Kattoverhoilun naulauksesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Jämä, 5.9.2017.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Saako tämmöistä Suomesta ja jos saa niin millä nimellä tätä kutsutaan:
    https://www.bobdrake.com/tackingstrips

    Bel Airissa kulkee katon reunassa tommosta omassa urassaan ja siihen naulataan kattoverhoilu kiinni. En osaa oikein määritellä mitä tuo alkuperäinen materiaali mahtaa olla. En ole ennen törmännyt.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Onnistuisiko ns kovalevystä leikata sopivat suikaleet ja liimata ne vaikka kahteen kerrokseen siihen uraan? Noin tein yhden avon kattokaariin ne tack stripit kun entiset oli niin haperot ettei niitti pysynyt niissä enää kiinni. Jotain "puumassaa" ne alunperin kai on.....o_O
     
  3. lohko400

    lohko400 2nd gear

    Itsellä edessä sama homma kattoverhoilun suhteen. Arvioisin riman olevan paksua kovalevyä eli puukuitua. Itse suunnittelin liimaavani lämmön ja kosteuden kestävällä puuliimaalla kolme- neljä kerrosta öljykarkaistua kovalevyä, ja siitä sirkkelillä sopivat soirot kiinnikkeisiin. Seuraan toki mielenkiinnolla, löytyykö tähän pulmaan täältä parempia tai oikeampia rtkaisuja.
     
  4. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulla tuossa -55:ssa Buickissa oli ihan nahkan(?) oloista n.10mm paksua soiroa.
     
  5. coupe60

    coupe60 Gearhead

    Mä tein nuo paksusta kumista. leikasin mattopuukolla.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Mä ostin puurimaa ja laitoin sillä. Sitten nitojalla kattoverhoilu siihen kiinni
     
  7. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Puurima voisi ehkä toimia tuossa. En tiedä miten muissa nuo menee mutta ainakin '57:ssa (4D HT) menee tuulilasin kulmasta takapenkin viereen lattianrajaan asti. Takasivupaneelien reunat on naulattu reunastaan samaan matskuun. Eli taipua pitäisi materiaalin aika paljon.
    Alkuperäinen näyttää olevan jotain kevyttä mustaa materiaalia. Ainakin noin vanhana napsahtaa taittaessa poikki ja murenee ihan jauhoksi. Lienee kovettunut vuosien varrella. Nyt tulee vähän mieleen sama materiaali millä hinkataan suksien pitovoiteita tasaiseksi :D
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kovalevyn tapaseksi olen itsekin ne avojen niittilistat tulkinnu. Ja sellasesta liimalla niitä kasannu kans. Sitäkin vaan on niin monenlaista varmaan sideaine-eron takia, 60-luvun ameriikan veneessäkin oli sisäverhoilulevyjä ihan selvää kovalevyä, mutta olispa siihen hommaan täkäläistä rautakaupan levyä laittanu...
     
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Mdf levystä suikaleet tai vaahdotettua pvc-muovilistaa, joita on esim. ikkunan lasituslista ja muoviset jalkalistat. Löytynee k-raudan tai vastaavan rak.tavarakaupan listahyllyistä. Niitti uppoaa ja pysyy riittävän hyvin listan sahaamattomassa kantissa.

    Ps. Näette listan jos aukaisette ikkunan ja katsotte välitilaan lasin reunaan.
    Ja ikkunan pitää olla 80-luvun tai uudempi.
     
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuommoisen tilalla olen käyttänyt muovista ikkunan asennuslistaa. Hieman jäykkäähän se on, mutta lämmöllä saa taipumaan. Kaipa sitä on vielä lasiliikkeillä myynnissä. Omat listat on 80-luvun alusta...
     

Kerro tästä muillekin!