Karting-harrastajia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja JariV, 13.2.2013.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Onkos täällä muita itseni lisäksi jotka ajavat mikroautoilla?

    Ajaminen ja harrastushan on erittäin halpaa ja isommilla karteilla meno on todella hurjaa. Ja harrastepeleillä saa ajaa täysin muiden pelien seassa, vain äänenvaimennus pitää olla.

    Olen vuosien saatossa tehnyt isomottisia pelejä ja ajanut paljon. Uusin vehje mikä valmistuu ensi kesäksi tulee Suzukin TL1000R Superbike 1000cc V2-koneella.

    Muita?
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

    Nuorena joo ja tuli tossa vielä viime vuosituhannen lopulla yhden kaverin kakspuolikasta ruuvattua.

    Jossain kohtaa piti Jammun RD 350 motti istuttaa puolikkaan runkoon. Sylinterit ehdittiin jo kääntää niin että pakoaukot sojottaa taakse päin. siinähän se ei mene ihan sormia napsauttamalla kun jako ei ole symmetrinen, kuten vanhemmissa ilmajäähy koneissa.

    Mosa on edelleen tallissa jos sen sais jossain kohtaa istutettua prätkään.

    Yhdellä kaverilla on vielä superkart Rotax tallella.
    Lupasi että jossain kohtaa voidaan mennä Paimioon kokeilemaan.

    Luulen kyllä että jätän väliin. Ei vanhan kroppa eikä varsinkaan pää, kestä enää sellaista kyytiä. :oops: :oops:
     
  3. JariV

    JariV 2nd gear

    Minkä ikäinen sä oot rb?

    Mä oon itse 43v., 107kg ja 198cm. Hyvin mahtuu ja kroppa kestää sitä G-voimarääkkiä edelleenkin täysin.
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    1962 eli viimevuonna tuli se ilkeä pyöreä luku täyteen.

    Oon mäkin 190 senttinen ja olin silloin jo kakspuolikasta ajaessani, mutta kolkytvuotta sitten toi kondis oli himppa paremmalla tasolla :wink:
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Etelä-Suomen radoilla on useempi fossiili-ikäinen. On olemassa jopa kilpasarja joka on "fossiililuokka". Kalja ja grilliherkut vähemmälle, vaimokin tykkää :D
     
  6. rb

    rb Double Gearhead

    Oishan se kivaa mutta oma aika menee nykyisin noissa allekirjoituksen hommissa.

    Muutenkin silloin aikoinaan jo totesin ettei musta oikein kuskiksi ole, mutta kiintolenkki sentään pysyy jotenkin kourassa 8)
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Jaa, mielenkiintonen duuni sulla. Teetkö vaan moottoreita Legendseihin vai autojen huoltoja myös?
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Pelkkää mosaa mutta painotan vielä, että tuo on vaan ilta / viikonloppu homma.

    Varsinaisen leivän joutuu tekemään palkollisena päivätyössä...
     
  9. JariV

    JariV 2nd gear

    Suorituskyvystä sen verran että kakspuolikkaalla 2-t mikrolla pidettiin Ahveniston rataennätystä hallussa todella pitkään kunnes eräs kuuluisa kuljettaja tuli ottamaan ennätyksen haltuunsa "vähän" kalliimmalla pelillä.

    Legendsit on ihan hauskoja. Kuuluin aikoinaan Vauhdin Maailman testiajoryhmään kun ruotsalaiset olivat tuomassa luokkaa Suomeen.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Sama juttu Kemoralla. Pertti Kuismanen ajoi epävirallisen ennätyksen Superkartilla ja vasta Tero Palmroth(kos se oli?) ajoi Indyllä nopeammin.

    Itellä on tallessa viimeinen auto jolla ajoin kilpaa luokan lopettamiseen saakka, eli F-luokan auto 80 ccm Hondan koneella. En tosin ole sillä ajanut yli kymmeneen vuoteen.

    Maailma on muuten pieni: ko. autolla on 80-luvulla saavutettu 2 (vai 3) suomenmestaruutta laukaalaisten kuljettajien toimesta joista toiselta ostin auton. Kymmenen vuotta aktiiviurani lopettamisen jälkeen muutin auto mukanani Laukaaseen ja taannoin katsastuksessa osui inssiksi toinen noista suomenmestareista. Kerroin että omistan hänen vanhan autonsa ja tarjoutui ostamaan sen pois, en taida kuitenkaan raaskia myydä. Samainen kuljettaja kävi vielä "vanhoilla päivillään" kuittaamassa puolikkaiden SM-osakilpailun voiton näytöstyyliin muutama vuosi sitten Lievestuoreella.
     
