Kevyt race akku, ja halavalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Iiro, 16.1.2024.

  1. Iiro

    Iiro Gearhead

    Ameriikan pojat myyvät kalliilla tuollaisia kevyitä ja pieniä litium race-akkuja, mutta niitä saa "edullisesti" kotimaastakin, mutta nuo eivät ole autokäyttöön tarkoitettuja. Toisaalta, miksi veneakku ei toimisi autossa?
    Onko kenelläkään kokemusta mistään näistä, kiinnostais kyllä jos sais 60Ah vastaavan akun (eli 30+ Ah litium) muutamalla satasella ja joka painaa alle 5kg.
    Näihinhän voisi tarvittaessa laittaa tuollaisen autohifi 1F kondensaattorin kaveriksi antamaan starttiboostia, jos haluaa...

    Niin ja 4-moottoria pitäis starttailla, ettei ole "50kg verran pyöriviä romuja" starttia kiusaamassa :)

    Vene:
    https://www.ruoto.fi/fi/veneily/max...h-lifepo4-litiumakku/p/2710202121/1511202310/

    "Vapaa-aika":
    https://www.motonet.fi/tuote/relion-rb52-4sc-lifepo4-lithium-akku-52ah-128v?product=90-01529
    https://www.akku-assa.fi/product/1987/topband-tb1240f-litiumakku-128v-40ah-p194xl132xk170
    https://www.suomenakut.fi/akut-ja-p...0ah-166x175x125-lifepo4-li-ion-384wh/p/78346/
     
  2. Iiro

    Iiro Gearhead

    Taitaa suurin osa Tesloista, ja monet muutkin olla noita LFP (litium-rauta-fosfaatti) akkuja, joten ihan turvallisiahan ne ovat.....
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Veneliikkeen akut olivat hyviä sähköisen pienen apumoottorin pyöritykseen. Se viestii sitä ettei ne ole ihan yhtä hyviä starttimoottorin kanssa. Jos polttaa autonsa Motonetin akulla on helpompi mennä pyytämään myötätuntoa. Huimimmathan laittaa noita jopa moottoripyöriin. Siinä se tilanne kehittyykin eri lailla kun jalkovälissä syttyy täydessä laukassa palo.

    Ja ne kuulemma on joutuisia tyhjenemään ittekseen noi starttiakut (moottoripyörissä) joten se muuttuu vähän niin kuin sähkötöpseliajoneuvon suuntaa moisella.
     
  4. Siinä voi aika nopeasti Henry the Greatista tulla pelkkä Henry..
     
  5. Pertura

    Pertura Gearhead

    Li-ion -akkua en minäkään laittaisi autoon tai mopoon, ne kun vaativat lataamiseen melkoisesti ohjausta. Sen sijaan nuo LiFePo4-akut ovat ihan ajoneuvokäyttöön sellaisenaan sopivia, eli kiinni ja ajoa. Ulkoiselle laturille niillä on jotain vaatimuksia, mutta auton omalla laturilla latautuvat ilman pelkoa ongelmista. Itsepurkautuminen life-akulla on vähäistä, eli eivät tyhjene itsekseen.

    Lämpötilalle nuo life-akut ovat kranttuja, kylmässä virranantokyky heikkenee oleellisesti. Virtaa alkaa saamaan ulos kun akku lämpenee, eli peräkkäisillä starttausyrityksillä parantavat juoksuaan koko ajan. Ongelmia alkaa ilmenemään lähempänä nollaa, eli kesäkäytössä olevalla autolla ei tarvitse tuosta kylmyydestä niin murehtia.

    Vähän heikonlainen noissa vene- tai vapaa-ajan akuissa on vaan tuo starttivirta. Ruodon myymä patteri näyttäisi antavan 300A hetkellistä virtaa, eli kyllä sillä jo jonkin riisipaahtimen käyntiin vispaa, mutta ei sillä kuuhun mennä. Tuon päälle pääsisi jo parilla prätkän AGM-patterilla, joilla hintakin jäisi edullisemmaksi. Esimerkiksi pari tämmöistä https://www.motonet.fi/tuote/yuasa-mp-akku-12v-10ah-ytx12-bs?product=90-0337 rinnan, niin olisi jo enemmän kääntöä, hinta halvempi, ja painokin taitaisi jäädä pienemmäksi.
     
  6. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

  7. Tunnel Ram

    Tunnel Ram 3rd gear

    Autossa ei kokemusta lifepo akusta mutta harrikassa tuli kokeiltua 2kpl exide merkkisiä. Muuta hyvää sanottavaa niistä ei jäänyt kun että olivat todella kevyitä.
    Akku per kesä kesti. Ensimmäinen hajosi todennäköisesti kun pyörän laturi ei ladannut ja meni akku tyhjäksi, sen jälkeen ei ottanut enää latausta vastaan. Seuraavana kesänä vielä tuli kokeiltua mutta sekin kokeilu jäi lyhyeksi ja varmuutta ei ollut tällä kertaa miksi menetti tehonsa.

