Kardaani uusiksi, mites 1-osainen?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja anttikristus, 27.3.2007.

  1. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Pitkälavaisen GM-pikapin voimansiirron kanssa on ollut kaikenlaista harmia. Ensin oli perä ja ristinivelet p-skana. Perän vaihdoin käytettyyn, ristinivelet ja keskilaakerin uusiin. Taaimmainen ristinivel oli jäykkä, haarukka ilmeisesti prässätty joskus hieman kieroon. Jäykkä nivel korjaantui ottamalla puolisen milliä haarukan sisäpinnalta, jolloin ristinivelen laakerikupit eivät enää ahdista nivelen tappeja. No, kytkin sitten pamahti. Korjautin sen korjaamolla. Voimansiirto alkoi jokin aika sitten täristää ja pomputtaa. Keskilaakeri oli laitettu vinoon, minkä seurauksena kardaanin takaosan liuku ei luistanut, mikä taas löysytti perän laipan mutterin ja varmaankin pilasi keskilaakerin. Liuku ei välttämättä enää liiku kunnolla, tai ainakin kardaani on epätasapainossa. Pinionin mutterin kiristämisellä pääsi yhden viikonlopun.

    Ajattelin hoitaa ensin kardaanin kuntoon, kiristää pinionin laakerit uuden krymppirenkaan kanssa ja havainnoida sitten, onko pinionin laakereilla ja perällä vielä elinaikaa. Vaihtoehtoina olisi:
    1. nykyisen kardaanin keskilaakerin uusiminen ja tasapainotus
    2. käytetyn kardaanin hommaaminen, nivelten ja keskilaakerin uusiminen ja tasapainotus
    3. uusi kardaani tai kardaanin takaosa

    Käytetäänkö kaksiosaisia kardaaneja sen takia, ettei lootan ja perän laakereille tulisi liikaa massaa? Toimisiko esim. alumiininen yksiosainen kardaani näin pitkänä (luulisi olevan kevyempi, kuin esim capricen orkkiskardaani)? Jotenkin tuntuisi, ettei kardaanin kaksiosaisuus, eli liikkuvan osan lyhentäminen vähentäisi runsaasti liikkuvan, lehtijousin tuetun perän tuomia ongelmia..ja yksinkertaisuus on aina hyve. Vai kärsiikö vaihteisto 1-osaisen kardaanin runsaista liikkeistä? Pitää leikitellä hulluillakin ideoilla, kyllähän se tasapainottaminenkin jotain maksaa.. :rotfl: Toki tuossa voi olla esteenä esimerkiksi 1-osaisen kardaanin osuminen keskilaakerin poikkipalkkiin. Ihan uteliaisuudesta olisi hauska kuitenkin kuulla mielipiteitä aiheesta.
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossa meidän vehjeksessä törmäsin kardaanihommassa sellaseen termiin kuin "critical speed". Se tarkoittaa nopeutta, jossa kardaani "tuhoaa itse itsensä", ja se on riippuvainen paitsi kierrosluvusta, niin myös materiaalista ja pituudesta. Mitä pidempi, sitä matalampi toi critical speed on. Se vois olla yks selitys kaksosasuuteen?
     
  3. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Niin se varmaan on, että joku harmoninen värähtelytaajuus tulee aiemmin vastaan, mitä pidempi kardaani on. Luulisi kuitenkin, ettei ole ongelma vielä näissä nopeuksissa, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

    Nettiä selailin, niin on näihin joskus noita yksiosaisiakin laitettu. Joissakin uudemmissa jatko-ohjaamomalleissa on korvattu GM:n toimesta 1-osaisella jälkeenpäin kiihdytystärinöiden johdosta. Lähinnä uudempien pickuppien kardaaneista juttua The Diesel Placella: linkki

    Niin ja liukuhan onkin jo kardaanin "kiinteällä" osalla, heti keskinivelen jälkeen. Jos liu'ussa on vikaa niin pelkän takaosan vaihtamisella ei luultavasti saavuteta mitään. Yksinkertaisimmalta tuntuva vaihtoehto olisi mitata tarvittava pituus ja tilata täydellinen 1-osainen pötkö. Teräksinen, jos tietäisi ettei paino ole liian suuri rasite perän/lootan laakereille, tai sitten alumiininen. Kun vain tietäisi, ettei siitä olisi mitään haittaa... 1- vs. 2-osaisen kardaanin nivelten murtokulmilla ja niiden muutoksilla kiihdytyksen/jarrutuksen/jouston aikana tietysti on eroja, mutta niistä on vaikeaa sanoa mitään varmaa, eli saadaanko 2-osaisella jotenkin paremmin rauhoitettua taka-akselin liikkeiden vaikutukset vai ei.

    Esim. tuolla olisi kardaaneja, Racer's Place kertoo myyvänsä hintaan hinta € = 1,25 x alkup. hinta $.
     
  4. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Ryömin äsken tuolla mudassa auton alle tarkistamaan tilanteen. Kardaanista on jo tullut yksiosainen. :odroll:
    Perjantaina liuku liikkui vielä sen verran, että sain kardaanin takapäästään irti ja sitä pinionia kirrattua. Nyt oli rasvat kuplineet teleskoopista pihalle ja hitsautunut kiinteäksi, joten kyllä se varmaan vähän kiero oli. Joutuu tiputtamaan keskilaakerin, että saa kardaanin irti.

