Kansalaisaloite harrasteajoneuvoluokasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 29.10.2012.

  1. Joo , vaikka se 30 päivää vuodessa kuten MR autoissakin , olisi mielestäni hyväksyttävissä.

    Tuntuu noita autoja kertyvän useampi niin tulisi kaikkia liikuteltua kesän aikana.

    Työpaikkojahan tuo toisi lisää ,sitäkautta verotulojakin. Valtio vaan tahtoo kuristaa itsensä hengiltä , annettaisiin kansan laittaa raha pyörimään vaikka harrasteiden kautta?
     
  2. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Joo, ei sellainen ehdotus mene läpi joka uhkaisi selvästi verotuloja. Ja tuo liikennekäytöstä poistohan katkaisee sekä verot että vakuutukset sopivasti. Ei muuta kuin verkkopankkitunnuksilla ottaa liikenteeseen sen auton jolla meinaa viikonloppuna cruisailla.

    Verotuksen puolesta ennen kaikkea korin- ym. vaihtoprosenttihärdelli pitäisi lopettaa harrasteautoilta, koska ei se muodosta minkäänlaista uhkaa uusien autojen kaupalle ja sen tuomille verotuloille. Vaikka suomi-Dartin bensatankinkorkkiin ruuvaisi Ameriikasta tuodun ajamattoman Dartin niin silti käsissä on melkein 40 vuotta vanha auto. Tavallinen ihminen tuskin haluaisi ajaa päivittäin edes uudenveroisella museoautolla kun ei olisi sähköhärpäkkeitä ja ajonvakautuksia, ja autoharrastaja taas ei haluaisi kuluttaa harvinaisuutta arkiajossa.
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Verotulot voidaan esittää välillisinä ja välittöminä kuluina. Vuotuinen polttoainevero on kesän aikana vähänkään enemmän ajettuna suurempi kuin vuotuinen käyttövero. Jos käyttömaksun pelossa autoa käytetään vähemmän ja ilman käyttömaksua enemmän niin polttoainevero kattaa valtion saatavat ja olisi enemmänkin.

    Ruotsin malli on toimiva käytäntö joka ei ole pitkälläkään aikavälillä riistäytynyt käsistä. Harrasteauton määritys olisi tällöin yli 30 vuotta vanha ajoneuvo, muuteltu tai alkuperäinen.

    Toinen vaihtoehto olisi harrasteajoneuvoksi ilmoittaminen omistajan toimesta jolloin käyttörajoite ja käyttövero vaadittaisiin käytettävien päivien osalta.
     
  4. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mutta kuinka käy sitte niille jotka haluaa ajaa +30v autolla arkiajotkin? Toivottavasti ei ainakaan niin että se on joko harrasteluokka tai hirmu korkeat verot+vakuutukset.

    Sehän on mahdollista vaikka lisättäisiin erikseen harrasteajoneuvoluokka; koska tietäähän sen jokainen mihin suuntaan tässä ollaan menossa koko ajan (käyttö)autokannan puolesta. Lienekkö mahdollista että käytäntö jatkuisi samanlaisena vanhempien autojen kohdalla jotka eivät kuulu "harrasteen" alle vai joutuuko sitä kohtaa muuttamaan samalla 'paremmaksi' ja nykykäytäntöön sopivammaksi?
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Harrasteajoneuvoluokka ei ole käyttöautoluokka. Jos haluat ajaa vanhuksella joka päivä kaikki ajot niin realistisesti ajateltuna se on juurikin se asia minkä valtio haluaa kitkeä pois. Joten olet huonossa asemassa. Ellei tähän ole jotain sellaista pointtia olemassa minkä perusteella yli 30-v käyttis olis yleishyödyllistä jotenkin muidenkin kuin itsesi mielestä.
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Jep. Nykyisellään on ihan toimiva autoverokäytäntö, jossa yli (X?) vuotiaista autoista maksetaan korotettua käyttömaksua. Siihen tässä ei oo tarkotus puuttua. Se korotettu autovero on loppujen lopuksi pieni hinta siitä, ettei autoa tartte huollattaa merkkiliikkeessä. =)
     
  7. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Puli-song puhuu asiaa. Jos jatkuu näin niin tyytyväisenä rullaisin lotjalla talvetkin.

    Mutta. Mietin myös semmosta ratkaisua jos harrasteen ajoaika olisi 6-8kk niin voisi vaihtaa autoa ja ajaa jolla ajoaikaa on (+ toiselle saisi rakenteluaikaa). Paitsi jos harrasteen alle merkitään että ajoaika on kesällä tai keväästä syksyyn tms. Epäilyttänee onnistunekko tämmöinen porsaanreiän käyttö.

