Kenellä on isoin.., Katumoottori?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Bomber#1, 29.10.2011.

  1. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Ei tämäkään liity varsinaisesti otsikkoon, mutta Fjoordiin pystyy tekemään orkkis lohkoon lähes 600cid. After market lohkoon orkkis deckillä 650cid, jos haluaa välttämättä isoa. Näissä voi halutessaan käyttää vaikka orkkis kansia, imaria tai pakosarjoa, jos tarve on ainoastaan saada isoa.
     
  2. Bomber#1

    Bomber#1 Double Gearhead

    Sulla taitaa olla isoin katumotti tossa gta taunuksessa, mitä mun tutuilla on. Oliko kesällä mitään lämpö yms. bensan höyrystymis ongelmia ruuhkassa seistessä tai kylillä pyörittäessä?
     
  3. pr67

    pr67 1st gear

    Kyllä tämä paremmin otsikkoon liittyy, kuin tuo mun rodi visio.
    Mikäs siinä Fordis on decki korkeus? Pitäiskään alkaa keräämään seuraavaksi Fordin palikkoja Galaxieta varten :eek: , ainahan sitä yks valmistumaton ikuisuusprojekti tontille lisää mahtuu 8).
    Kyllä tuohon Donovanin hc700 lohkoonkin pystyy laittamaan orkkis yläkerran, paitsi kansien ja imusarjan väliin täytyy tehdä levitys laipat. Olis kuin vanha Skoda, alu lohko ja rauta kannet :rotfl: . Hc800 lohko onki sitte aivan eri juttu, siinä on pyttyjakokin 5". Meikäläisen lohkos on jopa mekaanisen bensapumpun paikka, kun se on ollu edellises elämäs venemoottori.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Nyt heti takaisin perusteisiin :soosoo: Mustang on Tanari (myös tähtiperä Cortinaa on käytetty) :) Olkoot Fairlane sitten vaikka Granada...

    429/460 dekkikorkeus riippuu vuosimallista 1968-1970 10,300 ja 1971- 10,310-10,322". 4,900" borespacing. 4,500" akselilla ja 0,080" ylikokoporauksella tulee 557 cid. Vakiolohkot todella tukevia. F.A.S.T. drag ryhmän nopein '71 Mach moottori on duunattu vakiolohkosta 4,750" iskua ja poraus taisi olla jotain vähän alta 4,500". Kumminkin siinä 600 cid nurkilla. Aftermarket lohkolla päästään 4,700" porauksiin ja jos alakertaan sopii 4,750" kampura niin siitä voi laskiskella. Ford Racingin A460 aftermarket lohkot ovat n. 2200-2300 USD riippuen mistä ostaa, näille tehdas luokittelee 4,600" porausvaran, tämän kun ultraäänellä tutkii niin ei ole yllätys että varaa on porata isommaksi. Ford moposportti tiputti luvun 4,625" => 4,600" kun valimolla oli pientä laatuongelmaa n. 5v sitten. Nyttemmin on probleema poistettu. Mun A460 menee 4,670" poraukselle ilman ettei käy liian ohueksi.

    Toi hurrilan 706 cid Fordsoni ei ole muuten kallis. Mikäs toi pohjoisen bbf jonka pitäis nopea olla, eivät ole multa lupaa kysyneet :rotfl: :rotfl: Kuka tietää lisää?
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Leetukassa hillitsevä tekijä järkevän ison motin tekemisessä on se, et lohkohan on oikeesti pikkulohko 9.8" dekkikorkeudellaan. Tehtäessä isoa joutuu menemään järjettömyyksiin kankien pituuksien ja männänkorkeuksien kanssa. Yleisimmin käytetty "tall deck" on sekin vain 10.2". Vastaavasti mopsin vakiokorkeus soveltuu stroukkaamiselle oikein hyvin, 10.725" Porausväli taas mopsissa on pienin, 4.80", leetukassa 4.84" Sellanen turvallinen koko rallilohkoissa on 4.56", mut ei liene mitään järkee olla heti lähtökohtasesti jättämättä porausvaraa, sen enempäää kun muissakaan merkeissä. 4.75" aksila menee teräsveiveillä vakiolohkoon, öljynkierron joutuu muuttamaan pupulle ulkopuoliseks tai sit tekemään jotin kustomkikkailuja. Mut ylipäänsä en tiedä onko hirveesti hyötyy tavoitella suurinta mahdollista kokoa, kyllä pienempi terhakas mottikinon ihan luonteikas ja makee eikä se lisätilavuus välttämättä tarkota lisätehoa.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    Juuri noin olen antanyt itseni ymmärtää, eli "isompi parempi" ei välttämättä ole tässä totta, ehkä paremminkin "isompi kivempi", "isompi harvinaisempi" tms. jne.

