Kiertokankien laakerivälykset

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Viki91, 26.5.2020.

  1. Viki91

    Viki91 1st gear

    Kertokaas tietäjät aloittavalle harrastajalle mitä avuksi.

    Elikkäs kysessä Fordin 390. Kampura hiottu koneistamolla vissiin ensimmäiseen alikokoon, 2,428" (61,69mm) näyttyisi olevan aikalailla kaikki kankikaulat. Orkkisvievit myös kunnostettu arp pulteilla.

    0.010 laakeriella kun mittaa (mikroruuvilla ja siihen tarkoitetulla heittokellolla) niin ei saa kuin 0,02mm , tämä aikalailla sama kaikissa veiveissä mitattuna pystysuorassa. Kasva jonkunverran välys kun mittaa enemmän vaakasuoralta. Tämä on käsittääkseni noissa aivan liian vähän?

    Muistan lukeneeni että sopiva performance öljyvälys näissä olisi 0.0025" (0,050-0,060mm). Eipä tässä mitään ihmeellistä koiteta rakentaa, 350-400hp näillä palikoilla ja 6300 max kierroksia.
     
  2. -tl-

    -tl- Gearhead

    En mä mitään tiedä, mutta raamattu sanoo ford 390 kk välys 0.0008-0.0015"
     
  3. Viki91

    Viki91 1st gear

    Nuo samat specsit olen lukenut 60 luvun tehdassuositkuksista. Kyllä varmasti uskaltaa laittaa sen mukaan jos ajelee kuin olisi menossa kirkkoon sunnuntaina perheen kanssa pelkästään mutta mutta :D. Perussääntö vissiin 0.001 kertaa kaulan ympäryys elikkä 0.001x2,428=0,0024".
     
  4. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Tiukka on.
    Cleviten laakerit?
    Aika paljon kuullu viimeaikoina että FE:ssä cleviten lakruilla veivin kaulat tiukkoja.
     
  5. Viki91

    Viki91 1st gear

    Tiukaltahan tuo kuulostaa. Hmm, kyllä
    Clevite CB760P-10.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Mites noi veivit, niihin kun on laitettu uudet pultit uusilla momenteilla, ettei olis muuttanut muotoa?
    Vai onko pesät oikaistu myös?
     
  7. Viki91

    Viki91 1st gear

    Nämä veivit tosiaan ollut muutama vuos sitten jo koneistamolla niin en tarkalleen muista mitä ilmoittivat , mutta kuitista ainakin luettuna 'kiertokangen korjaus HA (sis. Suor. Korj.)' niin luulisi olevan oikaistu..
     
    Mikkis tykkää tästä.
  8. f34

    f34 Gearhead

    Eikös tuo välys kannata mitata välysnauhalla (Plastigauge).
    Tulos on sillon kasattuna.
     
  9. Viki91

    Viki91 1st gear

    Tulihan koitettua silläkin. Pelleilyksi meni kun laakeripukit tiukat, varmaan kun vaihettu arp pultit. Ei oikein millään tahdo pysyä paikoillaan nauha kun kiristää ja kevyestii kumivasaralla kopauttaa pohjaan..
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun vakion ohjearvo on noin tiukka, veivin silmät mitassaan ja akseli koneistettu kirjan mittaan tai jopa toleranssin ylärajoille, on tuloksena tiukka välys.

    Ei taida .010" kokoon saada edes extravälyksellä olevaa laakeria, joten akselista pitäis kiillottaa muutama satku pois, jos haluaa isommat välykset.
     
  11. puna niska

    puna niska 3rd gear

    Enginetechin 0.01 laakerit (joo ei oo luottamusta herättävä merkki mutta toiminee normi katuvessassa)
    Tai sitten veivin alasilmää 3-4 millin sadasosaa koneistamossa isommaksi vai kampuraa "kiillottaen"
     
  12. -tl-

    -tl- Gearhead

    Jos vielä tehdassuosituksia katsotaan niin ford 427 ja 428 on sama kaulan paksuus ja hevosvoimat sun tavoite tasolla niin näihin kk välys on 0.0020-0.0030"
     
    Muokattu: 26.5.2020
    puna niska tykkää tästä.
  13. Viki91

    Viki91 1st gear

    Joo eipäs siinä varmasti muut konstit auta kun tehdä vielä kerran mittaukset että varmasti pitää paikkansa ja kiikuttaa kampura koneistamolle hiomaan sitä siihen 61,65-61,66 että saisi sen muutamat satkut lisää. Eipä uskalla kasata noilla välyksillä kun jo uponnut jonkun verran sitä rahaa koneeseen... :odconfused:
     

Kerro tästä muillekin!