 .580) olis liian ujo.Siinä käsityksessä olen kyllä itsekin ollut että em.kaltaseen mottiin niin paljon nostoa kuin vaan mahdollista.Tosi mielenkiintoinen juttu jokatapauksessa,että mitä tällainen mosa siellä dynossa sitten työntää.
     

Kerro tästä muillekin!