Kauanko autoa voi pitää lohkolämmittimessä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JukkaK, 13.2.2010.

  1. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    hyväsän se on notta lämpiää, eihän se järkevää oo siinä roikassa pitää kauempaa kun on tarvis :rotfl:
     
  2. Antti P

    Antti P Gearhead

    10 tuntia kun lämmittää autoa niin meillä ainakin samalla sähköllä kerran saunoo..
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kun täällä oli yli -20 pakkasta niin pidin parina yönä 3,5h roikassa niin ei se ollut sen lämpösempi kuin 2h lämmittämiselläkään. 3km sai ajaa pidemmälle ennenkuin oli normilämmöt koneessa.
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Silmin on vaikea havaita ja jos mikrometrillä-heittokellolla mittaa on jotkut sylinterit usein kuluneempia/soikeita, vaikkei lämmitintä olisikaan.

    Lämmittimen kuumuus n.40c -60c ei pysty vetään kieroksi sylintereitä, vaan siinä on jokin muu tekijä silloin kyseessä.
    Minkähän merkkisiä oli näiden asentajien autot?

    Lohkolämmitinvalmistajat olis kaikki oikeudessa jos näin olisi / tai eivät tuoteselosteessa kerro haitoista...

    Ainoa, mistä varoitetaan on yhtämittainen pitkään jatkunut käyttö mikä voi polttaa vastuskierukan rikki. Tätäkin voidaan välttää jos on kiertopumppu, tällöin ei neste "seiso" paikallaan vaan kiertää koko vesitilassa.
     
  5. jakke ja sepi

    jakke ja sepi 2nd gear

    Talavella pitäny yleensä 1,5-2h. Kovimmilla pakkasilla kokeeli ottaa käyttöhö vastukse jonka laitoo öljypohjaha. Parin tunnin päästä oli kun olis kesällä startannu.
     
  6. malonari

    malonari 1st gear

    Melko tehottomia nuo säteilysytyttimet..öö lämmittimet , perinteinen lohkolämppäri mikä lämmittää palotilan ympäristöä , ei voita mikään .
    Mitä niitä synteettisiä öljyjä lämmittää :-?
    Säteilylämmitin on helppo asentaa , johdon asennus on kovin homma
    mutta kannattaa mieluummin ottaa letkuihin tuleva lämppäri , jos
    omistaa niin uuden auton , ettei pakkas proppuja ole .
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    ite olen tos väsyneessä voivoi-LT:n käyttäny tän suurimman pakkasen ja sen jälkeen pelkästään hellan levyä ö-pohjan alla!!

    ei toi väljä paska lähteny 10asteen pakases ollenkaa pelkällä lohkolla(vastus vesitilassa) vaik oli 4tuntia johdon nokas! mut johan rupes lähtee ku 1200w hellan levyn kiilaa lapion kans öljy pohjaa("köykämiinia") vasten ja antaa pari tuntii olla!! ei tuntunu 23astetta pakast missää :D et kyl se säteily lämmitin o ääreest hyvä kunhan se o tarpen suuri :wink:
     
  8. human62

    human62 1st gear

    Romaanithan noita hitsaili kiinni öljypohjaan, hellan levyjä...
    Toinen konsti jota kerran aika kauan sitten käytettiin lämmitykseen öljypohjan alla oli avoliekki.
    Auto lämpeni ja meinas palaa koko Dartti mutta onnex saatiin sammumaan :D :mad: :D lähti muuten hyvin käymään...
     
  9. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    mie oikaisin konerempassa, muistan miettineeni et josko laittas lohkolämmittimen ja totesin et ei sitä kesäautossa tarvii.. no, niin vaan olis tarvinnu.

    kovilla pakkasilla oli usemman tunnin kuumailmapuhallin ja linja-auton pakokaasut letkulla konehuoneessa.. eikä inahtanutkaan. sit kekkasin, ku kuuluvat tuolla venäjän maalla laittavan nuotiota auton alle jotta lämpenis, ni mie kävin abc-huoltamolta kysymässä kertakäyttögrillejä.. sytyttää, ja sit asettaa sen hiilloksen öljypohjan alle ettei ihan avotulta sentään, ni johan on lähteny..

    on tuo tietysti vähän kalliimpaa ku pari tuntia johto seinässä.. mut kai mie jonkun verran noita grillejä saan sillä rahalla minkä säästin lohkolämmittimen ostamatta jättämisessa.. eikä sillä nyt ihan joka viikko tule ajeltua, eikä ihan joka viikko olekaan liki kolmenkymmenen asteen pakkasia.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ei hullumpi ajatus, varsinkaan jos joutuu auton jättämään johonkin tolpan ulottumattomiin, niin parit grillit takapaksissa voisi hyvinkin olla mukana.