    Jatketaan: osaako tai uskaltaako joku heitellä semmosia "järkeviä" :odroll: kokoja katumoteiks? Jos raha ei olis rajottava tekijä, eikä naapurilla olis jotain tiettyä isompaa jne. tms..?
     
  7. cuda69

    cuda69 Gearhead

    ens kesänä nähään miten 607 pelaa mopsin keulalla.omaanhan ei tule ku tuommonen hiirimotti 500,tai siis493 jos tarkkoja ollaan. :rotfl:
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mun mielestä toi "järkevyys" voi olla niin kovin monenlaatusta. Mut ite pitäisin järkevänä sellasta joka onnistuu helposti ja tarvittaessa edullisestikin, mihin löytyy valmiita settejä jotka ei vaadi järjettömiä muutoksia. Esimerkiks moparin pikkulohkosta vakiodekillä saa erittäin helposti ja edullisesti 4" iskuisen, millä esimerkiks 360:stä tulee .030 koossa 408 ja 340:stä 416. Mut esimerkiks 340 tapauksessa tietysti menetetään vähän motin luonnetta; sama ku joku stroukkais 302 letukan 383:ksi?Setti maksaa nollapuntitettuna vajaa 1200$ ja toimii. Isoin vakiodekkinen mopsin pikkulohko mitä mä tiedän on 501.

    Isolohkossa yleisin 440:ssä käytettävä setti on ollut 4.15" iskunen, jolla 440:stä tulee .030 ylikoossa toi 493. Niitä taitaa vähempi olla tarjolla valukamoilla, et hintaa on sitte pikkasen enempi. 400:n pitäisin järkevimpänä 4.25" settiä jolla tulee 511, käyttää +0.4" letukan BB veivejä ja männän puristekorkeudeks jää vielä siedettävä 1.32". Noita eri variaatioita on lukemattomia ja riippuu siitä mitä haetaan et mikä sitte olis se oikea ratkaisu. Mitä enempi tilavuutta, sitä matalampi kierrosalue ja suurempi vääntö muiden osien säilyessä ennallaan. Tarkottaa suorituskykyä pidemmälläl perällä ja matalammalla stallilla. Mun mielestä järkevyyden raja alkaa häilyä siinä vaiheessa kun ei enää mahdu sisäpuolinen öljypikuppi, eli 4.375" isku on ihan maksimi siihen käytettäessä letukan kaulalla olevia teräsveivejä. Sillä päästään tonne 530:n huitteille. Mut kysymys on niin monitahoinen, ettei siihen mitään oikeeta vastausta oikeen voi antaa; kaikessa kai on oma järkensä tai muuten ei niit tehtäis. Isoimmat isolohkot 4.80 porausvälillä mitä tiedän on siel 670:n huitteissa.
     
  9. Mutku

    Mutku Gearhead

    Tänks! Just tommosta järkevyyttä hainkin.

    OT: kerran baaritiskillä sattu tuttu baarimikko tiskin toiselle puolen. Meno oli päällä ja äijänä tilasin wiskit itselle ja kaverille. Baarimikko kysyi, että minkäslaiset wiskit laitetaan? Noususuhdanteessa sanoin, jotta "semmoset järkevät"... Heh, baarimikkoakin hymyilytti, että ihan "järkevät" wiskit...
     
  10. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    viskin juominen on aina järkevää jos vaan vähänkään tietää mitä on tekemässä.. vähän ku viilais letukan pikkulohkosta kivaa viikonloppumoottoria.

    mut koetas ens kerralla tilata järkevät tequilat.. tai järkevät absintit.
     
