Koko harrastuksen tulevaisuus...huono?

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Cocco Bill, 15.12.2018.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    On se hyvä, että olen vitun ystävä kuitennii. Siltsua toi tilanne vois harmittaa oikeasti...

    -JJ-
     
  2. pantera

    pantera Gearhead

    Harrastusta ei koskaan "pidä" tehdä vaan se on vapaaehtoista omasta mielihalusta kumpuavaa tekemistä.
    Jos jotain "käyttöharrastetta" pitää ropata jotta sillä pääsee aamulla kirkolle, ei se mun mittapuun mukaan ole mitään harrastamista.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  3. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eli harrastusta on vaan tuunaus tai joku muu muokkaus mutta ei pakolliset korjaukset? Vai pakollisia ei saa tulla yllättäen?
     
  4. pantera

    pantera Gearhead

    pakko ja harrastus ei sovi samaan lauseeseen.
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Eli jos ajat autolla x ja menee vaikka puola/bensapumppu paskaksi ja ajo loppuu. Eikös se ole pakko korjata? Vai onko se korjattavissa joskus kun jaksaa/kerkeää ja parhaimmillaan makaa pikkuvian takia 20 vuotta navetassa :D
     
    palontie ja sämpy tykkäävät tästä.
  6. pantera

    pantera Gearhead

    Jos ei huvita harrastaa niin sit se harrasteauto on varmaan rikki siihen saakka kun harrastaminen jälleen kiinnostaa.
     
    simeoni tykkää tästä.
  7. sämpy

    sämpy Gearhead

    lmeisesti jos ajaa cadillacilla kauppaan, se ei ole harrastamista koska sinne kauppaan on pakko mennä.

    Pois museorekisteristä kaikki millä ajetaan "pakollisia menoja"?

    Kas kun minua kiinnostaa ja on kivaa korjata ihan kaikkea, oli se 2004 käyttöpaskaHonda tai 71 e-body tai -35 Fiatti. Ainoa mikä rajoittaa korjausintoa on ajan puute. Ehkä koen sen pakkopullana, mutta en mahda itselle mitään kun on pakko ropata niin on pakko. Yleensä vieläpä vauhdilla, koska aika on kortilla, oli harraste taikka ei. Silti nautin siitä

    Jos kriteerinä on, että ei saa olla yhtään kiire ja pitää naukkailla jotain juotavaakin samalla ja miettiä ihan muita kivoja, niin sitten en ole eläessäni harrastanut ikinä mitään.

    Mutta nyt pitää jatkaa tän 40 vuotta vanhojen käyttöpaskojen varaosakaupan inventaariota. Senkin pitäminen oli mielestäni harrastamista, mutta koska sitä on pakko tehdä nyt jouluna kun muulloin en ehdi, vaikka se onkin kivaa, niin ei se kai ole sitten harrastamista. Vaikkei siitä tienaakaan.
     
    Jussi289, palontie ja Karpov tykkäävät tästä.
  8. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Just tuli maikkarin sivuilla vastaan otsikko "Poliisikoiran ohjaaminen on työ, harrastus ja elämäntapa".

    Jos viettää lomallakin päivittäin normaalin työpäivän verran auton ratissa, tai pyörittää autoihin liittyvää kauppaa vapaa-ajalla "oikeasta työstä" jne., nii meniskö nääkin sit tonne elämäntapa -kategoriaan?
     
    kapa73 tykkää tästä.
  9. grantorino

    grantorino 3rd gear

    No ymmärtää tuosta senkin, että kulutat vähintään 6000€ pelkkiin polttoaineisiin vuodessa.
     
  10. kepuri

    kepuri 3rd gear

    Päivätöikseen kun korjaa toisten autoja/harrasteautoja ja vapaa-ajalla omia autoja niin ei paljo aikaa jää ajeluun.eikä kyllä talvella kiinnosta kun pakolliset ajot.mökin ovelta noin 50 metriä pajalle niin sen voi kävellä.välillä voi mennä viikko etten omalta tontilta poistu,silti pitäsin ihteeni autoharrastajana.mut jokainen voi harrastaa omalla tavallaan.
     
  11. hzemax

    hzemax Gearhead

    Ei oo tulevaisuus huono, ainaskaan meilläpäin.
     
    palontie, Rautamäki ja Pertti K tykkäävät tästä.
  12. Karpov

    Karpov Gearhead

    Tämä kulunut vuosi 40tkm amerikkalaisilla, ei oikeen muilla ajoa. Aiemmin se 10-20tkm ja muu ajo muilla, pääosin diesel.

    Tankkaan pääosin venäjällä mutta on ne tämän vuodenkin ajot maksaneet reilu 20tkm ajojen verran Suomessa.


    Mihin tämä edes liittyy?


    Jos on ollut taloudellisesti tiukkaa olen ajanut enemmän dieselillä ja säästänyt silti perus bensa autoon verrattuna senverran, että on voinut ajaa vielä jenkilläkin väh kympin.
     
  13. Karpov

    Karpov Gearhead

    aamen!
     
