Katuautot??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja jommi, 5.12.2004.

  1. jommi

    jommi 1st gear

    Kaiholla tulee muisteltua aikoja,jolloin katuautot oli KATUAUTOJA. Näkee niitä kisoissa vielä toki nytkin,mutta vähenevässä määrin.Autoja jossa on paikoillaan stereot,omat kojetaulut,sisustukset,lattiamatot,omat penkit yms.Ulko asussa sama homma,omat puskurit,lokasuojat yms.ja omaa materiaalia mitä tehtaalta lähtiessäkin.Moottori-vaihteisto paketit omalla paikallaan.Eikö tollanen ole "katuauto"tai oli ainakin ennen vanhaan?En tiedä millä keinolla nykyään katsastetaan tieliikenteeseen autoja joiden litratilavuus on useita LITROJA suurempi,mitä suurimmalla tehtaan moottori vaihtoehdola ja monasti vieläpä ahdettuna,tekemättä mitään isompia muutoksia alusta ratkaisuihin.Taisi ne 50-60 luvun insinöörit ollakkin aika poikia,jos heidän tekemät lujuus ym. turvallisuus vaatimukset täyttyvät vielä näinäkin päivinä,jopa tripla tehoilla.Mutta vanha sanonta kuuluukin,kun järki-keinot loppuu,täytyy lekaa suurentaa.Eli helpoin/halvin tapa kasvattaa tehoa,on suurentaa tilavuutta,sehän onnistuu joka pojalta,valmiita osia kun on hyvin saatavilla,monenlaisia mega lohkoja-akseleita.Mutta taitaa näissä ahdetuissakin koneissa tehot kuitenkin jäädä alle 100hv/litra,mikä toteutuu ja jopa ylittyykin esim.ralli/jokkis puolellakin,bensalla,kaasuttimilla ja ilman ahtimia.Siis todelliset moottori tehot,ilman mitään varttimaili calculaattoreita,toki siitä saa jonkinlaisen suuntaa antavan teho arvion,mutta esim.automaatin turbiinit tekee jo tepposen,siinähän ulostuleva vääntömomentti on hetkellisesti suurempi kuin sisään menevä...!!?? Mutta joka tapauksessa itse arvostan enempi esim.museokatsastettua 12.5 varttimailiaikaan pystyvää autoa enempi kuin täysin joka puolelta kilpuriksi muutettua ns.katuautoa jossa hädintuskin rekisteriote on enää vakio,vaikka se olisikin sekunnin pari nopeampi,kun kuitenkin luokkia löytyy näille muutetuillekkin.
     
  2. Henski

    Henski 1st gear

    Mitähän sä niinkuin yritit sanoa? Suako pännii, että näissä WCC:n kisoissa ajelevat leimatut vehkeet on niin kilpurimaisia? Jos haluu pärjätä, niin pitää panostaa. Mukana voi toki olla kuvaamasi kaltaisella KATUAUTOLLA ja pitää hauskaa ja vaikka menestyäkin. Ei toi katukisa touhu niin vakavaa ole, että sieltä pitää olla pois sen takia ettei kärkiautojen vauhdissa pysy! Rohkeesti vaan radalle niitä autoja...Luokkia löytyy myös 12.5 meneville museoautoille!
     
  3. HEMI

    HEMI 1st gear

    :eek: Minkäslaista keskustelua tällä pitäs saada aikaan :odroll: :argue:

    No minua ei ainakaan haittaa että koneet saa olla isoja vaikka "yli" isoja ketä viriviri miestä tai nopeista autoista kiinnostunutta se nyt sitten häiritsee/kiinnostaa jos siellä konehuoneessa on jotain muuta mitä paperissa lukee (corolla kuskien jeesustelua) alustatkin on tietysti joissain huonot/vanhan aikaset mutta mitäs on nää suomen rakentelu ja prosentti säännökset perseestä(ei saa muuttaa kun loppuu % kesken) mutta loppujen lopuksi se kuski sen auton siellä tiellä pitää (jos pitää) hyvinhän ne on siellä tiellä kestäny jo montakymmentä vuotta toisin kuin jotkut 1.3 escortit.