  11. JariV

    JariV 2nd gear

    Hauska yhteensattuma. Joo, mäkin näin kerran kun vanha kisakettu hyppäs 20 vuotta aktiiviuran lopettamisen jälkeen yhteen uuteen himeliin ja alkoi samantien nakuttamaan ihan helvetin kovia aikoja sille autolle. Se opetteli sitä autoa 2 kierrosta ja sen jälkeen lätkä lattiaan. Oltiin hieman haavi auki me noviisit...
     
  12. vesagee

    vesagee 1st gear

    Mulla karting harrastus oikeastaan vaihtui rodi projektiin.
    Ajoin kakspuolikkaiden sarjassa, mutta muutama vuosi sitten luokka lopetettiin ja piti keksiä jotain muuta... vähän harkitsin luokan vaihtoa mutta tajusin alkaa toteuttamaan pitkään haaveena ollutta 37 Ford coupea.
    On mulla vieläkin se kilpuri, eikä ole tarkoituskaan hukata sitä vaan yritän edes muutaman kerran kesässä käydä ulkoiluttamassa sitä.

    Ollaan me muuten JariV pari kertaa radalla tavattukkin.
     
  13. JariV

    JariV 2nd gear

    Ollaan taidettu joo. Sääli että F250 loppui. Ainoa luokka Suomessa jota oli miellyttävä katsoa katsomosta vaikka mielummin olen radalla kuin katsomossa.
     
  14. rb

    rb Double Gearhead

    Joo;... Sääli että puolikkaat lopahti.

    Siihen hiipumiseen oli useampikin syy, mitä ei ehkä ole fiksu tässä ruveta sen enempiä pähkäilemään.

    Vika reissu kun puolikkaiden osalta olin messissä oli muistaakseni 2004 Töysässä kauden viimeinen kisa.

    Kaveri oli sinne lähdettäessä pistejohdossa mutta homma ryssittiin jo ekassa erässä kesken leikin pettäneen takarattaan takia.

    Jälkeenpäin vitutti. Koneistaja oli tehnyt rattaan reijän liian löysäksi. Noissahan on halkaistu ratas jonka tulisi olla niin tiukka, että sen just saa pulteilla vedettyä akselia vasten, jolloin kaikki vetorasitus ei tulisi pelkästään kiilalle.

    Ois vaan pitänyt käydä migiliimalla vetämässä ratas kiinni siihen akseliin.

    Pientä siinä yksi pilattu taka-akseli olisi ollut, jos sillä homma olisi saatu hoidettua himaan..
     
  15. JariV

    JariV 2nd gear

    Pääasiassa ajan tolla uudella vempeleellä kart-radoilla, mutta kovasti kiehtois pistää pitemmät välitykset ja käydä Ahvenistolla vaikka jossain rata-ajopäivillä.

    Sattuukos kukaan tietämään onko Ahvenistolla magneettiraitoja ajanottoa varten?

    Näyttäs ainakin yhden sivuston mukaan Ahveniston kierrosennätys olevan edelleenkin Keke Rosbergin nimissä vuodelta 1984 silloisella Williams F1:sellä. Aika on 1,10.0
     
  16. golden rocket

    golden rocket Gearhead

    kaverilta ostin vuosia sitten venäläis valmisteisen rungon olisko nyt ollu tm valmisteinen 125 rossi pyörän kone 4 vaihteinen oli pihassa maannut useamman vuoden ja oli sitä hävittämässä no minä sen siitä keräsin talteen kun halvalla sai ja aattelin sit siinä että kokeillaan nyt sitäkin harrastusta. perkele kun saatiin ensimmäisen kerran auto käymään ja liikkeelle meinas henki lähtee (rekka ajo vastaan)kun pikku teillä sitä säädettiin ja kokeiltiin no käytiin sillä lavinnossa ja hyvinkään radalla ajamassa oli muista poikkeava meitin kuljetus ja huolto kalusto muilla oli viimesen päälle huolto kärryt ja auton kuljetus kalusto meillä auto kuljetettiin letukan katolla ja oli nippusiteillä kiinni huolto kärry oli (kaljasta) tyhjä kalja laatikko kyllä jokanen muistaa ketä samaan aikaan on ollu radalla ajamassa terveisiä vaan. ollu mielessä jos tuolle poitsulle kattelis jonkin moisen mikroauton kun meinaa noi mopot ja autot kiinostaa mopo nyt päriseekin päivät mutta pääsis vähän autookin koittaan lavinnon pikku radalle vai onko koko rataa enään nykyään tietys semmonen että itekkin pääsis vähän taas leikkimään
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    En oo Lavinnossa käyny mutta pitäs sen siellä edelleenkin olla.
     
  18. JariV

    JariV 2nd gear

    No ni, uus vehe pärähti tänään ekan kerran tulille. Vähän etsitytti vikaa jokusen tunnin mutta löytyihän se estoreleen sisältä. Moottori oli kaasuteltaessa varsin kiukkuisen olonen. Nyt saa kesä tulla tänkin vekottimen osalta.
     

Kerro tästä muillekin!