katuauton alusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja keimo, 28.7.2006.

  1. gomopar

    gomopar Gearhead

    Hmm...ehkä tuo vastaa kysymykseeni iskarin jäykkyydestä. Pickupin iskari lienee jonkinverran kireempi sekä sisään että ulos. Ja vielä kun auto on alkuperäistä köykempi niin niitten iskareitten vaikutus muuttuu vielä lisää jäykempään suuntaan. :odroll: Nurkkiin on jäänyt uudet paripyörä Transitin Monroe Magnumit, jos antaiskin niille uuden elämän, ainakin kokeeksi.

    Sen lisäksi että sillä reijityksellä jousenkorvakkeissa voisi saada tuuman verran laskua niin sillä pystyy muuttaan jousen asentoa koriin nähden, joskin aika vähän. Olikohan se A body mistä neuvotaan raamatussa flippaan ympäri etukorvake jolloin kiinnityspiste muuttuu hieman ylemmäksi. Mun järkeilyni mukaan koria nostava vaikutus sillon kasvaa. Ero ei kuitenkaan liene suuren suuri mutta pienikin voi auttaa. Tällä hetkellä auto on sellainen että se menee keula korkeella täysvedossa kun lyhyet valot loistaa kaistaopastusporttaaleissa :D. Tosin alkuperäisten jousien asento taitaa olla nyt niin että se yrittää kigetä keulaa ylös. Ei taida olla paree mahdollinen 60 jalkaisia ajatellen :odroll:

    Oliko tuo 1,39 60' kenties trans brakella??
    Oliko ne Voorttin iskarit mallia kaasu??
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Juu, ei oo ollu breikkiä, jarrutkin oli sen verran kehnot, ettei saanut kauheesti rundia alle. Noi iskarit jotka löijyssä oli, oli kaasut. Ne oli kutakuinkin halvimmat mitä löyty. Ei siinä varsinaisesti haettu mitään löysyyttä tai kovuutta, piti vaan saada iskarit kun edelliset oli taipunut. Noi toimi tollee.
     
  3. gomopar

    gomopar Gearhead

    OK Kiits... Noinkohan muilla on kokemuksia iskarikokeiluista????
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tossa rallissa taas oli/on offroad iskarit takana ja CE:n säädettävät edessä. EIpä niitäkään juuri säädelty. Takana siis oli Ranchon RS99114, jotka on dedge pickarin etuiskarit.
     
  5. SG480

    SG480 1st gear

    Mulla oli Satellitessa CE:t ympäri. OK:t myös katuajossa paitsi että 90/10 säädöt edessä ei ollu kuoppasella tiellä mikään mukava juttu. Kestäneet myös hyvin jo about 7-8 vuotta.
     
  6. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    No tää on ollut lähinnä moparin alusta juttua. Mitä sit jos on tollanen iso laiva vääntävällä koneella. Milläs siihen saadaan lisää pitoa? Onko traction barsseista iloa? Vai olisko pinion stubber parempi -> millanen ja millasella mitoitusella sen muuten kuuluis olla?
     
  7. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    mites noi 10/90 iskarit kun kuulin juttua ettei ne okein toimis katuautos ku jos esim. parkkipaikal tai tiukas mutkas käänyt niin auto jää aivan vinoon(vähäksi aikaa) näiden iskarien takia. kellään kokemuksia näistä ihan normaali cruisinpelissä jolla ajetaan päivittäin?? ja onko niistä mitn hyötyä jos muuten ei ole alustaa muuteltu varttia ajatellen?
     
  8. SG480

    SG480 1st gear

    Re: .

    En kyllä laittais noita missään nimessä normiajoon. Cudaan valitsin Edelbrockin IAS:t. Kaverin Chargerissa on samanlaiset ja tuntuis olevan hyvä valinta.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joskus kun dartissa oli tollaset, niin ei ne mua haitanneet. Alasjousto on hidas, mutta kyllä sillä liikenteessä pärjäs. Tänä päivänä saa vaikka noita QA1 iskareita jotka on ulkopuolelta molempiin suuntiin säädettävissä, pari nupin vääntlö ja ollaann kiihdytys asetuksissa/katuasetuksissa.