    Ja taas, miksi iso kone pitäs virittää samohin litra tehoihin, kun sillä 7l 500hp kummiskin pieksee sen 200hp 2l? Mä taas oon aina ihmetelly ihmisiä jotka tekee pieniä koneita jotka tuottaa tehoa vasta jossain 8000rpm kohdalla ja eikä siinä ole siltikkään ole vetoja ja se kiikkuu jo kestonsa rajoilla.

    Sitten kun puhutaan ahdetuista kaseista niin harvoi ne on loppuun viritettyja potentiaaliahan niistä löytyy kun vaan hyödyntää mutta jos se kone puskee jo 750-1000hp miedolla säädöllä niin sehän riittää jo monille(miksi tehdä pommi) 2l turbo miehet voi vaan uneksia +750hp pumppubensalla tai mä en oo semmmosta vielä nähny. Saa näyttää jos joku sellasen tietää en ota itseeni.

    Tää on ehdoton suosikki näista ahdetuista vehkeistä mitä olen elämäni aikana nähnyt/lukenu
    Ei mitään "erikos"osia, ei ruiskua eikä vesi ruiskua ja kaikki osat ihan hylly tavaraa ja eikä edes sielta parhaasta päästä 8)
    http://www.superchevyshow.com/Pro%20Charger.html
    No suosikki tulee muuttumaan joskus jos ja kun Mopemani toteutaa ton suunnitelmansa josta on tuolla moparifoorumeilla saanu lukee 8)
    Odotan innolla vaikkei se mun auto tule olemaankaan mutta ompahan sitten taas uutta kateltavaa ja se varmaan antaa monille sitten uusia virikkeitä :rotfl:

    Isossa koneessa nyt vaan on ennemmin potentiaalia päästä kovaa :wink: (voin olla tietysti väärässäkin mutta epäilen ellei sitten puhuta höyrykoneista) :rotfl:
     
  4. blown540

    blown540 1st gear

    joteski tulee tunne että kellehän toi piikki oli kohdistettu.kauhajoelta kommenti ja "uhrina"järkyttävä ahdettu megamoottorinen katuauto joita täälä päin aivan vilisee.mikä tarve sulla on toisten harrastusta rajottaa.miksi tunnet tarvetta rajottaa toisten rakentamista,maakunta on täynnä 12,5 katuautoja jotka täyttää sun kriteerit.vai pitääkö joka autolla voittaa.mäki syön ilmaa että pääsen kokeileen outlawiin edes pari kisaa laamalla vaparilla enkä välitä yhtään voitanko vai en.ehkä joskus myöhemmin mutta uskallan mukaan vaikken heti 7.500 ajakaan ja ui tynnyrissä.(tosin himaan voin joutua meneen tynnyriin pukeutuneena).
     
  5. GTO

    GTO 1st gear

    niin ,kirjoittaja taitaa puhua vanhan tyylisistä kisoista /autoista ,eli niistä autoista joilla aikanaan ajettin uutena kisaa jenkeissä kadulla ja siitä kisa tyylistä.Myös silloin ymmärrettin ero kiihdytysautojen /rata-autojen ero katuautoon,tottakai puhtaalla kilpurilla pärjää radalla/kadulla paremmin kuin "vakio autolla" jos nillä ajetaan samassa luokassa . kiihdytyajoissa on tarkat luokkarajat /säännöt ,näin ollen pitäis olla rajat /säännöt katuautoissakin (usassa ajavat kisaa katuautoilla ,alkuperäisillä ,jolloin parhaat ajat ovat 12 pinnassa ,eikä sinne mene tukkimaan kukaan pro street vehkeillä sekaan)luokkajaon idea perustuu siihen että rajatun luokan sisällä rakennetaan autoa teknistä tietämystä käyttäen paremmaksi kuin toisella jolla on sama tekniikka .
     
