KÖH! (Nyky) autojen turhat ja tarpeettomat varusteet!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja mpower, 5.3.2023.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tämmönen tuli mieleeni, en tiedä onko keskustelua asiasta ollut. Jos nyt tulisi? Laitan omasta mielestä aivan turhia juttuja.
    - kattoluukku panoraamalla tai ilman, turhaa suhinaa vain, vikamahdollisuus, mahdollinen ruostepesä ja vuoto
    - koria vasten kääntyvät sivupeilit, jäätyessään saattavat hajota
    -sumuvalot, en oo koskaan käyttänyt kun en oo huomannut mitään apua
    -takasumuvalo, silloin käyttö perusteltua jos haluaa takana ajavalle vittuilla
    -kapasitiivinen ohjauspyörä, turvallisuutta ajateltu, mutta monissa toimii miten sattuu
    -kaistavahti niin kuin muutkin pimpelipompeli avustimet
    -telkkari etupäässä
    -kaikenlaiset hipaisunappulat verrattuna tavallisiin hankalia käyttää
    :D:D
    Tuleeko lukijoille muita mieleen? Em. lista on vain oma näkemys, tuskin kaikkien kuitenkaan!?:rolleyes:
     
    malvasto ja LehtinenA tykkäävät tästä.
  2. kippis

    kippis Gearhead

    no en tiedä missä kaikissa merkeissä on tää ohjauspyörän asennontunnistin.
    ooppelissa tietenkin jossain vuosimalleissa. ja varaosien valmistus on lopetettu.
    mun mielestä rattia ei tarvi muuhun kun etupyörien kääntelyyn :D kaikki muu on turhaa.
    sytyttää sitten joukon vikavaloja vikaantuessaan. mielellään kuulisin missä muissa on tuo ?
     
  3. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    omassa 11 v vanhassa nämä
    infrapunayönäkö
    ilmastoidut penkit
    peruttaa ittensä taskuparkkiin
    adaptiivinen vakkari
    peräänajohälytin eli jarruttaa itte ku eppäillee et mää en ehtis
    telekkari
    automaatti pitkät
    jne jne
     
  4. LehtinenA

    LehtinenA 2nd gear

    Imuovet, vituttaa AINA jos tulee töissä auto laitettavaksi josta nämä löytyy.
    Toinen on sähköpenkit muistilla. Siis sellaiset jotka lähtee itekseen säätymään kun autoon kytkee virrat päälle.
    Nuo kääntyvät peilit on kans turhuuden turhuutta.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eiköhän ohjauskulmantunnistin ole kaikissa autoissa joissa jonkinlainen ajovakaudenhallintajärjestelmä eli luistonesto, järjestelmän täytyy tietää missä asennossa ohjauspyörä on ja vertailee tätä tietoa pyörien pyörintänopeuksiin.

    Taittuvat peilit saa pois päältä, ainakin Mercedeksessä niin ei mene rikki talvella... Itse kyllä käytän kun monet parkkipaikat niin ahtaita ja sen tietää miten paljon ihmisiä kiinnostaa muiden omaisuus nykyisin, parempi kääntää peilit niin ei mene niin herkästi rikki.
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Oliko CLS (?) Mersussa ne kojetaulun ilmastointisuuttimet " emittoivat" sen väristä valoa millaista ilmaa niistä tulee: lämmintä = punaista, viileää = sinistä valoa.
    Miksi? :confused:
     
  7. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Juu,varsinkin kun itse on 193 ja asiakas 155 cm ja penkki ja ratti lähtevät hänen asetuksiinsa.
    Aapuuv......
     
    Volvo_5.7, Dataviilaaja ja LehtinenA tykkäävät tästä.
  8. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Kaikissa missä ajonvakautus luiston esto eiliity sinällään asiaan. Luiston esto vaan taitaa olla aina jos ajonvakautus mutta ei toisinpäin
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kun oma käyttis on perusvarusteltu vuoden 1988 malli, ei noihin nykyajan kotkotuksiin oikein ole syntynyt kosketuspintaa. No vähän kuitenkin. Vuokrasin lokakuussa A-mersun. Ulkomaan vuokraamon auton nappulaviidakko ei oikein auennut. Ratti oli kuin formulasta, keskellä kojelautaa oli hivelynäyttö ja sen alapuolella sinisen ledikoristevalaistuksen alapuolella rivi nappuloita lämmityksen säätöön. 11 nappulaa, ei vipuja, ei moniasentokytkimiä. Ja se automaattinen hätäjarrutus keksi vähintään 100 km välein syytä polkaista pikkuisen jarrua. Ihan suoralla tielläkin teki sitä. Käyttöliittymät, koristevalot kojelaudassa ja toi automaattinen jarruvika joutaisi mun puolestani pois.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuleehan näitä turhia varusteita mieleen vaikka ja kuinka, mitä vielä löytyy nykyautoistakin ja aiheuttavat paljon turhaa huolto- ja korjauskulua.
    Polttomoottori apulaitteineen, kytkin/turbiini, vaihteisto, saastelaitteet jne.
     
