Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill 2nd gear

    Monia muitakin varmaan mietityttää sen oman harrasteauton kohtalo joko osto tai myyntimielessä
    ja mitä tehdä?
    Muokkasin tähän yhteen viestiin myöhenmpiä sepusteluitani ketjusta joten kannattaa lukea eteenpäin jos tässä takautumia muista kommenteista.
    Paljonko touhuun kannattaa enää panostaa enkä tarkoita nyt näyttelyautoja tai vaan näyttelyihin rakennettuja joita tämä ei kosketa vaan ajomielessä pidettäviä harrasteajoneuvoja olipa kunto projekti,valmis vuosia ollut pölynkerääjä tallissa tai orkkis ihmesäilymä tms.

    Toisaalta se upea näyttelyautokin on ja pysyy omistajallaan,tosiostajat yhä harvemmassa saati mikä sen oikea arvo on kun unohdetaan joku ameriikan listahinta=mitä siitä joku maksaa rahaa käteen ilman vaihtoa ,halkoja ym tavaraa ?
    Kannattaako tähän enää investoida vai unohtaa vanhan harrasteauton ostaminen,varsinkin jenkkipeltin?
    Päästörajoitteet on tulossa myös USA/Kanadaan ja riippuu varmaan osavaltioista loppuuko koko hupi,keneltä ja mikä tulee olemaan kaikkien jotka ei kelpaa kohtalo ajorajoitteleineen?

    Myyntipuoli pursuaa yhä enemmän+edullisemmin ajokuntoista jotenkin jo epätoivoisesti pakkomyytävää vintagerautaa,niitä katottomia ja tolpattomiakin(joista silloin joskus olisi antanut puoli valtakuntaa) saa edullisesti kotimaasta jos ei kovin nirso mallista ja joku jopa yrittää ryhä ahdata myyntiin ulkomailta puoliraatoja joihin saa upotettua toisen omaisuuden kunnosteluun tai ihan valmiita ajokuntoisia joita niitäkin muutamasta tonnista ylöspäin ilman ylärajaa.

    Mahtaako näitä saada myytyä enää kenellekkään lähitulevaisuudessakaan saati järkeä satsata pennosiaan olipa miten hienoa Caddya,Lincolnia,AMC tai Dodgea tyrkyllä koska ajat on mitä on päästötouhuissa,bensan tulevaisuus avoin ja varsinkin harrastajien kato jossa nuoria(siis niitä ostajia)ei kiinnosta kuin bemut jos autot enää ollenkaan ja vanhat harrastajat pölyttää ja säilöö nuoruusaarteitaan joilla ajetaan tankki kesällä jos sitäkään.. myyntipuolikin arveluttaa eikä tiedä raaskisiko luopua tai saisko edes myytyä muuta kuin surkeilla vaihtokaupoilla johonkin.

    Suomihan EU mallivaltiona kieltää tai ainakin rajoittaa moiset vanhukset liikenteestä ja edes 10v vanhoilla käyttiksillä ajelut ainakin isompien kaupunkien keskustoihin,joku erikoislisäverolappu tietty liimataan kaikien paitsi Euro 6 tuulilasiin(R-kioskilta taas?) ja bensan hinta nousee rajusti ,sama vero+päästöjuttu dieselpuolella hintakorotuksineen.
    Sama ilmiö seuraa esim Ruotsissa jossa kalustoa varmaan satakertaisesti ja mitä sitten keskieuroopassa ja eteläisessä jossa EU standardin yli-ikäisiä saastuttavia käyttiksiäkin piisaa joka lähtöön ja on niitä harrasteautoja sielläkin paljon.

    Sitten ei ehkä kannata innolla rahdata enää edes puoli-ilmaisia Mersuja,Bemuja tai Audeja vaikka mittarissa olisi "huoltokirjan" kera miten minimaaliset lukemat...jos ajopuoli kielletään EU määräysellä myyntimaassaan ja ovat siellä ongelmajätettä niin takuulla täällä vähintään ensin päästörahastetaan tovi ennen täyskieltoa.

    Saas nähdä.