  6. GTO

    GTO 1st gear

    niin ,kirjoittaja taitaa puhua vanhan tyylisistä kisoista /autoista ,eli niistä autoista joilla aikanaan ajettin uutena kisaa jenkeissä kadulla ja siitä kisa tyylistä.Myös silloin ymmärrettin ero kiihdytysautojen /rata-autojen ero katuautoon,tottakai puhtaalla kilpurilla pärjää radalla/kadulla paremmin kuin "vakio autolla" jos nillä ajetaan samassa luokassa . kiihdytyajoissa on tarkat luokkarajat /säännöt ,näin ollen pitäis olla rajat /säännöt katuautoissakin (usassa ajavat kisaa katuautoilla ,alkuperäisillä ,jolloin parhaat ajat ovat 12 pinnassa ,eikä sinne mene tukkimaan kukaan pro street vehkeillä sekaan)luokkajaon idea perustuu siihen että rajatun luokan sisällä rakennetaan autoa teknistä tietämystä käyttäen paremmaksi kuin toisella jolla on sama tekniikka .
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Semmosta se on se evoluutio. Ajetaan kisaa ja tehdään säännöt. Laitteet rupee menemään suht kovaa ja haluais, että ne menee vielä kovempaa. Silloin täytyy ruveta kattelee sääntökirjasta mitä mahdollisuuksia se suo. Jos on tarkotus kovaa päästä, niin sisustukset, lämppärit, stereot jne on aivan turhaa tavaraa, ne ei nopeuta aikaa lainkaan. Jos säännöissä kerrotaan minimipaino, niin jokainen kilo yli sen on silkkaa typeryyttä. Entä kuinka paljon nopeemmaksi auto tulee hilemaalauksella; parempi vetää telalla ja laittaa säästyneet eurot vaikkapa perävälitykseen. Sama homma koneen siirtojen ym. kanssa, niitä tehdään koska niistä toivotaan olevan etua kiihdyttelyssä Eli vois sanoa, että suurin syy tohon tilanteeseen on halu päästä kovempaa. Ei se oikeestaan eroa ralleista tai muista moottoriurheilulajeista; ei suurajoihinkaan enää lähdetä vakio PV-volvolla. Toki kilpailukykyisen auton pystyy tekemään niinkin, että se täyttää noi kaikki "katuautolle" asettamasi kriteerit , mutta se vaatii enempi työtä ja rahaa kun mihinä ainakaan multa löytyy resursseja . Sellasen kun varikolle tuot ja peset muut, niin mikäs me sille mahdetaan. En mä kuitenkaan näkis tilannetta niin synkkänä; katuautojahan näkee kyllä .....kadulla. Saa ne tulla kisoihinkin ajamaan, ei se oo kiellettyä. Eli aika turha niitä syytellä jotka asioihin panostavat, ei me ajajat ja raekntajat olla jotain irrallisia virtuaalihenkilöitä, vaan ihan samaa harratajaporukkaa kun katsomoissakin. Jos haluat sitä suuntaa muuttaa, niin näytä esimerkkiä, kyllä muut sitten seuraa jos idean toimivaksi havaitsevat.
     
  8. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sää sössötät nyt vakio-autoista.....ei niitä pidä sekoittaa Street Racereihin edes...katso vaikka Two Lane Blacktop :rotfl:
     
  9. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Ymmärrän kyllä topikin aloittajan aatteen.. Mutta niinkuin Mopeman kirjoitti evoluutio on myös iskenyt kyntensä katuautoihin..

    olen itse myös sitä mieltä että riisuttu auto ei ole "katuauto", eli omasta mielestäni "oikeasta" katuautosta, jos nyt sellasta ees on olemassa, löytyy se vakio sisusta, stereot, painoakaan ei olla kirveellä kevennetty, jne.. Mutta tehoja saa kyllä löytyä se noin 550-600hv ja jousitusta voi kyllä ihan ok muutta kisailuun sopivammaksi..

    Tosiasia on mielestäni tästä otsikosta vois vaikka kirjoittaa kirjan ja kuitenkaan sitä oikeeta reseptiä mikä on "oikea katuauto" ei löydy, syynä on se että meillä kaikilla on hieman eri näkökanta.
     
