Kiertokangen metsästys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja VesQ, 7.11.2009.

  1. VesQ

    VesQ 1st gear

    Jep.

    Löytyi tollanen isohko Calmo merkkinen paineilmakompura ja se oli hylätty joskus romulavalle. Varmaan 40 vuotta vanha ruotsalainen laitos, V2 ja about 2.2l tilavuus ja kierroksia siinä 1000 pintaan eli imutuotto jotakuinkin 2m3/min. Purin pytyn pois ja hylkäyksen syykin löytyi, toinen kiertokanki alasilmästä poikki. Öljyn vähyys tai öljypumpun rikko käynyt ja kampiakselilta loppunut öljy, toinen kanki poikki ja toisestakin laakeriliuskat entiset. Samalla kampiakselin limppu on lyönyt toisesta männästä helman irti.

    Mäntä olisi vielä käyttökelpoinen mutta kiertokanki pitäisi jostain löytää. Merkkikohtaisia osia ei kuulemma saa ja kompuramaailmassa kuuleman mukaan ei osat kovin helposti passaa eri merkeistä ristiin (varaosa myynnin turvaamista ?) joten jostain muusta laitoksesta pitäisi kampi löytää

    Mittoja olisi
    Pituus reijästä reikään 200mm
    Yläsilmä 28mm liukuvalla tapilla, tappi 25mm
    Alasilmä 54mm, kampuran kaula ~50.3mm
    Leveyttä ei tullut mitattua mutta jotain 20mm luokkaa mahdollisesti

    Toinen vaihtoehto olisi löytää joku kiertokanki joka sopisi kampuraan ja siihen passaava mäntä
    Männän mittoja olisi
    Poraus 125mm (124,95 tms)
    Puristuskorkeus about 70mm
    3 puristusrengasta ja öljyrengas sekä heti tapin alapuolella toinen öljyrengas ja sen alla about 10mm "helmaa"
    Männästä helma katkennut tuon alemman öljyrenkaan kohdalta mutta tuskin haittaa menoa, perus auton tms mäntäkin käy kunhan nyt 2 puristusrengasta ja öljyrengas löytyy

    Kiertokanki voisi olla kohtuudella ehkä vähän lyhyempi, tai sitten pidempi ja siihen sopiva mäntä siten että kangen pituus ja männän pk olisi yhteensä tuo 270mm

    Missä hinnoissa pyörisi esim tuollaisen teettäminen jos sille linjalle lähtee, hintaa varmaan nostaa kun vaan 1kpl, tai 2 jos molemmat uusii. Kummoisia voimia ei tuon varmaan tarvitse kestää kompurakäytössä varsinkin kun tullaan pyörittämään alinopeudella eli jotain 500-700rpm

    Moottorikoneistamolla kävin kyselemässä ja tuntuu että ongelma on tuo kangen pituus, sitten jos jostain kuormaautosta löytyy yhtä pitkä niin ylä ja alasilmä on jo monta kertaa isompia ja muutenkin melko tukevaa tekoa, sama juttu männissä, tuolla halkaisijalla alkaa olla tapit jo 40mm paksuja tms. Arveli että joku vanhempi traktori voisi olla lähellä tai vanhoja pikkukuorkkeja ?

    Netistä kun yrittää tosta kaivaa tietoa niin ainoat maininnat koko laitoksista löytyy jostain vanhoilta ruotsalaisilta huutokauppasivuilta eli kaiketi aika harvinainen löydettävä

    Ideoita kellään, olisiko noissa amerikan Voimamoottoreissa tollasia palikoita

    edit:

    Tuossa pari kuvaa laitoksesta, mittasuhdetta saa hyvin tosta tojotan 1.6l moottorista :D

    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050015.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050016.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050017.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050018.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050019.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050020.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050021.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050022.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050023.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050024.jpg
    http://s161.photobucket.com/albums/t234 ... 050025.jpg
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Alasilmä olisi aika lähellä Chevroletin pikkulohkojen "small journal" -mittoja, eli 2.00" (50.8mm). Sen saisi ehkä sovitettua laakeriliuskoilla oikeaksi.

    Ongelma on kangen pituus; 200mm = 7.87"
    Isolohkoissa aika yleinen virikanki on 6.800", pikkulohkoissa jää kai jonnekin kuuden tuuman pituisiksi.

    Männäntapin koko pikkulohkoissa .927" = 23.55mm, isolohkossa .990" = 25.15mm.

