Katsastusasemat testissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja maxvo2, 13.1.2011.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  2. virta

    virta Gearhead

    Toisaalta huolestuttavaa jos aletaan katsastuskäytäntöä kiristämään,Suomessa on kuitenkin olosuhteiden pakosta vanha ajoneuvokanta.

    Toisaalta kun itse ostin katsastetun käytetyn auton harmitti valtava öljyvuoto kampiakselin stefasta,eikö tuon olisi kuulunut katsastuksessa hylätä jos ei auton alle voi kastumatta öljystä mennä?Toinen vika oli mallille tyypillinen takakselin väljyys kolisee kuopissa kuin mikäkin..Kaikki katsurit ei tunnetusti muista tutkia takaakselin väljyyttä.
     
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Nyt taitaa olla vähän aikaa entistä tarkempaa, hylky prosentit nousee.
    Onneksi autoni on katsastettu ja hyvässä kunnossa.. 8)
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mielestäni päinvastoin. On huolestuttavaa jos vanhaa autokantaa ei kunnolla syynätä. Kun pitää auton kunnossa, niin ei haittaa mitään vaikka katsastus onkin tarkka - kunhan ei menisi pilkunviilaukseksi. Omalla kohdalla ainakin ne harvat hylsyt on tulleet hyvinkin aiheesta.

    Nykyiset katsastusyrittäjät ovat olleet huolissaan tason laskusta jos kojaamot alkavat pyörittää katsastustoimintaa. Tämän tutkimuksen perusteella ei ole syytä huoleen: ei taso voi tästä enää juurikaan laskea. Taitavat olla oikeasti huolissaan jostain ihan muusta.
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Vanhat autot ovat yleensä paremmassa kunnossa kuin uudet. Uudet autot ovat jälkeen ~1980 valmistettuja, toki monet 70-luvun autotkin ovat uuden näköisiä.

    Oikeesti UUSISSA autoissa on laatu heikentynyt. Esim. 50 tkm ajettu Nissani saattaa mennä hylkyyn ensimmäisessä katsastuksessa...

    t. katsuri
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Parhain mitä oon asemalla nähny niin oli 17tkm ajettu nissani, alapallot vaihtokunnossa. :rotfl:
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Jep. Ranskikset tietty ovat ihan omat pallonsa.
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    sopivasti ajoitettu toi testihomma....ja jostakin syystä vain kahdellakymmenellä asemalla käyty ja ainoastaan yksi testiauto....

    siltikin ihmetyttää että noinkin moni oli puuttunut halkeamaan tuulilasissa...vaikka se olikin sen verta "näkökentässä" että jäi hyvin aurinkolipan taakse....tai ainakin siltä se näytti kuvassa...

    ja ilmeisesti oli koiranluukin oli "reilusti" väljä kun kukaan kahdestakymmenestä katsurista ei ollut siihen puuttunut mitenkään...

    sitä ei uutisoinnissa taidettu mainita lainkaan, että perinteiseen tyyliin oli testiautoa pitäny välillä käydä korjaamassa kun oli jarruissa ollut vikaa jota ei ollut olemassakaan....ja joku oli silti jarruista hylännyt....eli hyvin oli trafi auton "katsastanut" ennen testiä...

    no joka tapauksessa testin tulos oli kyllä huono....ja jotenkin tuntuu että sellainen sen pitikin olla ja ehkä jopa sellaista oli haettukin.....saapahan ainakin uusi lakiesitys lisää kannatusta....ja sen esityksen takana on....kukas muukaan kuin trafi.
     
  9. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Vaarallisinta minusta on että ihmiset tepastelevat tuolla kadulla ne uusintanäyttömaksut edelleen lompakossaan! Hyvä että tähän tulee muutoss
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän se suurin huoli ole tuottojen jakaantuminen useammalle osapuolelle ja mahdollinen kilpailun aiheutta hintojen muuttuminen oikeampaan suuntaan. Eli tulot putoaa.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Eipä sillä itsekantavassa kopassa ole merkitystä, missä se halkeama on. Kysymys on rikkonaisesta kantavasta osasta, joka heikentää kokonaisuutta.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vuosikatsastus pitäisi mielestäni lakkauttaa tarpeettomana koska:

    -Vaarallisia vikoja ei löydetä.
    -Vaarattomien vikojen kanssa nussitaan pilkkua.

    Näistä seuraa:
    -Väärä turvallisuuden tunne
    -Väärä olettamus että käytetty ja katsastettu auto on ostaessa kunnossa
    -Rahan hukkaaminen
    -Ajan hukkaaminen
    -Vitutus koko systeemiä kohtaan

    Kokemusta on molemmista systeemeistä, 15 vuotta katsastuksia suomistoliiton hallintodiktatuurissa, ja 12 vuotta p-amerikassa ilman yhtäkään vuosikatsastusta tahi päästömittausta.