  14. pantera

    pantera Gearhead

    Jotenkin toi karpovin ja sämpyn amerikkalais auton päivittäisen käytön määrittely harrastamiseks ei mulle aukee.
    Onko niin että jos paavo ajaa vanhalla hiasella 100000 vuodessa ja hitsaa itte pohjan leimakuntoon joka vuosi niin paavo harrastaa japanilaisia autoja?
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Mä kyllä ymmärrän, mitä haet. Mutta ei se oo ihan niinkään. Kyllä siinä harrastamisessakin tulee välillä eteen juttuja, joita ei millään viitti/haluais tehdä. Se vaan ei jatku, jos ei pakota itteensä tekemään niitä ikäviäkin pois edestä.
     
    sdfsd, Pertti K ja palontie tykkäävät tästä.
  16. karra

    karra Gearhead

    Amerikkalaisen auton päivittäinen käyttö on kait ennemmin elämäntapaa kun harrastusta. Mielestäni harrastuksen tulevaisuus ei ole valttämättä huono, se vaan vaatii tulevaisuudessa enemmin rahaa että voi harrastaa.

    Petrolipäiden elämäntavan tulevaisuus on kyllä huono. Vaikka itse haen bensaa Venäjältä niin kauppa- ja muita nurkka-ajoa teen nykyään enemmän puolison ranskanpatongilla kun tuo G500 hörppii bensaa aika tajuttomia määriä kaupunkiajossa.

    Katson silti harrastavani mersuja, tuo uusin on minunkin mielestä käyttöharraste. Vaikka vm 2000 niin piti tehdä taakse menevät jarru ja hydrauliputket sekä bensaputket uusiksi viime kesällä kun oli ruostumassa puhki, kenties jo tänä talvena.
     
  17. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    No koetko harrastavasi kaupassa käyntiä? Onko sinne pakko mennä Cadillacilla?

    Itse käyn töissä, koska "pakko", ei ole harrastus. Joskus kuljen työmatkan vapaaehtoisesti pyörällä tai harrasteautolla ja lasken sen harrastamiseksi. Jos se olisi ainoa vaihtoehto ja mieluummin menisin jotenkin muuten, en laskisi.

    Jussia komppaan, että on myös niitä ikäviä pakkopullia harrastuksessa. Jos ikävien (-) ja mukavien (+) summa jää miinukselle, niin onko se harrastus? Voihan sitä sellaiseksi tietysti väittää, mutta kyllä se minusta on elämäntapa tai jääräpäisyyttä. Tai jos ei oikeasti ole vaihtoehtoja (=pakko), niin ei sitäkään.
     
  18. jenkula

    jenkula 3rd gear

    Joo.Harrastaa voi niin monella tapaa.Itse laskisin sen niin että kaikki mitä tekee työajan ulkopuolella on harrastamista.Yks istuu kapakassa,toinen rassaa vanhaa/uudenpaa auton romuunsa,kolmas ties mitä.Mitä väliä sillä on mitä toiset on mieltä omista rakkaista harrastuksista,pääasia on että harrastaa.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  19. sämpy

    sämpy Gearhead

    Harrastuksesta saa jotain sellasta, joka ei sovi lokeroitavaksi plussiin ja miinuksiin.

    Minunkin mielestä on absurdia luokitella harrastamista jotenkin vapaaehtoisuuden kautta tai koittaa vetää jotain rajaa harrastamisen ja elämäntavan välille. Harrastamisen syyt on ylipäätään sellaisia, joita ei pysty laittamaan taulukoihin tai edes määrittelemään.

    Harrastaminen voi olla pään seinään hakkaamista, epätoivoisen romun korjaamista jotta sillä pääsee töihin, koska sen hankkimisessa vaikutti tunne eikä järki. Nekin pään seinään hakkaamiset voi olla rakkaita hetkiä. Kun sormet on jäässä ja vitutus taivaissa, mutta sitten saa jotain tehtyä kun oli pakko ja pääsee rattiin.

    Harrastaminen loppuu ehkä siinä vaiheessa kun sitä määrittelee pelkästään järki eikä tunne. Kun etsitään se suorin tie ja matalin aita.

    Monasti hartiapankki talonrakentaminenkin täyttää harrastamisen tunnusmerkit, koska tunteen takia ei tehdä asioita helpoimman kautta.

    Joku sanoo harrastamiseksi työntekoa silloin kun siihen ei ole taloudellista pakkoa. Mutta siinäkin pistäisin ennemmin kriteeriksi homman järkevyyden, jääkö käytetylle ajalle korvaus jolla on merkitystä.

    Sen takia näen uhkakuvia harrastamisen tiellä, koska kaikkea autoiluun liittyvää koitetaan väkisin "järjistää", eikä jää tilaa toteuttaa asioita vähemmällä järjellä mutta enemmällä tunteella.
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    No mitäs vittua mun pitäs päivittäisen käytön, korjaamisen, lisövalojen, kaiuttimien ja muiden lisäysten jälkeen vielä tehdä, että tulis harrastajan leima?

    Kaiken muun kyllä autoon teen paitsi maalaan tai pinstrippaan tai madallan/ customoin rajusti koska ne ei kuulu mun taitoihin tai intresseihin.

    Tai kun mulla oli passat mihin tein dp:n ja vähän yritin viritellä ym, niin koin itseni harrastajaksi kun samalla perehdyin tekniikkaan ja muuhunkin kovemmalla mielenkiinnolla.

    Se olis pitänyt itse maalata ja vetää pohjaanlyöntikumien varaan?


    Kyllä mä elämäntavakseni autoharrastamisen miellän.
     

Kerro tästä muillekin!