Kokemuksia Ram vanista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja wuokila, 15.8.2004.

  1. rasalo

    rasalo 1st gear

    Se on hyvä! muistakaa kuitenkin, että virtalukon patruuna ja virtalukon pohja on eri juttu. Patruuna on sama oli sitten tiltti vai ei.

    Kyselin parista paikkaa tuota virtalukon patruunaa 37.50e.
    Kummassakin paikassa maininta ei tilttiratilliseen.Ovatkohan nyt aivan varmoja vai onko niissä jotain eroa sittenkin?
     
  2. Toke

    Toke Gearhead

    ei pitäis olla mitään eroa, tietysti riippuu tarvikkeen merkistä!
     
  3. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Tervetuloa vuotavien vanien kerhoon. :wink: Syksyn aikana omasta Rampasta kampuran stefa muuttui hihnanvoitelujärjestemäksi. Uusi stefa pyörii jo hanskalokerossa, en hangessa viitsinyt vielä ruuvailla. Odotellessa hihnaspray vie vikinät.
    Olin tossa ennen lumia katsovinani että aika vähän jää touhutilaa jos jäähdytintä ei irrota. Kohta on aika ryömiä takaisin konehuoneeseen, parkkipaikan asvaltti näkyy jo ja hihnaspraykin rupee loppumaan...
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Asiantuntijat hoi...!!

    88 mallin Ram pickupissa 318 1-pisteruisku + 3 vaihteinen loota (727??) jota kävin koeajamassa. Negatiivinen yllätys oli että moottori oli todella tehoton :-?
    Paljonko hv/Nm luvataan olleen uutena? Takavuosina kun Aro toi Ram Vaneja, kävin ajamassa ja se tuntui vetävän mukavasti.

    Katsastus & päästöt ok, mutta todella vaivaamaan jäi tehottomuus...
    GM 4.3 V6:kin tuntuu reilusti voimakkaammalta...
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä tuo oma ihan rivakalta tuntuu mutta saattaa olla, että 3.94:1 perävälitys vaikuttaa jollain tavalla asiaan. Loota on se 904 pohjaava 999. Mistäs linkistä löytyy sitten teknistä dataa? Ei Chiltonissa eikä dodgen omassa manuaalissa mainita tehoista ja väännöistä mitään. Ei sillä nyt tietysti käytännössä mitään merkitystä ole mutta voihan sitä naapureille mainita.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tehot 5,2 TBI koneessa 170 hp (n. 173 DIN hv ) /4000 rpm , vääntö 353 Nm /2000 rpm
    2-bbl kaasari koneissa pitäisi olla -80-89 malleissa ainoastaan 120 hp ?, vanhemmissahan on 150 hp .

    Linkissä Ramchargerin tiedot , klikkaamalla >dodge>-sanaa yläreunassa pääsee muidenkin mallien tietoihin ( Ram vanista aika puutteelliset tiedot )
    http://www.histomobile.com/1/Dodge/1974 ... htm?lan=1'
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Enpä oikein ymmärtänyt tuolta sivulta mitään. No 120hv=taloudellinen :rotfl:
    Kuinkas vanhoissa tuo 150hv on? Meillä oli '66 mallin Fargo D-500 ja siinä oli 202hv, 318 ryyppyreuna.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Täytyy todeta, että pitkään seisoneissa on omat ongelmansa. Meni kyllä leimasta läpi mitä nyt turvavyön kiinnitystä (pultti löysässä) ja runkonroa uusiksi piti näyttää. Mutta bensaletku piti vaihtaa, lohkon pakkasproppu piti myös vaihtaa ja se bypass-kulmaletku. Se onkin ongelma. American Importista ei löytynyt. Tarvikeliikkeistä ei saa minkäänlaisia mutkia, vain haitariletkua. Pistin haitariletkun, piti hienosti yhden illan. Seuraavana aamuna lätäkkö alla. Se haitariletku oli ihan koppura, yhdessä yössä.
    Mittarivalot oli pimeänä mutta kun kierteli himmennintä edestakaisin, niin kyllä ne sieltä sitten syttyi (hapettumaa). Ja turbiinilukko vähän seilaa tasakaasulla 60-70 vauhdissa.
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Pyydä jos saat kaivaa tavikeliikkeen letkuvarastoa, sieltä luulis löytyvän letku jossa on tollanen ysikymppinen mutka. Siitä vaan sitten leikkaat sopivan pätkän.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Täältä löytyy vauhtikaupasta letku hyllystä. Unohda haitarit! Vaikka saisit vedet pysymäänkin sisällä se kulma on tiukka ja putkien ulostulot aika lähellä toisiaan ja kuumana tarvikeletkut vetää ruttuun eikä vesi kierrä.
    Kerran jouduin tekemään jostain puutarhaletkusta väliaikaisen patentin. Varmaan puoli metriä letkua saparolla mutta ei menny ruttuun.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin vähän meinasinkin mutta ei kuulemma tarvikeliikkeisiin saa enää edes merkkikohtaisia letkuja. Kumma juttu.


