katsastus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja pekosbili, 25.3.2020.

  1. pekosbili

    pekosbili 3rd gear

    Menin vähän katsatuksessa hämilleni kun yhtäkkiä pickupin katolla olevat huomiovalot olivatkin laittomat. Niistä tuli korjauskehotus ja 1kk aikaa korjata, mutta silti katsastus hyväksyttiin ja taas vuosi ajoaikaa. Kysymys kuuluukin pitääkö käydä näyttämässä uudestaan että valot on pois vai onko niin että vasta jos polliisi pysäyttää kesällä ja valot on vielä katolla niin sakkoa tulee? Olisin tietysti voinut konttorilla kysyä, mutta meni vähän käämit kun yli-innokas katsastusmies polkasi käsijarrun rikki. Onneksi sain korjattua paikan päällä, muten olisi tullut ajokieltoa välittömästi.
     
  2. kippis

    kippis Gearhead

    ilmeisesti ei tarvi mennä näyttää uudestaan kun oli hyväksytty. muuten olisi hylätty jos vaatisivat uusintaan. ja sakkoa periaatteessa voi tulla jos miliisit huomaa, eriasia riittääkö niillä mielenkiintoa kyseiseen hommaan. on toki poikkeuksiakin, heissä =)
    oliko niin että korjauskehotuksia voi olla 3 kpl ja neljännestä tulee hylsy eli hylätty katsastus ?
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Ei tarvitse koskaan käydä näyttää jos tarkistuskortissa on HYVÄKSYTTY.

    Polliisit sit valvoo jos valvoo onko viat korjattu.
     
  4. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja jos kukaan viranomainen ei puutu, se korjauskehoitus voi olla siellä vaikka viisi vuotta, katsastusmiestä ei sen enempää kiinnosta...
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    @pekosbili Jos ne on ne originaalit valot, niin nehän ovat sallitut nykyään?
     
  6. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Edellyttäen että auto on oikeasti USA-malli, eikä jälkiasenteiset valot... USA-mallia ei koske valomääräykset enää...
     
    rane58 tykkää tästä.
  7. pekosbili

    pekosbili 3rd gear

    Hytin katolla on 5 sellasta keltasella linssillä olevaa pientä lamppua niinkun jossain aura-autossa. Ei taida olla originaalit? Tais vaan katsuria ketuttaa kun mulla palaa vikakoodi- valo mittaristossa eikä se voinut siitä hylätä :odbiggrin:. Se ilmottaa että olis pieni alipainevuoto tankin huohotuslinjassa P0442-koodi. Taitaa olla toiseen ketjuun ton käsittely. No kuiteski olen vaihtanu kaikki solenoidit ja tankin paineanturinki ja silti se tulee aina vaan takasin. Alkaa itteeki ärsyttää.

    Mutta toi katsuu-asia tuli selväks. Kiitos vastauksista. Ihmettelin vaan.
     
  8. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Pikkasen (siis vain pikkasen) kiinnostais tietää, mikä tötterö kyseessä??
     
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Eikös ne kolme keltaista keskellä ole tarkoittanut ainakin joskus, että kuorma-autossa on kärry perässä? Ja pakuissa laittomat. Näin ainakin katsuri aikoinaan sanoi.

    Ainahan niitä on ollut vaikka missä vehkeissä.
     
  10. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    YKSI keltaanen oli "REKKAVALO" eli peräkärryn merkkivalo eteenpäin silloin kun minä ajoin yhdistelmää 1980 luvulla. Noi kolme keltaasta on tullut hupivalojen aikaan paitsi ulkomaan liikentessä (itään) jos nyt oikeen muistan :rolleyes::rolleyes:
     
  11. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Hups painoon väärää nappulaa :(. Oli tarkootus lisätä edelliseen tekstiin VIRALLINEN "rekkavalo" jne
     
  12. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kyllä laki salli niitä olla joko 1 tai 3 kappaletta, ja olivat siis jopa pakollisetalkuaikoina. Oliskihan 96 kun poistuivat sallituista, paitsi että ulkomaan liikenteessä olevissa saavat olla koska itänaapurissa ovat edelleen pakolliset. palaa eivät saa kuin kärry perässä.
     
  13. ihka

    ihka 2nd gear

    No oikaistaan nyt sen verran et jos noita korjaukehotuksia on yli kolme niin katsastuksesta tulee hylsy. Siinä mielessä inssiäkin nuo kiinnostaa koska ymmärtäähän ne rahan päälle (luetaan: jälkitarkastus tiedossa).
     
  14. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Joo, mutta jos on vain se yksi korjauskehoitus, niin se saa olla vaikka maailman tappiin siellä.

    Ja ei se jälkitarkastus ole katsastuskonttorille bisnes, se on palvelu. Tulos tulee siitä varsinaisesta katsastuksesta (olen keskustellut katsastusmiehen kanssa asiasta ja miksi se valehtelis asiasta).
     
  15. ihka

    ihka 2nd gear

    Jälkkäristähän se tulee koska silloin tarkistetaan vain viat ei muuta.
    Varma tulo ja nopeasti.
     
  16. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ei mun luottokatsastusmiehen mukaan... Mutta kuinka vaan, valehdelkoot...
     
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Bisnestähän on määräaikaiskatsastus ja jälkitarkastuskin. Ei ne tee sitä harrasteena.
    Jos jollain on hinnoittelu painottunut jälkitarkastuksiin ja sulla niitä joka kerran tulee, niin vaihda sellaiseen konttoriin, jolla halvat jälkinäytöt.
    Mutta nykyään ei tarvitse jälkitarkastusta suorittaa samassa paikassa missä oli katsastus.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Seuraava konttori sen verran kauempana, etten ajele sinne...
     
  19. pekosbili

    pekosbili 3rd gear

    Auto on '98 chev silverado k1500. 5,7 bensa. Aika vähän enää itteekään kiinnostaa.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Itse asiassa kommentoin oikeastaan ihka:lle kun se oli sitä mieltä, että jälkikatsastus on bisnestä.
     
    JAMANT tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!