Katsastukseen suunnitellaan merkittäviä tiukennuksia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja 1purehell, 17.2.2017.

  1. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/trafi_katsastus_autoliitto-61663

    "Katsastukseen suunnitellaan merkittäviä tiukennuksia – Autoliiton mielestä turhaan
    Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kaavailee määräaikaiskatsastuksiin muutoksia, jotka johtaisivat yhä useamman auton hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan.

    • [​IMG]
      Autoliiton mielestä kriteerien tiukennus aiheuttaa vain lisää vaivaa ja kustannuksia.

      (Lehtikuva/Vesa Moilanen)
    Trafi esittää määräaikaiskatsastuksen kriteereihin muutoksia, jotka toteutuessaan johtavat katsastettavien autojen sekä perävaunujen hylkäysten lisääntymiseen. Trafin tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva määräysluonnos liittyy liikenne- ja viestintäministeriössä käynnissä olevaan katsastuslainsäädännön uudistamishankkeeseen.

    Jos Trafin esitys toteutuu sellaisenaan, jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen mukaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen.

    Autoliiton mielestä kriteerien tiukennus ei ole tarpeen, vaan se aiheuttaisi kuluttajille vain lisää vaivaa ja kustannuksia.

    – Polttimo voi palaa katsastushallin ovella sisään ajettaessa. Tai sitten se voi palaa heti katsastuksen jälkeen. Jokainen normaali vastuullinen ihminen vaihdattaa polttimon, kun se ei enää toimi. Toimimattomilla ajovaloilla ei tälläkään hetkellä ole käytännössä merkityksellistä roolia vakavissa liikenneonnettomuuksissa rekisterikilven valoista puhumattakaan, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

    Määräyksen valmistelussa on Trafin mukaan otettu erityisesti huomioon katsastusalan toimijoiden näkemykset muutostarpeista.

    – Toivottavasi tässä ei ole kyse siitä, että alalle halutaan hyvittää katsastuslainsäädännön uudistamisen myötä mahdollisesti harveneva katsastusväli, Tolvanen toteaa.

    Hänen mielestään kriteerien tiukennuksessa pitäisi miettiä aina kokonaishyötyä suhteessa aiheutuviin kustannuksiin.

    – Katsastuksen päätarkoitus on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta, ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa. Nyt esitetyt muutokset eivät vaikuta kumpaankaan. Kyse on sääntelyn lisäämisestä, ei normien purkutalkoista, Tolvanen sanoo."
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Itkunsekaista naurua
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tuossahan on takana se, että kun uusien autojen katsastusvälit harvenee, niin vanhempia kytätään sitten kovemmin. Saadaan romut pois liikenteestä.
     
  4. north

    north Gearhead

    Tuolla trafissa on ihan liikaa porukkaa ja se näkyy noissa järjettömissä esityksissä.
    Ei kun 30% henkilöstöstä pois niin homma järkiintyy toivottavasti.
     
  5. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Pitäisi seurata ruotsin mallia,yli 50 vuotiaat vapautetaan katsastuksesta ensi vuonna.Kuulin myös aikomuksesta luopua vuosikatsastuksista.Autot ovat nykyisin sellaisia ettei niitä kovinkaan moni kohta voi itse korjata ,joten säännöllisesti huolletut tulisivat samalla kunnostettua korjaamoilla huoltojen yhteydessä.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Menisi jo hoitoon koko trafi ehdotuksineen...
     
  7. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    On kyllä hieman liian tiukka ehdotus. Palaneet polttimot on turhan rankka syy katsatuksen hylkäämiseen.

    Tosin nykyinen jokavuosittainen katsastuskin on jo vanhanaikainen.

    Siitä on tosin vaikea luopua koska monelle auto on vain yhdentekevä liikkumisväline
    johon laitetaan minimimäärä valuuttaa jopa turvallisuuden kustannuksella.

    Ja tästä muodostuu riskejä niille kaikille muille tienpäällä liikkujille.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Taustalla vissiin brysselin herrojen direktiivit joissa määritellään katsastuksen laajuus ja sieltä nämä hienot arvosteluperusteet ilmeisesti tulevat. Koitetaan yhtenäistää katsastusta ja tietysti trafi vaatii kaikki tiukimmat vaatimukset. Polttimosta hylsy ja sileistä renkaista ajokielto.

    Harveneva katsastusvälikään ei kaikkia koske vaan alle 10vuotiaita henkilö ja pakettiautoja
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toisaalta saadaan auto katsastettua sillä minimi budjetillakin sikanauta purkkia bondolla ja poraruuveilla kiinni helmaan, ruosteen päälle paksusti massaa ja sinnekkin tonnikala purkin kansi reiän päälle pattex;illa

    Runkopalkit voidaan hitsata 1mm pellistä nurkista papanoilla ja loppu saumasta tehdään silikonilla, sekään ei oikeen turvallinen ole, mutta vaikka kopistettaisiin, niin ei siitä äänestä välttämättä huomaa onko siellä 2mm vai puolen millin pelti, kun massaa on päällä riittävästi


    Sellainen pusla on tullut vastaan missä oli puutappi lyöty reikään tiukaksi ja jotain sikakittiä päihin, et näyttää puslalta. Typerintä hommassa oli et uus pusla tais olla 8e ja menee painamalla paikalleen, eli samalla vaivalla kun se puutappi on sinne vuoltu ja sikakittiä turattu, ois vaihtanu sen joka marketistakin löytyvän puslan.
    Ja kyllä, se kotero oli katsastettu vuos sitten

    Eli ei se katsastus ole aina autuaaksi tekevä asia, eikä jenkeissä taida sen enempää onnettomuuksia sattua vaikkei siellä taideta autoja katsastellakkaan, jääpähän se satanen toista siihen auton laittamiseen
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Onneks ei haiskahda lainkaan rahastukselta. Seuraavaks voitais hylätä vaikka kulahtaneesta ratista tai vaihdekepin nupista. Vittu mitä touhua.