    Päästöistä sen verran, että suomessa ollaan täysiä idiootteja kun päästömittaus vaaditaan myos suurkaupunkien ulkopuolella asuvilta. Ymmärrän jos päästöihin kiinnitetään huomiota suurkaupungeissa. Maaseudulla niillä ei ole mitään väliä. Tämä on sentään tajuttu muualla. Varsinaisia suurkaupunkeja ei suomessa ole kuin ehkä yksi.

    t. vapaa radikaali :lol: :lol:
     
  13. GMies

    GMies Gearhead

    "Eiköhän se suurin huoli ole tuottojen jakaantuminen useammalle osapuolelle ja mahdollinen kilpailun aiheutta hintojen muuttuminen oikeampaan suuntaan. Eli tulot putoaa."

    Niinhän tuosta uutisen "rivien välistä" voi lukea. Hyvin propagandistinen uutisointi ja "tutkimuksen " yhteenveto. v-miehiä v-tuttaa kun joutuvat peräytymään, kun paineet on kasvanut liian suureksi kilpailun vapauttamiselle. Jotain uutta olisi keksittävä, että uusia "pienyrittäjiä" ei enää lisää pääsisi kakkua jakamaan.
    Toivottavasti saadaan pian alan ammattilaiset katsastamaan ja sadistiset virkamiestyyppiset pilkunn...jat pois kuvioista.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Nii että otetaan nekin rahat pois jo katsastuksessa....vai mikä muuttuu?
     
  15. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joskus olen jonkun auton nähnyt ja olen kyllä pikkusen eri mieltä....tai niin tehdään se silleen että ainoastaan poliisi valvoo....eli tonni sakkoo aina kun on joku vika autossa.....muuten ei kyllä pysy autot kunnossa ilman katsastusta...se on varma.
     
  16. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Hinnat tulee nousemaan ja konttorit vähenee....raskaankaluston ja erikoiskatsastusten hinnat nousee paljon ja se ei välttämättä ole harrastajalle kovin hyvä asia....en kumminkaan usko että muutos- ja rekisteröintikatsastuksista päästään kokonaan eroon.

    Joo nyt ne onkin harrastajia, mutta mistä ne ammattilaiset sitten tulee?

    Amiksesta?
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Se että onko itsekantava kori vai ei, ei vaikuta asiaan.
    Liimalasi on kantavaa rakennetta ja siinäkin halkeama vaikuttaa lujuuteen vasta kun se on lasin reunasta reunaan.
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Ei ne kyllä pysy tällä nykyisellä rahastuskatsastuksellakaan. Muuten hupaisa pointti noista leimakonttoreista, niillä hajoaa pirustia autoja, kun katsastajat väkisin rikkoo ehjät autot. :poff: Vähän sama kuin, että korjaamoilla autot hajoaa öljyn vaihdossa. :rotfl: :rotfl:
     
  19. smuige

    smuige Gearhead

    suurin ongelma mun mielestä katsastusalalla on kiinteä hylkyprosentti, jos oikeasti puuttuisi kaikkin vikoihin niin hylkäysprosentit olisi jotain ihan muuta. Onneksi? suurimalla osalla ainakin mun kanssa tekussa opiskelleistä tulevista katsureista ei ollut käytännössä yhtään korjaamokokemusta, eli hyvin rajallinen taito vianhakuun. Vikoja kyllä löytyy jos osaa etsiä. Kiinteä hylkyprosentti aiheuttaa sen että välillä vaan on pakko päästä viallisiakin seulasta läpi. Kansa vinkuu kun hylätään ja toisaalta vinkuu kun ei hylätä,minkäs teet?
    Koko illuusio siitä että asia jotenkin paranisi kun korjaamot saavat ruveta katsastamaan onkin sitten ihan eri juttu. Hinta ei takuuvarmasti laske, miksi laskisi? ei korjaamot harjoita hyväntekeväisyyttä... Korjaamoilta toisaalta löytyy ne ammattilaiset jotka oikeasti tietää mitä vikoja autoissa on joten tuskinpa hylkyprosentti ainakaan laskee. Puhumattakaan siitä minkälaisia hyväveli systeemeitä rupee esiintymään, ainiin eihän suomessa sitä korruptiota ollut :poff:
    aika näyttää...
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No suurin ongelma on ratkaistu.
    Sellaista ei ole.

    Ja olikos se puolivuotta kun pitää olla korjaamokokemusta vähintään....no se ei ole paljon.
     

Kerro tästä muillekin!