Kokemuksia Nissan Leafista käyttiksenä

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Harri S, 2.2.2019.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lähimmät sukulaiset taitaa olla laihialla ja loput helsingissä, eli joko reissut on kajaani/kuusamo 120-140 suunta tai sitten tsadiin

    Ja sen verran köyhyyttä pitää olla ettei hommaa toista autoa ihan vaan sukuloimiseen, joten bensalla prutkutetaan vielä menemään, jos oikeen kallistuu niin sitten 92 tankkiin LUK;ilta
     
  2. Harri S

    Harri S Gearhead

    Kilsoja 1500km takana ja tyytyväisyys jatkuu.

    Ruostesuojaukset jatkuu myös.
    Maailmalla olen törmännyt kuviin vanhemman mallin ruostuneista etuapurungoista. Ongelma on yleinen automerkkiin katsomatta ja siksi kallista ostosta kannattaa ruostesuojata.
    Edellisessä Leafissa maali hilseili etummaisen poikkipalkin pinnassa kun moottoritilan kautta tihrusti. Huopamallinen pohjalevy vastaa etuapurunkoon ja vain apurungon sivuosat jotka kurkistaa pohjalevyn takaa ovat saaneet suojauksen maahantuojan/tehtaan toimesta. Sama pätee myös helmakoteloihin joiden rakenne on paikoin melko sokkeloinen. Kuva netistä, josta toki puuttuu autossani oleva musta kiveniskumassa. Rakenne on sama sekä uudessa että vanhemmassa mallissa. Mustan muovilevyn yläpuolella on akku.
    [​IMG]

    No tässä uudemmassa toki apurungon ruostuminen on vielä täysin estettävissä ja tänään rapsin pohjalevyn pois sekä putsasin sen hiekasta ja pölystä.
    [​IMG]

    Apurinko on hitsattu kahdesta levystä yhteen lyhyillä hitsisaumoilla. Levyjen reunat hitsauksineen tarjoaa oivallisen paikan suolalle ja kosteudelle, mikä ennenpitkää ruostuttaa tämäntyyppisen rakenteen varsinkin kun peltilevy ei nykyautoissa ole järin paksua. Suojana, kuten näissä lähes poikkeuksetta, ohut musta maalikerros jonka suojana on tuo huopamainen pohjalevy.
    Ruiskutin apurungon ensiksi sisäpuolellta Dinitrolilla, mikä mukavasti tirskui läpi peltien saumoista ja hitsauksien väleistä. Sitten lopuksi kerros samaa tavaraa kaikkiin ulkopuolen pintoihin.

    Samalla myös ”eturunkoaisat” poikkipalkit ja helmakotelot, pohjapalkit sekä pinnat helmamuovien takaa ja alapuolelta sai saman käsittelyn, joka tarttuikin mukavasti karkeaan kiveniskumassaan ja kaikkiin peltien saumoihin. Tavan paksua laustamassaa en käytä näissä koska tästä notkeasta kotelosuoja-aineesta jää riittävä kalvo joka rakoon ja pintoihin, eikä se hyvin tunkeutuvana koteloi kosteutta sisäänsä. Mekaanisen suojan hoitaa näkyvissä kohdissa tuo maahantuojan ruiskuttama kiveniskumassa.

    Vielä jäi etusisälokasuojat ja kaikkien ovien ja luukkujen alareunat työlistalle. Teen ne sitten kesemmällä, kun ne on pidemmillä helteillä sisäosiltaan kokonaan kuivuneet.
     
    miguelo, sämpy ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  3. Harri S

    Harri S Gearhead

    Huoletonta-menoa.
    Olen lataillut tätä nyt viitenä yönä viikossa ja vain kaksi kertaa akku on vajonnut alle 50% varaustilan. Kulutus on 13-14kWh satasella sen kummemmin säästelemättä. Ilmastointi lyö kylmää alle kahdessa minuutissa ja autopilotista on tullut vakioystävä yli 80kmh tieosuuksilla.

    Lomien alettua piti muutama päivä ootella jotta sain vietyä ruosteenestokäsittelyn loppuun.
    Kaikki luukut on nyt suojattu kotelosuoja-aineella ja tänään sain auton etupään tehtyä.

