Kastuminen tuhoaa sytystulppia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja kuokka, 31.3.2017.

  1. kuokka

    kuokka 2nd gear

    On ollut ongelmia sytystulppien kanssa. Kun kone kastuu niin pari tulppaa luovuttaa.

    Onko ollut samaa huomiota muilla? Vai luulenko vain?

    On ollut varmaan puhetta aikaisemmin...?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toisilta jarrikkakuskeilta oon kuullut tommosta ja sitten on heillä myös käsityksiä että joku tulppamerkki olis toista parempi. Ikinä en ole yhtään onnistunut itse rikkomaan.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mäkin oon joskus täältä muistaakseni lukenut että tulpat pimenis kastuttuaan. En sitte tiiä koskeeko mahdollisesti enempi viriviri-koneita, vai kui, itellä on ainaki kaikki tulpat ruvennu pelaamaan kuivuttuaan.

    Ainut miten olen onnistunut rikkomaan tulppia, on ollu sillon ku joku on vääntäny ne kiinni takahampaat loistaen, ja sit ku niitä on saanu avata samalla tapaa, ni vääntäny ilmeisesti tulppa-avainta hieman vinossa, jolloin se valkoinen eriste on ollu palasina siellä tulpan reiässä...
     
    KajS tykkää tästä.
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Oon saanu muutaman uuden tulpan pimiäksi härräkässä, tietämättömyyttäni pidin konetta käynnissä ryyppy päällä liian pitkään. Yskii paukkuu.
     
  5. -tl-

    -tl- Gearhead

    Tuossa on kyse siitä että tulpankärjen posliiniin palaa ohut sähköä johtava kalvo joka heikentää kipinää ja edesauttaa kastumista. Kastuttuaan tulppa on tavallaan oikosulussa eikä anna enään kipinää ollenkaan. Tulpan saa toimintakuntoon huolellisella puhdistuksella esim. hiekkapuhaltamalla. Vaihtamalla kuumempi lämpöarvoiset tulpat välttyy tulppien pimenemiseltä.
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Oma näkemykseni on että polttoaine puolen ongelmasta on kyse jos tulpat pimenee kastumiseen.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun mainittemas tapaukses syynä tosiaan liiallinen ryypytys, tulppien vaihto kuumempiin aiheuttaa muita onkelmia.

    S&S kaasarin ominaisuus tuo että kastuu tulpat liiallisella huikalla.
     
  8. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    joskus kun kastui(parikin kertaa), niin kyllä jokainen tulppa kipinän antoi kun kuivui, mutta tuntui että ei käynnistynyt enää niin hyvin. Kuin olis ollut heikompi kipinä, ja toisesta putkesta tuli hieman viileämpää pakokaasua.

    vaihdoin tulpat, niin ongemat poistui. en ole sen jälkeen onnistunut kastelamaan, niin ei ole tullutkaan ongelmia.

    Eli itse ainakin uskon että kipinä heikkenee jos tarpeeksi kastuu, vaikka ei ihan pimeäksi tulppa meniskään
     
  9. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Tulppien pimeneminen kastuessaan ihan perusjuttua... Siksi ennen vanhaan, kun ei ollut niin tarkkaa se polttoaineensyöttö, oli bensiksillä ne tulppien hiekkapuhalluslaitteet, sai tulpat hiekkapuhallettua puhtaiksi (oli siihen muitakin syitä, mutta siinä on yksi)!!
     
    Ana67 tykkää tästä.
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Delcot ym hyvät tulpat kestää paremmin vähän rikkaana oloa mutta jotkut ngkt ym menee alta aikayksikön kastumisen jälkeen pimeiksi vaikka kuinka putsais.


    Joo eihän se rikas käynti normaalia ole mutta sitä voi syystä tai toisesta ilmaantua.
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Meillä oli duunissa veneveturina torni-Gaz, johon piti vaihtaa tulpat muutaman viikon välein, putsaus ei riittänyt.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Delcot ja motorcraftit kestää kastumista. Ngk pimenee heti.

    Jossain virilaitteissa täytyy käyttää kylmiä tulppia että ne tulpat pysyy kasassa, mutta tyhjäkäynnillä ne taas pakkaa kastumaan.
     