    teippi-mikko ja Concarne tykkäävät tästä.
  11. ak72

    ak72 Gearhead


    Suurin turhake on koko patteriauto. Ongelmajätettä jo uutena.
     
    SPORT TRUCK ja Swinger tykkäävät tästä.
  12. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Siis tämä topic on = kuinka toteat olet tippunut kelkasta ja kuinka kaikki oli ennen paremmin? :D
     
    zukka, Volvo_5.7, MJF ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Omassa bemarissa Start/stop systeemi ärsyttää, no onneksi saa pois päältä jos muistaa. Toinen on toi kun ei anna ovi auki peruuttaa, pari kertaa esim pitäny pihassa siirtää autoo lumitöiden tieltä niin ei auta kun raapata lasit ja peilit ja putsata peruutus kamera ym. Kaistavahti on kans aivan turha
     
    Muokattu: 6.3.2023
    Volvo_5.7 ja LehtinenA tykkäävät tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Toi nyt on tommonen juniorikansalaisen näkemys.

    Käyttöliittymät mallia hively on varmaan helpompia niille, joita on pitänyt lapsesta asti rajoittaa tietokoneen käytön suhteen. Jos vielä tietokonepelit on ollut se juttu, niin nuo uusimmatkaan laitteet eivät aiheuta allergian kaltaisia oireita.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Joo, pitäisikin ehkä puhua sutimisen estosta ja ajonvakautuksesta, tuo termi "luistonesto" on ehkä sellainen puhekielessä esiintyvä yleistermi molemmille

    Kaistavahti on varmaankin ihan perusteltu varuste turvallisuuden kannalta, saattaa ehkäistä kolareita jos/kun ajellaan vähän turhan väsyneenä? Pakko myöntää että en ole vielä missään koeajamassani autossa varusteesta tykännyt, en pidä siitä kun kaistavahti touhuilee taustalla ja muuttaa ohjausvastetta. Vähänkin jos ajaa kaarteen reunaviivaa "nuollen" tuntuu että hammastangossa on jotain vikaa

    Mobilisti-lehdessä taidettiin jossain numerossa sanoa "monivalintatehtävä lasilevyllä" tjsp. Itsekään en tykkää nykytrendistä missä kaikki toiminnot piilotetaan kosketusnäytölle jonkun valikon taakse, kai ne hipelynäytöt on niin paljon halvempia valmistaa ja joustavammin voidaan koodata eri toimintoja mutta liikenneturvallisuutta ei voi parantaa että penkinlämmitinkin on jossain valikossa jemmassa. Ehkä juuri tämän takia niitä kaistavahteja tarvitaan?
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  16. Concarne

    Concarne 3rd gear

    En tykkää minäkään noiden perustoimintojen hautaamisesta näytön valikoihin. Penkinlämmittimet on hyvä esimerkki. Toisaalta käyttöohjeen lukeminen auttaa tässäkin asiassa. Koeajoautossa aikani kiroilin tuon penkinlämmittimen kanssa kunnes selvisi että ne(kin) saa päälle puheohjauksella. Ei tarvitse painella mitään, riittää kun kertoo autolle mitä haluaa. Parantaa liikenneturvallisuutta selvästi kun katseen voi pitää koko ajan tiessä eikä tarvitse edes kättä irrottaa ratista. Ennen lähtöä ne lämmittimet saa myös ennakkoon päälle puhelimen aplikaatiolla jolloin penkit on valmiiksi lämpimät autoon mennessä. Ilmankin tällaisia varmasti pärjää mutta en pidä turhana.

    Siivoamista helpottaa kyllä kun ei ole mekaanisia nappeja minkä väliin pääsee törkyä. Muistaakseni ainakin Porsche Taycanissa nämä on hienosti toteutettu kosketusnäytön tapaisilla painikkeilla. Eli tavallaan on omat painikkeet keskikonsolissa mutta ne on kuitenkin kosketusnäytön tapaisia sileää lasia.
     
