Kitkat vai nastat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Cowboy, 21.9.2006.

?

Kitkat vai nastat?

  1. Kitkat

    48 ääntä
    49,5%
  2. Nastat

    49 ääntä
    50,5%
  1. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Jos ajaa paljon niin kitkat, niin että ovat vaihtokunnossa max. kolmen vuoden iässä.
    Sen jälkeen paras pito on mennyttä, varsinkin jos on suojakelin nuoskalumi ja/tai märkä jää.
    Vanhat kitkarenkaat ovat huonoin vaihtoehto uraisella tiellä ja jäätävän tihkusateen aikaan.

    Nastarenkaassa on pitoa vielä viiden vuoden iässäkin. Nykynastat ennemmin kuluvat tai irtoavat, harvemmin menevät enää poikki, ainakin omien kokemusten myötä.
    Talvirenkaiden kovettumista ja ikääntymistä voi ilmeisesti vähän hidastaa säilyttämällä niitä viileässä ja auringonpaisteelta suojattuna.

    Eteläsuomen sulilla suolateillä on melko sama millä ajaa; karkea ja urainen tienpinta syö kulutuspinnan oli siinä nastoja tai ei. Karkea tienpinta myös lisää rengasmelua rengastyypistä riippumatta.

    IS
     
    valpas tykkää tästä.
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kävin päivällä heittämässä reissun kitkarengas-carinalla ja ei mitään ongelmaa. Sitten piti isän kanssa käydä kylillä sen carinalla, nastarenkaat alla. Kyllä oli levoton.
    Veikkaan, että nyt oli autoilla enemmän vaikutusta kuin renkailla. Vaikka toyotia onkin mutta pykälän verran eri mallia.
     
  3. valpas

    valpas Gearhead

    Joku vois sanoo, että osaamattomuutta, en minä.... Kannattaa ajella terveenä.;)

    Joku vuosi sitten, kävin kesärenkailla katsastamassa autoni just tämmöselläkelillä, kuin nyt. Ihan hyvin pärjäs, vaikka oli mäkiäkin matkalla. Eli se kitka ei katoo kokonaan kesärenkaillakaan. Sen huomasin, että lepokitkan, ja liikekitkan ero oli paljon suurempi, kuin nastarenkailla. Eli piti pysyä luistelemattomana.
    Yleensä pärjää, kun tiedostaa renkaidensa pidon, oli ne renkaat sitten mitkä tahansa.
    Metriä aikasemman pysähdyksen saa, kun jarruttaa aikasemmin, ja pienemmästä nopeudesta.
     
  4. urho3

    urho3 Gearhead

    Joskus koeajoin 406 pösöä toisessa Nokian q ja toisessa hkpl4. Ei nastarengas varoitellu liikenneympyrässä kun vinttas poikittain. Nastaton q meni smoothissa luisussa.
     
  5. J.J.

    J.J. Gearhead

    Jos ajaa paljon niin joka syksy ja kevät uudet renkaat alle.

    Jotkut pirssarit tekee niin että joka syksy uudet kitkat alle, siis kesät talvet menee niillä kitkoilla. Se on vaan se kesän ajelu aika nuljua sitten ja syksyllä on kumit jo ihan kankailla. Talvellakin jää ne nastojen paremmat ominaisuudet saamatta.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Mikä keli oli? Sula tie?
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ehdottomasti nastat :odcool:
     
    Karpov tykkää tästä.
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla oli kerran uudet contin kitkat mitkä oli ekan talven jälkeen moro. Pintaa oli vielä ok mutta pito hävisi seuraavaks talveksi.


    Liian kallista touhua mulle kitkat.
     
  9. urho3

    urho3 Gearhead

    Just semmonen huurussa oleva liikenneympyrässä sillalla joka jäätyy altapäin. Ja on aikaa 15v.
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Perseestä kun renkaat pitää ostaa niitä testatakseen ja sitten elää niitten kanssa monta vuotta. Edellisestä kitkapettymyksestä on jo niin kauan, että voisi ottaa taas uuden, mutta ei vaan viitti elää 40 tkm väärän valinnan kanssa. Ihan turha jollain vieraalla autolla testata, jossa on vielä ajohallinta ja jos kelikin on kohtalainen. Pitäisi olla liukkaankelin rata ja tismalleen samoja autoja abs anturi irroitettuna ja sitten kokeilla eri renkaita.
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko muut huomanneet nyt kun kevättalven aurinko kuivattaa teitä että moottoriteillä ajettaessa tulee esim. aivastuskohtauksia ja nenänvuotoepisodeja?
    Minä huomasin viime viikonloppuna mennen tullen Helsinkiin ajellessa. Ajoin sitten Mäntsälästä Heinolaan pikkuteitä, olo helpotti silloin. Sellainen nuhainen olo oli sitten päällä muutaman päivän.
    Tuo kevättalvinen autossa aivastelu on ollut mulle muutaman vuosikymmenen jatkunut olotila kun paljon ajan.

