Kansalaisaloite harrasteajoneuvoluokasta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Akseli von Gardan, 29.10.2012.

  1. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Nimien keruusta:

    Paljonko Pilvenmäellä on autoharrastaja porukkaa Pick-Nick Sunnuntaina? Paljonkohan mahtaa olla autoharrastajaporukkaa Stadin cruisingissa joka kuun eka perjantai?
    Kuinka paljon autolössiä hortoilee kuminkäryn seassa Heurekan parkkiksella? Listaa voisi jatkaa loputtomiin. Näiden päälle vielä, ei asiaan niin vihkytyneet tapaukset,jotka tulevat vain pällistelemään ihmeissään hienoa ja erikoista kalustoa.

    Kettutytöt ja minkkipojat ei kokoonnu missään niin suurella porukalla kuin autoharrastajat. Suomessa on myöskin autoilijoita varmasti enemmän jota asia koskettaa,kuin tarhaus problematiikka.
    Siksi mua ihmetyttää,miksi tollaista 50000 nimen listaa ei saisi täyteen.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tossa jo olikin maininta että mitä nyt sitten oikeesti halutaan. Mä ainakin jo kohta alan putoomaa kärryiltä et mitä tässä nyt ollaan hakemassa ja mihin sen nimen voi kirjoittaa ja niinpoispäin...

    Jossain välissä vilahti että muutosprosentit pitäis poistaa. Joo, ilman muuta! Jotain rajotuksiahan kuitenkin on pakko olla, mutta sitten mitä? Joku haluu paljon tehoo ja toinen taas että auto on kasattu ties kuinka monen merkkisestä härpäkkeestä.
    Ilmeisesti tärkeämpänä tuntuis kuitenkin olevan että harrasteautosta ei tulisi mitään kuluja ja sitä ei tarvittis katsastaa. Miks ei vielä ilmasia bensojakin? Ja kuten minä ja moni muukin jotka tykkää ajaa vanhalla rotiskolla ympäri vuoden, niin jos se ei harrasteajoneuvon ajopäivien mukaan ole mahdollista, niin sitten ns. normaalille vanhalle autolle voidaan mätkästä tonnien käyttömaksut.
    Katsastuksen poistaminen on vähän niin ja näin, no ei haittaa vaikka poistuiskin, tai vähenisi ainakin. Emmä mikää poliisi ole, mutta kun nytkin jo on tullut nähtyä ja varsinkin tullut kuultua mitä kaikkia pilluvirityksiä tuolla teillä liikkuu, niin on se nyt hyvä että edes joskus joka toinen vuosi joku insinöörin tapanen olento koittaa kattoa että autossa on jarrut kunnossa ja nivelet ehjänä.
    Maksuja tuskin kokonaan saa pois, tai ainakin sitten ne kerätään jotain muuta kautta. Melkein uskaltaisin sanoa että nykyinen painon mukaan tuleva käyttövero on hyvä, mutta voisiko hinnoittelu sitten olla pienempi tai jotain. Minkähänlaisen vakuutusmaksun vakuutusyhtiöt keksii harrasteajoneuvoluokalle?
    Tota ruotsin malliahan kaikki kuten minäkin ihannoi. Saa pientä korvausta vastaan rakentaa omavalmiste härvelin, enempää siitä en sitten tiedäkkään mitä haitek turvavarusteita ym moiseen vaaditaan ja mitä he maksavat vanhan auton köytöstä. Siitä varmaan moni olisi kiinnostunut kuulemaan ihan suomeksi, että voisiko sieltä hakea jotain mallia.

    tulipa päätöntä tekstiä, siirryn taka-alalle seuraamaan tilanteen kehittymistä...
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Jaa. [​IMG]
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Nyt näyttää kaikilta olevan hukassa se tieto kuinka suomessa lakeja laaditaan. ja kuinka prosessi etenee.
    No minunkin tietoni perustuu kohta 30 v vanhoihin yhteiskuntaopin luentoihin ja mitä SAHK:n sisäpiirissä olen ollut ja kertomuksia kuullut mm viimmeisimmästä ma-lain muutoksesta (kun siihen lisättiin konservointi).