    Jos lataa ulkoisella laturilla vaati oman lifepo akuille tarvittavan laturin.
    Kallis hinta, samaan rahaan saa kaksi agm akkua.
     
  8. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Mulla on kanssa samanlaisia kokemuksia lipoakuista prätkässä. Pari akkua menny mykäksi normikäytössä. Toinen kypsyi ennenkuin pääsi edes tosi toimiin. Ostin hyvissä ajoin akun että sai tehtyä sopivan kokoisen akkutelineen, mopon valmistuminen kesti vähän toista vuotta niin oli sitten kypsä ettei sillä mitään tehny siinä vaiheessa kun olis pitäny päästä ajamaan. Motonetin vihree lipo oli eka ja exide oli toinen. Tutulla kans meni paskaksi lipoakku hyllyssä
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei liity litiumakkuun just mitenkään, mutta mulla on harrasteautossa Bilteman 45A tosi pieni kokoinen ja euroissa suunnilleen samanhintainen perinneakku, joka on jaksanut jo puoli tusinaa vuotta kesät ja joskus talvellakin. Kun on joskus ollut joku härö ja on veivauttanut pidempään, niin ei kuole siinäkään hommassa. Painoa on 11,5 kg Bilteman sivujen mukaan. 225 ja 170 kutosia oon sillä pyöritellyt nk tehostartin kautta.
     
    Iiro tykkää tästä.
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Siinä onkin varmaan että se pieni akku pysyy hyvin täydessä latauksessa ja ehtii latautua täyteen lyhyemmässäkin ajossa, varsinkin jos laturi on tehokas.

    Huonoin vaihtoehto on iso akku ja pieni laturi + paljon käynnistyksiä...akku kuolee jatkuvaan alivarukseen.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Aiheeseen tuli tutustuttua nuoruusvuosina. Valiant/Dart orkkislaturi oli noin 26A ja kuten asiaan vihkiytyneet tietävät, ei pysty pitämään 14 voltin tienoilla olevaa latausjännitettä automaattivaihteisella kutosella liikennevaloissa tyhjäkäynnillä H4:t kytkettyinä. Akku purkautuu/jää ajon jälkeen entistä tyhjemmäksi. Tuolloin ratkaisuni oli tehdä lataussäädin, joka laittoi ajon ensikilometreillä varsinkin pakkaskeleillä (lämpötilakompensointi överiksi) noin 16 volttia matkaan.

    Akun avattavilla korkeilla oli tarkoitus. Vettä piti lisätä yhtä lailla kuin moottoriöljyä.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onhan noita litiumakkuja paljonkin. Karvanaamarimessuilla matkailuautoihin niitä tarjottiin melko paljon hupiakuiksi aurinkokennoviritelmän kanssa.
    Kyllä niistä ainakin oli ilmoitettu ihan ok starttivirratkin.
    Ja joku 70ah lyijyakun kokoinen litium on huomattavasti kevyempi.
     
    Iiro tykkää tästä.
  14. Iiro

    Iiro Gearhead

    Kiitoksia hyvistä vastauksista, AGM on ollut kiikarissa, mutta sitten hairahduin tuonne kevyiden akkujen maailmaan... no täytyy pohtia, kallis ja lyhytikäinen akku on (ainakin lompakolle) pahin yhdistelmä
     
  15. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Ei nuo agm akutkaan mitään häävejä ole. Itellä pari kuollu ilman syytä, normi akut kestäny parhaiten
     
  16. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Tavallinen hyvälaatuinen akku kestää nykyään uskomattoman hyvin. Edellisen auton (VW) alkuperäinen akku oli autosta luopuessa 10 v ja 440 000 km jälkeen huollon mittauksissa vielä täysin toleransseissa.
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo on aika yleinen ilmiö että ne alkuperäisasennuksena olevat akut kestää todella pitkään, ei taida kaupasta saada yhtä laadukkaita.
    Sama pätee moniin muihinkin osiin, että alkuperäiset varaosatkaan eivät vastaa laadultaan alkuperäisasennuksena olevien laatua.

    Hieman erikoinen poikkeus on ainakin joidenkin merkkien alkuperäisissä renkaissa, niissä on vähemmän pintaa kuin samoissa kaupasta ostetuissa! Asian oli kertonut myyjäliikkeen edustaja, kun alkuperäisrenkaiden lyhyttä kestoikää oli ihmetelty.
     
    kerkko tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei liity autoihin, mutta muuhun tekniikkaan. Kerran mulla oli tutkimuksessa ongelma ”kestää vuoden asennuksesta, mutta hajoaa korjattuna 3 kk välein”. Olipa selvitettävä. Osia tuli sieltä ja täältä ja varaosat tuolta. Osissa ei luonnollisesti ollut mitään erä- tai valmistusaika/-paikka merkintöjä.

    Eli noin voi olla!
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Jos kulutus on suurempaa kuin laturin tuotto, niin tyhjenee se pikkuakkukin.
     

Kerro tästä muillekin!