Kattotelineen käyttöarvo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Terosu, 14.10.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Osa sanoo ettei näiden veronkiertofarkkujen kattotelineille voi mitään laittaa, pelkkiä koristeita, yhdeltä alan mieheltä olen tosin kuullut ettei oo mikään lelu, miten on? Ite telinehän vaikuttaa ihan jämäkältä, onko se jotenkin heppoisesti kiinnitetty vai miksei muka sovi käyttää?
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    1990 Caprice Wagonin manuska sanoo, että yli 23kg (50 pounds) ei kannattaisi sinne köyttää kiinni...eli anopin kuskaus on vähän siinä ja siinä :odroll:
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    Luulis että tavaran koko merkkais enempi, ilmanvastus kun luonee sen suuremman voiman siellä maantienopeudessa. Tietty 23kg on jo aika läjä matkatavaraa.
     
  4. Stance

    Stance Gearhead

    Näinpä varmasti. Ei ole omalla kohdalla tullut tilannetta vastaan että olisi tarvinnut katolle tavaraa laittaa, kun sisätiloissakin on tilaa aika mukavasti. Jotain lautaa/rimaa voisi ajatella katolle köyttävänsä, jos samaan aikaan olisi enemmän henkilöitä kyydissä. Kesällä oli Capricessa 8 henkeä kolmella penkkirivillä kyydittävänä, mutta ei sitten ostoskasseja enempää muuta kamaa. Käyttöautojen aatelia tuo pitkäkatto.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Kyllä mulla ainakin oli talvella sinne telineisiin kiinnitettynä sellanen ISO suksipoksi, joka oli täynnä tavaraa.
    Ja kyllä se ainakin siellä katolla mukana kulki sen parituhatta kilometriä kun lapissa käytiin.
     
  6. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Voihan ne tavarat sitoa katon ympäri. Ovet auki ja sitoo tavart kii. Sitten ne ovet menee kii ja kuormaliinat jää sinne väliin. Ainaki pysyy. Nim. Muuttoautona Pontiac STW
     
  7. Nomad59

    Nomad59 1st gear

    Riippuu anopista :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä me talonrakennusaikaan jo 90-luvun alkupuolella kuljetettiin lautoja, harjateräksiä yms. tavaraa katolla ihan kunnollisia kuormia. Järjenkäyttö on sallittua. Amerikkalaisten tuotteiden käyttöohjeissa yleensä valmistaja pesee kätensä kiristäjä-lakimiehiä vastaan laittamalla kaikki varoitukset hyvin alakanttiin.

    Varmaankin vaikkapa VW Golfin kattotelineellä voi käyttöohjeen mukaan kuljettaa paljon suurempaa kuormaa ihan turvallisesti. :rotfl:
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    eiks se teline ole niiden kumitulppien varassa. jos laittais kunnon läpipulttikiinnityksen?
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Isommalla kuormalla ne gummitulpat voi murtua ja ruveta vesi vuotaan sisälle sateella...

    Suunnittelin aikoinaan niittimutterien kanssa kiinnitystä kattopeltiin ja tiivistysliimalla suojaamista, mutta rojektti keskeytyi. Eikä ole nytkähtänny eteenpäin... :D
     
  11. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Ameriikan designeri suunnitteli piilojameksen kattotelineen sellaiseksi että ei sen telineen päälle pidä mitään kiinnittää. Tellingin tarkoitus on lähinnä pitää kamat liukumasta katolta pois kun viisilitrainen räyhähtää :lol: . Ne poikkipalkithan liukuvat pituussuunnassa jolloin ne voi säätää mahdollisimman lähelle kuormaa ja itse paketit makaa niiden katossa olevien kromilistojen päällä.

    Suurin hyöty telineestä on että takalasi pysyy puhtaana jos on vielä se tuulenohjain paikallaan.

    Mulla olisi muuten yksi tuollainen -84 Chevystä purettu täydellinen kattoteline - jos sen joku haluaa niin voi noutaa Helsingistä, vie vaan turhaan tilaa tallin parvella. Yhteydenotot yv:llä.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No tässä viime 17 vuoden aikana siellä katolla on tullut kuljetettu kaikenlaista. Raskaimmillaan karvan alle 200 juoksumetriä 22x100 lautaa, 10 m2 lattia-wilhelmi lattialastulevyä. Yli 10 kpl ek-Gyprockia..

    Ja on toiminut ihan OK. Kuorman olen jäykännyt kiskoihin poikittaisilla laudoilla, eli niiden omien kaaretn vataan en ole mitään kasannut - jos kasaa, niin ne menevät lotmulle ja kiskot taipuvat sisäänpäin.

    Ja ylimääräistä yhtä/ kahta kattotelinekaarta edessä olen käyttänyt apuna..
     
  13. CandyBee

    CandyBee Gearhead


    tämä on aivan totta

    Nimimerkillä kaksi isoa kirjahyllyä fiat 127:n katolla kämpästä toiseen muuttanut :rotfl:

    (terveisiä Röllille :rotfl: )
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Noh, onneksi Caprisella saa kuskattua hyvin ison nipun yli 6 metrisiä kakkosnelkkuja kun ne tuuppaa kojelaudalle asti sisään ja jättää takalasin auki...
     
  15. ford59

    ford59 1st gear

    Fordin katolla joskus kulki keittiön ala ja ylä kaapisto ovineen hyllyineen päivineen omien alumiini riukujen päällä (eniten ongelmia tuotti niiden nostaminen sinne!) Hyvin kesti. Fordissa on telineet joka kulmasta kahdella pultilla kiinni. Mercuryn katolla mennyt monen moista muuttokuormaa ja lautaa ym. rakennus tarvikkeita. Meillä päin ne ainakin on kayttöä varten tehty!
     
  16. WSE

    WSE 1st gear

    Tulihan tuota joskus kuskattua Capricen katolla lautoja, lankkuja ja kuuden metrin terässalkoja, ei toki kerrallaan kovin suuria määriä. Laitoin niiden poikkitukien päälle ilman muita lisätukia, jompaankumpaan laitaan ja liinalla kiinni, hyvin homma toimi joka kerta.
     

Kerro tästä muillekin!