    Ensinnäkin mitään 50.000 ääntä ei tarvitse kerätä jos löytyy yksikin kansanedustaja joka tekee lakialoitteen. Kansanedustajilla on lakiehdotuksen teko-oikeus, sitä vartenhan he siellä ovat.
    Se että lakiehdotuksen tekijä on kansanedustaja/jia eli kansanedustajia on ajamassa asiaa, takaa osittain sen, että laki etenee valiokunnissa ja jaostoissa. Se onko ehdotuksessa ikä 20 vai 30 v, Taunus ja Mosse rajattu pois tms pilkun viilausta, ei ole merkitystä!
    Se lakiteksti laaditaan ministeriön virkamiesten työnä, kuunnellaan asiantuntijatahoja. Asiantuntijatahoja voi olla esim. SAHK ja FHRA muttei mitkään nettikirjoittelut tai adressit. asiantuntijoiksi voi eksyä myös tahoja joilla ei ole mitään itressiä saada verovapautta vanhoille autoille. Kyllä sieltä jo niissä vaiheissa karsitaan syrjivät tai jotain muuta lakia rikkovat tai ristiriidassa olevat kohdat.
    Lakialoite käy vielä tämänkin jälkeen pari kertaa eduskunnan päätettävänä ja silloin pitää tietysti lobata niitä edustajia painamaan "kyllää". Koska asia on politiikkaa voi joku ottaa asiakseen ko lakiehdotuksen torppaamisen.

    Jokainen voi itse netistä opiskella lakialoitteen tekemisen, turha minun on tässä sitä selittää.

    Mutta miten se parhaiten onnistuu, lienee kuitenkin tapa, että tarpeeksi korkea-arvoinen ja vakavastiotettava järjestö sopii audienssin jonkin myötämielisen edustajan/edustajien kanssa, laittaa tummaa pukua päälle ja menee dokumenttien kanssa esittämään vaikka tätä "ruotsin mallia" ja keskustelemaan asiasta. Sitä kautta voi avautua kontakteja myös virkamieskuntaan.
    Yksi tapa voisi olla myös että Heikki pyytää Big Wheelsiin enemmän kansakunnan kärkipoliitikkoja (kuin Zyskoovitsin 2012), näille esitellään harrastusta ja tarvetta lain muuttamiselle. Mitä isompia kihoja saadaan kannattamaan ja lakialoitteen taakse, aina parempi.

    Nämä kaikki asiat kun lopulta aina ovat myyntimieshommia :)
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Eikös tämä uusi puolustusministeri jossain lehdessä kertonut harrastaneensa vanhojen autojen roplaamista. Eli on siis harrastaja ja voisi ymmärtää tämän yskän ja on varsin korkealla pallilla.
    Anteeksi vain kun suhtaudun näihin kansalaisaloitteisiin skeptisesti.
    Tuskin sitä turkistarhaustakaan suomesta lopetetaan vaikka olis satatuhatta ääntä adressissa. Sitä on yritetty lopettaa jo monta kertaa.
    Ehkä suora tie on parempi.
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    No termit ja käytänto lienee jo tullut selviksi. Mitäs seuraavaksi siis tapahtuu?
     
  7. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Näin mun mielestä

    To do

    - Valittava joku joka vetää ja pitää pyörät pyörimässä
    - Mitä halutaan
    - Perusteiden läpikäynti ja ymmärtäminen
    - Kuka hoitaa mitäkin, vastuuttaminen.
    - Alustava ehdotus
    - Alustavan ehdotuksen läpikäynti ja päätös mahdollisen lakiavun hankkimisesta
    - Budjetointi ja keinot millä budjetti toteutetaan
    - Kannatus ilmoitusten keräystapa ja keinot, missä miten
    - Lopullinen ehdotus laki koukeroineen
    (mitä parempi tämä on sen varmempaa läpimeno on)
    - Virallinen vireillepano ja ehdotus
    - Kannatusilmoitusten kerääminen minimi 50 000 kappaletta
    - Kannatusilmoitusten toimittaminen tarkastettavaksi väestörekisterikeskuksen, aikaa kuukausi vireillepanosta.
    - Alotiteen toimittaminen eduskuntaan, aikaa kuusi kuukautta vireillepanosta.
    - Taloudellisen tuen ilmoittaminen

    Kansalaisaloitteen tekemistä varten saatu taloudellinen tuki ja sen antaja on julkistettava, jos samalta tukijalta saadun tuen arvo on yhteensä vähintään 1 500 euroa.


    Tämän viimmeisen kohdan osalta olisi hyvä jos asian hoitaa yhdistys tms., ei tule sitten painia verottajan kanssa vielä erikseen.
     
  8. JariV

    JariV 2nd gear

    Toi kuulostaa hyvältä. Nimimerkkisi on tuttu muista kuvioista. Sama tyyppi?
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No entäs sitten?
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ole mitään ehdotusta vielä vaan keskustelua siitä, kuka sen tekee.
    Museoajoneuvoilla on jo 30vrk/vuosi käyttörajoite eikä se tarkoita sitä, että saat ajaa sen kuukauden vaan satunnaisia päiviä ympäri vuoden. Käytännössähän se tekee 2,5 päivää kuukaudessa. Jos sitä harrasteautoa ei suolata talvella vaan säästetään ne ajopäivät vaikka kesäkaudelle, niin touko-kesä-heinä-elokuussa saa ajaa 7,5 vrk/kk eli likimain joka viikonloppu.