    Nyt näyttää siltä vahvasti että minä joka ajan kunnossa olevalla MR jenkilläni lyijyttömällä ja nätisti,revittelemättä ja äänenvaimennus kunnossa olen roisto,kivitettävä eikä auta edes max 1000km/v ajomääräkään puolustukseksi.
    Päästörajoitukset on hyvät JOS lähdetään kaikki yhteisvoimin sitten eteenpäin kun ne suuurimmat savusumujen maat joissa porukkaa satoja miljoonia /miljardikin(ja lisää tulee..),joissa 2t käry sinisenä ,liikenne kaaosmainen ja monen kaistan ruuhkat yötäpäivää eikä kaluston kunnolla eikä oikein millään muullakaan väliä esim tehtaiden päästöissä tai ympäristönsuojelussa muutenkaan.

    Moni varmaan nähnyt itse livenä mistä puhun ja tuossa itänaapurissa heti lähin ongelma.

    Näyttää myös siltä että minun 2014 Euro5 diesel hiukkasloukolla on myös ongelmajätettä vaikkakin tietoisesti moisen ostin taannoin ettei tarvi urealisää,edes pikkasen vähempi itsensä tukehduttavaa tekniikkaa ja ei ole tuplaturbottu pikkumoottori isoon koriin.

    Noh,tämä on minun viimeinen autoni,muita suunnitelmia on asuinpaikan suhteen lähitulevaisuudessa,siis ennen vanhainkotia, jossa en tarvi omaa autoa tai lumikolaakaan.

    Onneksi en ole enää nuori...kerkesi silloin 70-luvulla nähdä,kokea ja haaveilla sekä 80-90-luvulla omistaa+ajaa
    vinkkelillä,nähdä uustuontihuuma jolloin harrastus oli kovaa ja nyt ollaan siinä säilö+pölyvaiheessa niin auto kuin itse.

    Silloin vielä 80-luvulla pääsi muuten töihinkin heti tienaamaan jenkkirahoja jos asia kiinnosti,menit vaan johonkin firmaan/tehtaaseen tms johon mielit ,niin yleensä kysyttiin että koska pääsisit aloittamaan?

    Itse en rupea pelleilemään ja muuttamaan kaasulle,sähkölle ,hybridiksi tai edes Perkinsin koneelle kuten ennenvanhaan koska asia ei ole sitten enää sama eikä 53v ajettavuus nykypäivän autoihin nouse saati turvallisuus ym ja en halua tuhota sitä muutenkaan nykyliikenteen menossa.
    Vaatii toki taitoa,rahaa ja tilojakin moiset muutoshommelit ,ei kiitos on minun valintani ja jos joku päätyy muuhun niin hänen valintansa .
    numbers matchingeillä ei merkitystä ole tai onko jopa korinvaihto tms jos pellin alle värkätään sähkömoottori tms radikaaleja muunnoksia,no thanks!
    Ei vaikka haluttu möhkö orkkistekniikka (toki puulaatikossa säilössä) eikä mitään peruuttamatonta tehty "slogan" seuraa auton mukana...mitä sillä tekniikalla enää kukaan tekisi kumminkaan?

    Pikkasen riippuen mitä tuleman pitää mutta ehkäpä myyn pois lähitulevaisuudessa jos joku ostaa niin voi itse asentaa vaikka rakettimoottorin pellin alle tai sähkötekniikkaa,miten vaan ellei perusversion tekniikka kelpaa.
    Talliin ehkä jäisi vielä 2t triple ja mopo lelupuolelle,vievät tilaakin vähemmän.

    Poistun takavasemmalle,nuorissa on tulevaisuus ja kansa saa arvoisensa johtajat kuulemma.

    Nämähän on teidän ratkaistava ja maksumiehen roolikin odotettavissa.

    Hyvä,kiitos kommenteista ja toivottavasti herättää lisääkin keskustelua,nämä ovat vain minun aatoksia ja nimimerkkien suojasta helppo laukoa ivallisuuksia&päteä mutta ne voi kohdentaa Arkadianmäelle Rouva Bernerille tai sille oman lentokoneen ostaneelle häkäpönttö-Caminomiehelle tai ihan Brysseliin,en valitettavasti omaa titteliä jolla pystyn vaikuttamaan näihin.