    Hallituksella ja trafilla ilmeisesti kisa typerimmästä ideasta kupata tiellä liikkujia, varsinkin kun kaikenlainen moottoriajoneuvoilla ajaminen, tai ylipäätään edes omistaminen, onkin lähes ilmaista. :odrealmad:
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    En tykkää.

    Mutta juurisyy voikin olla tässä:
    Ihan helkkaristi tulee vastaan autoja joissa ei toisella puolen pala ajovalo eikä parkki. Pimeässä saa sitten arvuutella että kummallahan puolella sitä ainokaista valoa loput autosta on, vai onko Tucker. Taitaa olla nuo "normaalit vastuulliset" vähemmistössä.

    No ei, rahat pois rikollisilta* se oikea syy on.

    *Yli 4v autolla ajavat
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    tiedän monta kaveriakin joille ylitsepääsemätön este vaihtaa palanut polttimo. Myös vajaan 50 auton katsastuksen kokemuksella aika helvetin harvoin se valo sammuu just konttorin pihalla. Oisko mulla kerran käynyt.


    Vuosittainen katsastus on mielestäni ehdoton. Joku 5000km ja alle ajava voi sitä noitua mutta 20-70tkm vuodessa tekee monelle autolle ihmeitä ja vikoja tulee.
     
  13. Roadkill

    Roadkill 2nd gear

    Niinpä. Ja nimenomaan tän takia katsastusta pitäisikin tiukentaa kun on näitä helppoheikkejä korjaamassa...

    En oo sitä ikinä ymmärtäny jos joku on rikki niin miksi ei voi samantien tehdä kunnolla.
     
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Miksi Rekisterivalon toimimattomuudesta voi tulla hylky, kun uusissa ei pala takavalotkaan. Katsastuskonttorien ulkolaisilla omistajilla kiiluu optiomiljoonat silmissä.
    Renkaat eivät muutenkaan ole ongelma, kun nytkin saisin seisomassa olevan autoni viedä kesärenkailla katsastukseen. Ei tietenkään ihan sileillä.
    Voi tietenkin katsastustilastoissa näkyä välinpitämättömien uusavuttomien ihmisten katsastukseen tuomien autojen viat? Toden näköisesti ne autot ovat melko uutta vuosikertaa, joiden lamput ovat kalliita, ja hankalasti vaihdettavia.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    35 vuotta olen katsastellut omia ja lähipiirin autoja 3-5 kpl vuodessa., eli varmaankin reilusti toista sataa katsastusta. Muistuu mieleen yksi korjauskehoitus, toimimattomasta peruutusvalosta. Ehkä joku tapaus on unohtunutkin. En pidä suurena ongelmana jos ennen korjauskehoituksella mennet viat muuttuvat hylsyiksi. Aika huono tuuri, jos polttimo kärähtää matkalla konttorille. Samaa mieltä olen toki, että turhaa rahastusta.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Viasta voi tulla hylky.
     
    yks toine mikko tykkää tästä.
  17. Jukkaw

    Jukkaw 1st gear

    Veikkaan kanssa, että osa näillä uudemmilla autoilla ajelevista vetävät palaneella polttimolla niin kauan kuin suinkin mahdollista. Omat taidot ei riitä purkamaan puolta autoa ja korjaamo tahtoo kolme numeroista summaa, niin kyllä se polttimo vaan taitaa jäädä vaihtamatta.

    Mutta muuten ihan täyttä sontaa koko idea...
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Korjauskehotus on mielestäni liikenneturvallisuuden kannalta parempi, koska se kohde on pidettävä aina kunnossa.
    Ihan on kyse vain rahastukseta. Hylky tuottaa rahaa, korjauskehotus ei.
     
  19. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Hyvä hyvä, saadaan audit ja bemarit ohjattua korjaamoille edes kerran vuoteen. Niissä kun ei noi vilkut toimi koskaan.

    ..tuntuu kyllä , että suurempi vaara liikenteessä kuin mikään purkkapaikattu vessa, on sen kuljettaja. Ja yleensä ne apinat ajelee uudemmalla kalustolla kuin vanhentuneella "vaarallisella". Kuskit ja niiden pääkopat tässä pitäisi katsastaa joka vuosi ja riskikuljettajat (tötöilijät) useammin. On se hassua kun paskat jarrut hillitsee vauhtia ja vaaroja paremmin kuin absit, sipsit pepsit jne..

    Ääh pitää pyytää työpaikkalekurilta verenpainelääkitys työmatkaliikenteeseen tai hankkia kohta bussikortti.
     
    Roberto tykkää tästä.
  20. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Ei kovin moni laitata niitä vikoja kuntoon ellei olis pakko katsastukseen. Hirvee itku ku pitää 13 e osa laittaa. Tai jos polttimo palanu. Ni katsastukseen vasta. Sit ku katsastuksesta tulee vaan korjaus kehotus. Ni ehkä vasta seuraavaan leimaan laitetaan kuntoon.
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!