    Muokattu: 6.3.2023
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä -88 jenkki avolavassa alkaa olla kaikki mitä ihminen tarttee. Ilmastointi, vakkari, sähkölasit, keskuslukitus, tasauspyörästön lukko(t) riippuen onko monivetoinen. Mitä enemmän himmeleitä sen enemmän vikoja. Yritän elää niin kuin opetan. Elämäntapa tää on eikä harrastus.
     
    viikinki75, duel, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Vanha kääkkä voisi sanoa ja muistella siinämielessä että mun tuoreessa ajokortti-iässäni
    80 alkupuolella ns hienokin euro tai japskiauto oli manuaali ja ehdottoman hienoa jos 4v sijaan löytyi ihan vitonen. Automaatithan oli harvinaisuus,vammaisjuttuja ja jenkkiautojen typeryyttä,nehän menee herkästi rikkikin,nykivät ja vie vaan turhaa polttoainetta,laiskojakin ovat manuaaliin verrattuna siis ihmejuttu rastia tilauslistaan ellei siis invalidivähennystä.
    Kuka sen korjaakaan täällä sitten kun/jos leviää heti tai vuosien päästä,amerikasautot oli hyvä esimerkki liian hankalista vaihteistokorjauksista,ei osia eikä tietoa ellet vienyt erikoispajalle joita niitäkin vähän ja hinnat senmyötä ,herkästi enempi kuin koko koslan arvo loppulaskuna.
    Sellaisia jenkkiautoja saikin sitten puoli-ilman joissa automaattivaihteisto kaput,ylipääsemätön paikka useimmille!
    Öljyä olisi pitänyt lisätä,jopa kuulemma vaihtaakkin tomaattiin kuin joku suodatinkin ym mutta mitähän öljyä vaiko vaan jotain tai jätetään varmuudeksi vaihtamatta tyystin kun kerta toimii eikä edes tarkisteta ,lopulta öljyt oli alamerkin alle vuotojen seurauksena(kaikkihan ne jonkinverran tai enempi kusi alleen silloinkin) tai punertavanmustaa mönjää ja ongelmia roppakaupalla tulevaisuudessa ,paska vaihteisto siis kun ei ollut huoltovapaan ikuinen.
    Hiljaiset autot tahtoivat tarkoittaa hyvin kalliita autoja,semmoista pörinäähän ne kaikki 4pyttyiset piti tehdasputkillakin ja ellei se kuulunut kajuuttaan niin kaikkea muuta melua sensijaan kuului ,siis aivan toisin kuin nykyään missään automallissa.
    Ilmastointi....kukaan kokenutkaan tavistasolla moista mitä nyt Esson baarin juttuja kuultiin,turhapäiväinen amerikanautojen humpuukikone autolehtien,-miesten ja -kauppiaidenkin mielipide.
    TM artikkeleissakin sana ilmastointi tarkoitti läpivirtaustuuletusta euroautojen ja japskien koeajoissa.
    Tehostimet,höh ..maksavat ja turhanpäiväisiä,rikki menevät mutta jos oltava niin korkeintaan jarruihin.
    Amerikkalaiset tilattiin pitkälti samaan tyyliin jos tehtaalta vaan myivät tai ellei vartavasten maahantuoja tai asiakas tilannut moisia hömpötyksiä ,muuttoautoissa moiset jostain syystä tahtoivat olla ellei ihan neekerimallia joku nuukakinttu tuonut mutta eihän toki parempia malleja myytykään välttämäti suomimalleina eli mahd vähillä ja halvoilla perusosilla koottuna.
    Pienin moottori riitti ja verotus varmisti valinnan oikeellisuuden mutta ainahan löytyi vastarannankiiskejä jotka halusi parempaa ja nehän ne oli haluttuja käytettyjen markkinoilla joissa taaloja oli käytetty enempi ostaessa.
    2 oviset versiot oli köyhälistömalleja,hankalia perhekäytössä joten arvon ja käytännöllisyyden varmistamiseksi 4ovinen sedan tai ehkä jopa farmari joka kallis ja harvinainenkin paitsi Volvoissa joka tietty oli kallis muutenkin ,tietty perusvarustein ruistehostuksella ellei ruottista tuotu muuttoautona.
    Kattoluukut oli hyvin harvinaisia tehdasvarusteita mutta onneksi laikka soi talleissa ja pajoilla ja Finlandia kattoluukkuja piisasi lopputuloksien ollessa monenmoisia,toiset vuosi heti toiset myöhemmin ja jotkut jopa piti vettä mutta aikansa muoti-ilmiö.
    Kattoteline oli kova juttu ja autoissa oli kunnon räystäät niiden kiinnitykseen ja katolla saattoikin nähdä sängyistä fillareihin ja vaikkahan huonekaluja,kottikärryt tai sähkölieden ym,ei siis juppilaatikkoa alias suksiboksia merkkikohtaisella kattokiinityssarjalla vaan yleismallin putkihässäkkä autotarvikelikkeestä joka sopi joko suoraan tai väärään vaatien pikku virityksiä ja perheen pään käsissä tiedettiin mitä työkaluilla tehdään moisten löytyessäkin lähes joka töllistä.
    Antenneja piti olla,2 takana oli jo ihan jees kunhan mahdollisimman pitkiä ,katollekkin saattoi moisen iskeä keskelle heilumaan ja LA puhelin tietysti kojelautaan Roadstarin kaveriksi.
    Rahamiehet hommasi Alpinen,keskivarakkaat Pioneerin ja ekvalisaattori tietty värivalot vilkkuen lisäsi uskottavuutta mutta kaiuttimet oli hankalampi juttu ellet halunnut reikiä verhoiluun oviin tai hattuhyllyyn,pallokajarit tai muut muovikotelot ei oikein soineet häävisti
    muistuttaen rämisevää ja särkevää puhelinääntä mutta kohtuuvolumeilla menihän nekin kun vaatimuksetkaan niin isot kuin nykyään.