    Kaipa se käytetty kardaani selvästi realistisin vaihtoehto lienee, mutta aatoksia saa vielä heittää.
     
  5. musse67

    musse67 3rd gear

    Omakohtaisena kokemuksena en kyllä voi suositella PST:tä. Akselia ne voi moittia, kun sitä ei ole koskaan tullut! Racers placen kautta tilasin viime joulukuussa PST:n alukardaanin mittojen mukaan, mutta ei tähän päivään mennessä ole akselista mitään kuulunut.

    En tiedä että onko Racers Placen saamattomuutta, vai mikä on, mutta heiltä kun olen akselin perään kysellyt puhelimitse tai sähköpostilla, niin sähköpostiin ei ole tullut kertaakaan vastausta ja puhelimessa saa ympäripyöreitä vastauksia. Olisi pitänyt auliksen kautta ottaa se eri firman vähän kalliimpi akseli, niin olisi melko varmasti jo tullut...

    Pitääpä huomenna taas soittaa muutama puhelu. :argue:
     
  6. Rytari

    Rytari Gearhead

    ai, muillakin on ongelmia ettei rP:ltä tule vastausta tilauksen suhteen, mä en ainakaan ole pitkiin aikoihin saanut minkäänlaista sähköpostivastinetta, positaisivat koko netistä tilaamismahdollisuuden jossei se kerran oikeasti ole mahdollisuus, ei tarvisi moneen kertaa niitä tilauskaavakkeita täyttää, taikka erikseen sähköpostilla niitä laittaa.

    ja sitte otsikon mukaiseen asiaan, ekkös sä ottanut sen purkulavurin kardaaninkin mukaan, ei siitä saa mitään osia?
     
  7. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Kyllä sitä vilkaisin. Toisessa päässä on booriyoke tallella, mutta näyttää siltä mikä tulee vaihteiston perään. Keskilaakerille ei kuitenkaan ole paikkaa ja putki on aika pitkä. Lyhyen 4-vetopikkarin 1-osainen kardaani? Pitää moukaroida se oma auki ja arvioida, kannattaako teleskoopin kumpaakaan osaa enää käyttää..luulisin, että ei kannata.

    Onkohan muuten eri vaihteistoilla varustetuissa pickupeissa se keskilaakerin palkki aina samassa kohdassa ja kardaanin takaosa samanpituinen? Eli etuosan pituus vaihtelee lootan mukaan?
     
  8. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    No nih, sellaista tietoa on tullut, että pitkälavaisissakin on ollut myös yksiosaista kardaania. Keskilaakeri ei ole suoraan rungon poikkipalkissa kiinni, vaan palkin ja laakerinkehyksen välissä on sellainen pultattu peltihökötys, jonka poistaminen tuo tilaa 1-osaiselle. Käytetty 1-osainen on nyt mittailusessioiden jälkeen tulossa tänne päin. Kerron sitten vielä, miten toimii, jos/kun tulee perille ja saan sen asennettua. Ja jos perä vielä toimii.
     
  9. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Ainakin vielä vuonna -81 oli yksiosainen kardaani pitkälavaisessa...
    Eikä omissa pitkälavaisissa niitten suhteen ole ollut ongelmia.
    Siis lootana on ollut th350 ja th400.
     
  10. T.N

    T.N Gearhead

    omakohtasena kokeiluna muutin 63 buickin 2-osaisen kardaanin
    1-osaiseksi . Ensimmäinen koeajo ja vauhtia vähän reilummin niin
    se kardaani tuli jo lattioiden läpi sisälle ! Vaihteisto halki pituus suunnassa,pakoputket poikki , kässäri vaijerit repeyty irti ja lattiat tuhannen solmussa.
    Sitte soitto kardaani firmaan ja ne kerto että niin pitkällä akselilla (152 cm) ja mun käyttämillä kierros luvuilla , kardaanin paksuus pitää olla minimissään 100mm. Kun se oli ennen jotain 60mm (2-osaisena)
    Oppirahathan on maksettava :D
     
  11. anttikristus

    anttikristus Gearhead

    Kiitoksia, nimimerkki dieselöijä, kardaanista! Kardaani vaihdettu 1-osaiseen. On tuo varmaan lähemmäs 10 senttinen putki halkaisijaltaan, päistään ohuempi. Ihan tuntuu toimivan. Nivelet oisi ehkä kannattanut vaihtaa, mutta kun ei tähän hätään saanut, niin pistin vanhoilla nivelillä. Vähän täristää kolmosvaihteella siinä 70-80 vauhdissa. Kolmonen on suora, niin moottori ja kardaani pyörii samalla nopeudella, saattaa esim. koneen ja lootan kumityynytkin vaikuttaa kardaanin tasapainotuksen lisäksi.

    2-osaisen keskilaakeri oli kiinni rungon poikkipalkissa sellaisella rautahökötyksellä (poistettava, ettei 1-osainen osu siihen jouston aikana), mikä oli isoilla, pallokantaisilla niiteillä kiinni. Rälläkällä kannat pois ja vingulla niittien varsien kaiverrusta, sitten lähti. V-mäinen homma, kun joutui pihalla makoilla auton alla. Mutta nytpä liikkuu taas! :D
     

Kerro tästä muillekin!