  11. pr67

    pr67 1st gear

    Jos raha ei ole rajoittava tekijä ja valinta pitäis olla "järkevä", niin vaihtoehtoja on yhtäpaljon kuin rakentajia. Jos mulla olis lompakko kestäny, niin tallis olis Schubeck. Taas kun mennään pieneen budjettiin, niin Cadillacin 500cid. Sellaisen saa 500€ ja kun siihen sijoittaa 1000-1500€, niin on 500+ heppanen, melko väännökäs pata.
    Oikeastaan tuo Fordin isolohko vaikuttais aika järki peliltä, jos se lohko tosiaan kestää nuon suuren porauksen ja lohkossa on vakiona korkeutta. Niitten vakio kannetkin on aika hyviä aihioita.
    Tuo Ruottalaasten Fortsonin mylly on ihan oikean hintainen.
     
  12. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Eipä ollut coupe granadan motissa ainakaan orimattilan ruuhkissa lämpöongelmia, tosin orimattilassa ruuhkaksi sanotaan tilannetta jossa on yksi traktori ja kaksi henkilö-autoa. Eli ytimen ruuhkat voi olla eri asia. Tulihan tuolla käytyä lahdenkin ruuhkissa helteillä, eikä ongelmia ollut. Jäähdytin tossa ei ole mitenkään hirveän iso ja tyhjäkäyntiseokset oli aika laihalla, siihen nähden toimi hienosti.
    Höyrystymis ongelmia ei ollut kuin matkustajilla. Kaasarihan tossa on dominaattori, mutta ei kait se vaikuta asiaan.
    Säätöihin pitää kyllä perehtyä jos jaksaa. Tyhjäkäynti piti ruuvata tosi hoikalle, muuten menee välialueella sikajurriin, wot on kyllä suht alueella. Tähänkin on kuulemma niksit olemassa.
     
  13. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Tässä on kohtuu hyvä artikkeli tuosta BBF: potentiaalista. Tehot on tietysti amerikanhorsepoweria, mutta ei silti huono vaihtoehto ole.

    http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... ewall.html
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    stanu hlömallin lohkot menevät vakiosta 4,360 porauksesta poikkeuksetta 0,080 ylikokoon ja yli. Selvää on, että mitä lähemmäksi mennään 4,500 niin ultraäänitarkastus ei olisi pahitteeksi. Kaikki lohkot eiväät tuohon kykene. Orggis boss 429 lohkot menevät poikkeuksetta yli 4,500, mutta niitä ei kiiku joka oksalla. Alkupään lohkot ovat paksuinta valultaan ja sylintereiltään, mutta taas esim. '79 etiäpäin lohkojen sylinterit ovat 0,200" pitempiä alapäästään mitä alkupään vehkeet,eli ovat oikein otollisia pitkäiskuisille kampuroille eli tukevat mäntää paremmin alakuolossa. Tukevia lohkoja nekin. Normi 2-pulttinen alakerta kestää huoletta 800hv asti ilman betonointeja tai ryhtirautoja.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Fordin 385 on kyllä jostain syystä yks meidän maamme aliarvosteuimpia aihioita pervomanssi käyttöön.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai sitten aliarvostetuin on Olds DX :rotfl: .
    Mulla on tollanen kyhäelmä rakenteilla. 425 aksilalla saa dieselin lohkosta irti kestävän 454 koneen mutta ite ajattelin sen ihan kiusalla tehdä 440 kokoon :poff: .
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Oldsin motin osasaatavuus vaan on kehno kilpailijoihin verrattuna, ja valitettavasti tehopotentiaali myös. Mut tietty tollaseen katuvääntömottiin menee ku väärä raha.
     
  18. Fastback

    Fastback Gearhead

    Juu. Pervormanssi käytöllä jos tarkoitetaan drag racea niin erityisen voimakas kyllä. Ehkä tähänkin on selityksenä, se ettei 385-sarjalle ole ollut aina hyviä kansia saatavilla tai imusarjojakaan, kuin vasta viime vuosikymmeninä. Valmistumäärät ovat olleet myös pieniä johonkin 454 cid nähden. Alkuperäisiä 429 CJ/SCJ moottoreita ei tehtailtu kuin 1970-1971 joten niiden saatavuus ei ole ikinä ollut järin hyvä täällä pohjolassa. Yksi tuttu kiihdytysautoilija Uuraisilta vuosien takaa sanoi jo näin "letukan kanssa kaikki on helppoa, kaikkea on ja kaikkea on kokeiltu, Ford äijiä hän arvostaa kun heidän pitää tietää mitä tekee". Tämä mies ajoi kisaa GM isolohkoilla, miähän mopoilin silloin vielä 289 cid "voimin".