    Jape105 tykkää tästä.
  13. f34

    f34 Double Gearhead

    Oon aina kuvitellut, että eihän tulpassa voi teknisesti mitään hajota kastuessaan. Keramiikkaa ja metallia. Mutta tuo, että keramiikan pintaan tarttuu epäpuhtautta, joka johtaa sähköä, on kyllä järkeen käypä.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kerrankin tosiaan tuli selitys mikä sen tulpan tappaa.
    Ford;eillessa kolmosen tulppaa piti vaihdella jos lähti kaikilla käyntiin toimi hyvin jos alko yskimään uutta tulppaa tilalle. Jotkut lähti pelaamaan sytkärillä kuivattuna osa ei.


    Mites mitä puhahehkuttaminen tekisi? Eli tulpat kiukaaseen ja kypsinä jäähtymään
     
  15. jarona

    jarona Gearhead

    Kaverini kolkytvuotta sitten vaihteli moottorikelkkaansa tulppia jatkuvasti
    kun olivat "palaneet".
    Niitä sillä oli repullinen niin kysyin saako ottaa, jep.
    Kotona huljuttelin tulppia tinnerissä ja sytytin palamaan,
    pelasivat omassa kelkassani kuin uudet, taitaa niitä
    olla vieläkin tuolla varastossa...
    NGK:t tahtovat olla ranttuja kastumiselle.
     
  16. meteor

    meteor Gearhead

    Kyllä se kastuminen pimentää tulpan, joskus takavuosina kunnostin piikkisen honda cb 125T. Kylmäkäynnistys ryypyn kera pimensi aina toisen tulpan, vaihdoin tulppia repullisen ja puolia mittailin ja niitäkin vaihdoin. Kerran taas vaihdoin uudet tulpat ja vitutus tapissa päätin kun saan käymään annoin kunnolla jenkaa niin eikös se alkanutkin pelaan molemilla pytyillä. Siitä lähtien ryypyllä tulille ja heti kunnon kierrokset ja ryyppy pois, ei ongelmia.
     
    dodgeman tykkää tästä.
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kyllä mäki oon niitä hionu ja toholla poltellut ym. Pimeeks kun menee niin harvemmin se herää.

    Yleensä tulpan hiontakin vain ensiapua tms. Tulpat noihin jotka niitä syö niin halpoja ettei kannata riskeerata. Ne vehkeet joissa iridium sun muita monikärkisiä ei niitä tulppiaan niin pilaa kun rikkaalle heittänyt chevyn 350...
     
    dodgeman tykkää tästä.
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Itellä pahin tulpan tappaja ollut tiukkavireinen yksipyttyinen nelari prätkä. Se oli laaki ja vainaa jos käynnistyksen mokasi.

    Efi laitteissa ei kyllä ole mitään vastaavia ongelmia ollut kun noiden kaasari vehkeiden kanssa. Kunhan vaan kipinävehkeet on olleet ajantasalla.
     
  19. T.

    T. 3rd gear

    Herkkiä kai ne ngk:t sitten on, tuli viime kesänä huomattua kun meni 4 vai 5 sarjaa pilalle. Bensa on senverran kuraa ettei sytkä jaksanut sytyttää, ja aina toimi uusilla tulpilla hetken ennenkuin alkoi pätkiä ja lopulta hyytyi. Tinnerissä liuottelu ei noihin auttanut.

    Delco ja Motorcraft mainittu ylempänä että kestäisivät rikkaampaakin seosta. Entäs Bosch tai Denso? Olisi saatavuus parempaa ihan paikallisista varaosaliikkeistä.
     
  20. BBC

    BBC Guest

    Totta.

    Lättäpäässä (matat puristuspaineet ja vähän rikkaalla) NGK:t herkästi finitto, tämä on todettu.
    Vanhoissa harlikoissa käytin paikalliselta HD dealerilta ostettuja Accel 2 tulpan settejä, sama vika.

    Kummassakin moottorityypissä loppui tulppien pimenemisongelmat kun pani Motorcraft tulpat.

    Denso oli ainakin kisa-aikoina kova sana, ja toimi aina.
     
    T. tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!