Kertokeehan 4-link tuennasta lissee...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja HI-Octane^^, 2.3.2008.

  1. HI-Octane^^

    HI-Octane^^ 1st gear

    Moro! Esim minkälainen rakentoo ja onko kannattava tehdä katu autoon? :odroll: Ja mistä sellainen järkihintainen aihio taka-akseli? Kaikkee asiaan liittyvää tietoa vaan tänne :wink:
     
  2. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    lainaan hieman topikkia
    on samanlaiset suunnitelmat tehdä 4-linkki c-body mopariin,
    joten vinkit tervetulleita.
    ja kuvat kertovat enemmän kun tuhat neuvoa.

    kannattavuudesta en niin tiedä ,mutta eikai niistä haittaakaan ole :wink:

    alkuperäinen jousityyppi tulee kuitenkin säilyttää, eli mun tapauksessa jätän norran keikkumaan paikalleen katsastusmiestä varten.
     
  3. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jaahas sälleillä on sitten joko yli tuhat heppaset koneet tai tekemisen puutetta kun suunnitellaan taas jotain turhia race höpötyksiä kadulle? :eek:
    Lehtijousilla tai "taunus"linkeillä pääsee taatusti riittävän lujaa kadulla.
     
  4. onko siitä jotain iloa, että se takatuenta on täys paska ?

    Kyllä nelilinkki on bueno ajettavuuden ja vetopidon kannalta kun sen säätää ees hehtaarilleen. Lehtijousista ei kyllä voi sanoa yhtään mitään hyvää, muutakuin, että se on vissiin ollut helppo ratkaisu tehtaalle. Sopii lantakärryyn.

    Summitin luettelossa oli näpsäkän näköisiä linkkisettejä chassis osastolla. Pätevän näköinen ratkaisu, jos ottaa vielä coiloverit kyytiin viereiseltä sivulta.
     
  5. cam68

    cam68 1st gear

    miksi siun pitää alkuperäinen jousitus tyyppi säilyttää?? ei sitä tarttee nykyään säilyttää jousitus tyypin saa muuttaa esim. lehdistä -->coilover tyyppiseksi ei katsastus setä siitä nykyään suutu ja jos suuttuu niin sanot soo soo :D
    ps. jotain jousituksen osia et tosin saa itse valmistaa jos esim. nelilinkkiä teet mutta siinäkin on varmasti joku porsaan mentävä reikä jos hommaa lujuuslaskelmia ynm.. :-?
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Nelilinkki ei ole mikään oikotie onneen, valiant65 sen sanoo, että vakiojousituksellakin mennään kovaa kun paikat on kunnossa. Millaista nelilinkkiä olet ajatellut? Niitäkin on triangular ja paraller, triangular touring tyyliseen ajeluun ja paraller enempi drag touhuun.
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Sun pitäis varmaan kääntää toi savoksi kun tuntuu kyseliä osaavan vain sitä-ainakin kirjoitetun perusteella.. :odroll:
     
  8. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    Valiant 65:lle Ford Fairmont STW -78 LS1?????? onkohan kaverilla ollu tekemisenpuute kun on foordiin laittanu LS1:n oishan se tehottomammallakin kulkenut :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    eli se siitä.
     
  9. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Suosittelen hankkimaan jonkun hyvän kirjan aiheesta, esim. Dave Morganin kirjoittaman Door Slammers: The Chassis Book. Sieltä ajatuksen kanssa lueskelemaan.

    Toinen hyvä hankinta on tietokoneelle ohjelma:
    http://www.performancetrends.com/4link.htm
    Tällä pääsee kokeilemaan helposti oikeat linkkien paikat.

    Ja viimeiseksi kannattaa kysellä vaikkapa lainaksi vaa'at, joilla saa auton kulmapainot kohdalleen. Näillä eväillä eteenpäin!
     
  10. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Ei ku mulla on nykyään ajan puute. :-?
     