    Nastrengaspöly tulee läpi autojen pölysuodattimista.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei kannata ajaa ikkuna auki ja luu ulkona.
     
    Substitute tykkää tästä.
  13. tha022

    tha022 Gearhead

    Nastat.

    Ostin just uudet Triangle Icelink nastat.
    Plussat: todella hyvä pito jäällä ja lumella
    Miinukset: kova ääniset ja bensan kulutus pomppasi paljon
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vierintävastus ym testeistä huolimatta en ole ikinä nastarenkaiden välillä huomannut jöreirä eroja. Ehkä pitäis ajaa satasta? 80kmh alueella ei kesään verrattuna ihmeitä kun ottaa ulkolämpötilan ja muut huomioon.
     
  15. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Kohta on kevät, ja hienosti olen minä ja vaimo pärjänneet renkailla, jotka eivät ole edes kunnon kitkat, vaan ”yleisrenkaat.”
    Ei mitään ongelmia, vaikka muutamana päivänä on ollut todella liukasta.
    Silloin pidetään normaalia suurempaa etäisyyttä edelläajavaan.

    Varsinkin lumella törkeen hyvä pito.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 22.2.2018
    valpas tykkää tästä.
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    En taida olla ainoa joka on asian todennut.

    Ilmanlaatu monin paikoin huonontunut – liikenne nostaa pölyä
    Ilmanlaatu tuskin muuttuu lähipäivinä merkittävästi paremmaksi, mutta etelärannikolla lumisateet voivat perjantaina parantaa tilannetta.

    ilman epäpuhtaudet 22.2.2018 klo 14:03
    [​IMG]
    Timo-Pekka Heima
    @tpheima
    Inversiotilanteessa (siirryt toiseen palveluun) epäpuhtaudet kerääntyvät lähelle maanpintaa. Viime päivien aurinkoinen ja kylmä sää on nostanut hiukkaspitoisuuksia.

    Erityisesti ilman typpioksidi- ja hiukkaspitoisuudet ovat olleet koholla. Ilmanlaatua on heikentänyt se, että liikenne nostaa pölyä ilmaan kuivilta kaduilta, jolloin pitoisuudet kohoavat etenkin vilkkaasti liikennöidyillä alueilla, Ilmatieteen laitos kertoo.
    ...
    https://yle.fi/uutiset/3-10087214
     
  17. rb

    rb Double Gearhead

    ^ No mut kohtahan nastoilta vältytään, kun kato ilmasto lämpenee ja sillai... :odbiggrin:
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Olen tuossa ajatellut, nyt useammalla autolla kitkoilla sekö nastoilla ajaneena, että eikös nastarenkaiden suosiota voisi hillitä jollain ympäristöverolla siten että ne olisi jonkun verran kalliimpia kuin kitkat, mutta että kuitenkin ne jotka niitä tarvitsevat voisivat niitä käyttää. Raha on hyvä ohjauskeino kulutustottumuksissa.

    FOR IMMEDIATE RELEASE
    ACS News Service Weekly PressPac: January 05, 2011
    How studded winter tires may damage public health as well as pavement
    Wear Particles from Studded Tires and Granite Pavement Induce Pro-inflammatory Alterations in Human Monocyte-Derived Macrophages: A Proteomic Study
    Chemical Research in Toxicology


    Scientists are reporting new evidence on how studded tires — wintertime fixtures in some areas but banned in others for causing damage to pavement — may also damage the health of motorists and people living near highways. Studded tires have small metal protrusions from the rubber tread that improve traction on icy or snow-covered roads. Their study appears in ACS’ Chemical Research in Toxicology, a monthly journal.

    Anders Ljungman and colleagues note that studded tires grind away at the road surface, generating the kind of dust particles believed to contribute to heart and respiratory disease when inhaled into the lungs. Studded tires are winter mainstays in Finland, Norway, Sweden and other northern countries, but have been banned or restricted in others and in some states because they damage pavement. The scientists’ past research found that road dust from studded tires causes biological changes in cells related to inflammation, a process underlying heart and respiratory diseases.

    In the new research, the scientists pinpointed specific changes in proteins in cells related to the road dust exposure. Dust exposure resulted in significant increases in three proteins associated with increased inflammation and decreased levels of seven proteins, including some involved in fighting inflammation and maintaining normal metabolism. The results reveal important chemical markers in the body that could help scientists better understand the link between pavement dust and heart disease, the scientists suggest
    https://www.acs.org/content/acs/en/...damage-public-health-as-well-as-pavement.html
     
  19. f34

    f34 Double Gearhead

    Laita autoosi aktiivihiilisuodatin.
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Minkä auton alla?
     

Kerro tästä muillekin!