    Kulma on tiukka mutta ei mennyt ruttuun, testasin kyllä. Mutta tuosta kulman tiukkuudesta johtuen se ei pidä. Tuo haitariletku kun näyttää kovettuvan ja siinä on kuitenkin sitä vääntöä, niin se veti sen alapään soikeaksi. Ja se on nyt siis soikea. Ei riitä klemmarissa kiristysmomentti oikaisemaan. Valtran letkuja on jostain syystä varastossa mutta niiden halkaisija on liian iso. Täytyy nyt vilkaista Carinan pellin alle, jos siellä olisi sopivan näköistä letkua (ei turhan usein tule toyotan peltiä avattua).

    Puutarhaletku oli minullakin mielessä :rotfl:
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Haluatko, toyopet, että haen tosta naapurista (usparts) sulle oikean letkun ja pistän postiin? Tuo letku on niin ihana vaihtaa, että sen tekisi mielellään vain kerran ja sitten sen oikea toimivuus on ehdottoman tärkeää.

    Peeveli, löytyikö runkonumero sieltä oikean strutbarin takakiinnikkeestä? Olisit kysynyt...

    Ja siihen rasalon virtalukkohärdelliin: unohtakaa virtalukon patruuna- jorinani; se pohja siellä kiukuttelee. Onko kellään virtalukonpohjaa mallia tilt hyllyssä?

    Sori rasalo että "korjaan" julkisesti sun autoa, jännitti vaan kattoa viimeksi, että lähteekö se Maanteiden Kuningas liikkeelle.
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No kiitos, mutta ei täytyy vielä isäukon varastot tutkailla. Eiköhän se jostain löydy. Ei se nyt niin kauhea ole vaihtaa. Klemmarit tietysti vähän hankalia avata mutta kyllä se jo pari kertaa on irti ollut. Onkos siinä ruiskuvehkeessä sitä tavaraa enempi edessä? Tuossahan sen saa sillälailla, kun ottaa konepellin alta sen alapään klemmarin löysään ja sitten sisältä kiskoo letkun irti. Ilmanputsariakaan ei tarvitse irrottaa, vaikka eka kerralla niin teinkin. Kiristäminen oli taas oma lukunsa mutta kun sai vähän lisää "maata" jalkojen alle, että yletti kunnolla kirimään sielä konepellin alta sen alimmaisen.

    Mikä on strutbar? reaktiotanko? Tuossa se runkonumero on jossain vaiheessa lyöty siihen runkopalkkiin etuakselin etupuolelle. Ongelma siinä oli se, että ed. omistaja oli kiillottanut runkopalkkia niin, että siitä näkyi vaan 6 viimeistä numeroa ja alku oli piilossa töhnän alla. Katsastusmies vaan sanoi, että eihän tuosta saa mitään selvää ja sitten, että joudut kuitenkin tulemaan tuon turvavyön takia uudelleen näyttämään, niin laita näkymään.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Strutbarilla tarkoitan sitä tankoa, joka tulee alatukivarren pyörän puoleisesta päästä taaksepäin runkopalkkiin. Se kiinnike on sellainen "kolmiomainen" tekele, siitä voi nostaa auton. Niin ja se runkonumero mun dodgessa oli oikealla puolella.

    Ruiskussa lienee erilaista siellä konekopassa, sillä vaihdoin sen bypassin etukautta. Vanha letku oli niin hyvin kiinni, että se piti ottaa kirurgisesti irti. Eihän se vanha edes vuotanut, mutta kun halusin olla varma auton toimivuudesta, niin vaihdoin. Käytänhän henkseleitäkin, en luota pelkän napin taikavoimaan.