    Tietty jos jatkuu nykyinen käytäntö niin olisi minun mielestä halpa vanha käyttöauto ja sitten mahdollisesti harrasteauto. Eli tilanne joka tässä onkin tarkoituksena!
     
  8. sami

    sami Gearhead

    Luulisi 50 tuhannen nimen kerääminen olevan melko helppoa esim FHRA:n ja SAHK:n toimesta ensivuoden aikana kaikissa suomen näyttelyissä missä ovat mukana. Ei tuollaista määrää kuitenkaan kuukaudessa kerätä.
    Iso plakaatti ja koju näyttelyn sisääntuloon.

    Ruotsinmallista olisi ainakin hyvä lähteä liikkeelle. Pääasia että jonkun saisi menemään läpi ja myöhemmin hakemaan vuosittaisia muutoksia ja pilkunviilauksia. Silleenhän muissakin uusissa pykälissä tehdään.
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Tämä tarvitsee vetäjän joka koordinoi asian ja sopii asian kattojärjestöjen kanssa miten nimenkeräys suoritettaisiin. Sitä ennen tietenkin konkreettinen lakialoite pitää luonnostella joka on myös puettu kansantajuiseen asuun.
     
  10. sami

    sami Gearhead

    Jos se Fyyra on oikeasti muittenkin kuin suoraan ajajien asialla kuten täälläkin jotkut väittävät, niin ottaa asian vetääkseen.
     
  11. Niin ,tässä olisi nyt pallo sitten FHRA:lle , SAHK:lle ja muille , saataisiin joku yhtenäinen pohja jolta ponnistaa.

    Tuntuu nuo kerhojen toiminnat olevan hyshys hommia ,mutta tälläinen julkinen ja laajalla pohjalla oleva kansalais aloite on mielestäni se suorin tie päästä edes jonkunlaiseen lähtöruutuun.

    Ihmettelen ettei tätä ole aiemmin käytetty , siis se nyt tehty eläimiä (!) puolustava oli laatuaan ensimmäinen.... Mites SUOMALAISTEN oikeudet harrastaa ilman kyykytystä?
     
  12. JariV

    JariV 2nd gear

    Oma näkemykseni olisi että tämän henkilön pitäisi olla lakia osaava puolueeton yksityishenkilö jotta asia etenisi.

    Jos tämä aloite jätetään vain kattojärjestölle joka ei välttämättä omaa edes suoranaista intressiä aiheeseen niin on suuri vaara että koko asia hautautuu vain hyvänä ajatuksena pöytälaatikkoon.

    Mielestäni yksi vaihtoehto olisi, että touhuun halukkaat vosivat ilmottautua "ehdolle" ja asiasta suoritettaisiin vaikkapa nettiäänestys. "Ehdokkaat" joutuisivat kertomaan "krediittejään" jotta olisi mistä valita. Pelkkä tahtotila ei olisi riittävä. Ehdokas voisi olla periaatteessa kuka tahansa.

    Tämän jälkeen kattojärjestöt sitoutuisivat yhteistyöhön. Harrastelehdet olisi saatava mukaan asian mainostamiseksi.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minunkin mielestä ehdotuksen luonnostelijan on oltava melkeinpä yksi ainoa henkilö ja sitten sitä ensimmäistä ehdotusta voi kierrättää näiden järjestöjen kautta lausuntokierroksella.


    Olen ymmärtänyt, että JariV saattaisi olla tällainen ajoneuvolainsäädäntöä osaava yksityishenkilö?
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    "Ruotsin malli" toimii Ruotsissa, Englannissa ja Saksassa siksi koska siellä ei ole millään autolla autoveroa. Veroa kerätään käyttömaksuna.
    Käytetyt autot ovat todella halpoja, 10 -15 vuotta vanhat kärryt ovat liki ilmaisia. Vastaavasti yli 20 vuoden ikään selvinneitä käyttöautoja ei juuri ole ja klassikkoautot sitten maksaakin samanverran tai enemmän kun täällä.
    Köyhät siis ajelee varsin hyvillä autoilla verrattuna suomen köyhiin.
    Ero sen vanhan käyttöauton ja harrasteauton välillä on huomattava.

    Suomessa taasen vanhat ritsatkin autoliikkeissä ovat hinnoissaan. Autojen keski-ikä toistakymmentä vuotta. Liki 30 vuotiasta rotteloa näkee jatkuvasti liikenteessä.

    Pitää todellakin alkaa luokittelemaan jos haluaa sen normaalin työmatkakulkineen ja harrastekäytön välille jotain eroa tehdä.
    Sen näkee jo täälläkin asetetuista kysymyksistä "entä jos haluaa ajaa läpi vuoden?" tai on useampi harrasteauto joilla ajaa sitten läpi vuoden.
    No tämä vain paljastaa sen, että halutaan pelkästään ajella ilman käyttömaksuja ja vetää maton niiltä selityksiltä joilla yritetään perustella harrastamista tai autokulttuurin liittyviä museaalisia tms arvoja.

