Keimolan menneisyys ja tulevaisuus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tinppa, 23.11.2004.

  1. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

    tämä voi vaikuttaa naiivilta idelta ja täysin epärealistiselta, mutta
    kyllä, mielessä olisi todella massiivinen VIIMEINEN? pelastus yritys.. :cry:
    jossa KAIKKI mahdollisuudet pohdittaisiin läpi. mielellään mahdollisimman ison ihmismäärän kanssa, koska mitä enemmän ihmisiä, luonnollisesti sitä enemmän huomiota, koska ennenkin radan "hävittämis" toimenpiteisiin on vaikuttanut kunnon KANNANOTTO! alustavasti mielessä olisi perustaa foorumi tälle aiheelle kokonaan, vaikka www.pelastakaakeimola.fi :wink: ja sinne kaikista harrastaja piireistä, kaikki mahdolliset ihmiset, jotka välittävät, mitä tapahtuu moottori-rata Keimolalle jatkossa, olisivat mukana. koska rivareita ei ole tilalle rakennettu on TOIVOA!! ÄLKÄÄ LUOVUTTAKO! :mad:
     
  2. Dervish

    Dervish 1st gear

    Itteasiassa Hämeenlinnassahan valittajat on niitä jotka EIVÄT asu radan kyljessä kiinni. He jotka asuvat, sitävät eivätkä juurikaan valita.
    muunmuassa olikohan pikkuparolantieltäkin asti on porukka itkenyt lehdissä kuinka apparalta kantautuu mökää kun pitäis viettää sunnuntaita rauhallisesti ja hiljaisesti jne.

    Muuttakoot muualle jos ei kaupunkialueen metelit kelpaa ja sinne on pitänyt muuttaa. Tästä hyvänä esimerkkinä öinen moottoriajoneuvolla liikkumiskielto ydinkeskustassa. :evil: :mad:

    Ja eikös se ollut motopark joka oli eniten uhan alla tässä parin viime vuoden aikana kun ihan oikeesti meinas jotain tapahtua ja kohtuuttomia käyttösääntöjä ladottiin tiskiin jne ?

    Toivottavasti Keimola pelastuu, itte oon tosin niin nuori etten siitä tiedä kuin mitä netistä olen lukenut, edes paikan päällä en ole käynyt.

    - Sami Partanen .
     
  3. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Remu sanoi jo 80-luvun puolessa välissä: Täällä Härmässä asioita osataan arvostaa kunnolla vasta sitten kun ne on dead!
     
  4. MadMike

    MadMike Gearhead

    Huomaa että seassa on 69 Z/28 jossa muuten on levyjarruperä optio ja cross-ram.....toki Escorteilta tuli turpaan mm kuskin ajotaidon takia.
    Auto on edeleen hengissä ja siviilipelinä ruotsissa.
     
  5. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Höpöpöpö, Waxenberger-Mersulla ajoi kilpaa lehtimoguli Urpo Lahtinen, jolla ei ole SanomaWSOY-konsernin kanssa mitään tekemistä. Urpo ja Maija Lahtisen Säätiö omistaa kyllä tuon Mersun, muttei Keimolan rataa.
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se on ihan varma, että Keimolaan ei rataa takasin saada vaikka kaikki viime vuosien lottovoittajat panis hillonsa yhteen. Siihen on syynä jo pelkästään muuttunut lainsäädäntö. Mutta pitäkää mielessänne kun käytte mahdollisesti ajelemassa tia katsomassa jossain, että noudatatte pilkulleen radalla olevia määräyksiä, turvallisuus ja ympäristösellaisia. ei tarvita kummosta syytä kun noi pannaan kii kaikki.

    Sekä Alastarolla, että Motoparkissa on ympäristöluvan käsittely kesken, kummastakin on jo kertaalleen tehty päätös joka käytännössä lopettaa ratojen toiminnan rajoittamalla ajamista niin, että omistajan pitäis velottaa siitä niillä kerroilla aivan mielettömiä pystyäkseen pitämään rataa pystyssä. Tällä kerralla kummassakin mennään väliaikaisella ympäristöluvalla josta pidetään tiukasti kiinni. aikaisemmin mm. yökisat järjestettiin poikkeusluvalla, nyt asian käsittelyn ollessa kesken ei poikkeuslupia myönnetä. En tiedä missä vaiheessa asian käsittely tällä hetkellä on, mutta päätös tulee ennemmin tai myöhemmin. Ajetaanko meillä sen jälkeen, se on ehkä asia johon vielä vois vaikuttaa?
     
  7. MadMike

    MadMike Gearhead

    Keimolan puolestapuhujoittenkin seassa on monta kantaa.
    Itse olen projektissa mukana ja aloitin yksin tämän adressihankkeen.
    Myös kirjaprojekti tuli kuvioon samaan aikaan.
    Kyseessä on muutaman kymmenen ydinporukkana jotka lähinnä kirjaprojektin tiimoilla oli.Nimet löytyy kirjan loppu-osasta.
    Saatin edes se tehtyä jotta jälkikansalle jäi edes jotain muistoa.
    Plus GPL simun Keimola Rata.

