Katsastusasemat testissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja maxvo2, 13.1.2011.

  1. GULF

    GULF Gearhead

    Fakta tapaus sorry....

    Kuvat ihan livenä nähny...

    Oli jopa Trafin esimerkkitapauksena miten voidaan ryssiä
    maahantuontikatsastus...

    Keskipakovoima ja lämpeneminenhän eivät vaikuta renkaan
    halkaisijaan :poff:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead



    Urbaania legendaa tuo ehkä on mutta en mä sanois mahdottomaks.

    GMies voi vaikka itsekseen miettiä mitä keskipakois-voima saa renkaassa aikaan esim. 200kmh nopeuksissa.
    Saattaa se "halkaisija" kasvaa ;)
     
  3. audiq

    audiq Gearhead

    Katsimieskö sen kotkan oli lokasuojaan ruuvannut? :eek:
     
  4. GMies

    GMies Gearhead

    Huono esimerkki!
    Edelleen voi ryssiä katsastuksessa, jos esim. pyorässä on liian pitkät pinnat, jotka tulevat vannenauhan läpi ja puhkaisevat sisägummin. Miten asia todetaan katsastuksessa?
    Tai sisärengas on paikattu huolimattomasti ja paikka irtoaa jne.

    Tietyömaalta sain terävän teräksen palan eturenkaaseen, joka puhkaisi renkaan, mutta voin sanoa, että ei ollut hauskaa, eikä ake taaskaan katsastuksineen auttamassa. :oops:
     
  5. GMies

    GMies Gearhead

    Olen miettinyt. "halkaisija" ei saata kasvaa. :D

    Mikäli rengas on matalamman nopeuden (luokittelematon), saattaa rengas hajota, mutta luokitelluissa renkaissa on tietysti myös varmuuskertoimet, eli jos renkaan max nopeusluokka on esim. 180 km/h, niin ei se suinkaan mossahda 185 vauhdissa.
     
  6. GULF

    GULF Gearhead

    Esimerkkitapaus ja selvityspyyntö ko. katsastusfirmalle kun ei olleet
    huomanneen liian pitkiä ruuveja joilla kotka kiinnitetty...

    Asiakas oli ruuvannu ja vika kaatumiseen tietysti katsurin :rotfl:

    Tais ko. juttu olla tuulilasissakin otsikolla kuukauden shokki...

    Ja en jauha paskaa, pastaa kylläkin :rotfl:
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Kyllä se palveluasenne edelleenkin heittelee ja paljon. Samoin jonoja on nykyään lähes aina, kun enää ei voi tilata aikaa katsastukselle vaan pitää ajaa jonottamaan. Ei ainakaan Järvenpäässä ollut mitään ongelmia vanhan systeeminkään aikana syteemistä johtuen. Jos ongelmia oli, niin kyllä ne usein kulminoituivat yhteen henkilöön ja näin sen nykyäänkin. Nyt Järvenpäässä on kolme konttoria, joista yhtä en käytä ja uusimpaan en ole vielä ehtinyt tutustua, sillä käyttämälläni asemalla hommat ovat toistaiseksi hoituneet hintaa lukuunottamatta hyvin.

    Ei tuota katsastustoiminnan hintojen kompensointia ole ainakaan valtion budjeteissa näkynyt eli ei todennäköisesti tuommoista ole ollutkaan, vaikka jotkut näin olettavat. Onmo tarkempaa tietoa asiasta.

    En tiedä kuinka helposti nykyisiltä katsastusyrittäjiltä saisi konttorin päällikön vaikkapa autokerhon kerhoiltaan kertomaan ja keskustelemaan rakennemuutoksista. Aikanaan Järvenpään konttorin päällikkö kävi meidän kerhoillassa juttelemassa harrastajia kiinnostavista muutoskatsastusasioista.
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Niin tietysti.
    Eikös luonto pyri karsimaan epäkelpoa ainesta pois ja se tuskin on katsimiehen vika. :lol:
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Tuosta muuten, että autokanta on vanhentunut, niin vikojen olisi pitänyt lisääntyä, niin paljonko autokanta on vanhentunut? Tuskin niin paljoa, mitä halutaan antaa ymmärtää.