    Nyt herää kysymys, kuinka ruotsin mallissa perusteltaisiin mm.
    -että liikenneturvallisuus ei vaarannu.
    -että liikennesuorite vanhoilla autoilla olsi vähäinen ja se ei kasva.
    -miksi autoja ei tarvitsisi katsastaa joka vuosi kun ne ovat silminnähdenkin huonompikuntoisia kuin koskaan aiemmin
    -miksi, miksi ja miksi? (se että me, säästytään käyttömaksulta ja katsastamiselta ei ole oikein kestävä syy)

    Se syy esim Engalnnissa oli että yli 25 v autoja on 0,06% autokannasta ja niille sattuu 0,003% onnettomuuksista (tai jotain tämän tapaista) + autohistorialliset syyt. Nyt siellä ei ole käyttömaksuja eikä katsastuspakkoa.

    Meillä kun tilanne on niin erillainen.

    Odotan sitä aikaa kun autoliikkeen ilmoituksesta häviää "helposti museokilpiin" ja tilalle tulee "ei käyttömaksuja, eikä tarvitse katsastaa" ja kuvassa hirveä miina :)
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    En aio itse tähän ilmottautua. Tämä asia on mielestäni projekti ja siksi tarvitsee aktiivisen projektipäällikön.

    Projektipäällikön tehtäviä on luonnoksen laatiminen, projektiryhmän kokoaminen, sidosryhmien sitouttaminen, budjetin raamin laadinta ja seurantamittarin kehittäminen. Lopussa tulosten julkistaminen kaikille tahoille. Vastuunkanto projektista.

    Voin ilmottautua mukaan projektiryhmään mutta vetovastuuta en halua.

    Mutta kuka tai mikä taho päättää yleensäkään aloitetaanko tämä projekti?

    Onko Overdrive edes oikea paikka alkaa miettimään moista päätöstä?

    Minä olisin huono vaihtoehto muutenkin. Olen ollut monta vuotta sivussa piireistä vaikkakin uusi auto valmistuu ensi kesäksi. En ole 10 vuoteen lukenut alan lehtiä joten en tiedä enää niin tarkkaan missä mennään. Tämän vastuullisen pitäisi olla ajan hermolla tilanteesta ja sitä minä en ole. Kiitos kuitenkin toyopet.
     
  16. sami

    sami Gearhead

    Meillä jo pelkästään talvi rajoittaa noilla vanhoilla paskoilla ajamista enemmän kuin verrattuna esim. englantiin ja saksaan.
    99% tämän hetken nuoresta polvesta ei todellakaan suostu ajamaan -83 D-kadetilla kuin pakon edessä. Uusavuttomuus on nähtävillä joka paikassa nykynuorison parissa ja käsiä ei kiinnosta liata. Tämä jo pelkästään tekee sen että ei ihmisiä kiinnosta ajaa museoikäisillä autoilla mitenkään merkittävässä mittakaavassa veronkierto mielessään.
    Uskon että ajatusmaailma on myös suomessa muuttumassa.
     
  17. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ratkaisu ongelmaan on että poistetaan tämä käyttömaksu kaikilta ajoneuvoilta. Väliaikaiseksihan se alunperin suunniteltiinkin, vai suunniteltiinko sittenkään? Ehkä autoilijoita osattiin kusettaa jo silloin..
     
  18. Make2

    Make2 3rd gear


  19. Ei tässä kait sen kummempaa projektia tarvita vaan kerätään se kansalaisaloiteen tarvitseman määrä nimiä?

    Ehdotuksena yli 30 vuotiaiden autojen hyväksyminen harrasteautoksi.(käyttö 30pv / vuosi , katsastus joka toinen vuosi)

    Yli 50 vuotiaat vapautettaviksi katsastus pakosta.

    Molemmat luokat vapautetaan vuosittaisesta kättömaksusta.

    Tuossa se kiteytettynä ja yksiselitteisesti , saataisiin edes eduskunnan tietoon että harrastajia yleensä suomessa on , ja että haluamme kehittää tätä harrastekenttää mutta porkkanaa olisi saatava kepin sijaan.

    Kyllä sieltä sitten varmasti perustetaan toimikuntia tätä pohtimaan jos LAKIALOITE saataisiin aikaiseksi?

    Tämä näyttää hautautuvan jo eripuraan ennen alkujaan....
     
  20. 400 cid

    400 cid Gearhead

Kerro tästä muillekin!