Kertokaa fiksulle nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Karpov, 10.12.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Senverran kyttäsin jenkkipuolta että esim s10 blazeriin tuli 1999 nelikko mitä voi pitää kokoajan päällä, exploreriin 1995 ja jeepissä oli saatavissa vastaava quadra track grand cherokeessa 1992 tienoolta.

    Muuten oli ns jäykkiä mitä ei suositella asvaltilla tms käyttöön. Trailblazerista en tiedä.
     
  2. an300

    an300 3rd gear

    Trailblazer toimii kivasti lumikelillä... Kääntökytkimestä awd: toimii tarvittaessa. 4HI toimii keskitasauspyörästö lukittuna kiinteäksi. Ei asvalttimutkatielle! 4Lo voi vetäistä veneen jäistä luiskaa pitkin pois, tai vaikka parkkeerata lumikinoksen päälle! Sitten noissa yleensä on vielä g80 optiolla lukkiutuva taka-akseli. Näillä voi sitten käydä vetelemässä hondamiehiä ja synkroukkoja pois lumisen metsäautotien päästä, kun niiden 4-veto kytkimien nesteet on lämmenneet tarpeeksi, ja auton kulku on stopannut....
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli awd päällä voi tollakin päästää kelillä kun kelillä ja neliveto tulee peliin jos tarvii?
     
  4. an300

    an300 3rd gear

    Kyllä. Esim. Saabin 9-7 x, (mikä on käytännössä ihan sama auto!) on vain tuo Awd. Siinä ei ole erillistä kytkintä takavedolle ja keskitasauspyörästön lukolle. En tiedä kannattaako kuitenkaan käyttää awd-asentoa, jos joku pyörä sutii koko ajan, esim. syvässä lumessa. Sitä varten on tuo 4HI.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu! Tollanenhan on peruskäyttöön kaikista paras kun voi pitää päällä vaikka keli vaihtelis, mutta sitten pahempaan keliin saa parempaa vetoa päälle vielä.
     
  6. g-series

    g-series 1st gear

    no perhana tuo trailblazerhan vaikuttaa sitten ultimaattiselta talviautolta ja tekniikan osalta kaiketi ihan pätevä käyttikseksi
     
  7. an300

    an300 3rd gear

    On se kyllä ihan kiva peli...
     
    chevytb02 tykkää tästä.
  8. J.J.

    J.J. Gearhead

    Itellä ollut -70 luvun jeepissä samaa systeemiä ja niin on myös nykyisessä -76 plymouthissa. Keskilukko päälle ja takana on lukko ja edessä paineilmalukko, ei jää ekaan kinkareeseen kiinni. Vanhanliiton citymaasturi.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli siis nelikolla voi jurruttaa huolletta myös kuivalla asvaltilla?
     
  10. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Trailblazerin 4 veto ei paljon kelistä välitä, toimii kuin unelma 50/50 veto suhteella. Pääsee pahemmistakin paikoista mitä epäilen foresterista.
     
  11. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Kattele ruotsin puolelta Blocket. se n. 2000€ irtoo sieltä ja verot noin 1800€. Paljon hauskaa vähällä rahalla.
    Mulla olis haynesin korjausopas trailblazeriin jos jotain kiinnostaa yv:llä voi kysellä.
     
  12. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Juu ei
     
  13. an300

    an300 3rd gear

  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Viittasin tohon jeeppiin, oliko tää trailblazeriin?
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    XJ-Cherokeessa on myös aina ollut tarjolla Selec-Trac, missä on keskitasauspyörästö jonka saa tarvittaessa lukittua (dieseleissä ja neljäpyttyisissä on jäykkä neliveto,mutta niitä ei lasketa).

    Joku mainitsi Foresterin vaihtoehtona jenkkimaasturille, itse valitsisin sellaisen kun en maastossa ajele enkä mitään hinaile. Viisi vuotta ajelin 4.0 Cherokeella ja sitä ennen viisi vuotta Suzuki Jimnyllä. Tuollaista työkalumaasturia en enää huoli, aika epämiellyttäviä maantieajoon.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikai jenkkimaasturi ikinä ole työkalumainen ollut? Varsinkin mitä uudempaan mennään.


    Japsit toki osaa tehdä sellaisen.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Blazeri kulkee lumessa ihan ok. 35" renkaat oli tossa vaiheessa alla. [​IMG]
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Jep. Ei sitä turhaan kannata kuivalla pinnalla nelivetoa käyttää trailblazerissakaan vaikka se on sellaseksi suunniteltukkin. Itse käytin a4wd:tä kun aamut oli nollan kintaalla ja kun ekan kerran sutas nii 4hi päälle jonka voi kytkeä vauhdissa ja aina oli sinut kelin kanssa.
    Toivottavasti selvensi kyssäriasi.
     
    rane58 tykkää tästä.
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    En tiiä mut joku wagoneer on jo mun mittapuulla työkalumainen.....varsinki manuaalilla ilman varusteita.

    Menee vähän ohi mut amerikkalaisia lava autoja saa työkalumaisia vieläkin, saako maastureita?
     
  20. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Kaiken turhan voi aina purkaa pois ja myydä eteenpäin.
     

Kerro tästä muillekin!