    Lähden apteekkin hakemaan lääkitystä ja pankkiin testamenttia tekemään hautaustoimiston kautta kuten toivoitte,taidan olla liian vanha tälle palstalle ja nähnyt pidemmän ajankaaren kuin moni kovin yli+ kiihkomielinen sekä porkkanoiden kautta raippaan politiikan täällä.


    Seuraavaan aiheeseen ehkä joskus!
    T:Kukkupiili
     
    Muokattu: 18.12.2018
    Pertti K, z 900 ja bogge tykkäävät tästä.
  2. jariha

    jariha Gearhead

    en tykkää
     
    Pertti K tykkää tästä.
  3. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Harrasteautot pitäisi saada siivottua sinne erilliseen Harrasteajoneuvo rekisteriin, niin sitten ne voi jättää huomioimatta kun puhutaan autokannan iästä ja ongelma on sillä selvä. Ihmeen vähän vaan siitäkään, tai ylipäätänsä mistään mikä voisi olla parannus on harrastajien keskuudessa keskustelua, mutta kaikesta negatiivisesta jaksetaan täälläkin itkeä moneen ketjuun. Ajoneuvokulttuuri on kuitenkin sen verran vahvaa EU:n isoimmissa maissakin, että tuskin mitään totaalikieltoja on sieltä suunnalta tulossa. Lisäksi kehitys kehittyy ja niitä vanhuksia voi jatkossa muuttaa tarpeen mukaan entistä paremmin biopolttoaineille, kaasulle tai vaikka sähkölle, kuten jo nytkin on tehty.
     
    Impalas, onoff road, Pertti K ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Huonosti tässä käy tulevaisuudessa, ensi kesänä nyt vielä saadaan ajella, mutta tulevaisuudessa istutaan tallissa olevassa autossa ja muistellaan vanhoja hyviä aikoja.

    Kaikki uutiset mitä nykyään tulvii valta valemediasta vain masentaa entisestään, ei tässä voi nykyään kuin viihdyttää itseään katsomalla livenä yellow vest mielenotoituksia Pariisista.

     
  5. stealth

    stealth Gearhead

    Tuskin mitään dramaattista tapahtuu lähitulevaisuudessa, tosin jenkkipelit alkaa olla nykyään muutenkin poissa muodista ja hinnat laskee ja myyntiajat pitenee, toisin sanoen mikään ei ole ikuista.
     
  6. Naukkis

    Naukkis 3rd gear

    Olen aatelut elää hetkessä ja nauttia siitä mikä tuntuu kivalta, ajella silloin kun siltä tuntuu ja rakennella silloin kun se kiinnostaa, ja paskat välittää uutisoinnista jossa ei oikein tunnu järkeä olevan.
     
    ImpJay, isoatlas, Camino'79 ja 24 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Suunnilleen näin, mutta paikassa missä mikään ei oikeestikaan muutu kovin nopeasti, eikä kukaan edes esitä suomesta tuttuja pähkähulluja tulevaisuudenkuvia.
     
    Camino'79, 1purehell, Naukkis ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. bogge

    bogge 3rd gear

    Harrasteen (auto) pitäisi olla siis tuottava tai arvonsa pitävä sijoitus (?).
    Tämä ajatusmalli tuo vain stressiä. Tai ainakin sitten kannattaa olla arvoltaan sellainen auto, ettei mene yöunet arvon alenemisessa, kulumisesta, ylläpidosta, jne.

    70-luvulla kouluissa opetettiin että öljy on loppumassa ihan justiinsa. Varmaan se kohta loppuukin, mutta sitten ajetaan etanolilla tms.

    Itsellä romuja jo ihan liikaa ja varmaan lisää tulee. Sitä aikaa ja iloa harrasteiden, kavereiden ja perheen kanssa ei voi hinnoitella. Antaa perikunnan sitten ainakaan pahoittaa mielensä mun romujen kanssa. Oma nuoriso tykkää näistä vanhoista, mutta kyllä näille kaveripiireissä jo vähän hymyillään. Eli tulevaisuudessa kysyntä ja arvostus hiipuu, mun veikkaus.