    Se on ihan 100% varma asia, että ilman mitään rajoitteita ei harrasteluokkaa ole mahdollista saada aikaiseksi. Ei vaikka kuinka toivoisi yli 30v autoilla rajatonta ajoaikaa ilman käyttömaksua. Pitää nyt ihan oikeasti tehdä tilaa sille ajatukselle, että harrasteauto ja käyttöauto on sitten eriasia. Jos on käyttöauto, niin sitten on ja mennään niitä koskevan lainsäädännön perusteella.

    Minulla ei ole tainnut tuohon hiluxiin tulla tälle vuodelle vielä 30vrk ajopäiviä vaikka se teoriassa jatkuvassa käytössä onkin.

    Kyllähän käyttömaksun osalta verottaja ja trafi ovat tulleet vastaan tuon liikennekäytöstäpoiston kanssa, silläkin puhtaasti kesäkäytössä olevan harrasteajoneuvon käyttömaksut jäävät vuositasolla kohtuullisiksi. Toki selkeämpää olisi jos olisi luokka olemattomalla käyttömaksulla, ettei trafinkaan tarvitsisi monta rek.otetta vuodessa lähettää.
    Ja kun harrasteajoneuvoluokasta olisi kyse, niin kyllä tosiaan siihen prosenttirajaan toivoisi muutosta, vaikka en ole tähän mennessä noita muutoshommia mitenkään suuressa määrin harrastellut. Tulee monta muutakin erivapautta mieleen mutta luulen niitä tulevan muillekin kehittelijöille.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Ensimmäisestä ranskalaisesta viivasta aloittaminen olis mun mielestä aika järkeenkäypää alottaa viemään tätä eteenpäin. Kuka on kiinnostunut tosta hommasta?
     
  12. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Juuri näin, koska tuossa seuraavassa vaiheessa tällä henkilöllä on iso osa.

    Tämä ns. puheenjohtaja tarvitaan tässä vaiheessa, muuten homma alkaa ennemmin tai myöhemmin rönsyilemään ja tuskin lopuksi enään johtaa mihinkään.

    Kaikki varmasti ollaan yhtä mieltä että tämä kannattaa laittaaa alulle vaikka ei sitten pitkälle päästäisikään, aina on mahdollista ottaa uudestaan.

    Luulen kuitenkin että tämä kaataisi vielä olemassaolevia rajoja ja yhdistäisi autoharrastajat ja kun tehdään kunnolla niin meneehän se läpi.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Hyvä kysymys Jari. Viestien tulo loppui kuin seinään :D
    Kaikki haluaa kyllä verovapauksia ja ilmaista hyvää ja keksii hetkessä miten joku asia pitäsi olla tai mitä siitä puuttuu. Mutta kun kysytään että kukapa lähtee urakkaan, on valmis uhraamaan siihen mahdollisesti helvetisti aikaa, opiskelemaan asioita, kuluttamaan omaa rahaa matkustamiseen, ottamaan vastaan arvostelun jos homma ei toimi ja tekemään kaiken muiden puolesta... käsiä ei nouse.

    Tämä sama näkyy nyky-yhteiskunnassa. Kuka lähtee vaikka syöttämään vanhuksia palvelutaloon? Lehtiin kyllä kirjoitellaan, "Äitini soppa kylmenee". Ei edes omaa äitä kehdata hoitaa, parikertaa kuussa voidaan käydä hoitajille vittuilemassa.
    Ei haluta osallistua yhteisten asioiden hoitoon (politiikkaan) ei edes kehdata äänestää, siis selvittää itselleen mitä mieltä mistäkin olen.

    Pitäsi varmaan olla joku tuhoisa maailmansota 20 vuoden välein, että säilyisi joku yhteenhiileen puhaltamisen meininki ja pelko persiissä että asiat voisi olla huonommin tai toivo että voisi olla paremmin.

    Anteeksi skeptisyyteni!
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    No jos yksi tapa ei toimi niin pitää kokeilla toista. Mitäs jos yritetään kasata se työryhmä tätä varten? Otetaan tapaaminen naamatusten. Katotaan mitä siitä syntyy?

    Halukkaita työryhmään jo ilmoittautuneiden lisäksi?

    M. Luoso, sinä olet aktiivinen kävijä tällä foorumilla. Mikä on sinun mielipiteesi tähän asiaan?
     
  15. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mä olin kai ilmottautunu.. sihteerihommia tms.

    Voisi olla jopa aikaa kun pääsin 10vuotis yhdistysnakeista eroon.

    Jos tosiaan tässä prokkiksessa mennään syvemmälle tuohon vaikuttamiseen niin puhutaan samasta asiasta kuin etujärjestöilyssä yleensä, eli käytännössä edellytys homman hoitamiselle on asuminen pääkaupunkiseudulla. Itse asun liian kaukana ja työt on päivystysluonteisia eli tapaamisia ainakaan päiväsaikaan ei voi oikein sopia. Jos jotain kokousta pidetään niin sinne kyllä.

