Kierteiden porausreijät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Timmo, 12.1.2009.

  1. Timmo

    Timmo 1st gear

    Olisiko jollakin sitä taulukkoa, josta selviää eri kierretapeilla tarvittavat porien koot?
     
  2. Piru

    Piru 1st gear

  3. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  4. rt68

    rt68 1st gear

    Ja jos ei ole taulukkoa käsillä niin hyvä nyrkkisääntö on: kierteen alkureikä=nimellismitta-nousu eli esim. M10 kierteellä 10mm-1,5mm=8,5mm ja tuumaisilla muutetaan vaan tuumamitat milleiksi ja lasketaan samalla kaavalla.
     
  5. ajomies

    ajomies Gearhead

    mauseristahan nuo löytyy
     
  6. SuperGas

    SuperGas Gearhead

  7. mke77

    mke77 Gearhead

    en katsonu linkkejä ... mut nyrkkisääntönä käyttää alumiinin ja messingin/muilla pehmeänpiä koneistaessa kannattaa "hiukan" isompaa reikää...

    ja tietty jos "tihumpi" kierteisiä kuin M-luokan jengat!!
     
  8. iji-69

    iji-69 1st gear

    Näin se menee juu, poran koko =nimellishalkaisija - kierteen nousu, sama pätee hienokierteissä.
    Alumiinia poratessa voi käyttää tenua leikkuunesteenä ja messingillä pora pitäisi teroittaa hieman "betoniporan" tapaan ettei haukkaa
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kiitän.

    Onko jollain pylväsporakoneelle suosittelunopeuksia eri porille?

    (En vielä selannut linkkejä, oliko siellä)
     
  10. JesseX

    JesseX 1st gear

    kierrosnopeuksien laskentaan on olemassa kans hyvä "nyrkkisääntö". Kun poraa tai sorvaa pikateräs poralla/terällä jakaa vaan 6000 poran (tai sorvattavan kappaleen) halkaisijalla. Esim. 10mm terälle sopiva kierrosnopeus on 600 (6000/10=600). Kovametalli terillä sorvattaessa saa kierrosnopeuden jakamalla 30000 kappaleen halkaisijalla. Olikohan tuo nyt tarpeeksi epäselvästi sanottu :lol:
     
  11. mke77

    mke77 Gearhead

    ja sit "hiukan lisää"kierroksia taas kun poraa/sorvaa niitä "pehmeitä materiaaleja, pois lukien tietyst muovi/puu/pakeliitti/yms.
     
  12. JesseX

    JesseX 1st gear

    Itelläki jäi mainitsematta tosiaan että tuo äskönen kaava on lähinnä teräkselle tarkotettu.
     
  13. iji-69

    iji-69 1st gear

    Juuh, pikaterässorvausta vaan on meilläkin hyvin harvoin, joitakin uria ja muotoja manuaalisorvilla tehdään.
    Pylväsporakoneella 5 mm max rpm 1400
    6.8 ......... 1000
    8.5 ........ 800
    10.2 ....... 700
    14 ....... 500
    Noilla pääsee aika hyvin alkuun eikä terät sula, jos on jäähdytysnestettä.
    Mielummin silti hieman vähemmän kierroksia kuin enemmän..
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Jep,mut harvalla on vaan mauseria ja noissa muissa ei kaikissa ole taulokkoa.
     
  15. Kine

    Kine 3rd gear

    Olettaisin kyllä että jokaisella itseään kunnioittavalla kyhäilijällä on edes jonkinlainen työntömitta. Rullamitalla ei oikein hyvin erota edes 10mm poraa 11 millisestä jos niistä on lukemat kuluneett.

    Ei pitäisi olla ainakaan rahasta kiinni.
     
  16. kiima

    kiima 1st gear

    kierrosluku ja lastuamisnopeus

    kierrosluku on helppo laskea tällaisella kaavalla. 318*leikkuunopeus jaettuna kappaleen/terän halkaisijalla.
    Esim kappale 10mm Vc 25m/min. 318*230:10= 796kierr./min

    ja toinen on n=Vc*1000/p*D (kierr./min)
    Eli
    n=kierr./min
    Vc=Lastuamisnopeus
    p=pii (3,14)
    D=poran halkaisija
    Esim. 10millin hss poralle, jolle leikkuunopeutta 25m/min mitä yleensä on tavan teräkselle käytetty. 25*1000/3,14*10=796 kierr./min

    ja leikkuunopeuden laskemisen kaava..
    Vc=n*p*D/1000 (m/min)

    Jotain nyrkkisääntöjä eri aineille messingin leikkuunopeus kaksinkertainen verrattuna rakenneteräkseen esim FE52 ja alumiinille kolminkertainen nopeus.Ruostumattomalle teräkselle vain 25%rakenneteräksen arvoista.
     
  17. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo mietin Motonetin halvempaa pylväsporakonetta, että onko siinä liian kovat kierrokset isoille terille, mutta 6000 jakosäännöllä siinä menee vielä 11 millin terä, ja kun istukka on 13 mm, niin toiminee tarpeeksi tässä hädässä.

    http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=78-9579
     
  18. kiima

    kiima 1st gear

    kyllähän tuolla porraa, ei sitä pakko ole käyttee ohjekirjan mukaisia kierroksia. :wink: Mutta varmaan ois parempi ostaa kerralla pikkasen parempi kone, jos tulee enemmän porailtua ja isommilla terillä.. ei nimittäin ole tosiaankaan tukeva kone tuo :odroll:
     
  19. Timmo

    Timmo 1st gear

    Hainpa ko. kamppeen testailin. On se suht tukeva tuon kokoluokan koneeksi. Sen verran lyhyt runkoputki, että heilumista ei tapahdu. Pitää vielä testailla, löytyykö vääntöä tarpeeksi.
     
  20. -TH-

    -TH- Gearhead

    jos tahot asialliset taulukot esim. tallin seinälle, niin ens kerran kun käyt industrialla tms työkaluja kauppaavassa kaupasa, niin pyydä pari kpl niitä taulukoita, siksi 2kpl että yleensä ne on rintattu molemmin puolin. tokihan ne netistäkin voi ladata,mutta kauppiaatkin niitä jakaa jotta asiakkaat oisivat edes vähän enempi tyytyväisiä, varsinnii kun tarvikkeet maksaa yleensä ihan törkeesti..... huonoa kaupankäyntiä jos teräkauppiaalla ei ole taulukoita jakoon pyydettäessä.
     

Kerro tästä muillekin!