    Itse selvitin syyt miksi Keimolaa ei saisi auki...vuodesta 79 se on ollut virallisesti kiinni eikä myöskään mitään rakennushankkeita/asutusta ole sillä puolella Hämeen moottoritietä.
    Kukaan tuskin myöskään haluaa asua alueella joka on lentokenttä ja moottoritien melualuetta joten korkeatasoinen asumisalue joksi Vantaan kaupungin arkkitehti viimeksi tiedustellessani asiaa "haaveili" sai itseltäni kyllä kommentin että kuka muutta Vantaalle keskelle melualuetta?
    Ja korkeatasoinen asuinalue kunnassa jossa asukkaan tulot ovat etelä-suomen alhaisimmat!
    Slummiin ei halua muuttaa kukaan.
    Siihen arkkitehti ei osannut sanoa mitään muuta kun että äänieristykset voi rakentaa...kupoli koko alueen yli kaiketi...
    Itse asiassa argumentoin aika pitkälle arkkitehdin ideat nurin koska melua ei voi luonnossa mitenkään vaimentaa. Sitä joko on tai ei.

    Sanoma-oy joka alueen omistaa ei todellakaan ole autourheilukansaa.
    Aatos Erkon mielestä Auto-urheilu ei ole urheilua mutta hiihto on kun asiaa viimeksi on kysytty...mikähän mahtaa olla nykykanta myllylän ja muiden ihannoinnissa.. :rotfl:
    Puuveeneistä mies tykkää koska ne on "ekologisia" mutta kyllä se lakattu ja kyllästetty puukin luokitellaan tänäpäivänä ongelmajätteeksi...
    Koittakaa vaikka lämmittää sauna lakatulla mahongilla :mad:

    Toki takaportti on että eräs sangen varakas auto-urheilijasuku omistaa Sanoman osakkeita suuren määrän ja sitä kautta asiaan voisi vaikuttaa mutta ahneita ovat hekin ja haluavat kaiketi maalle tuoton jo vihdoinkin..

    Mitä Keimolasta jää se on täysin auki...Marjarata on vasta paperilla ja tuskin toteutuu ikinä koska Helsingin metroverkostoakin on rakennettu kuin Iisakin kirkkoa.
    Itse uskon että vuielä vuosikymmeniin Keimolassa ei tapahdu mitään ellei museovirasto toisin päätä.
    Museoviratsoon olen niin vantaan kuin koko suomen uudempien rakennusten päättävien henkilöitten kanssa keskustellut ja heidän kantansa on että Ehdottomasti Keimola on säästämisen arvoinen mutta mistä rahat (omistajalle kun joutuu suojelussa korvaamaan mahdollisen arvonmenetyksen museo-virasto)?

    Ps se joka väittää että rata on täysin tuhottu ei tiedä mistä puhuu...se on vaan jätetty heitteille ja pieni osa asvalttia tuhottu.Kyllä sen hitaasti pystyy kiertämään edelleen jos haluaa tutustua rataan.
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Siitä kun ite oon käynyt siellä ajamassa on aikaa jo liki parikymmentä vuotta. Silloin sinne pääs helposti ja ratakin oli vielä ajettavissa vaikka asvaltti kupruilikin ja pajua pökkäs jo asvaltin läpi. Ja toi paju oli tehnyt itse alueenkin aika viidakoksi, kovasti erilanen kun sillä kerralla kun kävin siellä fyyran kisoja kattomassa. Pitää varmaan ens kesänä raahautua kurkkaamaan.

    Toi asutuspuhe ei pidä paikkaansa, kurkkaapa vaikka olikohan maanantain hesaria, missä on viereisestä Kivistön lähiöstä juttua. Hämeenlinnan toisella puolella tosin, mutta silti. Muutenkin siellä on asutus moninkertaistunut ja tonttimaa mielestäni hyvinkin hinnakasta.
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja syy olisi?
    Mä haluan aidosti pykälät joihin vetoat koska olen asiaa tutkinut vuosia ja mitään uutta LAIN-säädännössä ei ole tullut joka vaikeuttaisi radan avaamista.
    Sosiaalitilat oli puutteelliset jo vuonna 1966 kun rata tarkastettiin ja melumittaukset osoittautui radan kannalta positiiviseksi kun normaali liikenne aiheutti kovemman melun kun jopa Interserie kisojen aikana.
    Sekä melu alueella tänä päivänä on kymmenkertaisutunut radan ja asumisalueen välillä.
    Turva-alueetkin onkin asia johon ei ole olemassa lain-säädäntöä vaan FIAn luokitukset mitä kisoja siellä saa järjestää.
    Kv Rataa Keimolasta ei helpolla saa sen myönnän mutta sehän ei ole tarkoituskaan koska silloin joutuisi esim pääsuoralle tekemään shikaaniin ja sitten loppuisi esim. kaavaillut kadunmiehen kiihdyttelyt..(putket kiinni ofcourse).
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead


    no rakennetaankos siellä?
    Tunnetusti turkulaisena (ja paikallisesta rakennustoimesta ja tavoista tietävänä) voin todeta että paperi ja muste on halpaa....
    Mitään momenttia sillä aikaan ei saa vaikka paasoisi mitä.