    Nykyautoissa ei suojauksia ole vaan kaikki kesto on tehdasuppokäsittelyjen ja erilaisten suojamuovien sekä koriliimojen varassa. Aika monta saumaa ja pellinrakoa näistä nykyvehkeistä löytyy, jotka ajanoloon kerää savea ja tauhkaa muhimisen alustaksi.
    Sisälokasuojat on näissä muuten n. 15 muovinastalla ja erilaisellla ruuvilla kiinni puoleltaan, joten purku vaatii hieman totuttua enemmän aikaa. Edellisen etukelkan ML roiskinnan jäljet näkyy runkoaisoissa ja aine oli muuttunut parissa viikossa sitkeäksi ja hyvin suojansa pitäväksi.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Putsailin roskat ja paskat pois ja ruutasin puoli litraa Dinitrolin ML:ää puolellensa. Helmakotelojen päätykorkit avasin ja suihkutin ne sekä kaikki muutkin etupään kotelot ja palkit siinä samalla metrisen suutinletkun avulla.
    Hyvin tunkeutuvana suoja-aine tirskahteli peltien saumojen välistä.
    Tavan suuttimella sitten tasainen kerros pintoihin ja loppuihin etuakseliston osiin, jotka oli taannoisen etukelkan suojauksen jäljiltä vielä putsaamatta ja ruostesuojaamatta.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Sotkuista hommaa, mutta asrosolimallin purkeilla ja erilaisten suutinten avulla oli helppo rajata aineen levitys vain haluttuihin paikkoihin, muita kohtia sotkematta, erityisesti konehuoneen puolelta.
    Rätillä sitten lopuksi ne kohdat puhtaaksi, joita en halunnut aineella sotkittavan.
    Lopuksi vielä takakontin sivujen sisäosat, takalokasuojakaarien sisäosat ja takapuskurin takana olevat korirakenteet sisäpuolelta.
    Uskoisin että korin kestävyys on kertaluokkaa parempi käsittelemättömään verrattuna.

    Vanhoja paskoja hitsatessa on usein tullut haikailtua uutena tekemättä jätettyjä suojauksia ja kun kerran näissä kaikki saumat ja rakenteet on hyvin esillä, on omalta osalta homma melko helppo ja halpa saataa maaliin. Dinitrolin ML:ää meni Nissaniin kuusi purkkia eli 3 litraa ja muutaman tunnin puhdetyöt.
     
    miguelo tykkää tästä.
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Okei, tämä on Leaf-ketju, mutta sotkeennun nyt vielä mukaan tolla kaasu-Skodalla, jonka sain pari viikkoa sitten. Pari tankillista olen ajellut seka-ajoa ja näyttäisi ainakin näin 'sisäänajovaiheessa' farkku-Octavian kulutus pyörivän siellä 4 kg/100km pinnassa.

    1.6 alkaen ajelen kuitenkin kiinteällä 65e/kk hinnalla seuraavan vuoden ajan. Ja jos oikein tekee mieli vihertää, niin voi ajatella että on niin ekologista, niin ekologista, kun ajelee vaan biokaasulla :D Anyway, mulla tulee kilometrejä semmoinen 22-24000 vuodessa, joten Ojalan laskuopilla päässen noin 3,2-3,5 snt/km polttoainekustannuksiin. Samassa ajassa muut kulut tulee olemaan 410e/kk, niin kokonaiskuluiksi mun kilsoilla muodostunee ainakin 1. vuoden osalta 24 - 26 snt/km.

    Sähköllä päässee sinne n. 2 snt/km "polttoainekustannuksiin" (??), joten siihen on vielä matkaa - mutta täytyy sanoa että jos kaasua saa tommosella kampanjahinnalla, niin ei tuo ero enää aivan älytön ole sähköön nähden.

    -JJ-
     
    miguelo, Harri S ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. Harri S

    Harri S Gearhead

    Mikäettei. On hyvinkin järkevää ajella ne uuden/uudehkon auton kilsat pois tuolla tarjoushinnalla.
    Työkaveri hommas käytetyn uudehkon kaasumersun viime vuonna ja 2200€ remontti tuli vastaan 120 000 kilsassa.
    Mersussa meni kaikki polttoainesuuttimet vaihtoon. Mersun kaasusysteemiin en ole perehtynyt, joten en tiedä sen tarkemmin viasta tai sen aiheuttajasta.
     