    Ihme ettei muuten ole tehty (tai en ole ainakaan nähnyt) tuohon tarkoitukseen kehitettyä kapinetta. Niitähän on jos sun jonkunlaista kemiallista lämmitintä olemassa, mitkä aktivoidaan napsauttamalla tai pieksemällä ym. ..Öljyjen lämmitykseen varmaan toimisi ihan yhtälailla jos olisi vaan tarpeeksi järeä.

    Toimiihan se grillikin toki, mutta on sen verran raju keksintö etten kyllä itse valvomatta uskaltaisi hetkeksikään jättää. Ei tartte montaakaan pisaraa jotain öljyä hiilloksen sekaan kun liekin nuolee jo bensaletkuja ja sitten se on menoa :lol:
     
  11. virta

    virta Gearhead

    Yhdellä kaverilla oli sellanen vanhanajan siirrettävä ykslevynen keittoliesi öljypohjan alla ja hyvin pelas,vaan tuo onkin samanlainen kun nuo nykypäivän säteilylämmittäjät.
     
  12. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    joo.. on tuo vähän tuollainen extreme-homma. pakkohan siinä on itse palella vieressä lämmityksen ajan. mut aika nopeasti ne makkaratkin paistuvat, ni yhtä lailla nopeasti se öljykin notkistuu silleen et jaksaa startti pyörittää..

    ja sanomattakin on selvää, et auton moottoritila pidetään puhtaana. siellä ei öljyroiskeita tai muuta paskaa liiemmälti ole. eli ei ole ehtinyt remontin jälkeisten kolmen sadan kilometrin ajossa vielä paskaantua.
     
  13. mk76

    mk76 3rd gear

    hätäpaisnäni oon käyttäny oljypohjan alla sellasta 500w työmaahalogeeni valaisinta ja kyllä toimii kun laittaa aivan kiinni oljypohjaan
     
  14. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Oli ne romanit vaan ennen ahkeria. Toista se on nykyään.
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    semmone juur!!! ja ruuvattuna puu-listaan viel kiine et ei tartte taiteilla niin kauheest siel auton alla :rotfl:

    toi o hyvä konsti mennä vuosilta kun ei lohko lämmittimii ollu ku "harvois ja valituis"....työ kaveri sitä aikannan touhus et noita laitettiin 60luvull viljalti patentti nauhalla/yms.vastaavalla kiine kun ei ollu vastuksia joka autoon!!
     
  16. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Helmikuussa 1994 ? kun oli eteläsuomessakin melkein 40 astetta pakkasta, satuttiin olemaan äijäporukassa mökillä mun vanhalla rangeroverilla.

    Sunnuntaina kun oli kotiinlähdön aika, kokeilin startata autoa.
    Todella nihkeästi pyöritti. Katsoin öljytikkua ja mineraaliöljy oli kuin siirappia.

    Ei muuta kun vielä kerran takkaan kunnon tuli. Tunnin kuluttua lapioitiin hehkuvat hiilet peltisaaviin ja laitettiin saavi auton koneen alle. Peitettiin vielä auton etuosa pressuilla ja peitoilla. Puolen tunnin kulutta lähti käyntiin kuin palmun alta.

    Pakkasta oli siinävaiheessa vielä 34 astetta.
     
  17. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: .

    Näinhän ne vihreiden silmälasien läpi katsovat ovat sanoneet. Oikeastaan jopa että puoli tuntia riittää. Kyllä ehkä jossakin Suzukin kolmipyttyisessä kahvinkeittimen kokoisessa koneessa jo näillä ajoilla lämpenemistä tapahtuukin, mutta 300-500-kiloiset moottorit niiden perään liitettyine 100-kiloisine laatikoineen vaativat jo fysiikan lakienkin mukaan 500 W vastuksella pidempää lämmitystä, että sillä olisi jotain merkitystäkin.
     
  18. SamiL

    SamiL Gearhead

    Itse olen lämmitellyt tuota 7.3 dieseliä 15-20 asteen pakkasilla lohkolämmittimellä 3 tuntia ja ei konetta voi sen jälkeen vielä sanoa kunnolla haaleaksikaan. Auttaa se kyllä jo käyntiinlähtöä, vaikka nämä koneet lähtisivät kyllä niillä pakkasilla kai lämmittämättäkin.
     
  19. kuutio

    kuutio Gearhead

    Samaa mieltä.... jos mulla subbe kunnolla jäähtynyt tyyliin vaikka viikon seissy ja pakkasia -20 pidellyt, nin ei tommonen pari tuntia lohkista tunnu missään näissä massoissa ja nestemäärissä. Jos tommoset kelit ollu nin edellisenä iltana oon tökänny roikan kiinni, eikä mikään kuuma/kiehuva ollu seur. aamunakaan...
     
  20. Make.S

    Make.S Gearhead

    Työkaveri kertoi että hänen kaverinsa oli laittanut minii rekan lohkolämppärin. Puolessa tunnissa pakkasesta riippumatta lämpömittari oli puolessa välissä kun löi virrat päälle.. :rotfl:
    Ite pidän vojakeria 2h lohkossa lämpeemässä.
     

Kerro tästä muillekin!