Kiinanlinko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Cocco Bill, 21.3.2024.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Näitähän samanmoisia vissiin saman tehtaankin vehkeitä joka toisessa töllissä eri merkkisinä,tämä puuilosta.
    Hihnanvaihto menossa,se kapeampi 10×660 joka semmonen perinteinen ei hammastettu niinkun laturinhihna mutta ,mutta...
    Minä terävänä ajattelin..kun en muuta motonetista,biltemasta(loppu) enkä puuilokaan(ei mitään varaosia)löydä jotta isken motonetin hammastetun perinnehihnan jota löytyy tuolla mitalla ja kysyn viisaammilta kestääkö semmoinen selkäpuolelta kiristettävässä tarkoituksessa edes kohtuudella vaikka tiedän jotta ei suositella?

    Säätövara on niin lyhyt että mulla oli pikkasen ,ehkä 5cm, lyhempi tallista löytynyt perinteinen hammastettu jota kokeilin mutta savu nousi hihnan selkämyksestä ja se siinä varmaan syynä että ei tarpeeksi saanut löysäksi vaan koko ajan vehkeen käydessä se "propelli"pyöri joka lennättää lunta painoi kahvaa tai ei.

    Hihnan selkäpuoli kärtsäsi kunnon savua kotelosta ja siinä kiristinrullassa oli töhnää aika tavalla mikä irronut hihnan selkäpuolesta jo muutaman minuutin koeajossa.


    Vaihtohommiin alunperin tietty siksi että kiristysvaraa ei enempää orkkishihnassa ollut joka muuten kohtuuehjän näköinen mutta aika heppoisen näköinen rimpula ja ilmeisesti venyy nopsaan toleranssin ulkopuolelle pituudeltaan,säätövara kovin lyhyt eikä salli lyhempää eikä pitempääkään:( vaan just oikeanmoinen pliis.

    Kestää mitä kestää,ostaa sitten uuden kun isompaa remppatarvetta kun kiinassahan nuo muutaman satskun tyyriimmät nimilingotkin pitkälti tehtyjä ja jättää varaosiksi tai joku muu varmaan tarvii omaansa jotain mikä levinnyt,pitkälti samaa tavaraa eri kuorissa Lonchin moottoria myöden.
     
    Muokattu: 24.3.2024
  2. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Kiinahihnat kuluu nopeasti, ja kyllä länsimaisetkin, jos pääsee sutimaan käytön aikana. Omassa lingossa länkkärihihna kestää useamman talven, vaikka aika säälimättömästi on katolta pudonneita lumia ja loskaa (menee läpi, kun vääntää ylikierroksille ja pitää "syötön" sopivana) painettu läpi.

    Jos savu alkaa nousemaan silloin, kun kahvaa ei paineta, niin silloin hihna on liian lyhyt. Siinähän on jarru, joka pysäyttää roottorin, kun kahvaa ei paineta. Jos tuntuu, ettei säätövarat riitä, saattaa olla, että jotain on valmistuslinjalla mennyt toleranssien ulkopuolelle. Näiden kanssa yleensä ratkaisu löytyy voimasta ja väkivallasta, kunhan on selvittänyt, mihin kohteeseen se pitää kohdistaa.

    Öljyt kannattaa alkuvaiheessa vaihtaa usein, muutaman tunnin välein, koska lopullinen koneistus ilmeisesti tapahtuu sisäänajon aikana.
     
  3. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Länkkäri = länsimainen merkki/valmistaja.

    Näiden kiinalaisten kanssa on usein kaikenlaista pientä sepitettävää, mutta eipähän tarvia sääliäkään.
     
  4. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ja laatuasioista... Ennen oli Ariensin linko. Ensin hajosi laakerointi voimansiirrosta hihnapyörän takaa - siihen oli laitettu liukulaakeri, helvetti soikoon. Seuraavaksi hajosi vetoratas, ja sepäs olikin muovia. Tässä kiinailmiössä on edes kuulalaakerit ja teräksinen vetoratas.
     
  5. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Noitahan porukka on parannellut, että heitto siipeen laitetaan kumista lätkät, millä otetaan välys pois koteloon. Mutta ei saa koskea koteloon. Ja koteloon kunnon kestävä maali sisäpuolelle ja että se on liukas. Kuulema lentää lumi sen jälkeen.
     
  6. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Minun käsityksen mukaan nuissa remmikytkin vehkeissä pitäis olla kangas päällysteinen hihna että kitkaa ei ois liikaa ku vedon irroittaa
     
  7. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Toiminut hammastetullakin itellä joskus muinoin samalla tavalla kuin sileällä
     
  8. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    IKH sta löytyi..kun tilasi..10×660 kevlar vahvisteisiä sileitä hihnoja eikä hinnallakaan pilattuja mun mielestäni ,alle kympin kipale.PIX lawn master merkkiä ja nimestä vois saada osviittaa käyttötarkoitukseenkin...käynee ruohon pilkkomisen ohella valkoisenkin tavaran heittomoottoreihin?
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Ööh...mites kun näyttää jotta myös kulmavaihde käytännössä rikki..hihna nyt vaihdettu ja propelli pyörii kahvasta vetäen mutta ne kauhojat ei ellei avusta esim harjanvarrella tökkien niin kierroksen pari pyörähtävät ,sitten pysähtyvät eikä tietty kuormitettuna ollenkaan.Asian pystyi vielä nippanappa toteamaan kun etsi lunta varjopaikoista ja testaili.
    Mitä ymmärsin vakiovikaa tämäkin,pehmeä ratas ottaa itseensä herkästi ja kuluu vissiin muutenkin kuormituksen myötä vaihtokuntoon.

    Onko rattaan vaihto pelihousut repivä operaatio eli onko järkeä ja mistä tietää oikeanmoisen ostaa etukäteen(nettihommia),meinaan kun niitä ainakin paria kolmenlaista hammasmäärää,kiinnitysreiän kokoa ja leveyttäkin eikä viitsisi ensin purkaa,jättää vehkeet levälleen...

    Merkki Norköping ,toiseen puuilon laatumerkkiin Jonköping, luotetaan taasen moottorisahapuolella kuin Kalle Kustaaseen.:)
     
    Muokattu: 14.4.2024
  10. MRikkinen

    MRikkinen 3rd gear

    Appiukolta epäiltiin kanssa kulmavaihteen ratasta mutta rattaan kiila sieltä oli pettänyt. Löytyi paikalliselta IKH:lta.
    https://kauppa.rellunkulma.fi/category/1089/varaosat
    Tuolta tilattiin osia Bilteman 11hp koneeseen. Sama kone, eri väri.
    Kyllähän tuo kulmavaihteen avaus pikkusen hommaa teettää mutta ei ole rakettitiedettä. Ulosvetäjän tarvi apen koneessa että sai hihnapyörän irti.
     
    Muokattu: 18.4.2024
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kevlarhihna siellä pitäisi olla. IKH, tai joku pienkoneita myyvä liike niitä kauppaa.

    Onko jyrsinterien murtopultit ehjät?
     

Kerro tästä muillekin!