    Ikkunakalvot tuli vasta myöhemmin,tehdas värilasit oli harvinaisia lisävarusteita.
    Isot lisävalot nokalle tarkoitti rallimallia ja kuski siis rattimiehiä!
    Sumuvalot koristeena kivat jos nokalla olivat ,mutta silloin sai pistää keltaisetkin polttimot niihin tai ajovaloumpioihin jolloin ne oikeasti valaisi sumussakin ellei ollut vakiona ,ainakin mun CX oli semmoiset ja ranskiksissa aikoinaan monissakin.
    Tarvikevanteita piisasi,peltivanteethan ne tahtoi alla tehtaalta lähtiessä olla useinkin ja pölärit.
    Leveät renkaat tarkoitti 185 leveyttä,yli 205 läskit kuului jenkkiautoihin,profiilit oli tyystin toista kuin umpikumirenkaat nykyään.

    Jarruiksi riitti oikein hyvin levyt edessä,rummut takana ,sen kummempia haaveiltukaan ja miksi olisikaan kun ihmiset osasivat jarruttaakkin liukkaalla perinteisillä,toisaalta tuolloin autot kyllä ilmoitteli itse että nopeus ei kohdillaan keliin ja ellei ymmärtänyt himmata niin oma vika.
    Mikäli perä vatkasi talvikelillä ,tahtoi puskea tai sutia niin yhtä kuin liukasta ja aja hiljempaa sekä käytä järkeä eli radiossa ei tarvinnut Hesalaisille eikä muillekkaan tiedottaa erikseen talvesta kuten nykyään,mitään vilkkuvia merkkivalojakaan ei tarvinnut liukkaudesta tai jäävaarasta. laturin merkkivalo useinkin ainut merkkivalo joka vilkkui tai öljynpaineen.
    Käsijarrun merkkivalo oli nenä tai oudon tihkeä eteneminen,harvemmin mitään lamppua.

    Lohkolämmitin oli oikea lohkolämmitin,lämmitti siis nestettä eikä leikisti öljypohjaa tuulessa ja tuiksussa auton alla kuin silitysrauta öljypohjaa vasten,hyötyy ainoastaan valmistaja kun jotain valmistettava perinteisen tilalle ja sähköyhtiö.
    Menee isommatkin proput jos meinaa lohkon lämmittämisen kautta nestettäkin lämmittää tarpeeksi tehokkaalla säteilylämmittimellä.
    Pakkaskäynnistyksissä auto jätettiin käymään joskus varttitunniksikin ja mentiin sisälle esim aamukahville eikä paleltu ensimmäisillä kilometreilläkään vaan lämppäristä tuli oikeasti jo kuumaa puhaltaen kun lähdettiin.
    Lämpöä muuten piisasi siis bensa kuin dieselautoissakin,ei tarvittu lisälämmittimiä kuten nykyään.
    Toki sillä varauksella että eteläisen euroopan ajopelit tahtoi olla jäätäviä ja se vähäkin lämpö huonosti suunnatavissa=pää paloi ja varpaat jäätyi tyyliin mutta tämä suuntausongelma koski monesti muitakin kuin italoja ja ranskiksia.
    Käytettiin siis karvasaappaita tai villasukkia lenkkareissakin ym talvella ettei tullut vilu varpaisiin.
    Maskipeitto kuului järkiautoilijan varustukseen ja tepsikin verrattuna jos jätti laittamatta.
    Sähkölasit,-penkit tai muut kuului luksukseen,joissain isoissa mersuissa moisia oli ja tietysti muuttoautoissa ,pääosin jenkeissä.

