Kardaania kumilimpulliseen vaihdelaatikkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja JakuS, 29.11.2023.

  1. JakuS

    JakuS 1st gear

    Miten olette toteuttaneet kardaanin jos laatikon päässä on kiinteä lähtö? Jonkunlainen liuku pitäisi siihen keksiä.
    Onko jossain tehtaan kardaanissa liuku jota voisi hyödyntää?
    Auto 67 Le Mans eli jäykällä perällä ja yksiosaisella kardaanilla.
     
  2. Volvosta löytyy sellainen kaksiosainen kardaani, jossa on liuku:

    [​IMG]
     
  3. JakuS

    JakuS 1st gear

    Kuinka kestävä toi Volvon kardaani on?
    Bemarissa on kanssa noita. Siitä tulossa laatikkokin. Mites kun eikö noissa ole tuo liuku siellä lootan puolella eikä takosassa missä se pitäisi olla jäykällä perällä?
     
  4. pala63

    pala63 Gearhead

  5. Onhan noita Volvoja kepitetty monella sadalla kaakilla. Kaikki saa rikki lopulta riippuen moottorin väännöstä jne.

    Osaan Bemarin laatikoista se Volvon kardaani sopii suoraan siihen Hardy -kiekkoon. Sitten on adabtereita, jolla sen saa sopimaan.

    Tässä on juttua ruotsiksi (suomeksi löytyy myös paljon) hyvillä kuvilla:

    https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39851

    Niin se liuku on siellä keskellä. Vanhemmissa Volvoissa oli just jäykkä perä.
     
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    300C dieseleissä on sama 2 osanen kardaani kuin Hemeissä. Liuku on keskellä missä on tukilaakeri. Laatikon ja perän välissä on kumilimput joissa voi sopivan jaon muutoksen tehdä ja sonaxilta yms taitaa löytyä joitain muutos kappaleitakin, että saa vanhempiin kiinni.
     
  7. Vide

    Vide 1st gear

    Itse ratkaisin vastaavan ongelman laittamalla chevy pickupin (vai olisiko ollut subbarin) 2-osaisen kardaanin, johon oli vain etupätkä vaihdettu kyseiseen laatikkoon käypäiseksi. Tukilaakeriksi kävi joku bemarin laakeri, jossa oli sama sisähalkaisija kuin chevyn tukilaakerissa. Tuossa bemarin tukilaakerissa on tuollaiseen kumilimppukardaaniin paremmin käypä, joustava kumirakenne, kun taas chevyn tukilaakeri on rakenteeltaan liian kiinteä.
     
  8. Keme

    Keme Gearhead

    700/900 manuaali Volvon kardaani sopii suoraan s5-320z/gs6-37dz askien 96mm rättiniveleen. Tos volvon kardaanissa on liuku keskellä. Bemarin liukuhan ei ole varsinainen liuku, vaan se on enemänkin tarkoitettu helpottamaan asennusta.

    Jos täs on 53dz tai 39dz 106mm rätillä, ni siihen natsaa sit BMW kardaani tai joku Mersukin tais olla. Näihinhän toki saa sit vaihdettua ton pienemmän kardaanilähdönkin.
    Myös edellä mainitulla adapterillakin onnistuu, mut joku kumilimppu sinne askin päätyyn kannattaa kuitenkin jättää. Muuten ei kestä yhtään mikään.
     
  9. JakuS

    JakuS 1st gear

    Laatikko on GS6-37DZ eli tuolla 96mm nivelellä. Taitaa sitten olla helpoin tehdä Volvon akselista mihin muokkaa takaosan. Volvosta käy sitten kannatinkumi//laakerikin.
    Oliks noita Volvon akseleita kahta eri paksuutta? Koneessa n.400hv/500nm. Kestääkö Volvon akseli ja ristikot?
     
  10. Keme

    Keme Gearhead

    Juu, se Volvon kannatinkumi ja laakeri on samaa pakettia kardaanin kanssa. Niitä keppejä tosiaan on kahta eri paksuutta ja paksumpi ainakin kestää. Pienempi on kyl vähä vitsikkään kaponen. Mulla on teholukemat kokolailla tota luokkaa omassa LS swapatussa Volvossa ja ei siinä ole voimansiirron tehon keston kanssa ole mitään ongelmia. SRE765, massalevy, 37DZ ja Volvon oma perä.

     
  11. pala63

    pala63 Gearhead

    Jos vaihdelaatikon päässä on kumilimppu ja taka-akselissa perinteinen ristikkonivel niin aiheuttaako se ongelmia?
    Ristikkonivel ei ole tasanopeusnivel, sitä varten etunivel ja takanivel asennetaan 90° kulmaan toisiinsa nähden. Eli ne kompensoivat nivelen rakenteesta johtuvat nopeuserot.
    Tekeekö etupään rättinivel saman?
    Tietenkin jos kardaanikulmat pieniä niin ei taida olla väliä.
    Saattaa tosin olla hifistelyä..
     
  12. Keme

    Keme Gearhead

    Ei aiheuta, koska kun toihan on ihan sarjatuotantoautoissakin nähty toteutus. Esimerkiksi edellä mainitut Volvot.
     
  13. JakuS

    JakuS 1st gear

    No sehän kuulostaa sitten suunnitelmalta Onko suuntaa-antavia paksuuksia heittää noista kardaaneista ni tulee kerralla se paksumpi? Jostain vielä hitsattava yoke mikä sopii tohon kardaaniin ja 10-pulttiseen
     
  14. Onkos noita jopa ollut 3:a kokoa? Tän mukaan:

    https://turbobricks.com/index.php?threads/1992-volvo-240-drive-shaft-size.336676/

    Ainakin 2" kokoa on. Mikä sen sun ristikko on? Tässä esim 1310:n ristikolle hitsattavaa yokea:

    https://www.tarvikemotti.com/tuote/weld-yoke/
     
  15. JakuS

    JakuS 1st gear

  16. Voisi olla tämmöinen:

    Fits GM 8.2" Buick, Oldsmobile and Pontiac
    27 spline
    Mechanics 3R u-joint size
    Inside snap ring design
    2.556" snap ring span
    1.125" cap diameter

    Compatible Make / Model
    Buick Electra (1965-1972)
    Buick Skylark (1964-1972)
    Oldsmobile 442 (1964-1971)
    Oldsmobile Cutlass (1964-1972)
    Pontiac LeMans (1965-1972)
    Pontiac GTO (1964-1972)
    Pontiac Grand Prix (1964-1972)
    Pontiac Catalina (1964-1972)
    Pontiac Tempest (1964-1970)
    Pontiac Bonneville (1964-1972)


    Elikkä:

    [​IMG]
    Tuohon kyllä saa muutosristikon vaikkapa tuohon 1310 sarjaan.
     
  17. Keme

    Keme Gearhead

    Pienempi on tosiaan 2" luokkaa ja isompi 3" luokkaa. Luonnollisesti kumpaakin voi löytyä liki mistä vaan :D
     

Kerro tästä muillekin!