    Meillä on kaksi pakkastalvea takana. Jokainen autoja hitsannut tietää, että autot ei ruostu pakkastalvena läheskään samalla tavalla kuin ns. mustana talvena.
    Tuollainen hyvin oleellinen seikka on varmasti huomioitu verrattaessa hylkäysprosentteja eri vuosilta keskenään.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sillä lailla.
    Eli lyhyesti: Kanadassa on vuosikatsastus (tai joka toinen vuosi) kolmessa provinssissa. Näissä asuu 6% Kanadan väestöstä (ja autokuskeista olettaisin). Loput 94% kanadalaisista ajaa siis katsastamattomalla autolla. Eihän siihen kuulu kaupungeista kuin mm Montreal, Toronto, Ottawa, Edmonton, Vancouver...

    Päästöt mitataan kahdella alueella; suur-Vancouver (=kaupunki) ja eteläisessä Ontarion provinsissa.

    Ja siellä suur-suomessa ihan oikeasti kuvitellaan että vuosikatsastus on jotenkin tarpeellinen. Näköjään jopa jotkut automiehet, joita luulin täällä olevan. Tämä se on vuosikymmenien holhoamisen ja paapomisen tulos. Surullista.

    Ettei mene vääristelyksi niin mainittakoon että maahantuontiin tai provinssin (="osavaltio") vaihtumiseen liittyviä katsastuksia on täälläkin. Jenkeissä en törmännyt niihinkään asuinpaikoista johtuen. Tai no, maahantuodessa katsovat rajalla että on nopeusmittarissa mailit merkittynä ja se on siinä, terve menoa.
     
  11. signet

    signet Gearhead

    Ei varmasti korjaantuisi.Minkä takia jarruttomissa peräkärryissä ei valot toimi kunnolla?no kun ei niitä tarvi katsastaa.
    Minkä takia vähänkin vanhemissa raktoreissa ja niiden peräkärryissä ei yleensä mikään toimi?no kun ei tarvi katsastaa.
    Mun mielestä kaikki tielläliikkuvat kamppeet pitäisi katsastaa vuosittain.
    Eniten ehkä ottaa aivoon nämä "harrastelijamaanviljelijät" joiden raktorit ovat säästösyistä ja viitseliäisyydestä johtuen valottomia.Kerran huomautin aamuhämärissä yhdelle ilman mitään valoja ajaneelle paperitehtailijalle joka oli naapurinsa pihaa käynyt aurailemassa ja tuli mutkan takaa kun ite tulin aura-autolla vastaan.Tie oli kapea ja autoni aura leveä.Aika läheltä piti.Huomautin että voisi käyttää valoja.Laturista oli hiilet loppu.Sanoin että sitten pitäis pysyä omalla pihallaan.Ne ketkä raktoria tarvii oikeesti työssään,niillä on vehkeet yleensä kunnossa ,niin niitä katsastus ei häiritsisi,paitsi se hinta.
    Kevytperäkärrytkin viedään korjaamolle vasta kun valot on olleet sekaisin jo vuosia.Niitäkin on hengenvaarallisia sätöksiä liikenteessä.
     
  12. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  13. GMies

    GMies Gearhead

    Just näin!
    Täällä tuo stahanovilais-stasilainen virkamieskulttuuri istuu sitkeässä, alamaisen kyykyttäminen tuo huonon itsetunnon omaavalle ihmiselle roimasti lisää ”sädekehää”.

    Täällä ei katsasteta moottoripyöriä, siitä huolimatta kalusto on kunnossa, erittäin harvoin moto on osallisena onnettomuudessa, jossa syynä on pyörän epäkuntoisuus. Lainmukaisessa kunnossa oleminen on sitten toinen juttu ja sekös näitä ”vahtikoiria” hiertääkin.

    Kuten tuolla aikaisemminkin kirjoitin, niin katsastuksessa löydettyjen vikojen määrä on niin häviävän pieni, että sillä ei kokonaisuuden kannalta ole mitään merkitystä.
    Jos 99,9 % autoissa ilmenneistä vioista korjataan aivan muualla kuin katsastajan kehoituksesta, niin ei tarvitse olla mikään järjen jättiläinen, että ymmärtää katsastuksen olevan pääasiassa tuota rahankeruuta ja oman itsetunnon pönkittämistä.

