Katsastus ja AJOKIELTO!?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja dean66, 18.9.2003.

  1. dean66

    dean66 Gearhead

    päiviä jälleen.

    miten se nykyisellään siis menee, kun tuolla olisi tarjolla yksi puikki, katsastettu viimeksi marraskuussa 2000, seisonnassa sen jälkeen ja myytävänä siis katsastamattomana.

    hakumatkaa olisi muutama sata kilometriä, joka sinänsä ei pelota, mutta onko laillista ajella se millään keinoin tänne kotiin hoitoon?

    siirtoluvat?

    jos käytän konttorilla siellä myyntipäässä, niin eikös siinä tule kuukausi ajoaikaa automaattisesti? vai voiko tulla kilpien irroitusoperaatio eteen jostain syystä helpostikkin? sitten kai sitä ei tuo muuta kuin trailerilla. mutta jos tulee normaali hylky, niin sittenhän sen voisi ajella kaikessa rauhassa.

    APUA!!! :smile:))) ois kiva saaha talveks auto tuon volvon tilalle :wink:

    arto
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joskus oli puhetta "kauppaan liittyvistä lyhyistä siirroista" jolloin esim. vakuutuksen ei tarvi olla vielä voimassa. En oo kyllä ihan varma sen laillisuudesta nykypäivänä.
    Vaihtoehto B on hakea siirtokilvet mukisematta. Maksaa ~14 eeroa.
     
  3. Holley

    Holley Gearhead

    Nykysäännösten mukaan - kesästä lähtien! - ei katsastusajan mentyä ohi
    saa vikalistallakaan ajaa enää yhtään metriä. Jos siis käytät pitkään katsastamattomana ollutta autoa konttorilla, saat vikalistan kuukaudeksi, muttet ajoaikaa!! Se on reilun pelin henki tänään.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jos auto on ollut seisonnassa yli varsinaisen vuosikatsastusajan saa sillä ajaa kuukauden siitä päivästä kun se otetaan jälleen vakuutukseen. Kuukauden sisällä se siis pitää katsastaa käyttöönotosta edellyttäen, että se on ollut seisontavakuutuksessa siihen saakka. Tämä tieto on varmistettu kolme kuukautta sitten viranomaisilta.
     
  5. J

    J Gearhead

    Holleyn ja Mopemanin jutut kun yhdistää niin ollaan aika lähellä totuutta.

    Eli ajoaikaa saa kuukauden, jos auto on ollut koko katsastusajan (4kk) seisontavakuutuksessa, MUTTA jos vuosikatsastuksia on jäänyt välistä niin ei saa ajoaikaa. Vaikka oliskin ollut seisonnassa sen 4kk. Mutta sen vikalistan saa kuukaudeksi. Kaikki siirrot siirtokilvillä/trailerilla.

    Asia koettu omakohtaisesti viime heinäkuussa.
     
  6. dean66

    dean66 Gearhead

    noniin,

    kävin sitten konttorilla kysymässä.

    ainoa luvallinen keino ajaa se on siirtokilvillä. ja ne tosiaan kustantaa sen 14 euria.

    katsastukseen ja takaisin pajalle saa päristellä myös ainoastaan siirroilla tai vaihtoehtoisesti trailerilla. hienoa :sad:

    noh, tuo nyt on varmasti pienin ongelma kyseisen auton kanssa :smile:

    kohta voiskin taas alkaa kyselemään neuvoja ja apua skylarkin kanssa (-82, 2.8l + TH125).. joo, kuume tais taas yllättää :smile:

    arto
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    oon iteki lähössä yhtä taunusta hakemaan viikonloppuna, siitä on leima mennyt vanhaksi ilmeisesti jotain vuosi takaperin. kilvet siinä on ja tän vuoden käyttömaksu maksettu.
    Onko tässäkin ainoa luvallinen keino hakea siirtolaput? ton 14 euroo niistä nyt vois vaikka maksaakkin, ei se niin iso summa ole.
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Jep, joudut hakemaan siirtolaput. Ei mua se hinta haittaa mutta se v***n periaate tässä hommassa, yritä nyt rakennella mitään kun joka siirto maksaa 14€ ja saat vielä tuhlata aikaa papereiden kirjoitteluun konttorilla.
    PERKELE.
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Joo. Ei mua siinä ne sakot hirvitä, eihän ne sinänsä oo paljoo, muttaku jos ne vie kilvet pois nii se on rekisteröintikatsastus joka luonnollisesti on paljon tarkempi, eikä viittis tämmöstä talviautoa alkaa vimpan päälle nysväämään. täytyy noudattaa kaverin neuvoa ja ajaa someron drive-in katsastukseen, saattaa jopa mennä läpi siellä :smile:
     
  10. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    katsokaas toi linkki:

    http://www.ake.fi/viewsinglenews.asp?ID=334

    sanotaan mm. näin:

    "Mikäli katsastus aloitetaan vasta varsinaisen katsastusajan päätyttyä, katsastuksessa hylättyä ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi joko katsastajan luvalla korjattavaksi tai viat korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen. Tällaisessa tapauksessa ajoneuvolla ei ole kahden kuukauden ajoaikaa hylätyn katsastuksen jälkeen. Esimerkiksi samaisen 15.7.2000 käyttöönotetun henkilöauton hylätty katsastus tehtynä 24.7.2003 ei oikeuta käyttämään autoa liikenteessä ennen kuin auto on hyväksytty katsastuksessa.

    Jälkitarkastuksessa noudatetaan edelleen yhden kuukauden sääntöä, joten yli kuukauden jälkeen hylätystä katsastuksesta ajoneuvo tarkastetaan kaikilta osin uudelleen."
     
  11. coupedeville

    coupedeville Gearhead

    Auton saa ajaa suoraan lähimpään katsastustoimipaikkaan, muualle ajettaessa tarvitään siirtolupa.
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tarkennuksena vielä että eikös sellasen auton jossa on leima mennyt pitkäksi saa ajaa sellaselle katsastuskonttorille missä on aika varattuna ko. toimenpidettä varten. Ei siis tarvi mennä välttämättä lähimmälle, mutta ilman etukäteen varattua aikaa ei saa kurvailla minnekään esim. drive-inniin vaikka oliskin kuin lähellä.
    Mutta tuurillahan ne laivatkin seilaa. Ite ostin kerran tollasen leimaamattoman auton ja huristelin sen kotia ja vielä pari viikkoa noin muutenkin ennen leimaamista. Vai oliskohan tähän pitäytkin kirjoittaa että yks kaveri kerran... Enhän nyt minä semmosta :odroll:
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kuka niistä välittää. Itse ajoin edellisellä pirssillä puoli vuotta ilman leimaa, kun en yksinkertaisesti muistanut käydä sitä näyttämässä.

    Sitten kun pistin auton myyntiin, niin ilmenikin, että eihän siinä pirulaisessa ole minkään valtakunnan katsastus voimassa!
    No, eikun konttorille DriveIn:iin ja leima paperiin. Eikä mitään rutinaa konttorinkaan toimesta!

    En kyllä itse henk. koht. todellakaan viitsisi investoida mihinkään siirtolappuihin, koska ikinä ei ole vielä pysäytetty, niin tuskin pysäytetään sillä kilometrin matkalla konttorillekaan...Eikä ne siirtokilvet tee siitä katsastamattomasta autosta yhtään sen turvallisempaa!

    Mutta kukin tekee niinkuin haluaa...
     

Kerro tästä muillekin!