    Samat periaatteet pätee isompaankin lahnaan, painoa pitäis saada siirtymään lisää vetäville pyörille. Mä en tiedä kuinka isosta lahnasta on kyse, mutta tollasella vehkeellä, Suurella Inspiraation Lähteellä, meni joskus muinoin 60 jalkaset karvan alta 2 sekuntia täysin vakiolla kulahtaneella alustalla, ja varttimaili 13.8/164.
    [​IMG]
     
  10. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Lahna.... Hymm ´57 Lincoln jonka paino huitelee siinä 2150kg. Ei tarkoitus tehdä tykkiä kun rakentelu suuntaus on mild kustom -> http://s23.photobucket.com/albums/b373/Lincoln57/

    Mutta ton 400cid clevelnadin n.320hp:tä ja noputetun C6:n resurssit pitäis jotenkin saada käytettyä.... Suunnitelmissa on ollut hankkia 3.25:1 välitetyn ja lukollisen 9" perän kaveriksi vielä valkosivuiset sliksit.....

    Olis kiva kun kustomillakin olis suht mukava aikakortti....
     
  11. tanari

    tanari 1st gear

    onko ton pinjon snubberin tarkoitus pitää kardaaninkulma kokoajan oikeena, vai onko sillä tarkoitus vähentää perän pyörimistä puslienvarassa? vai mikä sillä on idea? :eek:
     
  12. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sen tarkotus on suunnilleen sama kun vaikkapa traction barseilla, perän kiertyminen puskee koria ylöspäin ja näin ollen lisää painoa takapyörille.
     
  13. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    pitääkö paikkaansa väite jonka olen kuullut,että mopareissa perän pitää päästä jonkun verran vapaasti kiertymään että kardaanikulma tulee "oikeaksi" eli esim 4linkki ei olisi tähän sopiva ratkaisu ja pitääkö tuossa pinion snubberissa tai traction barsseissa ottaa kyseinem seikka huomioon eli jättää jonkinverran(paljon) tyhjää liikkumavaraa pohjaan??
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kaikissahan pyritään siihen, että se kardaanikulma olis liki nollaa, mut ei kutienkaan nolla, vedätyksessä. Moparin, ja muissakin lehtijousiautoissa, se tarkoittaa sitä, että pinionin ja kardaanin välinen kulma tulis olla jossain 5-7 asteen tienoilla lepotilassa auton ollessa jousituksen varassa. Toi pinion snubberin välys ei siihen vaikuta, osa käyttää siinä jopa pientä preloadia pohjaa vasten. Laddereilla ja linkeillä taas on omat vaatimuksensa ton kardaanikulman suhteen, laddereilla pari-kolme astetta ja linkeillä vähemmän.
     
  15. gomopar

    gomopar Gearhead

    Re: .

    Ei ne niin tiukat ole että auto jäisi vinoon. Kyllä auton paino painaa ne samointein ajokorkeudelle. Jostain kalliimmista säädettävistä, mistä voi säätää muutakin kuin sisään/ulos vaimennussuhdetta, siis tarkoitan että voi säätää iskaria kokonaisvaltaisesti tiukemmaksi tai löysemmäksi, niin niissä voi löytyä sellainen säätö että kori miettii hetken. Silloin se säätö on jo luokkaa Monstertruck-kilpuri. Niissä korin liikkeet on kun hidastetussa filmissä.

    Sen vähän mitä mä ennätin ajaa noilla 10/90 iskareilla nin huomasin heti että jos nopsaan tökkää jarrua niin etupää menee lukkoon. Sitä paljon se kuitenkin ahistaa nokan painumista. Leveämmillä eturenkailla jarrutuspito voisi olla parempi. Mulla on 185/70 15. Kuiteskin normaali iskareilla noillakin renkailla jarruttaa ihan ok.
    Muuten ne päällystetiellä käyttäytyi ihan normaalisti. Soratiellä ei onnesta tarvinnut ajaa :odroll: .

    Ei ole mielestäni paras ja turvallisin valinta jokapäiväiseen ajoon. Ja se jarrujen lukkiutuminen on muistettava mainita jos antaa kavereiden koittaa autoa. Muuten se saattaapi tulla aika yllärinä yhtälailla kun takapään pidon karkaaminen jos linttaa varomattomasti kaasua. :rotfl: :rotfl:
     
  16. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Jos labber barsit laittaa niin millä päättelen että paljonko pitäis olla välystä lehteen?