    Nämä mun tuumailuja asiasta.
     
    Holley, sämpy ja tinareki tykkäävät tästä.
  9. riviera56

    riviera56 Gearhead

    Cocco Bill asian ytimessä. Kulut tulevat hiljalleen nousemaan sille tasolle, missä normitavis palkansaaja joutuu nostamaan kädet pystyyn. Liikennepoisto mahdollisuus kun poistetaan alkaa kalusto seisoon. MR luokka on mielenkiintoinen, jos se pidetään nykyisellään on näissä edes jokin turvasatama. Nyt on vaaleja ens vuonna tulossa ja veikkaanpa että emme ole vielä pahimpia kuulleet/nähneet. U aint seen nothing yet...
     
  10. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    On aika paljon harrastuksia jotka ovat tyrehtymässä samassa aallossa: Metsästys, kalastus, veneily, museomoottoripyöräily...

    Jotkut kädentaidot rapautuu, mutta tilalle tulee e-urheilu, hyönteisten syönti, kannabis sun muut.
     
    1300TI, Temppis, 1purehell ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. kepuri

    kepuri 3rd gear

    Uutisia jos kahtoo ja vielä todesta ottaa tuommoset jutut,niin hulluks tulloo.
     
    Simpanssi tykkää tästä.
  12. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Melkonen päänsärky tulee jos noita uutisia kattelee. Ite ainakin tuun pitään ton Sport Furyn varmaan kuolemaan asti sai ajaa tai ei. Käyttöauton oon ajatellu muutenkin korvata vaikka Tunturi Super Sportilla, kun en sitä juuri tarvitse. Jos hulluksi menee touhut, niin kai sitä voi muuttaa vaikka pois Suomesta ,tai miettiä noita kaasu/sähkö juttuja vanhaankin autoon.
     
  13. Hai

    Hai Gearhead

    Miksi odottaa, että hulluksi menee? Kaasulle voi muuttaa vaikka heti, kun tukiaisiakin on tarjolla, kuten tuolla ketjussa maakaasut vanhaan autoon kerrotaan.

    Itsellä meni hulluksi, kun harrastejenkille alkoi kilsoja kertymään halvalla kaasulla.
     
    Naukkis ja Karpov tykkäävät tästä.
  14. urho3

    urho3 Gearhead

    Mitäs noita romuja myymään tai miettimään arvoa,rahaa saa kokoajan lisää.
     
  15. Karpov

    Karpov Gearhead

    Nimenomaan! Selityksiä on löytynyt joka asiaan niin kauan kun ihminen on osannut puhua. Harrastajat harrastaa ja selittäjät selittää.
     
    Pertti K, sdfsd ja rb tykkäävät tästä.
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Tätä olin tulossa kirjottaa mut kerkesit näköjään ensin.
     
    Naukkis tykkää tästä.
  17. mopar-mikko

    mopar-mikko 3rd gear

    Lähin kaasupiste jotain 50km päässä, jos edes siellä? Joten verkostoa odotelessa. Oon tutustunut aiheeseen, eikä vaikuta kovinkaan monimutkaiselta jutulta.
     
  18. Hai

    Hai Gearhead

    Perustelu hyväksytty.:)

    Oikeasti kaasu on vaihtoehto vasta, kun tankkausasema löytyy päivittäisten ajojen reitiltä. Muuten ei kannata haaveilla tai kaukaa haeskella. Onneksi verkosto kehittyy.

    Minulla matka lähimmälle on 3km, joka on sama matka kuin lähimmälle kyläasemalle (bensa/diesel/E85). lisäksi kuljen tuosta päivittäin ohi vähintään 2 kertaa.
     
  19. pantera

    pantera Gearhead

    Loppuiko hevosurheilu tai harrastus kun autot korvas hevoset?
    Ei loppunu, eikä lopu autojen harrastaminenkaan.
    Saattaa jopa helpottua kun se eriytetään normaali jokapäiväisestä bulkkiliikenteestä
     
    Charger´69, Petri R. ja stealth tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!