  10. blown540

    blown540 1st gear

    mikä on katuauto?mikä on elämän tarkoitus? :eek:
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eikö "katuauto" ole sellainen auto, joka on katsastettu (ja jolla kilpaillaan) siinä kunnossa ja niillä varusteilla, mitä on otteeseen merkitty? Eli ei vaihdeta sitä moottoria heti leiman jälkeen suuremmaksi. Ja "katuautolla" mielestäni pitäisi voida käydä vaikka nakkarilla pelkäämättä että moottori tai laatikkoöljyt alkaa kiehumaan.
    Katuautossa ei välttämättä ole stereoita, hilemaalausta,kromattuja alkuperäisiä puskureíta ja istumapaikkojakaan ei välttämättä ole kuin 2, but so what? Mutta kyllä sillä pitää pystyä ajamaan kadullakin eikä vaan stripillä ja sydän syrjällään paluutietä takaisin...
     
  12. triniemi

    triniemi Gearhead

    Katuauto on auto jolla ajetaan kadulla. Voihan sillä sen lisäksi ajaa kilpaakin.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Kisoissa katuauto on sellainen joka sopii katuautoluokan sääntöihin. Kyllähän sitä kadulla vois ajella vaikka funnycarilla, se ei oo kun kuskin masokismin asteesta ja lompsasta kiinni. Vaikkei meillä säännöissä enää olekaan pakollista siirtymää, niin käsittääkseni kaikissa kisoissa ajaneilla laitteilla on riittävät jäähdytyssysteemit ja polttoainesäiliöt, että ne kykenis tollasesta siirtymästä suoriutumaan. Ja suurimmassa osassa on myös vippaskonsteja jotka ei kestäis päivänvaloa tarkassa vuosikatasastuksessa, tai jos pykälien mukaan tutkittais onko muutokset asianmukaisesti muutoskatsastettu ja luvat muutoksiin asianmukaisesti hankittu. Eli yhdellä konttorilla on hyväksytty jotain, toisella ei. Ja viimisenä noi iki-ihanat prosenttisäädökset joita tuskin täyttää katukilpureista monikaan. Mm. noista syistä ei FHRA:n katuautoluokissa tarvitse auton olla kilvissä tai rekisterissä eikä siellä saa käyttää rekisterikilpiä.
     
  14. Muki

    Muki Gearhead

    Onhan sitten niitäkin kuten Kieku & Käkö entry, joka kyllä sisältää sohvapenkkiä ja stereota ja ties mitä. Puhumattakaan yllättävän katuautomaisista muistakin A-bodyista.

    Juuri kuten Mopeman sanoi, tähän 'katuauto' puoleen vaikuttavat monet ulkoiset tekijät esimerkiksi viranomaistaholta. Ei mua ainakaan haittaa jos jokin auto on katuryhmässä mutta ei silti ole aivan salonkikelpoinen viranomaistarkastelussa. Ainahan sieltä löytyy myös niitä autoja jotka ovat tosiaan katuiskussa ja menevät silti aivan kunnioitettavan kovia lukemia. Yks ei ole pois toiselta.

    Sittenhän on näitä factory stock appearing kuvioita mitkä ovat tuolla amerikassa jossain määrin harrastettuja. Mutta tuossakin on tuo sana 'appearing', joten ei ne nyt ihan ehkä mr-kelpoisia ole nekään.

    ILO elikäten HUPI tässä touhussa on ainakin mulla paljon siitä että miten jokin tietty yhdistelmä toimii suhteessa itseensä, esimerkiksi se turbo-slant lämmitti mieltä kovasti kun ekan kerran siitä kuulin ja näin sen. Kisoissa kun on vaan yksi voittaja niin mitä ne muut sitten tekisivät - toteaisivat että effortti on mennyt hukkaan kun ei voittanutkaan ? Siksi ei haittaa vaikka seassa onkin vähän radikaalimpia esityksiä.

    Tästä katuautomaisuudestahan on väännetty kättä ympäri planeettaa eikä siitä synny mitään lopullista totuutta.
     
