katsastusmiehen musta päivä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 27.6.2005.

  1. Bitch

    Bitch Gearhead

    Haa! Mistäs löysit tiedot, siitä sinisestä kirjasta? J alöytyykö tietoa millaiset dB-rajat on ollut ennen vuotta -57 käyttöönotetussa henkilöautossa.

    Mainitaanko siinä mittaustapaa ollenkaan?
     
  2. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Niinpä, tohon tietoon mäkin oon luottanut. Ja mun mielestä Hopassas on vielä hiljaisemmat äänet kuin omassa mossessani, niin voi olla et joku muukin saattaa jossain vaiheessa kiinnostua kuin vihaiset naapurit...
    Eiköhän paukutella viikonloppuna!? Ainii mut siitähän seuraa vuosien porttikielto... :soosoo: :rotfl:
     
  3. Bitch

    Bitch Gearhead

    Riippuu mitä paukutellaan :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  4. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Täältä faktatietoa eri vuosimallien teknisistä vaatimuksista sitä tarvitseville - tunnetaan myös nimellä katsastajan käsikirja.

    Osa 1
    Avaa tästä

    Osa 2
    Avaa tästä
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Hyvä linkki, tänk juu helppoheikki :D
     
  6. pontihack

    pontihack 1st gear

    Minullakin kävi putkien kanssa niin,että ne oli inssin (Asko, jos joku tunnistaa) mielestä liian äänekkäät. Syy taisi olla se,että ne tuli kyljestä ulos ja sehän on syntiä... No vedin sitten "ruotsalaisittain" akselin alta taakse ja pienen irvistelyn jälkeen kelpasivat,vaikka äänet oli itseasiassa kovemmat... piti vaan päästä kyykyttämään ajoneuvoharrastajaa. Kyseinen tyyppi alkaakin olla täälläpäin jo legenda
     
  7. janzamar

    janzamar 1st gear

    eikös ne läpät putkien päihin asennettunakin vaimenna vähän?
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Selasin tossa helppoheikin linkkejä ja seuraavaa löytyi:

    01.12.1957 oli voimassa määräys, jonka mukaan pakoputken pää ei saa olla suunnattu tien pintaa vasten eikä oikealle kokonaismassaltaan yli 9.5 tonnin kuorma- ja erikoisautossa pakoputki suunnattava ylös palavan nesteen kuljetukseen käytettävän auton pakoputki suunnattava vasemmalle ja varustettava kipinäverkolla.
    Suurin äänenvoimakkuus henkilö- ja pakettiautolla 85 ja muulla autolla 90 fonia.
    Äänen voimakkuus 75 fonia moottoripolkupyörällä ja enintään 50 kg painavalla moottoripyörällä, 82 fonia muulla kaksitahtisella moottoripörällä ja 84 fonia muulla nelitahtisella moottoripyörällä.
    Äänenvaimennin varustettu tyyppikatsastuksessa määrätyllä hyväksymismerkinnällä.
    Traktorin ja moottorityökoneen melu enintään 90 fonia asutustaajamissa, muualla riittävän tehokas vaimennus.
    Katsastusmiehellä oikeus arvostella melua kuulohavainnon perusteella.

    Elikkä ennen 1957 ei ollut oikeutta arvostella melua edes kuulohavainnon perusteella????

    Toisaalta, 1957 -> 01.01.1971 valmistetuissa autoissa katsastusmiehellä on oikeus arvostella melua kuulohavainnon perusteella :argue: .
     
  9. Bitch

    Bitch Gearhead

    Akesta ei ole vieläkään kuulunut vastausta kysymykseeni mittaustavasta. Eikä tämäkään vastaus vielä varsinaisesti avita.

    Tiedän, että tämä pilkun viilaamista, mutta ihan periaatteesta pakko saada tähän joku yksiselitteinen selvyys. Tuskin olen ainoa harrastaja, jota asia koskettaa.
     
  10. pas2

    pas2 Gearhead

    Ihan totta, itsekkin noita arvuuttelen. Muistaakos joku, miten noi fonit suhteutui desibeleihin? Entisajan mittaustapa oli muistaakseni ainakin aivan eri.
     
  11. Bitch

    Bitch Gearhead

    Sainpa AKElta vastauksen.

    "Meluraja on 85 dB(A) tai auton ensimmäisen käyttöönottoajan Suomessa voimassa ollut vaatimus pienemmän arvon ollessa määräävä eli käytännössä vm. 1950 autolle 85 dB(A). Melun mittaus tapahtuu E-säännön 51 mukaisesti, jossa lyhyesti sanottuna mitataan auton ohiajomelu kahteen eri ajosuuntaan, ja mitattujen meluarvojen keskiarvo on mittaustulos. Tarkemmat tiedot löytyy E-säännöstä 51, jonka linkki tässä: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs.html
     
  12. yfreak57

    yfreak57 Gearhead

    Siinäs alat virittelemään mikrofoneja ja tuulisuojia yms. kilkattimia ja ajelemaan siinä edes takaisin. :eek:
    Ei muuta kun ruuvaat hernerokkapurkit (Tyhjät!!!) putkien päihin ja leimalle!!! :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  13. Bitch

    Bitch Gearhead

    Hmmm, miksi mun pitäs mittaussysteemit tehdä? Jos katsastuskonttirin henkilö on sitä mieltä, että melutaso ylittyy, niin eikös he desibelit mittaa? Jos veisin sinne "omat" mittaustulokset, niin eihän ne niitä usko kuitenkaan.

    Ei kai auta kuin työntää villaa putkeen..
     