    Joidenkin ”harrastajien” kohdalla tuo katsastus on johtanut jopa siihen, että ajellaan epäkuntoisella autolla … käydään katsastuksesta hakemassa vikalista … korjataan viat … jatketaan ajelua taas vuosi epäkuntoisella autolla (jos se vielä liikkuu) seuraavan vikalistan hakuun saakka jne.
    Tulee vastinetta maksamalleen katsastusmaksulle. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  14. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    jotkut erikois-miehethän vie autonsa leimalle alku-viikosta kun k-miehillä ei oo muka vielä paineita siitä onko viikon hylky%-kiintiö paikallansa..
    urpaani-lekenta kertoo että joku k-mies olis kysyny toiselta takahuaneessa että mikäs se hylky-% tilanne nyt on, eli täytyykö alkaa hylkään...
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Ja eiköhän se kompensoiminen ollut ihan asiallista, kun ottaa huomioon autoilijoiden auton hankinnasta maksamat valtavat autoverot + bensaveort jo tuolloin.. Taitaa liikenteen verotuksesta vain 20% päätyä liikenteen aiheuttamiin kuluihin..

    Viranomaistoiminta bisneksenä ei ole terve ajatus, varsinkin jos ko. toiminta pidetään rajoitetusti luvanvaraisena. Silloin ei synny kilpailua. Käytännössä tilanne muuttuu siksi, mikä se on nykyään yksityiset ulkomaaliset suuryritykset rahastavat hyödyntäen ilmaiseksi saatua viranomaisasemaa ja ilmeistä suurten toimijoiden monopolinomaista asemaa. Kaksi suurinta firmaahan omistavat pääosan Suomen katsastusasemista. Oikeaa kilpailua ei ole ja kuluttajilla on valtion määräämä ostopakko, jota tehostetaan rangaistusuhkalla. Tämä näkyy kyseisten firmojen järkyttävän korkeana ROI:na, joka on +20%.

    Ei näin. Ei tämä ole kapitalismia, vaan rosvokapitalismia. Katsastustoiminta tulee vapauttaa normaaliksi vapaaksi liiketoimminnaksi, jonka luvanvaraisuus tulee helpottaa nykyisestä. Silloin saadaan oikeaa kilpailua. Toinen vaihtoehto on riittävän siirtymäajalla (jolloin vältytään korvausten maksamisesta näille hispaanoille)palauttaa katsastustoiminta viranomaistoiminnaksi.

    Ja tosiaan en olle kommunisti, mutta nykyinen tilanne on sairas.
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Mutta valtio on katsonut, että tuota darwin-palkintoainesta on suojeltava itseltään ja määrännyt lakimääräisen katsastuksen, jonka tekemättä jättämisestä saa rangaistuksen. Katsastusmies perii rahaa tästä lakisääteisestä tarkastuksesta aika tukevasti, kun katsoo toimenpiteiden hintoja suhteessa työn vaativuuteen ja suorittamiseen menevään aikaan.

    Darwin-palkintoaines asiakas maksoi itsensä suojelemisesta sille valtion valtuuttamalle katsastusmiehelle. Tämän olisi rahaa vastaan pitänyt kyetä huomaamaan teroriassa asia.

    Koko katsastuksessa ei ole mitään järkeä, jos se ei estä ko. tumpelointien aiheuttamia onnettomuuksia. Siksi vastuu katsastusmiehellä. Hänhän saa vastuun kantamisesta sen palkkansa. Ihan analogista esim. lääkäreihin, opettajiin yms.

    Jos ei halua joutua vastuuseen mahdollisista tumpeloiden onnettomuuksista, voi lähteä muulle allalle. Työn tuoma vastuu ja riski, joka on ymmärrätty ryhdyttäessä puuhaan. Vai olisiko moraalisesti ja edes laillisesti oikein vetää pakollisesta viranomaistoiminnasta vain rahat ja väistää vastuu? Ihminen on erehtyväinen, jopa katsurikin, mutta vastuuseen joutuu moni muukin asioista, joita ei olla aiheutettu tahallaan.

    Lukaise "tuottamuksellisuus" Rikoslain 3 luvusta, suhteessa vastuukysymyksiin.
     