  15. Savis

    Savis Gearhead

    Katuautot

    Tavallisella Valiantilla, Stereot kuudella kaijuttimella ja supparilla setä LA:la sekä muilla mausteilla on minun tarkoitus ottaa osaa katuauto-
    kapinoihin. Ja vielä pikklohkolla luokassa C. :D
     
  16. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    Joo, C : ssä on kiva ajaa; itsekin yleensä aika-ajon viimeisiä;
    lajittelussa saa ajaa nopeimpia vastaan, ja laittaa romut lavalle.
    Tekniikka säästyy kyllä........... :odroll:

    Toinen vaihtoehto on vaihtaa bräkettiluokkiin....... :soosoo:
     
  17. ere

    ere Gearhead

    Kisa-autot+katsastus=Katukisa-autot

    Ilman rekisteröintiä ja jonkinlaista katsastusta ei kadulle ole asiaa
    sit voi luokasta puhua vaik ulkomaankieltä (street-luokat) jossain ulkomailla saa varmaan ajaa ilman kilpiä

    Luokkajakohan ABCD ST ET on aikansa eläny, ainakin pikkukisoissa pitäis miettiä uusia kujeita.

    Jakaa luokat muutosten mukaan eikä koneiden mukaan.
    tasata painolla loput.

    tai

    Pudotusajot heads-up ja bracet ite saa valita mihin menee
    olis ehkä kaavioissakin autoja.

    Jos rakentaa radikaalin laitteen eikä se kule
    niin on vähä pelle (itestäni puhun)
    Jos rakentaa radikaalin laitteen ja se kulkee
    joku huutaa fuskua ja arvailee että esim. ahtimestahan se johtuu.

    Stockkerit on nykyään lähempänä "katuautoja" kuin street-ryhmä
    ja ovat jopa hienosti viimeisteltyja osa melkein MR-kelpoisia, alle 15 sekunnin laitteita kaikki, nopeimmat matalia 10?. Stereot ehkä puuttuu.

    Oma viehätyksensa on tietysti siinä kuinka kovaa voi kilvellinen auto mennä.
     
  18. Käkö

    Käkö Gearhead

    ere on kyl oikeessa tossa et kuinka kovaa kilvellisellä oikein pääsee, mä luulen et "juju" on tossa...
    Ja sit toi vääntö täällä et mikä on oikea katuauto, siihen ei muuten vastausta saada lähimpään 300 vuoteen :eek:
    Kun se auto on katsastettu jollain konttorilla ja se saa kilvet ni mikä se sitten on jos ei katuauto?
    Eikös se sillon ole kadulle rekisteröity?
    Toisaalta vois tietysti hakee noita siirtolappuja niinku ne ralleissakin tekee, onx se sitten katuauto ku sitä saa käyttää kadulla vaan pari päivää?
    Joopajoo :-?

    Pääasia et äijät ja mimmit tulee radalle autoillaan, katuautokisoissa ei ole koskaan liikaa osallistujia autoluokissa... :D
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mulla on oman pelin suhteen ongelma että mihin sitä käyttää. Jos mielis ajaa varttimailia ihan vakavissaan niin pitäisi vaihtaa koko tekniikka koneesta eteenpäin (5-v ja 3,08:1 ei ihan passaa kiihdytyskahinoihin). Toisaalta taas konetta ei saa viritellä, korkeintaan vähän "tarkistaa" säätöjä. Cruisaillessa taas arvostaa sitä että kaupungissa voi vetää vitonen silmässä ja kierrokset tyhjäkäynnillä. Väännä siinä sitten kättä. Vielä kun paketti on pienessä kopassa ja kaikki otteeseen kirjattuna. Valitettavasti myös prosentit. Sen takia olenkin käyttänyt sitä kaikkeen mitä mieleen juolahtaa, ei mua juuri kiinnosta kuinka paljon vanhan Morriksen tuominen jonnekin Kiikalaan tai Alastaroon yleisöä naurattaa. Ei ne välttämättä kovin kauaa naura...
     
  20. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Ai niin, mitä tuohon evoluutioon tulee niin eiköhän kaikilla tekniikasta kiinnostuneilla ole intressi parannella vehkeitä. On se sitten prätka, auto, audio tai tietokone. Kukin tyylillään on se käyttökohde sitten mikä lystää. Eka tavoite on se että vehkeet saa toimimaan niin kuin haluaa ja sen jälkeen katsoo mihin niistä on.
     

Kerro tästä muillekin!