    Autot nostettiin omilla tunkeilla esim pyöränvaihtoon ja rakenteet salli sen,tunkkikin yleensä kunnollinen kunhan varmisti että tukeva alusta,jenkit tietysti tunkattiin puskureista omilla puskuritunkeilla...tätä ei kannata koittaa nykyautoihin minkäänmaalaisiin.
    Penkilämmittimiä oli Volvoissa ja Saabeissa pääosin vakiona mutta tarvikelämmittimiä piisasi tupakinsytyttimeen asennettuna mikäli autossa ei vakiona ollut tai rikki,sinne vaan istuinsuojien alle piiloon ja ihan ok olivatkin niin että persusta poltti .
    Turvavyöt oli,sellaiset kiinteät aluksi eli mihinkään et yltänyt penkistä moisen kiinni naksautettuasi,sitten tuli rullavyöt joka tarkoitti että vyö jäi oven väliin tai ei kelautunut kuin käsin avustaen ym tämmöistä,jenkkiautoissa oli semmoiset jännät vyöt jotka lukkiutui vasta kun kori oli vinossa tai heilahti rajusti,ne ei siis nykiessä ottaneet kiinni kuten normaalivyöt ja niillehän naureskeltiin täällä vitsinä vaan kai ne toimivat hätätapauksissa kuten pitkin?
    Radiot yleensä otettiin irti kun autoa vaihdettiin kuten kajaritkin,arvokkaita vehkeitä ja siirrettiin siihen seuraavaan,ei ollut iso homma ja kannattikin jos hyvät soittovehkeet olit hommannut.
    C kaseteilla tietty mentiin,sitten tuli c kasettiadapterit CD soittimelle ja kannettava cd soitinkin kytkettiin pistokkeella autoradioon pikkasen myöhemmin.
    Ensimmäinen oikea CD soittimeni oli ruotsista tuotu Panasonic jossa kotelo johdotuksineen kiinnitettiin kojelautaan reikäänsä ja itse radio cd soittimella vedettiin irti kahvasta niin että vaan se peltikotelo jäi autoon,radio otettiin mukaan halutessaan eli olivat kalliita ja harvinaisia vekottimia vielä tuolloin.

    Takalasin ritilät,pisarapeilit ja tuulilasin yläreunaan koko matkalta pitkä tarra olivat miesten juttuja,siis tosimiesten ja penkisuojat leopardia,samanmoista kuosia oli nuorten naistenkin yllä ja eläkeläisleopardien alias vamppien päällä nykyäänkin...baareissa ootte nähneet moisia.
    Näistä voi itse kukin päätellä mikä turhaa tai ei verrattuna nykyautoihin ja miten silti pärjätiin oikein hyvin ilman taisteluplanetta galaktikan varustusta ja yhä hengissä.
    Sähköautoista tai muistakaan patteriapuautoista en tiedä enkä kaistavahdeista,Mars tason navigaattoreista tai viihdejärjestelmistä enkä 10portaisista sähkövatkaimista jne,ne jää multa kokematta ...onneksi,vaikka toki alle 10v nykyautolla ajelenkin arkiajot.
    Start stop systeemistä senverta että mullakin autot tahtoi sammua risteykseen aikoinaan,en tykännyt silloin enkä halua semmoista autoa nytkään vaikka hienoksi keksinnöksi kehutaan.
     
    Muokattu: 8.3.2023
    LehtinenA, viikinki75, japetalk ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    En ole varusteiden perään ,mutta tihkuasento pyyhkijöissä on semmoinen mikä olis kiva olla. Sen verta tihkuaa vettä tässä maassa. Onneksi nykyisessä käyttöautossa on jo tommoinen.
     
    Volvo_5.7 tykkää tästä.
  20. Swinger

    Swinger Gearhead

    mistähän on syntynyt sähköauto uskovaisuus?
     

Kerro tästä muillekin!