  6. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kaasun hinta nousee viimeistään sinä päivänä kun kaasukonversion teen :D

    Toki tekeehän kaasuakin jotkut itse?
     
  7. Carpenter

    Carpenter Gearhead

    ^
    Ei sekään ilmaiseksi.
     
  8. Hai

    Hai Gearhead

    Sovitaan sitten niin, ettei kukaan myy Karpoville kaasumuutoksen osia. Jookos.

    Minä tuotan kaasua ihan joka päivä. Useimmin ponnistuksissa.o_O
     
    Pertti K tykkää tästä.
  9. Harri S

    Harri S Gearhead

    Rapsaa pukkaa...
    Hyvin pelittää, kulutus pyörii ~14kWh satasella ja ajotyyli on yhtä raskas ja ajonopeudet karvan päälle rajoitusten, kuin ennen bensa-autollakin ajaessa, lisänä vakkarin, autopilotin, lämmityslaitteen ja ilmastoinnin normaali käyttö.
    Toissapäivänä akku valahti ekan kerran 30%:iin kun ajoa tuli 150km, josta pääosa 100-120 moottoritietä reippaalla nopeudella. Yön aikana akku latautui aamuksi kuitenkin 96%:iin, vaikka kotona latausteho on alle 2kW.
    Normi aamun 45km ajosuorite vie akusta aika tasan 15%, päivän muiden ajojen ja kotiinpaluun jälkeen akussa on 60-65% jäljellä kun pistän sen yöksi töpseliin.

    Sähkökustannukset ovat pysyneet hyvin alle 30€ kuukaudessa. Toki kesäkuun lomien takia alle 20€/kk kun työmatkoja ja siten kilometrejä tuli ajettua vähemmän.
    Reilu 4000 kilometriä olen ajanut huhtikuun puolivälistä ja sähkökustannus on 65€ kahden ja puolen kuukauden ajalta.
    Perinteisellä käyttiksellä vastaavat ajelut kyseisenä ajankohtana yli 500€.
    Eli auto on maksanut itseään takaisin polttoainekustannuksina vajaan 450€ edestä.
    Tuo helmikuun laskelma polttoaineiden ~2500€ vuosisäästöstä pitää aika hyvin kutinsa ja vajaan 5000€ vuosittaisen kilometrivähennysten kera, auto on muuttunut ”ilmaiseksi” alle 5 vuodessa. Siinä saa pääomalle niin hyvän koron, että homma kannattaa, vaikka tekis ylipitkän osamaksusopparin auton hankinnan yhteydessä, varsinkin kun autoliikkeiden osamasukorotkin näyttää pyörivän nollan ja muutaman prosentin välissä. Ei siis ihme, että näitä täyssähköjä jonotetaan kuukausia tällä hetkellä.

    Mahdolliset polttoaineiden hinnankorotukset (lähes jokavuotinen vakio) saattavat osaltaan lyhentää tuota aikaa entisestään.
    Joka tapauksessa 5v päästä akkutakuuta on vielä reilu pari vuotta jäljellä ja auto katsastettu vasta toisen kerran, kilsoja alle 150 tkm mittarissa, akku 85% iskussa, jolla toimintasädettä köytännössä 180-230 km, riippuen vuodenajasta.
    Myös kuljettaja jää tuolloin eläkkeelle ja kuukausittaiset ajokilometrit putoaa kymmenesosaan, eli ajoneuvon pääoman kuoletus natsaa hyvin suunniteltuihin käyttökilometreihin, eikä ajojen radikaali väheneminen pidennä pääoman kuoletusaikaa. Se kun on silloin kuoletettu jo kokonaan.
    Toki auton tarve putoaa siinä määrin radikaalisti että saatan myydä käyttöauton pois kokonaan ja siirryn takaisin perinteisiin autoihin + julkiseen liikenteeseen ja ajan ne vähäiset ajoni noilla harrasteautoillani.