  11. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    tässätapauksessa olis ns normaali nelilinkki kyseessä kun naapuritallilla jää osia sopivasti yli, ja syy on siis siinä että saapi hieman tilaa pakoputkille vallankin jos sen norrankin saa poistaa,

    jota muistelinkin lukeneeni ja soitin katsurille joka tarkisti asian
    ja tarkisti ilmeisesti väärin :mad:
    ja sitten tarkoitus hoitaa jousitus ilmapusseilla.

    supergas linkitti jollekin avaruustiede sivulle , jotenka onko se niin tarkka homma jos ei hae huippuaikaa varttimaililla?? :oops:

    jos vaklaa mittoja kaverin 69 coronetista tai omasta valiantista, vetää niistä johtopäätökset ja tekee jotain siltä väliltä
    :eek:

    ja kuten alussa sanoin kannattavuus tässä projektissa on kadonnut jo silloin kun äiti lainasi rahhaa että sain ostettua auton :rotfl: ( vuonna 95 :oops: )
     
  12. teesus

    teesus 1st gear

    tein omaan rodi projektiini aulikselta tilatusta nelilinkki setistä taka-akselin tuennan. tuli asiallinen ja ei tarvinnut hirveästi vaivaa nähdä kun osat oli bolt on. otin myös coil overit taakse samalla. tuolla setillä pärjää kadulla varsin hyvin ei varmasti tarvitse muuta. tangot ja kiinnitys kamat ovat järeää tavaraa luulisi kestävän hyvin katuautojen tehoja.
     
  13. Tietty panhard-tanko tai watts linkki tarttee myös tehdä kun tuohon rupeaa.

    Eikö ilmapussimeininki ole enempi raskaankaluston hommia ?
     
  14. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    eiks c-body oo raskasta kalustoa :rotfl: :rotfl:
    ilmapusseilla saa auton kulkemaan aika matalalla ilman hiekkasäkkejä takaloosterissa :lol:
    saa akvaarionkin näyttämään hieman matalammalta jonkun mielestä jopa ihan siedettävältä :lol:
     
  15. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei tarvitse jos tekee triangular-tyyppisen. Ts. ylemmät varret ovat kiinni keskellä akselia banjon päällä, ja leviävät runkoa kohden, ylhäältä katsottuna muodostavat kolmion.
     
  16. Custom1

    Custom1 1st gear

    Voiko 4-linkkien runkoon tulevat etukiinnikkeet hitsata ns. tulppahitsauksena vai pitääkö hitsaus saumojen olla konkreettiseti näkyvillä?
     
  17. HI-Octane^^

    HI-Octane^^ 1st gear

    Silloin kun savolainen avaa suunsa niin vastuu siirtyy kuuntelialle :D
    No ei tosiaan kun toi intti painaa päälle :D Ja käytännössä ihan mielenkiinnosta ja onko käytännöllinen liikenteessä ym... Kun tossa consulissa on toi erillisjousitettu taka-akseli... vaikka luulis että se ois hyvä vaihtoehto ratkaisuksi, mutta se ei oo mukavaa kun renkaitten sisäsyrjät häipyy ennen aikojaan...(spax:sin alusta sarja...) ja ei tuo ole kovin hyvä mutka ajossa muljuaa aika paljon, (puslat ym uusittu...) Mutta todenäköisesti johtuu liian notkeasta kiinnityksistä... ja mieluummin sitä vapaa viikonloput pajassa assuu kuin baarissa paskat housussa :D
     
  18. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    mites tuo taka-akselin pinionikulma?
    mitä sen pitäs olla nelilinkeillä varustetussa vehkeessä (mopar).

    eli on hommat siinä vaiheessa et pitäs tikata nelilinkin raudat perään kiinni ja perä oikeeseen asentoon?

    lehtijousillahan suositukset on jotain 3-8 astetta riippuen vähä painosta ja tehoista ja pidosta ym... :-?
     
  19. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Onko ton orkkis triangularin vaihto parallelliin iso harppaus drag touhuissa?

    Autohan on '79 Olds Delta 88 4d Royale.

    Viime kautena mentiin 462 cid BBO 405 hp 1500+ kg ajopainolla 12,39.
     
  20. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Millaiset rajoitukset tolla Demoversiolla on?
     

Kerro tästä muillekin!