    PS. pitäisiköhän koko aiheen nimi muuttaa malliin "Dodgeramvan taisteli, miehet kertovat", eihän täällä Chevystä enää ole keskusteltu. :D :D
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tai "kansa luisteli, sivarit kertovat" :rotfl:
    Sorry tojopetteri, ei tarkoitus vinoilla vakaumuksestasi.
     
  16. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Aron tuomissa vaneissa runkonumero on tosiaan lyöty tuohon korvakkeeseen. Ikävä vaan että naputtelija tainnut olla riisitautinen, sen verran himmeästi numerot näkyvät. Numerojen kunto kannattaa tarkistaa ennen katsastusta; jos se on häipymässä (mutta vielä luettavissa) voi sen naputtaa jonnekin muualle (älä vaan koske vanhaan, voi tulla sanomista) ja pyytää inssiä varmistamaan omalla leimalla samalla käynnillä. Multa happani pari viimeistä numeroa lukukelvottomiksi ja jouduin pyytämään maahantuojalta lapun joka sinällään ei juuri mitään kertonut. Inssi olisi tykännyt valmistenumeroista moottoriin, laatikkoon, perään tms. mutta löytyi vain 2 sivuinen "all vehicle options" eli lista siitä miltä auto uutena näytti (väri, moottorin koko, vaihteiston tyyppi jne.). Kelpasi lopulta. Olihan se lista kiva nähdä mutta aikaa meni monta päivää.
     
  17. rasalo

    rasalo 1st gear

    Jeps! Tuulilasi tuli Ramiin keskiviikkona vaihdettua ja kyllä kelpaa cruisailla kun on kirkkaat näkymät.
    KajS:ltä sain mahtavan koulutus paketin Dodge Vanin saloista, taisi siinä reilusti yli tunti vierähtää turinoidessa ulkosalla :D
    Kattavan määrän varaosiakin siinä samalla sain, kyllä kelpaa!
    Kädet aivan kohmeessa siitä sitten suoraan Ramin rattiin, tappelemaan kenkkuilevan virtalukon kanssa, vielä ei sentään tielle jättänyt.

    Joo virtalukon pohjahan se mulla siellä kiukuttelee, joten turha siihen patruunaa on hankkia.
    Kiitos KajS että pistit haun päälle jos vaikka joltain löytyisi parempi virtalukon pohja, sen verran tyyris uutena tilttiratilliseen tuo pohja.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, kaikkea kuulee. Eipä tuosta vahinkoa syntynyt :D


    KErtokaapa joku EGR:Stä mikä se tuossa on?

    Viime yönä vaan keikkareissulla heitettiin tavarat varastolle 80km ajon jälkeen ja uudelleen startatessa sitten heitti CHECK EGR valon päälle. No vikahan nyt ei kyllä ollut siellä moottoritilassa vaan kattokonsolin kartanlukuvalossa. :lol:
    Valon kun löi päälle, niin syttyi muutama muukin valo kojelautaan mutta se itse kattovalo ei syttynyt. Vähän kun rämppäsi katkaisijaa niin sitten ylijäämät sammui ja oikea valo syttyi. Eli jotain maadoitushäiriötä siellä oli.
    Mutta ei oikein noista vanhoista aiheista selvinnyt mikä se EGR oikein on ja jos tuo valo syttyy oikeasti sen takia, niin mitä pitäisi tehdä.
     
  19. 46c

    46c 1st gear

    Ostin 85 Ramin 2vko sit js se kaipaa lasia kans, ym pikku osaa.Siinä on ilmastointi, vakionopsäädin, sähköikkunat, keskuslukko ja kaikissa näissä jotain laittoa... Tekniikka onneks ok.
    Mistä löytäis käytettyä osaa sopivasti... Vinkkejä. t.joe :-?
     
  20. Karva

    Karva Gearhead

    Olis ykki ylimääräinen ... -84, pitkä 2+4 318 koneella, meinasin siitä tekniikan omiini himmleihin mutta voi sen koko autonkin kotiansa joku ajaa, oliskos 1800 eeroa sopiva, niin ne kilvetkin on paikallaan ....

    Toinen paikka mistä kannattaa kysellä on south west trade niillä ol yhteen aikaan noita varaosa autoja ...
     

Kerro tästä muillekin!