    Lisänä nykytekniikan tuomat mukavuudet ja helpotukset autolla ajamiseen, autopilotteineen ja tehoineen, koska tämähän pyyhältää sataseen samaan tahtiin 250hp turbogolfin kanssa, vaikka kiihtyvyys hieman jo laantuukin 80 jälkeen.

    Uusi hallitus on päättänyt että vuodenvaihteessa vuosittainen ajoneuvovero puolittuu näillä 0% CO2 päästöisillä (laskee 50€:lla), käyttövoimaveron pysyessä ennallaan. Tuolla ei käytännön merkitystä minulle ole, koska maksan sen joka tapauksessa takaisin verottajalle harrasteautolla ajojen ja kodin lämmityksen tulevina veronkorotuksina.

    Ihan hyvä juttu, että noita porkkanoita ei aleta syytämään näiden edistämiseksi tuon enempää, koska yleistyessään nämä muuttavat autoverotuksen painopistettä takaisin sähköauton suuntaan, koska verottaja sen monen mrd liikenteen veropottinsa haluaa jatkossakin.
    Siksi minä en kaipaa näitä yhtään lisää tuonne tien päälle. Älkää siis hankkiko.
     
    miguelo, Stang_81, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Viimeisestä kappaleesta en tykännyt, vaikka saattoi olla sarkasmin poikanen siihen haudattuna.
     
    Harri S tykkää tästä.
  11. urho3

    urho3 Gearhead

    Jos tyytyyisi käytettyyn bensa autoon niin taitaisi vielä olla halvempaa ajaa kuin uudella sähköautolla,käytettyjä tietenkin saa halvemmalla. Itse tykkään tosta bensa pösöstä,tankilla pääsee yli 1000km ja auto maksoi 500e,katsastus väli remontti oli korilevy tallin lattialta.
     
  12. Harri S

    Harri S Gearhead

    Totta tuokin, mutta pääomalaskelmassa mä tarkoitin mahdollisesta jälleenmyynnistä saatavaa puhdasta pääomatuloa joka on tällä hetkellä 6v Nissaneilla 14-17000€ ja näillä uudemmilla vielä enemmän, koska käytettävyys samaikäisenä (range) on näissä uudemmissa tuplat noihin vanhempiin.
    Sitä et halvasta bensa-autosta myydessä saa ja aika tiukassa on 6v ylemmänkeskiluokkaisestakin, josta on lisäksi vielä puolet pääomasta kuolettamatta.
     
  13. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ja käytetyllä sähköautolla vielä halvempaa?
     
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Kyllä jos sais satkun ajetun sähköauton jolla pääsisi edes 200km latauksella 500 eurolla niin mikä ettei. Tuossa luin jonkun talviautotestin niin leaf ja BMW sai kokonaisen yhden tähden.
     
  15. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Ehkä sähköauton ostajat ei ole 500 € bensa-autojen kohderyhmää. En tiedä, voisko olla.
     
    ramman tykkää tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Miks ei? Osalle on tärkeää ajaa edullisesti niin kyllä sähköauto käy hyvin.
     
  17. peto

    peto Gearhead

    Jälleenmyynnin pääomatulo laskelma on vähän haastellista käytetyissä vehkeissä, oli sitten kyse poltto, otto tai sähkömoottori vehkeistä. Omat kokemukset alle 10v. auton myynnistä yksityisesti on ollut karua kokemusta. Jos liikkeet pyytää yli 10k€ vastaavasta autosta, niin yksityisesti suoraan myydessä hyvä
    on
    jos seitsemän tonnia saa....
     
  18. Harri S

    Harri S Gearhead

    Ei sillä myyntihinnalla kauheasti ole väliä siinä vaiheessa; onko se kympin vai kaksi, kun auton on jo koko ostohintansa maksanut (pääomansa kuolettanut).
    Kaikki mitä siitä siinä vaiheessa saa, on voittoa.
    Halvalla autolla ajessa usein unohtuu käyttökulut ja niiden merkitys käyttöautoilun kulurakenteessa ja vaikka itse kaiken tekee, niin joku hinta sillä omalla tunnillakin on.
    Tarvii muistaa että viime tammikuussa ajelin itsekin vielä 350€ käyttöautolla joten kulurakenne on niiltäosin hyvin tiedossa.
     
    miguelo tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!