Kerrankin onnistunut viritys...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 4.7.2013.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    ...tai itse asiassa säätö.

    Potilaana oli pääkaupunkiseudulla rakennettu Corvette C5 automaatti, johon oli vaihdettu hieman vakiota reippaampi nokka (XR269, 114 LSA ja 0.525 nostoa) ja keskipakoahdinsarja. Säädöt ilmeisesti ahdinsatsin valmistajalta. Noilla eväillä moottorista irtosi reilu 500 heppaa kampiakselilta.

    Omistaja pyysi nimimerkkiäni säätämään autoa ja kun kysyin mikä siinä on vikana, ilmeni että muuten ei mikään, mutta kaasua nostettaessa moottori alkaa nykimään. No sepäs kurjaa. Lupasin paneutua asiaan ja poikkesinkin äskettäin omistajan luona.

    Luin ensin autosta nykyiset säädöt ja ne näytti muuten ihan hyviltä, paitsi että suuttimien epälineaarisuus oli mallinnettu päin persettä. Lisäksi tyhjäkäynti oli jätetty vakioksi, tosin ei minua olisi haitannut pieni epävakaus, kun moottorissa ei kuitenkaan ilmennyt sammuilutaipumusta.

    Päätimme sitten lähteä koeajolle ja otin samalla lokia. Kuvassa alla ajetaan reilua 80 kilsan nopeutta ja kuvan vasemman puoliskon loppuosassa kaasupoljin on nostettu kokonaan ylös. Seos eli vihreä käppyrä keskellä alkaa heilumaan rajusti. Moottorin kierrokset alkavat myös vispaamaan (punainen käyrä, huomaa että tässä kierrosten skaala on 1000...3000 rpm jotta heiluminen näkyy paremmin). Silti MAF ja MAP ovat hyvinkin stabiileja. Sytkäennakko heiluu vähän:

    [​IMG]

    Nykiminen oli helposti toistettavissa, mikä on hyvä asia kun vikaa etsitään.

    Palasimme tukikohtaan ja muutin suuttimien parametrit oikeiksi. Nostin samalla tyhjäkäynnin tavoitekierrokset 750:een. Ja sit vaan kokeilemaan.

    Nykiminen oli tiessään ja moottori kävi tyhjäkäyntiä kuin vakiomoottori.

    Olin varsin tyytyväinen. Mutta vielä tyytyväsemmäksi tulin, kun omistaja kertoi tänään, että keskikulutus oli laskenut 11.7 litrasta 8.7 litraan!

    Aika jännä miten paljon suuttimen epälineaarisuuden mallintaminen vaikuttaa kulutukseen. Laajakaistamittarikin rauhoittui aika paljon aiemmasta; tällä on toki suora syy-yhteys tuohon mallinnukseen.

    Helposti juolahtaa mieleen, miksi suutindataa ei oltu laitettu heti aluksi paikalleen. Yksinkertainen selitys on se, että sitä ei ole ollut aina tarjolla, vasta pari-kolme vuotta. Toinen syy on se, että sillä ei ole täyskaasutehoihin vaikutusta. Kolmas syy on se, että sitä ei voi googlata, vaan se pitää ostaa. Siis omal rahal. No, kun sen on kerran ostanut, niin tilanne on toinen.
     
  2. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    Missä kaupassa noita suutinparametrejä myydään?

    Mulla on harrasteautossa jälkiasennusruiskut ja sen säätösoftassa on valikko jossa on pitkä listaus suuttimia, mm. Siemens Deka 788cc, jotka itsellä on käytössä. Jos ruiskun valmistaja "tuntee" nuo suuttimet niin tuleeko nuo suutinparametrit automaattisesti kohdalleen?
     
  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jokaisella boksivalmistajalla on oma tapansa mallintaa suuttimia. GM tekee asiat eri lailla kuin vaikkapa Ford. Käsittääkseni Fordin bokseihin datan saa Ford Motorsportilta niihin suuttimiin mitä ko. lafka myy. GM:n bokseihin datan saa tilaamalla aihetta käsittelevän DVD:n Summit Racingilta. Ja todellakin on niin, että Fordin dataformaatti ei kelpaa GM:lle ja sama toisinpäin. Lisäksi läheskään kaikkiin suuttimiin ei ole tarjolla dataa, vaikka myyjät toisin väittäisivätkin.

    Aftermarket-ruiskuja en tunne. Veikkaisin, että niissä on ainakin osittain samoja toiminnallisuuksia. Mut budjetit on tietysti eri luokkaa jollain GM:llä mallintaa ja tehdä noita asioita; toki vaatimuksiakin moottorinohjaukselle paljon enemmän (saasteasiat jne.).
     

Kerro tästä muillekin!