    Ei kai tuo tekemätön paikka ole... Nämä olivat vain omia ideoitani :oops:

    Metsästysonnea!

    edit: Tuli mieleen, jos vaikkapa jossain ammattikoulussa teettäisi sen ehjän mukaan yhden uuden teräskangen. Ei pitäisi amiksille olla ylitsepääsemätön homma...
     
  3. VesQ

    VesQ 1st gear

    Siitä teettämisestä kävi kanssa mielessä että jos jyrsisi tai leikkauttaisi paksusta levystä kangen muotoisen palan, jyrsisi/hioisi reijät, poraisi alapään pulteille reijät ja halkaisisi sen alasilmän, tuskin tollanen suurelle rasitukselle joutuu kuitenkaan niin voisi vaikka kestää. Hommaahan siinä on eli melkeen joku amis tms
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    po-metalli tekee semmosen kangen kysyppä sieltä.
     
  5. limppa

    limppa Gearhead

    kysy veljekset sarvelalta (velsar oy) löytyi minun vanhaan kompuraan osia heidän kautta.
     
  6. VesQ

    VesQ 1st gear

    Velsarilta lupasi soitella kun on etsinyt sopivaa mutta ei ole kuulunut vielä, PO-metalliin soittelin ja muuten olisi saanut mutta heilläkin muodostui ongelmaksi tuo pituus eli ei jigit/aihiot ole tarpeeksi pitkiä ja joutuisi tekemään uudet ja alkaa tunteja kulumaan eli hintaa olisi tullut varmaan uuden kompuran verran

    Ammattikoulussa kävin aikuiskoulutuspuolella pyörähtämässä ja heillä onnistuisi, aikaa vie mutta ei tässä kiire ole. Siihen 100e paikkeille muodostuisi hinta

    Jos tekee uuden kangen teräksestä niin pitäsikö molemmat teettää samalla, saisi saman painoiset ? Sorvaisiko toisestakin männästä helman pois ?

    Aikaa menee ennenkuin rupeavat tuolla kankea työstämään eli haku on edelleen päällä vaihtoehtoisille ratkaisuille
     
  7. sbf

    sbf Gearhead

    klampsi kanki kourassa lahden kansityöhön kyselee olisko nurkissa mitään vastaavaa.
     
  8. VesQ

    VesQ 1st gear

    Sielä tuli ekana käytyä ja parasta aikaa koneen ääressä lainattua laakeriluetteloa selaten, ajatus oli hioa kampura 50.0mm mittaan etsiä siihen laakeriliuskat jos tekee uuden kangen/kanget vakiomitoilla eli kangen alasilmä 54.0mm

    Vastaavia ei kuulemma tahdo olla ja juuri pituutensa takia harvinaisia
     
  9. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    overdriven hakuun varaosanumerolla: 016055003

    eli seppähän tekee tollasen ihan itse kun mallikin vissiin olis..
     
  10. VesQ

    VesQ 1st gear

    Ei löytynyt od hausta mutta kuukkelista löyty tollanen varikkomopon veivi design by ihan ite :lol:

    Joo ei varmasti kova homma ole itsekkään tehdä, sopiva aihiopalanen on melkeen vaikeampi löytää tai jos löytää niin muotoilu ilman jyrsintä on vähän vastenmielistä, mahtuisi jopa tossa omassa pikkusorvissa pyörimään niin saisi pesätkin tehtyä

    Velsarilta soitteli että ei löydy heiltä
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    minkäs kokoisia kankia on ollut esim RR meteor/merlin moottoreissa? allison? noi siis v12 koneita. ainakin RR:ssa on miehekkään kokoinen veivi.
     
  12. VesQ

    VesQ 1st gear

    Kerkesin jo viedä laakerikirjan pois mutta siinä oli jotain julman kokoisia Allison koneita, noissa isoissa >8l tms koneissa alkaa tosiaan olla pitkiä kankia ja isoja mäntiä mutta männäntapit luokkaa 50mm ja isompia sekä alasilmä jo siellä 100mm yläpuolella

    Sitten kun tollasesta löytyy oikean lainen kanki niin mistäs sellasen sitten saa, ei taida joka purkaamolla olla tollasia mörköjä ja vaikka olisi niin hinta jo romurautana ton kokoselle alakerralle alkaa olla kova ?
     

Kerro tästä muillekin!