  14. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Hyvä taktiikka voisi olla mennä konttorille pilli suussa, ja ennen kuin katsuri käynnistää auton, puhaltaa pilliin täysillä mahdollisimman kovaa. Katsurilla menee hetkeksi kuulo, eikä edes kuule koko auton jylinää.

    Kaikki vaan pilli suussa konttorille! :rotfl:


    sori... on ollu pitkä työpäivä helteessä....
     
  15. Bitch

    Bitch Gearhead

    Eihän tästä tule yhtään mitään...

    Kävin eilen konttorilla kuunteluttamassa pakoputkiston ääntä. Olin laittanut teräsvillat (samaa kamaa mitä käytetään moottoripyörissä) ja niiden poistulemisen estoksi läpipultit putkiin. No auto ajettiin nosturille ja katsastushenkilö alkoi kirjoittamaan lappua hylkäyksestä. Tästä kummastuneena kysyin syystä hylkäämiseen, johon hän vastasi, että vaimentimet puuttuu. Siis syynä ei enää ollutkaan aikaisemmin hylkyperusteena oleva kova melu. Pyysin häntä näyttämään mustaa valkoisella missä lukee, että äänenvaimentimet pitää olla tämän ikäisessä autossa. Kyseistä lakitekstiä ei kuitenkaan löytynyt. Sen jälkeen hän hyväksyi auton, mutta otteessa lukee nyt teksti: "pakoputkistosta puuttuu äänenvaimentimet, putkissa vuorivillaa. Äänenvaim. korjattava 2 vkon kuluessa."

    Muuten hän oli ihan asiallinen ja ilmeni, että hänellä itsellään on muutama Ford mm. -28. Juteltiinkin autoista puolisen tuntia mm. rodien lokasuojapakosta. Heillä oli ollut yksi lokasuojaton rodi siellä leimattavana ja olivat tiedustelleet AKE:sta ohjeita. AKE oli ilmoittanut, että heiltä ei löydy enää niin vanhoja kirjoja mistä asian voisi tarkastaa, joten periaatteessa... Käytäntö tällä katsastuskonttorilla on nykyään, että kirjoittavat otteeseen: lokasuojat puuttuu. Eikä aiheuta muita toimenpiteitä.

    Ihan periaatteessa jatkan tätä kiukuttelua konttorin kanssa ja otan selvää millainen äänenvaimennin ko autossa on oltava vai onko oltava ollenkaan jos desibelit ei ylity.

    Kyllä pientä ihmistä taas jaksaa v*tuttaa :mad: :mad: :mad:
     
  16. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Ihmetyttää vain, miksi sinne autoon sitten on niin vaikea niitä vaimentajia asentaa? Ja miksi sinne putkeen pitää teräsvillaa laittaa leiman saamiseksi, jos omasta mielestäsi ei desibelit ylity ? Mittauta äänet niin ei tarvitse ihmetellä. Mielestäni tällainen kiukuttelu katsastuskonttoria kohtaan aiheuttaa vain autoharrastajille huonoa mainosta. Taitaa se musta päivä olla jollain muulla, kuin katsastumiehellä.
    :eek:
     
  17. cmro85

    cmro85 Gearhead

    eräälle harrastajalle tuli korjattavaksi putkisto koska vikalappuun tuli teksti että "äänet 90db 3000rpm kohdalta mitattuna" jossa oli suurin meteli silloin. uusi putkisto alle ja äänet pieneni mutta katosi myös kuulemma vedot autosta. vanha putkisto takaisin ja kiekkamittarista viisari irti ja 500rpm alemmas. kuulemma meni läpi uusintatarkastuksessa...
     
  18. Bitch

    Bitch Gearhead

    En mielestäni ole missään vaiheessa sanonut, etteivätkö desibelit välttämättä ylity, vaan ihan periaatteessa asia kiinnostaa. Sitä paitsi samoilla putkilla leimasin sen kuitenkin viime vuonna ja moitteitta.

    Toiseksi: velvoite äänten mittauksesta on katsastettavan ajoneuvon omistajalla, ei konttorilla. Ja jos ne haluaa mittauttaa, niin varmaankin VTT olisi oikea paikka siihen. Näin ilmoitti tämä katsastushenkilö.

    On se kumma jos ei asiakkaalla ole oikeutta saada tietoa mihin lakiin päätös perustuu...

    Kolmanneksi: halusin tuoda asian vielä esille senkin takia, että ehkä jollakin muulla voi olla samantyyppisiä ongelmia. Kuitenki tuo lokasuojasta saamani tieto ei liene turhaa kenellekään.
     
  19. Roadmaster

    Roadmaster 3rd gear

    Minulle ovat aina lainanneet desibeli-mittaria katsastuskonttorilta, kun olen sitä tarvinnut ja uskoneet sitten sanaani. Se tosin onkin vaatinut useamman vuoden yhteistyötä ja asiallista käytöstä.
     
  20. Bitch

    Bitch Gearhead

    Jos luit mitä aikaisemmin kirjoitin, niin alunperin katsastushenkilön mielestä pakoputkiston ääni oli liian kova ja maininta: pakoputkisto vaihdettu, liian kova melu.

    Mitään mittaria hän ei käyttänyt vaan päätti sen aivan itse. Senpä takia minua kiinnosti miten mittaus tehdään vai onko kyse vain hänen päätöksestään tai mielipiteestään.

    Nyt kun "melu" on vaimennettu, niin toki minua kiinnostaa miksei tämä nykyinen vaimennus kelpaa, vaan miksi vaaditaan varsinaiset erilliset vaimentimet.

    Itse olen käyttänyt samaa konttoria kahden auton kanssa jo 6 vuotta ongelmitta. Ja asiallisesti nämä hommat on hoidettu, kuten nytkin.

    Enempää en aio tässä provosoitua.
     

Kerro tästä muillekin!