    Toisaalta toi pinion stubber kiinnostais kun siitä ei katsastus setä taida sanoa mitään? Mutta sen välyksestä ei tälleen perstuntumalla taas oikein tiedä... Olisko tästä mitään periaatekuvaa jonka pohjalta vois lähteä suunnittelemaan omaa autoa?
     
  17. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ladder barsit ja tarction barsit on eri asia, ladderit on taka-akselin kuoressa kiinni toisessa päässä, ja korissa toisesta päästä. Traction barsit taas on ne kuvan kauniit lehtijousien alla roikkuvat lärpäkkeet, joista jokaisen rallicomaron ja rustangin tuntee. Noi traction barsithan on helppo tehdä, plakin pitää olla riittävän tukevaa ja niin pitkä, että ulottuu jousen atusilmukan alle. Useimmat "universalit" ei oo. Välys pitäis mun mielestä olla säädettävä, siis kierteet sinne päähän ja streettivehkeessä joku pitkällä studilla oleva kumistoppari siihen vastamutterilla, säätövaraa sais olla paino pyörillä välillä kiinni - about tuuma rakoa. Ralliautoissa kantsii ne kumilurtsukat unohtaa ja käyttää suoraan pulttia joka paukuttaa sitten ah, niin mukavasti. Pinion snubber vaatti sen, että on sille tukevat kiinityspisteet, se tulee pinion askelin päälle. Vaikeeta ei sellasenkaan tekeminen ole.
     
  18. gomopar

    gomopar Gearhead

    Mopari on käyttänyt sitä snubberia tuotantoautoissa suojaamaan kartaania iskemästä auton lattiaan ja sitten joku huomasi että kun sitä kuminänniä nostaa ylemmäksi että se nappaa lattiaan heti kun taka-aksila alkaa kiertymään niin se auttaa pito ongelmiin. Näin niihin alettiin myymään kyseistä härpäkettä joka on säädettävä. Moparin perissä siis on paikka alunperin valmiina tuolle snubberille. En tiedä löytykö Lincolnista sellainen (vai tuleeko se Lincolniin :odroll: ).
    Noh... joka tapauksessa se tarttis säätää kuitenkin lähelle lattiaa ehkä 1-3 sormen levyttä, ja jos lullamaisella jousituksella ajaa monttuun tai ottaa autoon pokaa päälle niin snubberi on samointein kiinni lattiassa ja jousto rajoittuu siihen että montussa perä yrittää kääntyä väkisin nenälleen. Käytännössä ei joustoa. Fordiin on ollut Summitilla kaupan Pinion snubberia joka hitsataan lattiaan ikäänkuin ylösalaisin. Sopii ilmeisesti joihinkin Mustangeihin :odroll: En oo nähnyt moista luonnossa etten oo ihan varmaa kuinka se sinne tulee mutta idea on sama kuin moppelaisessa.

    Itellä on kakspaikkanen auto niin ei tartte ottaa ketää takapenkille ja peräkontti on varattu tankille akulle ja pienelle pussille mukana tarvittavia tökaluja niin ettei sinnekkään voi nostaa leirivarusteita eikä koneistukseen kiikutettavia lohkoja. Juuri ja juuri sen snubberin kanssa sietää ajaa. Oon ottanut sen pois leiman ajaksi niin välttyy ainakin mahdolliselta sanaharkalta. :argue: :rotfl:
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Taitaa olla ihan tehtaalta asti jonkunlainen snubberi, toissa päivänä juuri irroittelin sellaista Mussesta. Kumi on liimattu lätkään, joka on kahdella pultilla kiinni korissa.
     
  20. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Juu kyllä nää Lincolniin tulee :) Ja ei oikein kustomiin noi labberit jousen alla soi.... Meni edellisessä nimitykset väärin sori....

    Säädettävä pinion stubber vois olla hyvä -> kadulla vähän isommalla välyksellä ja sit radalla kokeillessa slikseillä säätää lähemmäs.... Hymmm ajatukset rupes lentämään....

    Millanen sen vastapelurin korissa pitäis olla?

    Lincolnissa on muuten kolmas pohjaanlyöntikumi alunperin... Sitähän vois kehittää kun se on tukevassa paikassa.....Tai siis oikeastaan lähellä tota edellä mainittua missä kumi on korissa. Säädettävä siitä vaan niin taidetaan olla lähellä sitä mitä kannattaa tohon tehdä.

    Vai mitä meinaatte?
     

Kerro tästä muillekin!