    Ja vaikutuksen kohteista, niin laittasin omalla vähäisellä kokemuksella trafin, autontuojat ja vaikkapa jalkapatikka-intoilijat ynnä virkamiehet etusijalle, koska ne pyörittää tahtipuikkoa työryhmissä verottajan lisäksi. Jos saa ehdotelman sellaiseksi että trafikin voi sen hyväksyä eikä pahasti poljeta autontuojien varpaille voi vahingossa asia mennä läpikin.

    Ja se on totta että mainosarvoa on yritykselläkin vaikka tulisi näpeille.
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Joten jos tapaaminen järjestettäisiin niin moniko tulisi SITOVASTI paikalle?

    Saa ilmottautua.

    Minä voin yrittää järkätä paikan ja ajan ja toimia vaikka alkuun puhemiehenä. Kuka tahansa muukin voi toimia puhemiehenä jos minä olen väärä henkilö. Tarkoituksena olisi kerätä mielipiteitä aiheeseen ja tunnustella asiasta oikeasti kiinnostuneita jotka ovat valmiita oikeasti tekemään työtä asian eteen. Sanomattakin lienee selvää että tästä ei palkkaa tai kuluja makseta tässä vaiheessa kenellekään.

    Jos homma ottaa tuulta siipien alle ja lähtee lentoon niin se on sittn uusi tilanne. Ajankohta vain olisi suhteellisen otolline suunnitella nyt nimenkeruuta ja muita asioita ensi kesänä tehtäväksi.

    Jos ilmottautujia ei tule niin tämä jää siis vain tyypilliseksi suomalaiseksi nurinaksi siitä miten huonosti asiat ovat mutta mille kukaan ei ole kuitenkaan halukas tekemään mitään.
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Hep. Toivon viikon-pari asioiden selvittelyyn ennen kokousta.
     
  18. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Mulla on vähän tuo kokoukseen fyysisesti osallistuminen aika hankalaa juurikin pitkän välimatkan ja työhommien sovittelemisen kannalta, sillä eiköhän kuitenkin tuo kokoontuminen pääkaupunkiseudulla tapahdu.
    Muuten kyllä olen valmis uhraamaan aikaani ja tekemään työtä asian puolesta, mitä nyt kotoa/ lähiseudulta käsin pystyy toteuttamaan.
    Tietoliikenneyhteydet nykyään kyllä toimivat hyvin, jotta esim. sähköpostitse/ muuten netitse pystyy esim. esitystä sanamuotoineen kierrättämään ja porukalla sorvailemaan.
    Tietty aina face-to-face kohtaaminen on ykkössijalla. Ja tämä kyllä laittaa pääosin Etelä-Suomessa asuvat harrastajat käytännön toimijoiksi.

    Toivottavasti tämä ajatus ei taas kariudu toimijoiden puutteeseen.
     
  19. No toivottavasti se aktiiviporukka löytyy , itse en pysty olemaan kovin aktiivisessa roolissa ,mutta hyvä jos tämä ajatuksen ilmoilleheitto nyt jotain poikisi , tää kansalaisaloite nyt kuitenkin on senverran suoraviivainen tapa saada asia esille omalla nimellään.... vai muuttuiko se joksikin muuksi tässä välissä? Oman allekirjoitukseni nyt jokatapauksessa laitan kaikkeen mikä autoharrastusta tässä maassa vie eteenpäin.
     
  20. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Tuli mieleen nykytekniikalla vedenpitävä harrasteautosysteemi:

    - Harrasteautoksi rekisteröidyn ajoaika 60pv/vuosi (kun museoauton on 30pv/v).
    - Rekisteriin kuuluva ilmoittaa reaaliaikaisesti netissä ajopäivät, siis ilman että uutta rekisteriotetta lähetetään.
    - Kännykkään lähetetään ajoon oikeuttava koodi ko. ajopäivälle/-päiville.
    - Vakuutus on voimassa Trafiin rekisteröityjen ajopäivien mukaan.
    - Muulloin sama sanktio kuin nyt rekisteröimättömällä ajoneuvolla ajosta.
    - Ilmoitus on päiväkohtainen ja tehtävä ennen ajoonlähtöä.
    - Ilmoituskäytäntö on "maksuton" eli sisältyy harrasteautoksi rekisteröityyn ajoneuvoon.

    Ainoa iso ero nykykäytäntöön on täysin nettipohjainen rekisteriotteen 1-osa.
    Tuotahan ei pysty pettämään millään ja koneet hoitavat rekisteröintimuutokset sähköisesti automaattiona!

    Niin ja ääni Lupelle jos vaan suostuu...
     

Kerro tästä muillekin!