  17. Ck

    Ck Gearhead

    No kerroppa kuinka moni katsastusmies ne rahat siitä katsastuksesta taskuunsa saa, kyllä ne menee ihan muiden miesten taskuun ne rahat. :rotfl:
    Ei tällä hommalla tosiaan rikastu jos lähtöpalkka pyörii 2200e kuussa paikkeilla. Saa kuulla kettuilua ihan riittävästi mutta kai sitä jotain töitä on tehtävä kumminkin että saa ostaa taas pakollisia veekasin osia kesän kapinoihin. :rotfl:
     
  18. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    voi kun olis suomessa poliiseja niinkuin ennen, jokakylällä. valvonta olis vähän toista noiden ilman katsastuspakkoa olevien laitteiden kanssa. toimii toi poliisiylivalta vissiin ameriikassa, kun näyttävät valovikojen takiakin pysäyttelevän. mutta mä en ainakaan kannata tuota kaikkien katsastus / rahastuspakkoa ainakaan ilman kattohintaa joka olis samassa suhteessa kuin katsastushinta ennen. kattohinnallahan saattais toi kilpailu vähentyä, espanjalaiset pakkais laukkunsa, ja valtio taas joutuis perustamaan omia asemia.
     
  19. audiq

    audiq Gearhead

    Eikös katsastuksen tarkoitus ole juuri varmistaa, että ajoneuvo on määräysten mukaisessa kunnossa. Eli koskee myös ajoneuvoon tehtyjä muutoksia.

    Kuinka paljon niistä vioista korjattaisiin muualla, jos autoilla ei olisi vuosikatsastusta? Monihan vie autonsa katsastustarkistukseen tai muuten tarkistaa ajoneuvonsa kunnon ennen vuosikatsastusta.
    Itsekin teen niin ja välillä myös joudun jotain paikkaa korjaamaan ennen katsastusta, vaikka pidänkin autoa huomattavasti keskimääräistä paremmin ja koitan korjata viat heti ne havaittuani.

    Omasta mielestäni myös traktorit pitäisi alkaa katsastamaan säännöllisesti. Niin paljon valo- ja vilkkuvikaisia traktoreita näkyy liikenteessä.
    Kevytperävaunuissa samaa ongelmaa, mutta katsastuksen hinnat on perävaunuissa niin tolkuttomat työhön nähden, että sitä kautta katsastusvapaus on järkevämpi vaihtoehto.


    Teoriassa juu ja monta tuollaista vikaa on varmasti huomattukin ajoissa ajoneuvoista, joissa vuosikatsastus on pakollinen.
    Tässähän oli kyse jälkikäteen tehdystä tuunaamisesta, että sen kieltäminen on tietysti helpoin tapa estää vastaavia onnettomuuksia. Käytännössä kun on mahdotonta varmistaa, ettei esim. jälkikäteen laitettujen levikkeiden 100 kiinnitysruuvia heikennä ajoneuvon liikenneturvallisuutta. Mutta en sitäkään vaihtoehtoa pidän kovin järkevänä. :lol:

    Siitä olen kyllä samaa mieltä, että katsastuksen nykyisellä hinnalla pitäisi tuollaisetkin ongelmat löytää. Mutta lähtisin kuitenkin ennemmin laskemaan katsastuksen hintaa kohtuullisemmalle tasolle, koska tarkastusseulan tihentämisellä ei saavuteta enää tietyn rajan yli mentäessä sanottavaa hyötyä käytettyyn aikaan nähden. Tällä hetkellä kyllä maksetaan tiheämmästä seulasta kuin millä autoja tarkistetaan.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Käytin tänään rysleriä leimalla ja mielestäni oli selvästi havaittavissa käytännössä viime viikon kirjoittelu. Ensimmäistä kertaa kokeiltiin tästä pulkasta turvavyöt ja ensimmäistä kertaa mun katsastuttamista autoista ne kokeiltiin myös takapenkiltä. Samoin pyöräntuennat mentiin tarkkaan läpi.

    Vilkuista löytyi vähän sanomista mutta selvisin korjauskehotuksella, Ei tuntunut kuitenkaan pilkunnussimismeiningiltä vaikka sitä vähän eppäilin. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!