Kokemuksia Ram vanista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja wuokila, 15.8.2004.

  1. wuokila

    wuokila 1st gear

    Mites tommonen 5,9l kaasarikone? Olin jotenkin ruiskuun orientoitunut mutta myykääs nyt mulle toi ajatus tosta kaasutinvempeleestä. Kesäkäyttöä pääosin varmaankin vehkeellä tulis olemaan.
     
  2. petro_din

    petro_din Gearhead

    no eipähä se kuluta sen enempää kö 5.2 kaasarivehekkään..
    ja vähän enempi vääntävä kone, eli jaksaa viedä mukavammin, ainakin ison kuorman kanssa..

    samaa peruskonettahan noi o ett kummatki o varmasti yhtä hyviä :)
     
  3. wuokila

    wuokila 1st gear

    No nysse sitte löyty ja tuli haettua.

    5,9l henkilöautoksi rekisteröity Maxivan -89, joka on tuotu jotain vajaa 10 vuotta sitten Norjasta. Hiljan maalattu ja onneksi ei mattamustaksi vaan alkuperäisillä sävyillä.

    Leima on mennyt pitkäksi ja seuraavaa varten pitää ainakin asentaa paikalleen sivuvilkut, hankkia pakkivalojen polttimot, korjata nopeusmittari toimivaksi sekä laittaa vuotamaton pissapojan säiliö. Nopeusmittariin liittyen on parit kyssärit mutta otan elementeistä fotot kun oma tekninen selitys aina on mitä on eli ei.

    Parit kuvat:
    Dodge
    Dodge
    Dodge
    Dodge
     
  4. petro_din

    petro_din Gearhead

    siistille näyttää :)

    millanes toi maxi o käytössä?
    kuluttaa hirveesti ja on mahdoton ajaa?

    ja mikäs mittarisysteemissä mättää?
     
  5. Damned

    Damned Gearhead

    Noni, kaivellaas vanhoja (älkää silti tökkikö tikulla silmään). Tässä ketjussa on pääasiassa noita ruiskupelejä käsiteltynä, mut millanen pidettävä tommonen 5.2 kaasaripeli on? Vissiin on nelikurkkusella varustettu, kun on 80-luvun puolenvälin vehje? Onko siinä kompuutteria vai pelataanko ihan old skool -meiningillä ilman tietokoneen apua?
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Pitää varmaan kaivaa faktaa huolto-opuksista, mutta noissa ennen TBI-aikakautta oli se "lean-burn" sydeemi jostain 70-luvun lopulta, joka myös totteli alkukantaisia sähköaivoja. Viisaammat voi selittää tarkemmin.

    Jostain allpar.comin engine history osiosta jäi kuitenkin dodgevuosina mieleen seuraavanlainen lause:

    "The throttle body injection brought fuel efficiency back to the L.A. engine". Eli kaasaridodge saattoi olla jonkinlainen juoppo.

    Onhan täälläkin palstalla kaasaridodgeja omistaneet kehunneet ajaneensa jotain 12 l/100 km. Mutta kuinkahan paljon mulla sellainen olisi imenyt, kun TBIkin imaisi aina ja iankaiken 15-20 l/100km.

    Joten kaiketi kaasaridodgekin on ihan "pidettävä", mutta kilometrien tehtailuun saa sitten varata ostovoimaa.
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Ok, kiitoksia. Jos siinä on tietokone, niin tekeekö se muuta kuin hämmentää seoksia omia aikojaan, vai saako siitä vikakoodeja ulos, ja JOS saa, niin millä konstilla? :D
     
  8. apukuski

    apukuski Gearhead

    Mulla on tollanen '84 Kaasari Rami. Ei mulla kyl ainakaan mitään tietokonehärpättimiä näyttäs olevan eli hyvin pitkälle mennään oldschool meiningeissä. Kaasarina näyttäs olevan ainakin tässä yksilössä 2-kurkkunen. Bensa tolle tosiaan kelpaa maatielle sellanen 17l/100. Yhen kaverin samanlainen vekotin tuntus vievän 14l/100.
    Erittäin mukava biili muuten ajaa, eikä tuntus tälleen talvikelissäkään oleen ihan kauheen herkkä lähteen luistaan.
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    saahan siitä vikakoodeja ulos
    jostain päin internettiä löytyy ne vikakooditaulukot ja ohjeetki, mutta service engine valolla se alkaa vilkuttamaan, kun kääntää virrat päälle, pois,päälle,pois,päälle ja sitte alkaa kattomaan, vai pitiköhän yks kerta enemmän tehdä..

    http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html sieltä pitäs löytyä tulkinnat ja tuo ohjekkin..
    ja josse suunnilleen on kunnossa ni bensaa menee ruiskulla 12:sta matka-ajossa..
    ainakin omalla b250:llä nyt rempatulla lootalla, jakopäänketju vaihdettuna..
    ja sammahteliha tuo omaki venyneellä ketjulla..
    kun se tietokoneparka menee sekasin siitä kön se ei enää tiedä missä kohti se kone o pyörimässä
     
  10. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    saako maintance recq valon nollattua ottamalla akkukaapelin irti
     
  11. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Tuollainen pyöreillä valoilla oleva tumppi-Dodge (ehkä jopa `70-luvulta..?) seisoskelee Pohjois-Pohjanmaalla aika tarpeettoman näköisenä. Tekniikka 225. Kiva toi olis ajossa nähdä...mut enpä oo viittinä kysyä olisko se myynnissä.
     
  12. Joeli

    Joeli 1st gear

    Olipas mukava lueskella tätä topikkia. Kävin tuossa katsomassa Joensuussa yhtä Ramia ja kiinnostus heräsi. :x

    auto tuntui lyhyellä ajolla toimivan ihan nätisti. Ainut oli lämpömittari, joka ei noussut yhtään ja bensamittari seilaili sinne tänne. Nämä liittynee maadoituksiin. Lisäksi ajossa kuului jokin "naputus" tjsp. ihan kuin venttiilit, mutta tyhjäkäynnillä ei kuulunut mitään. Ilmastoinnin kompura naksu melkolailla.

    Kyseessähän on tämä auto; http://www.netcar.fi/fi/naytaauto2.php?id=728598

    Jos Joensuussa olisi joku, joka olisi perehtynyt enemmän kuin minä noihin jenkkeihin, niin voisiko käydä vielä testaamassa ja kertoisi omat kokemuksensa :oops:

    Nimimerkillä nyyppä liikenteessä
     
  13. Antti P

    Antti P Gearhead

    Lämpömittarin anturi varmaan rikki.
    Mulla oli dakota suht samalla tekniikalla ja siinä anturi viallinen.
    Nyt Ramvan 2500 ollu reilun vuoden pari mukia suuremmalla koneella.
    Ei pahan hintainen kampe tuo joensuun ja rempat helpompia ku vaikka voyageriin tai chevy/pontiac tila-autoihin.
     

Kerro tästä muillekin!