    Omin silmin Kivistö tosiaan on ihan purettavaa seutua...siltä ne talot siellä näyttää on hinta mitä-tahansa.
    En tiedä mihin asuintasoon sinä olet tottunut?
    Korkea-tasoista..NEVER.
    Ylihinnoiteltua vain koska on suht liki Helsinkiä Kyllä.

    Kivistön suurin meluaiheuttaja on lentokoneet jotka nousevat Hämeenlinnan moottoritien suuntaisesti taivaalle.
    Ja tätä tapahtuu lähes ympäri vuorokauden.
    Esim itse olen Keimolan pääsuoralla jutellut Kivistöläisen kanssa joka toivoi että Keimola ei olisi täynnä lasinsirpaleita jotta voisi siellä käydä koirankin kanssa vaikka ulkoilemassa ja katselemassa kilpureita tjsp.
    Kun lentokone lensi yli ei voinut puhua edes Huutamalla ja tämä oli toukokuinen tiistai-ilta klo20.00.
    Moottoritien meteli on toinen melkein yhtä kova melusaaste.

    *Joten Kivistö kaipaa jo nyt Meluvallin esim. moottoritietä varten...sitten vielä Pääsuoran valli/katsomo niin ei kuule tule mitään melua Kivistöön jos rata olisi käytössä.
    Tämä vain oma kantani.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Käviskö syyksi ympäristölupa? Nykyään kun jokainen pelle voi valittaa mistä tahansa ympäristöasiasta luulen että kyllä olis helppo löytää nimiä listaan. Valitettavasti näin.
     
  12. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Joo, en mä ole linnassa asunut, enkä kultalusikka suussa syntynyt. Mutta enpä sinuna melskais kauheesti asioista joista et ole ajan tasalla; käy siellä Kivistössä katsomassa. Se on laajentunut aika lailla ja on nyt muutaman tuhannen asukkaan taajama.
     
  13. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

    Katsos,
    enpä tiennytkään että täällä näin "syvälle" perehtyneitä olisi, kyllä mielestäni nykyisillä kalustoilla ainakin melurajat saataisiin saavutettua, ja vetoamalla radan historialliseen arvoon, (mikä on jo muittenkin tahojen puolesta tunnustettu) kaikki voisi sopivan rahoituksen järjestyessä onnistua, tässä eräs lainaus;

    "Eräässä artikkelissa ihan Keimolan viime ajoilta radan silloinen isännöitsijä Lasse Laakso kirjoitti radan pitämisen ongelmista. Silloiseen maailmanaikaan hommaa ei saatu yksinkertaisesti kannattamaan, eli ratavuokrilla ja mainosten myynnillä ei saatu katettua radan ylläpitoa ja pääomakuluja. 1978 oltiin tultu siihen tilanteeseen, että asvaltti kaipasi uusintaa ja siihen ei löytynyt rahaa. Huonokuntoista rataa ei olisi voitu enää käyttää kilpailutarkoituksiin joten portit suljettiin. Sulkeminen johtui siis ilmeisesti viime kädessä taloudellisista eikä ympäristöstä johtuvista syistä."
     
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ei ne ajat ole siitä varmaan muuttuneet, samojen talousvaikeuksien kanssahan on paninut niin Motopark kuin Alastarokin.
     
  15. Tinppa

    Tinppa 3rd gear

    mutta olisko etelässä enemmän käyttäjiäkin jos olisi rata ihan vieressä?
     
  16. Kurko

    Kurko Double Gearhead

    Joo...eikös sitä ajanut joku ruotsalainen, tai ainakin ruotsalainen nimi sillä oli.
     
  17. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Tarvii varmaan ruveta rällään oikein urakalla "yökisoja" yleisillä teillä ja valittaa sit isoon ääneen virallisten ratojen puutetta päivälehdissä kun hommasta nousee kohu :D
     
  18. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Keimolan wanha rataympäristö torneineen sopisi parhaiten harrasteajoneuvo tapahtumien pitopaikaksi.
    Rataa ei tarvitsisi tolkuttoman hyväksi kunnostaa, meluhaitat ympäristölle olemattomia, tuloja lähiseudulle.....

    Mikäpä olisi mukavampaa, kun rata-alueen reunat olisivat täynnä harrastepelejä ja niitä cruisailisi myös rataa ympäri.
    Keskialueella rompetori jne

    Taisi mennä "KLB-haaveiluksi" :oops:
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Ja se pykälä kiitos mihin vetoat....www.finlex.fi ole hyvä.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    Kannatetaan....Stockholm Style !
     

Kerro tästä muillekin!