    Tällä hetkellä 385-sarjan tilanne on oikeinkin hyvä, kansia on kaikkeen käyttöön ja hinnat ovat sopivia. Esim. uudet SCJ kannet 1690 USD, näitä vastaavia täydellisiä kansia möis US-parts hydraulilaahurikärsän jousin hintaan 1690 €. Uudet out of the box 340 cfm imupuoleltaan, eli jollain lailla passelit katukannet.

    Palotilta 72 cc '68-'71 kansissa on tainnut jäädä mainitsematta, flattop männillä saadaan siis varsin asiallisia ruttuja. Aftermarket kannet pääosin 72cc-75cc. On myös 75cc-85cc, uudemmat saastekannet ovat sitten isoilla palotiloille 88cc-95cc, pienihän sekin vielä on tosin, mutta BBF kanneksi isopalotilainen. Rotating assemblyjä alkaa olemaan joka lähtöön. Eikä tartte maksaa ford lisää veiveistä, koska lähes kaikki aftermarket kampurat käyttävät BBC veivejä, mitoissa 6,605-6,700-6,800. Kampuraa löytyy 3,590" (vakio 429), 3,850" (vakio 460), 4,140", 4,300, 4,500.

    Vielä näistä kotimaisista 385-sarjalaisista, niin minä en tiedä kuin juurikin kaksi all out kisakonetta mainittuna Niemensivu & Nakkila ajoilta. Muuten koneet ovat enempi tai vähempi katukoneita tehohaarukkaa löytyy näistä 860-550 hv kohtuudella. Esim. tuo 860hv motti on todella hyvillä kalikoilla kasattu, käyttötarkoitus rajoitti tehot tuohon, vastaavilla osilla erinäköisellä nokka-akselilla ja kaasarilla olisi tuotto nostettavissa +1000 hv. Sijoituskoppa on drag racen sijasta enempi "wash'n'go".

    Pulling puolellahan on sitten tuplaturbottuja bbf motteja, joista toinen ainakin puhaltaa +2000hv lukuja tauluun. Muistaks mää ny oikein, mutta oliko siinä Orimattilan Granadassa peräti 750 cid motti vai oliks se kaasari cfm? :rotfl:
     
  19. f-85

    f-85 Gearhead

    Vaatimaton tuo oldsin osa tarjonta on, vaikkakin jo parantumaan päin.
    Reiluja viissatasia noista isolohkoista on tehty, oma on 488 ja kait se ahdettuna johki jaksaa mennä.
     
  20. C-barge

    C-barge Gearhead

    EX- Suomalaisen Paulin motin ainakin ite lukisin noihin potentiaalisten fordien sarjaan. Voi olla et Fordista tekee vaikkapa mopsiin verrattuna "vaikeen" noi lukuisat eri versiot. Mopsin 440 on vaikkapa siinä mielessä hyvä lähtökohta, et ei tarvi kytätä mitään tiettyjä kansivaluja tai lohkoja kun kaikki on samaa (paskaa). Mopsin ongelma isompia tehoja taovitellessa on kannet, kanavaikkuna on luokkaa pikkulohkoletukka, mut siihen löytyy toki lääkkeitä ja noiden "hyötysuhde", eli tehon tuotto virtauksiin suhtetuettuna on todella hyvä. Mut erityisesti iso tilavuuksinen motti vaatii myös hyvää ja isoakin kantta, muuten ne tuppaa olee vaan vähän nuhasia. Oikee kanavakoko tuottaa sitte hyvää läpi koko alueen, mut tossakin asiassa ahneella tulee olemaan hiukka ulosteinen loppu. Nokalla ja rutulla voi tietty sit erinäisiä pikku puutteita kompensoida.
     

Kerro tästä muillekin!